Caravantrekker.nl

Tijdschriften

Andre vraagt op 17 oktober 2008:

Af en toe lees ik de KCK. Echt goed vind ik het niet.

Veel van wat er in staat lijkt wel geschreven door sponsoren/adverteerders.

Zijn er andere (goede of leuke) kampeer/caravan tijdschriften en wat zijn de ervaringen van andere ?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 oktober 2008:

Vakantiekriebels vind ik een stuk beter (logisch want wij schrijven daar zelf in 😉 ), maar zonder gekheid, het is inhoudelijk Nederlands beste tijdschrift. (zie www.vakantiekriebelsenvrijetijd.nl).

Daarnaast zijn er twee Duitse tijdschriften die echt heel goed zijn:
- Camping, cars & Caravans (www.camping-cars-caravans.de)
- Caravaning (www.caravaning.de)


hein antwoordt op 18 oktober 2008:

hallo andre ik ben helemaal eens met je ik vindt het kck blad bovendien ook duur 58 euro voor anwb leden als alternatief heb ik het blad caravannen kom 4 x per jaar uit kosten ongeveer 25 euro want je leest alleen de belangrijkste dingen over campings en caravans e.d


gert antwoordt op 18 oktober 2008:

nou dat vakantiekriebels en vrijetijd is helemaal niks.
je kunt dan beter dat geld aan een goede collecte geven want anders is het weg ge gooid geld.
zeer slecht.


Bob antwoordt op 18 oktober 2008:

Laten we voorop stellen dat een tijdschrift advertenties nodig heeft. Zonder de advertenties zou het blad onbetaalbaar worden. Bij de ANWB slaat het echter wel ver door. Heel veel advertenties maar ook weer "redactionele" stukken over een product dat wel heel nadrukkelijk in het betreffende blad adverteert. Slechts zelden wordt in een test, auto/caravan, flinke kritiek geleverd. Als je dat doe dan komt de adverteerder niet meer terug. De redactie kan niet onafhankelijk zijn. Hetzelfde geldt voor de kampeergidsen. De kampeerbaas moet er voor betalen om opgenomen te worden in de gids. Hoe kan het anders dat een aantal jaren geleden een camping onder de rook van een cementfabriek in Hongarije tot camping van het jaar werd uitgeroepen. Of een door ANWB erkende camping in Duitsland vol staat met enorme caravans, de modder enkel hoog en even verder op een uiterst schone, kleine camping is zonder bezoekers. De baas van de laatste camping had geweigerd om te betalen voor de gids!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 oktober 2008:

ANWB camping erkenning bestaat uit het kopen van het bord, en heeft heel weinig met kwaliteitseisen te maken.

Als wij artikelen aanleveren voor Vakantiekriebels zijn wij geheel vrij (dus objectief) ook in het geven van kritiek. Wel moet die kritiek uiteraard goed gefundeerd zijn omdat je anders een probleem hebt. Een product 'afkraken' kan alleen als je objectief kan vaststellen dat je gelijk hebt want (en das veel erger) de fabrikant kan je als tijdschrift aanlkagen. Daarom zullen wij op de site ook niet snel schrijven dat een bepaalde auto ongeschikt is als caravantrekker...... om dat te horen moet je bij ons onder de luifel komen 😉


Martin antwoordt op 18 oktober 2008:

M.i. bestaan er GEEN goede nederlandstalige caravantijdschriften en ik heb op allemaal een abonnement gehad en inmiddels weer opgezegd.
KCK: te glossy, te veel advertenties, te weinig inhoud (hoewel nog het meeste van allemaal), te weinig techniek en objectieve tests.
Caravannen!: nog glossier, meer advertenties en nog veel minder inhoud dan de KCK.
Vakantiekriebels: mager blaadje en ik kreeg er de kriebels van.
Kampeerwereld (Vlaams): was het ook net niet.

Het Duitse Camping, Cars & Caravans vond ik wel op alle vlakken beter dan de KCK, maar bood me toch te weinig waar voor het geld.

De allerbeste van nut zijnde info vind ik toch nog altijd op forums als deze, het Caravan-forum.nl en het Duitse Wohnwagen-Forum.


Cor antwoordt op 18 oktober 2008:

Zoals Bob al aangeeft is er eigenlijk geen hoop meer op een goed tijdschrift.


Jan antwoordt op 19 oktober 2008:

Menno zegt:
"Daarom zullen wij op de site ook niet snel schrijven dat een bepaalde auto ongeschikt is als caravantrekker...... om dat te horen moet je bij ons onder de luifel komen "

Wat is dan nog de waarde van jullie objectieviteit en testrapporten? Ik neem aan dat jullie dat dan ook een rechtszaak op kan leveren als de fabrikant op zijn teentjes getrapt is?


Rob antwoordt op 19 oktober 2008:

Van: Jan
Datum: 19 October 2008 om 09:21

Menno zegt:
"Daarom zullen wij op de site ook niet snel schrijven dat een bepaalde auto ongeschikt is als caravantrekker...... om dat te horen moet je bij ons onder de luifel komen "

Wat is dan nog de waarde van jullie objectieviteit en testrapporten? Ik neem aan dat jullie dat dan ook een rechtszaak op kan leveren als de fabrikant op zijn teentjes getrapt is?


Goed lezen van het hele verhaal bied een schat aan informatie en zal doen blijken dat Menno NIET aan deze site refereerd.

v.w.b de bladen: zonder advertorials leeft geen enkel blad, De bladen van de ANWB spannen de kroon met gem. 70% advertorials. Ze teren nog op oude roem toen het nog echt een ledenclub was: 80 jaar geleden. De ANWB is niet meer dan een commerciële organisatie die omzet en winst wil genereren, niet meer niet minder. Objectief zijn ze ook al lang niet meer. Fabrikanten die 'mee' willen betalen hebben al een voorsprong in een positief eindresultaat.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 oktober 2008:

Onze testrapporten gaan uit van vaste gegevens en als blijkt dat een bepaalde combinatie te weinig kracht heeft en daarom niet geschikt is, staat dat gewoon op de site in het testrapport. Wij kunnen dan ook aantonen dat de prestaties in onze ogen onvoldoende zijn. De fabrikant mag dan alleen nog aantonen dat onze berekening (met conclusie) niet klopt. Daarvoor dus geen angst.

Wat we niet vermelden op de site, maar wel vaak bij een persoonlijk aankoopadvies is onze eigen op ervaring gebaseerde mening over de positieve en negatieve punten van een auto als trekauto.


Jan antwoordt op 19 oktober 2008:

Precies Menno, het zou toch de spuigaten uit lopen als een belanghebbende/fabrikant het delen van een onafhankelijke mening/oordeel (gebaseerd op feiten) zou mogen/kunnen of zelfs willen inperken.
Daarom ook het probleem met al die reklametijdschriften, je weet niet met welke bedoeling artikelen en andere informatie geschreven zijn en dat steeds een zekere "kleuring" aan het verhaal/artikel/info geeft. Dat maakt ook dat de abonnementsprijzen veelal te hoog zijn voor hetgeen er geboden wordt.


willem antwoordt op 19 oktober 2008:

ik lees momenteel het beste tijdschrift
Ik kan er altijd vinden wat ik zoek
alleen is het een digitaal tijdschrift

***** CARAVANTREKKER ***


Alfons Pel antwoordt op 19 oktober 2008:

Ik ga nu naar nog zo'n goede waar je heel veel op vind:
Caravan-forum.nl


Bob antwoordt op 19 oktober 2008:

Om nog even terug te komen op objectiviteit van het maakt niet uit welk artikel, dat is eigenlijk onmogelijk. Beperken we ons hier tot caravans en auto's dan zie je het al bij wat voor caravan. Caravan X wordt de hemel ingeprezen door een aantal mensen en afgebrand door anderen. Bij auto's precies hetzelfde. De keuze is zo groot dat de persoonlijke voorkeur, in de vorm van toeters en bellen, kleur, aankleding etc een rol gaat spelen. Een tijd lang heb ik KCK gelezen (via, via) en verwonderde mij over alle toestanden die tegenwoordig bij caravanning voorkomen. Ik hoefde het niet, maar wie ben ik? Als een ander het wel leuk vindt, moet hij/zij het vooral doen. Ik verwonder me over die grote nieuwe wagens en de eigenaar van die bak verwondert zich misschien over mijn kleine antieke wagen. Gelukkig zijn we allemaal verschillend, anders stonden we allemaal met dezelfde caravan op dezelfde camping.

mvg

Bob


Alfons Pel antwoordt op 20 oktober 2008:

Bob schreef:
"Bij auto's precies hetzelfde.

Niet hier:
Autointernationaal;ga naar testcentrum-testresultaten.
Hier staat een gemiddeld waarderingscijfer van autotesten over de hele wereld.
Een leuke indicatie ( niet meer!) wat een auto doet internationaal gezien.


Koen antwoordt op 20 oktober 2008:

"""Een leuke indicatie ( niet meer!) """
Gelukkig schrijf je dat.
De laatste tijd vind ik Autointernationaal.nl niet meer zo objectief.
Het systeem van optelling van alle "gewonnen" punten klopt niet.
Duitse autotijdschriften (en hun BE en NL afgeleiden) zijn totaal subjectief. Vermits er een hoop van die tijdschriften worden meegenomen in de berekening, wordt het resultaat danig beinvloed.
Noem het gemanipuleerd richting 'Duits' en 'das auto'...


Guus antwoordt op 20 oktober 2008:

Testen doet de KCK al lang niet meer. Het is niet meer dan een introductie van een caravan.
Wat hun doen is niets anders dan een brochure van internet halen, doorlezen en naar een dealer om hem nog even te bekijken.
Zouden ze nooit de vraag stellen wat de klant wil lezen ?


janka antwoordt op 20 oktober 2008:

Zolang er voor ons geen echt alternatief is blijft de KCK bij ons in de brievenbus vallen. Want om eerlijk te zijn zitten wij echt niet op artikelen te wachten die over gepimpte caravans gaan of hoe een hummer het doet als trekker. Thema's zijn afhankelijk van de persoonlijke interesse leuk om in te duiken. De lezers(reis)verhalen zijn soms wel interessant, de nieuwtjes en de stukjes over camping ook maar er staat idd heel veel reclame in. En dat komt af en toe wel storend over.


Louis antwoordt op 20 oktober 2008:

Als ik kampeertijdschriften lees ,zie ik altijd wel iets wat niet klopt .
Bijvoorbeeld de beschrijving van een totaal ander merk caravan als op de bij het artikel afgedrukte foto .
Waar gehakt wordt vallen spaanders dus ik kan daar als het een beetje binnen de perken blijft niet echt mee zitten .
Ook met de advertenties heb ik geen moeite daar het hoe dan ook de consumentenprijs binnen de perken houd .
En sommige handige dingen knip ik uit en bewaar ze .
Maar ik lees ze hoofdzakelijk voor m'n plezier .
Bert en Menno raden ook regelmatig hun berg trainingen aan ,en terecht ,want de kachel moet bij hun tenslotte ook blijven branden nietwaar ?
We zijn het afgelopen weekend nog naar de beurs in Utrecht geweest ,praktisch gezien totaal nutteloos daar we nog geen vervangingsplannen hebben .
Maar wel een heel leuke dag gehad , en zo zie ik de tijdschriften ook ongeveer .
Er zit overigens wel een nadeel aan zo'n beursbezoek .
Je wordt er een beetje "hebberig" van ,en raakt zo weer in vakantiestemming .........




Willem antwoordt op 21 oktober 2008:

Een tijdschrift moet gemakkelijk te lezen zijn. Veel reclame is ook goed. Van testen mag je verwachten dat de testers best kritisch mogen zijn (een goed en eerlijk oordeel dus).
Het probleem is vaak dat alleen nieuwe producten getest worden (Nieuw is maar even).
Schrijf anders een brief naar de KCK hoe het anders moet! Ook zij hebben daar alle baat bij.


edwin antwoordt op 23 oktober 2008:

Sorry hoor maar dat blad vakantie kriebels,kan ik nou niet echt een geweldig blad vinden .
Heb hem voor me liggen maar ik heb hem gelijk weer opgezegd.
inhoudelijk staat er weinig in alleen advertenties.




gert antwoordt op 24 oktober 2008:

KEURIG GEZEGD edwin.


gert


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker