Caravantrekker.nl

Maximaal gewicht combinatie

Billy vraagt op 20 oktober 2008:

wat is het maximale gewicht van auto+aanhanger wat ik mag rijden met een BE rijbewijs?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jilger Mout antwoordt op 20 oktober 2008:

Dat hangt van de auto af. Het trekkend voertuig zelf mag niet meer dan 3500 kg wegen. De aanhanger mag niet meer wegen dan wat de auto mag trekken (let wel op het max. treingewicht van de trekkende auto).

Zonder E-rijbewijs is de maximale masse begrensd op 3500 kg (totale trein).


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 oktober 2008:

Billy, kijk via het menu onder 'De Wet' en dan 'Rijbewijs B of BE'. Daar staan precies de regels.
En het antwoord op je vraag is 4250 kg maar dat geldt alleen als de caravan maximaal 750 kg mag wegen. Je caravan weegt vast meer en dan is het 3500 kg maar kijk even goed op de aangeven pagina want het is lastige wetgeving (vindt men).


Tijs antwoordt op 20 oktober 2008:

Menno,
Billy vraagt om het maximum gewicht met BE-rijbewijs. Volgens infopolitie.nl geldt dan "Met rijbewijs BE bent U niet beperkt in het gewicht van de aanhangwagen die U mag trekken. Let wel op de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig (maximale trekhaaklast). Deze maximale trekhaaklast staat vermeld op het kentekenbewijs."

Als ik dat vrij vertaal mag je met BE dus elk gewicht trekken zolang je auto dat maar mag. Even los van de vraag wat verantwoord is natuurlijk. Een standaardgewicht is dus niet te geven.


J.H. Vis antwoordt op 20 oktober 2008:

Volgens mij vraagt hij om het maximale totaal gewicht van trekkend voertuig en aanhanger.....


J.H. Vis antwoordt op 20 oktober 2008:

Volgens mij vraagt hij om het maximale totaal gewicht van trekkend voertuig en aanhanger.....En om gelijk antwoord te geven op de vraag:

Met rijbewijs BE bent u niet beperkt in het gewicht van de aanhangwagen die u mag trekken. Let wel op de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig (maximale trekhaaklast). Deze maximale trekhaak-last staat vermeld op het kentekenbewijs.
Ook het gewicht van de totale combinatie is niet van belang. Deze mag meer dan 3500 kilo bedragen.
Alleen voor het trekkende voertuig geldt, dat de toegestane maximum massa niet meer dan 3500 kilo mag bedragen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 oktober 2008:

Ik lees inderdaad de vraag verkeerd... Ik ben zo gewend dat de vraag over alleen B gaat, maar maximaal BE...

Daar is geen maximum aan wat rijbewijs betreft. Dan blijft inderdaad alleen over wat de auto maximaal mag trekken en de aanhanger maximaal mag wegen. Dit is echter andere wetgeving en heeft niets met het rijbewijs te maken.

ALs het om een caravan zou gaan met een normale kogelkoppeling is het maximaal gewicht 2x 3500 kg, maar zou het een oplegger (5th wheel) zijn, zijn hogere gewichten mogelijk geloof ik.


Jerry antwoordt op 20 oktober 2008:

Met de juiste combinatie is het maximaal 7500kg van trekker plus aanhanger of oplegger.


Berry antwoordt op 20 oktober 2008:

Menno: Klopt helemaal.

Oploop geremde aanhangwagens mogen idd niet meer dan 3.500 kilo wegen.

Maakt dus theoretisch max. totaalgewicht 3.500+3.500=7.000 kilo.

Opleggers (o.a. 5th wheelers) met een zogenaamde B trekker ( B.V. T5 / Sprinter/ Iveco) ervoor die max. 3.500 mag wegen (om met B te kunnen rijden), mogen vandaag de dag al opleggers van rond de 5.000-6.000 kilo trekken, dus met een BE combinatie kom je al in de buurt van de 9.500 kilo.

Aangezien de wetgeving voor oploopremmen maar tot max. 3.500 kilo gaat, moeten de opleggers lucht geremd zijn.

Dit is op te lossen door de trekkers een luchtcompressor te bouwen, welke het remsysteem van de oplegger bediend.

Berry


Berry antwoordt op 20 oktober 2008:

@Jerry,

De 7.500 kilo regel heeft hier niets mee te maken, dat is alleen maar voor een eventueel chauffeursdiploma.

Zolang de combinatie prive (niet commercieel) wordt gebruikt is dit niet nodig.

Berry


Tijs antwoordt op 21 oktober 2008:

Toch indrukwekkend met wat voor gewicht je dus na ongeveer 1 dag les de weg op mag.


Bert antwoordt op 21 oktober 2008:

Ruim er omheen dus.... 😉 Flink anticiperen op wat anderen zoal fout kunnen doen, o.a. met hun ingeschatte remweg. Kijk in je spiegels bij een file....

Vreemd eigenlijk dat een remproef niet tot E behoort?! Hoewel ik me kan voorstellen dat op droog tijdens een BergtrainingsWeekend dit kan leiden tot platte loopvlakken (van de caravanbanden) en dat willen we ook weer niet.... Misschien moeten we de fruitboeren verleiden tot natspuiten van de weg terug van de camping in de afdaling naar Mheer. Herken je die afdaling Tijs?

Ik overweeg tijdens onze caravan-rijvaardigheids-trainingen i.s.m. Slotemakers anti-slipschool iets nieuws te introduceren: remwegbepaling mét de eigen combinatie. Normaal doe je daar het programma met een Astra van de slipschool en een Knausje Fun&Sport van minder dan 1000 kg...


Bert antwoordt op 21 oktober 2008:

Reden daartoe is het feit dat je onder gladde omstandigheden (o.a sneeuw en ijzel) heel gewoon straffeloos even kort je rem maximaal kan intrappen! Er begint dan van alles te pulseren (ABS) en door te glijden (je caravan). Zodra je ook maar iets merkt van een afwijking in rechte lijn, laat je je rempedaal los.

Dán weet je hoe sterk je vertraging is, ofwel je remweg!! Neem van mij aan dat in winterse blubberomstandigheden op zomerbanden dit bij 60 km/u wel eens 300 meter of zelfs langer kan zijn!


Jerry antwoordt op 21 oktober 2008:

Berry bedankt,Ik wist het bijna zeker van die 7500kg maar je hebt gelijk.
Bert,die platte kanten vallen misschien wel mee.
Als ik met mijn auto vol op de rem ga staan dan blijft de caravan recht en de wielen van de caravan blokeren niet.
Ik ben meer bezorgt over de opbouw en het interieur.


Tijs antwoordt op 21 oktober 2008:

Als ik me de afdaling goed herinner wordt dat een leerzame oefening 😉. Toch maar op het circuit dan.

Ik weet nog van mijn solo-sliptraining dat ik een hoop kon opsteken van de remproeven. Ondanks dat ik in vele kilometers ochtend- en avondspits al heel wat noodstoppen heb mogen oefenen.
Jerry, ik ben benieuwd naar jouw (stabiele) combinatie. Ik heb gelukkig nog geen noodstop mét caravan hoeven maken maar ik ben bang dat de banden gaan blokkeren en of het recht blijft? Ik rijd ook wel eens in bochten waar ik plotseling zou moeten remmen. En dan? Wat dat betreft sluit het advies van Bert aan bij wat mijn trainer op die slipcursus gaf: "Een noodstop met een aanhanger? Niet doen, maar voorkomen!"


Jerry antwoordt op 21 oktober 2008:

Tijs ik heb de noodstop gewoon een paar keer gedaan op een stille weg met mijn combinatie.
Eerst eens met rustige snelheid en een keer bij 50km en daarna eens bij 80km.
Elke keer even gecontroleerd of alles in de caravan nog op zijn plek stond.
De combinatie bestaat uit een volvo945 lpt en een solifer 5602i.
Toen ik het probeerde was alles gewoon beladen voor de vakantie.
Voorkomen is altijd beter maar als het dan een keer zover is weet ik ongeveer wat me te wachten staat.
Ps ik moest wel erg hard remmen voordat mijn abs in werking kwam op een droge weg.
De remvertraging was zo groot dat ik echt bang was dat alles voorin de caravan zou liggen.
Ik vind het ook niet voor herhaling vatbaar en hou lekker afstand en probeer het verkeer goed in te schatten.


hein antwoordt op 21 oktober 2008:

he billy wat dacht je van 7499 als je er boven zit moet je een vrachtwagen rijbewijs hebben


Bert antwoordt op 21 oktober 2008:

Jerry, je hebt een tandemasser, die op droog zeker, niet zo snel zal blokkeren, stel ik me voor. Remwegbepaling is natuurlijk vooral nuttig als het nat is en wanneer er sneeuw valt. Dan blokkeren caravans wel snel(ler).


Berry antwoordt op 21 oktober 2008:

@Jerry, geen dank daarvoor is het forum.

@Hein: Ter info: Boven de 7500 kilo heb je dus niet specifiek een vrachtwagenrijbewijs nodig.
Zolang je combinatie aan de BE wetgeving voldoet kun je zoals gemeld al tot aan de 9500 kilo gaan.

groet


Ger antwoordt op 21 oktober 2008:

Met plezier weer eens kennis genomen van de welles nietes geschiedenis. En dan nu de prijsuitrijking, de eerste prijs gaat naar: Berry! Al zijn antwoorden waren goed.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker