Dj vraagt op 14 maart 2006:
Bij de nieuwe eisen om met een caravan 100 te rijden in duitsland,staat dat de maximum kogeldruk moet worden aangehouden,
Klopt dit ??//
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 maart 2006:
Ja dat klopt. De laagste maximale waarde van de auto en de caravan moet aangehouden worden. Dus stel dat maximum van de auto 75 kg is en van de caravan 100 kg moet met 75 kg gereden worden.
tino antwoordt op 14 maart 2006:
Klopt,wat gesteld wordt.De keurmeester van het TUV station in Lelystad heeft mij daar nog extra op gewezen.Mocht er onverhoopt(niet te hopen)een calamiteit voordoen dan zal de autobahn politie,(indien mogelijk)controleren op de gehele combinatie aan de TUV eisen heeft voldaan.Vrij vertaald bedoelde de ambtenaar dat wij Nederlanders weleens iets teveel meenemen.Dat is voor hun altijd een sport om deze combinaties aan de kant te zetten,discussie is dan uitgesloten
dj antwoordt op 15 maart 2006:
Van TUV-Nord Nederland:
===============
Beste mensen,
Vanaf heden kunnen wij de keuring om in aanmerking te komen voor de ontheffing om op de Duitse autobahn 100 km/h te mogen rijden weer uitvoeren.
De voorwaarden zijn:
De auto moet voorzien zijn van een ABS-remsysteem
De caravan/aanhanger moet gekeurd worden op het keuringsstation van de TÜV in Vaassen.
De caravan/aanhanger moet voorzien zijn van:
- een oplooprem.
- hydraulische schokdempers.
- banden voorzien van de juiste loadindex.
- banden voorzien van de juiste snelheidscodering.
- de banden van de caravan/aanhanger mogen niet ouder zijn dan 6 jaar.
- eventueel antislingerkoppeling (voorzien van E-keurmerk).
Indien geen antislingerkoppeling aanwezig:
- Het maximaal beladen caravangewicht ten hoogste 80% van het lege autogewicht. (massa rijklaar)
- Het maximaal beladen aanhangergewicht ten hoogste 110% van het lege autogewicht.
Indien een antislingerkoppeling aanwezig:
- Het maximaal beladen caravangewicht ten hoogste 100% van het lege autogewicht.
- Het maximaal beladen aanhangergewicht ten hoogste 120% van het lege autogewicht.
Goedgekeurde antislingerkoppelingen (stabilisatorkoppeling):
ALKO
- AKS 1300 met E-keur e1*0030
- AKS 2000 met E-keur e1*0153
- AKS 2004 met E-keur e1*0930
WESTFALIA
-SSK 3 met E-keur e1*1054
WINTERHOFF
-WS 3000D met E-keur e1*0065
-WS 3000H met E-keur e1*0337
Een afspraak voor een keuring kan gemaakt worden op Tel. Nr. 0578 668233
Na goedkeur ontvangt men binnen 10 werkdagen per post de ontheffing en de sticker op het huisadres.
De kosten bedragen € 98,50 incl BTW.
TÜV NORD NEDERLAND B.V.
Ik kan hier toch niets vinden over kogeldruk.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 maart 2006:
Vond ik ook vreemd....Op de website van Al-ko (http://www.alko.de/fahrzeugtechnik/caravan/100kmh/index.html) wordt daar wel over gesproken.
Bij de keuring meten ze natuurlijk niet de kogeldruk, dat doet de polizei pas bij aanhouding of als het mis gaat.
Lex M antwoordt op 15 maart 2006:
Het lijkt me, eerlijk gezegd, een vrij onzininge en nauwelijks correct te controleren eis.
Lex M antwoordt op 15 maart 2006:
Dit zegt de ADAC: "Die Stützlast der Kombination ist an der größtmöglichen Stützlast des Zugfahrzeugs oder des Anhängers zu orientieren, wobei als Obergrenze der jeweils kleinere Wert gilt."
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.