Caravantrekker.nl

Knaus Tabbert failliet

Willem vraagt op 8 oktober 2008:

Knaus Tabbert failliet

De Knaus Tabbert Group vraagt vandaag het faillissement aan. De banken willen geen overbruggingskrediet tot en met eind november verstrekken, zo deelde Jan Martens van Knaus Nederland BV vanmorgen vroeg mee. Bij de Knaus Tabbert Group werken ruim vijftienhonderd mensen, verdeeld over fabrieken in Duitsland en Hongarije.

Het concern uit het Beierse Jandelsbrun verkeert al een aantal maanden in financiële problemen, maar had tot voor kort de overtuiging dat ze opgelost zouden worden. Kandidaatinvesteerders waren er, zoals Adria. Maar om de reddingsoperatie met die investeerders te laten slagen, was er wel tijd nodig én een overbruggingskrediet van de banken. In eerste instantie lag er een aanvraag van € 10 miljoen voor een halfjaar, uiteindelijk ging het om een overbrugging voor de komende twee maanden. De banken haakten gisteravond echter definitief af. Eind september werd het al duidelijk dat de financiële instellingen moeite hadden om groen licht te geven. De beslissing werd een week uitgesteld en gisteravond viel het doek.

"Na lang en intensief beraad hebben de directie en raad van commissarissen van de Knaus Tabbert Group (KTG), producent en leverancier van onze merken Knaus, Eifelland, Tabbert, T@B, Weinsberg & Wilk, gisterenavond 7 oktober 2008, besloten om vandaag naar Passau te vertrekken om het faillissement aan te melden van de Knaus AG en de Knaus Tabbert Group", aldus Jan Martens in een ofiiciële mededeling.
Hij stelt daarbij, dat op dit moment nog niet duidelijk is wat exact de gevolgen van de faillissementsaanvraag zullen zijn. "Elke uitspraak hieromtrent zou op dit moment slechts suggestief zijn en niet met feiten onderbouwd. Alleen de lonen en salarissen worden nu door de Duitse staat voor een periode van drie maanden gegarandeerd. Over de rechtspositie van de werknemers in Hongarije ontbreekt op dit moment informatie om daar een goed beeld van te kunnen krijgen", aldus Martens.
Of Knaus Nederland op de Kampeer & Caravan Jaarbeurs van 16 tot en met 22 oktober in Utrecht van de partij is, wordt vandaag besproken.

Over de toekomst van Knaus Nederland meldt Martens: "Intern werd al eerder rekening gehouden met de noodzaak tot het doorvoeren van een reorganisatie. Deze wordt nu definitief in gang gezet, wat betekent dat de huidige activiteiten tot en met 31 december a.s. zullen worden voortgezet in de bestaande omvang. Afhankelijk van toekomstige en noodzakelijke onderhandelingen met de curator zal op een later tijdstip bekend worden of de huidige overeenkomsten met de fabrikant Knaus Tabbert Group kunnen worden voortgezet en in wat dit betekent voor de organisatie van activiteiten in Nederland. Ook zal dan duidelijk moeten worden hoe onder meer de toekomstige productie, de levering van onderdelen en de afhandeling van garantieclaims zal gaan verlopen."

zie: www.nkc.nl

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 oktober 2008:

Volgens de Passauer Neue Presse is het nog niet zo ver, maar goed gaat het bepaald niet.

Dramatischer Kampf um Knaus Tabbert

Passau. Die Rettung des schwer angeschlagenen Jandelsbrunner Wohnwagenherstellers Knaus Tabbert bleibt ungewiss. Eine Verhandlungsrunde mit den kreditgebenden Banken, die gestern den Tag über andauerte, endete nach Informationen der PNP zunächst ohne Ergebnis. Demnach machten es die Banken zur Bedingung für einen Überbrückungskredit, dass die Lieferanten von Knaus Tabbert auf Forderungen verzichten, und zwar nicht nur große Unternehmen, sondern auch kleine Betriebe. Während die Großlieferanten nach Ansicht von Insidern zu Zugeständnissen bereit sind, fällt dies kleinen Lieferanten erheblich schwerer. Die Arbeitnehmer-Vertreter erneuerten im gestrigen Gespräch ihre Bereitschaft zu Zugeständnissen. Dem Unternehmen bleibt nun nur noch sehr wenig Zeit, um eine Übereinkunft mit den Banken zu erreichen. Die Unternehmensführung zog sich am Abend nach der Bankenrunde zu weiteren Beratungen zurück, Ergebnisse wurden nicht bekannt.
Knaus ist in den vergangenen Monaten in arge finanzielle Schieflage geraten. Nach Informationen der PNP hatte das Unternehmen im Geschäftsjahr 2007/2008 einen Umsatzrückgang um 25 Millionen Euro auf 306 Millionen Euro und einen Verlust von rund acht Millionen Euro hinnehmen müssen. Ein Sanierungskonzept liegt vor, das Unternehmen braucht jedoch einen Überbrückungskredit. Dringend erforderlich ist es nach Auskunft eines Firmen-Kenners, den Betrieb über die nächsten zwei bis drei Monate aufrecht zu erhalten, um laufende Gespräche mit potenziellen Investoren möglichst weit voran zu treiben. Drei Finanzinvestoren haben Interesse bekundet. Das Unternehmen hat 1600 Beschäftigte, davon 800 in Jandelsbrunn (Landkreis Freyung-Grafenau). Nach Schätzungen hängen weitere 1000 Arbeitsplätze bei Zulieferern in der Region von Knaus Tabbert ab.
(PNP 08-10-2008)


Jan antwoordt op 8 oktober 2008:

In en in treurig, niet in de laatste plaats voor de werknemers en alle anderen die met deze merkengroep hun brood verdienen. Het is ook verbazingwekkend dat een dergelijk concern met hun top-produkten zo zorgwekkend gefinancierd is dat de banken de stekker er (nu het wat minder gaat) uit trekken.


Cees antwoordt op 8 oktober 2008:

Ik sluit mij bij Jan aan. Banken zijn in principe niet bereid tot verliesfinanciering. Je krijgt een paraplu en als het regent willen de banken hem terug.

Triest


Michiel antwoordt op 8 oktober 2008:

Dat de credietcrisis er nog ook nog overheen komt waardoor de banken nog minder willen lenen dan voorheen helpt natuurlijk ook niet. :(

MV


Geert antwoordt op 8 oktober 2008:

De bom is gevallen....... en nu ?
Niet goed voor de handel en zeker niet goed voor de dealers.
Afwachten dan maar, t zal wel leeg worden in Utrecht.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 oktober 2008:

Zie ook: http://www.osthessen-news.de/beitrag_C.php?id=1156182


Bert antwoordt op 8 oktober 2008:

Fuldaer Zeitung

Aus für Knaus Tabbert

MOTTGERS Der im bayerischen Jandelsbrunn ansässige Wohnwagenhersteller Knaus Tabbert, der mit einem Werk im Sinntaler Ortsteil Mottgers vertreten ist, hat seinen Kampf gegen die drohende Insolvenz offenbar verloren.

Die Geschäftsleitung wollte nach Informationen unserer Zeitung am Mittwoch beim zuständigen Amtsgericht in Passau Insolvenz anmelden. Dieser Schritt scheiterte nur daran, dass der zuständige Richter nicht anwesend war. Nun soll dieser Schritt am Donnerstag im Laufe des Vormittags nachgeholt werden, heißt es aus Kreisen des Unternehmens. Am Mittwochnachmittag informierte der Betriebsrat in einer kurzfristig einberufenen Informationsveranstaltung in der Kantine des Mottgerser Werkes die etwa 400 Beschäftigten über die aktuelle Entwicklung. „Die Leute waren alle geschockt“, hieß es anschließend. Die Insolvenz zeichnete sich seit Wochen ab, da sich die Hausbanken der Knaus Tabbert Group entgegen der seit Jahren üblichen Praxis diesmal weigerten, dem Unternehmen einen Überbrückungskredit in Höhe von etwa zwölf Millionen Euro zur Verfügung zu stellen. Die Verhandlungen mit den Banken sind Anfang der Woche gescheitert – dem Vernehmen nach wohl auch an der Forderung, dass selbst kleine Lieferanten des Unternehmens auf einen beträchtlichen Teil ihrer Forderungen verzichten sollen. Auch so ist zu befürchten, dass in der Folge der Insolvenz von Knaus Tabbert auch Zulieferer aus dem hiesigen Raum in Schwierigkeiten geraten könnten.

Von Walter Kreuzer

Veröffentlicht am 08.10.2008 18:54 Uhr
Zuletzt aktualisiert am 08.10.2008 18:54 Uhr


Louis antwoordt op 8 oktober 2008:

Heel spijtig voor alle betrokkenen ,het is te hopen dat er een oplossing komt.
Zo zie je toch steeds weer dat bedrijven met kwalitatief bovengemiddelde producten ook vrij gemakkelijk om kunnen vallen .
Ik heb me wel eens vaker afgevraagd hoe het toch mogelijk is dat een niet massaproduct zoals een caravan ieder modeljaar zoveel kan veranderen .
Als je bedenkt hoeveel mallen -matrijzen en wat al niet moet worden vervangen voor een relatief klein aantal caravans in iedere serie ,die ook nog eens voor een scherpe prijs worden afgezet bij de dealers.
In de verwachting dat de verkoop gestimuleerd wordt door veranderingen waar veel mensen toch gevoelig voor zijn ,zijn de daardoor nodige enorme investeringen voor een aantal bedrijven kennelijk niet rendabel te maken .
Wat dat betreft petje af voor Hobby .
Zij doen niet anders dan veranderen om de kopers maar steeds naar de laatste modellen te lokken .
En het mag gezegd worden ,ze zien steeds kans om hun wagens een beetje mooier te maken terwijl de betaalbaarheid blijft.
Je krijgt tenslotte veel waar voor je geld .
Blijkbaar stimuleerd een verbeterd uiterlijk meer dan verbeterde kwaliteit .
( bedoel ik niet zoals het lijkt "Hobbyisten" )
Maar het is net zoiets als bij auto's met grote velgen en lage banden .
Het comfort is zo goed als verdwenen , maar men gaat er toch voor .
Misschien moet de Knaus Tabbert groep het zichzelf ook wat makkelijker maken ,en met wat meer "bling-bling" een groter publiek trekken .....




Guus antwoordt op 9 oktober 2008:

Het probleem van Knaus-Tabbert Grp. (KTG) is dat zij intern direkte concurrenten van elkaar zijn i.p.v. aanvulling op het geheel.
Een dealer heeft naast 1 á 2 merken van KTG ook andere merken in zijn showroom.
Zo van: 2 honden vechten om een been .....

Hobby heeft dat beter voor elkaar. Hobby heeft volgens mij ook veel meer dealers dan KTG appart.
Wil je kwalitatief beter dan heb je Fendt. (mogelijk heeft die dealer die ook)

Echte instap of uitgekleed model heeft KTG niet. Zou Eiffelland kunnen zijn. Zo van 'made bij Knaus en toch een normale en goedkope caravan'.


Bob antwoordt op 9 oktober 2008:

Waarom zet een caravan fabriek er niet gewoon zijn naam op met een type er achter, dus Knaus type Eifelland. Bij Tabbert, dus ook een Knaus, is het gedaan met de T@B. Geen Tabbert met alle toeters en bellen, maar wel meeliften op de degelijkheid van het hoofdmerk. Dat het niet is aangeslagen is een ander punt.
In de autoindustrie is het wel gebruikelijk, Peugeot 407, Ford Fiesta. Je kiest voor een bepaalde betrouwbaarheid/merk (Knaus, Ford) en voor een type.
Niet gaan zeiken dat Knaus en Ford onbetrouwbaar zijn. Doe dat ergens anders. Het is slechts een voorbeeld.


hein antwoordt op 9 oktober 2008:

knaus is om 1400 uur officieel falliet verklaart dus waar moet dat heen ik zie het wel dan zullen ze ook wl niet op de kck beurs staan


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 oktober 2008:

A.s. vrijdag beslist de importeur of ze naar de jaarbeurs komen (en denk erom het is geen KCK jaarbeurs, dat zou te veel eer zijn voor de anwb). De importeur blijft iig tot eind december actief en verwact voor die tijd meer duidelijkheid. Grote kans dat enkele delen/merken wel overgenomen zullen worden door andere merken of investeerders. Dat is goedkoper dan de hele zooi nu redden. De Münchner Kanzlei Jaffé mag het nu verder uitzoeken.


Rob antwoordt op 10 oktober 2008:

Quote: Het probleem van Knaus-Tabbert Grp. (KTG) is dat zij intern direkte concurrenten van elkaar zijn i.p.v. aanvulling op het geheel.

Als je goed kijkt naar modellenlijn, prijsstelling en kwaliteit van de diverse merken, vullen zij elkaar perfect aan. Een KTG dealer heeft van goedkoop (relatief) tot duur in huis. In principe kan iedere consument hier terecht. Natuurlijk zitten er wat overlappingen in, maar in het geheel gaat het goed in elkaar over.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 oktober 2008:

Knaus Nederland heeft besloten wel naar de Jaarbeurs te gaan. De importeur hoopt natuurlijk op een doorstart, die er (voor een deel) ook wel zal komen. Reden van het faillissement zit meer in de bedrijfsvoering dan in de slechte verkopen. Alle merken gaan de laatste jaren flink terug in omzet en daar moet wel adequaat op gereageerd worden. Zowel Chateau (Tirus) als Knaus/Tabbert waren daar te laat mee. Een faillissement is voor o.a. Wilk, Eifelland en Knaus niet nieuw. Ze zijn in het verleden allemaal al een keer onderuit gegaan.


Guus antwoordt op 11 oktober 2008:

De dealer heeft niet vaak En Tabbert EN Knaus En Wilk En Eiffelland enz. Meestal 1 of 2 merken.
Wordt vaak aangevuld met andere merken.
De huidige merken binnen KTG liggen heel dicht (mogelijk te dicht) tegen elkaar aan.


hein antwoordt op 11 oktober 2008:

wort het dan geen tijd voor een nieuw merk door samen voeging van div merken caravans voor deel minder concurentie onder elkaar want de meeste lijken toch al op elkaar of werken samen neem een voor beeld in de auto brache bij de vw groep bij generaal motors bij renault en ga zo maar door met de een wat luxer uitgevoerd dan de ander


John antwoordt op 11 oktober 2008:

Guus: hakken in het zand en gelijk halen


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 oktober 2008:

De NKC meldt:

Knaus Nederland BV sluit 1 januari de deuren. Ook als het failliete moederbedrijf Knaus Tabbert Group in Duitsland een doorstart krijgt, dan nog is het over en uit voor Knaus Nederland, zo vertelt directeur Jan Martens.

De Knaus Tabbert Group vroeg op 9 oktober het faillissement aan, nadat de banken een reddingsplan voor het bedrijf hadden afgewezen. Sindsdien wordt er hard gewerkt aan een doorstart van de caravan- en camperfabriek of delen daarvan. Op 31 december moet duidelijk zijn of dat lukt. "Maar om door te kunnen gaan als Knaus Nederland, moeten we kunnen beschikken over een volledig opererend merkennet en een goed modellenaanbod. Het saneringsplan biedt dat onvoldoende, nog los van de vraag of het plan het uiteindelijk haalt. Vandaar dit besluit. Het ontslag voor de zes medewerkers is al aangezegd", aldus Martens.


Jan antwoordt op 29 oktober 2008:

Heel spijtig inderdaad!

Dit is nu al de 2de grote campeerbedrijf dat het niet red.

Alpenkreuzer in Sliedrecht is ongeveer 2 jaar geleden faiiet gegaan!

Heel spijtig.

Gr. Jan


Peter antwoordt op 29 oktober 2008:

Ik kan me voorstellen dat Knaus Nederland er mee stopt. Knaus Duitsland is een bedrijf dat zijn importeurs aan alle kanten heeft laten zakken. Geen enkel merk caravans heeft zoveel last van via Duitsland geimporteerde caravans die door enkele bedrijven tegen dumpprijzen op de Nederlandse markt gezet worden. Zo laag zelfs dat de tweedwhands markt er onder gebukt gaat. Men koopt voor iets meer dan de jonge tweedehandsjes een nieuwe "Duitse". En zeg niet dat Knaus daar niets aan kan doen, door de serienummers weten ze precies wie dat doet en kunnen ze daar maatregelen tegen doen. Ze hebben gewoon de markt zelf verknoeid. Tevens is de garantie afhandeling van de fabriek om te huilen, de dealers moeten zelf alles oplossen. Ook de kwaliteit laat de laatste jaren te wensen over. Laatste poging om wat extra geld binnen te krijgen???


Rob antwoordt op 29 oktober 2008:

@Peter: "En zeg niet dat Knaus daar niets aan kan doen, door de serienummers weten ze precies wie dat doet en kunnen ze daar maatregelen tegen doen. Ze hebben gewoon de markt zelf verknoeid."

In principe is dit euvel eenvoudig op te lossen, maar...............
volledig in strijd met de EU wetgeving die propagandeerd een vriie handel tussen de lidstaten. Met andere woorden, het is verboden om markten te beschermen of af te bakenen voor dealers.
Door verschillen in b.v. BTW tarieven ontstaat er een verschil in cons. prijs. De fabrikant is verplicht om in ieder lidstaat voor elk type, dezelfde prijs te hanteren die hij aan de dealers/importeurs berekend.


Peter antwoordt op 29 oktober 2008:

Blijft staan dat alleen met Knaus de markt overspoeld wordt.
Bij andere merken komt het ook wel voor, maar bij lange na niet zoveel. Een fabrikant kan met plaagstootjes een kanaal dat voor een paar euro's naar het buitenland verkoopt het e.e.a. laten voelen. Te denken valt aan net iets trager leveren, onderdelen in nota zetten, of op andr wijze vertragen.


John antwoordt op 29 oktober 2008:

Wie veel verkoopt (binnen eu) ondervind veel voordeel van zijn uitstraling en uiteraard ook wel eens wat nadeel. Logisch dat Knaus hierin dan ook wat hinder ondervind. Andere merken verkopen dus minder en hebben van paralel ook minder hinder.


Peter antwoordt op 29 oktober 2008:

Verkoopt Hobby minder?, dacht het niet
En Dethleffs zit ook aardig in de buurt van v/h Knaus met z'n aantalen.


Joost Kolen antwoordt op 30 oktober 2008:

We zullen het komende jaar eens afwachten, ik verwacht dat Hobby dit jaar ook aanzienlijk minder gaat scoren. Ten eerste omdat de totale branche op instorten staat en ten tweede door die afzichtelijk geplaatste dakrails. Ik heb al 3 potentiële kopers gesproken die om bovenstaande redenen niet tot aanschaf van een Hobby overgaan. We praten begin volgend seizoen verder.


b antwoordt op 30 oktober 2008:

en die hobby kopers kopen dus een fendt. ook winst voor hobby.

maar verder met knaus. knaus nederland maakt natuurlijk ook wat winst op een caravan. en als die marge na een doorstart van de fabriek gelijk voor de fabriek is, is het finaniele plaatje natuurlijk minder moeilijk rond te krijgen.


bert.s antwoordt op 1 november 2008:

Ik verwacht dat alle merken minder zullen gaan verkopen......en dan praat ik niet alleen over caravans.


@Eric antwoordt op 1 november 2008:

Ik vrees inderdaad ook dat bijv. de autohandel ook klappies gaat krijgen.
Mensen blijven op hun geld zitten en dat is juist niet de bedoeling in dit soort tijden begrijp ik.

Dus, iedereen aan de nieuwe auto + caravan!


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker