Caravantrekker.nl

Trekgewicht

E.Zylstra vraagt op 24 oktober 2008:

Een Nissan Qashqai, met CVT, mag 1200 kg trekken, dat is bij een beladen auto, ongeveer 90 % van zijn eigen gewicht( 1360 kg). Hoe kan het dat er auto's zijn die wel tot 600 kg MEER mogen trekken dan hun eigen gewicht? In dit verband is de Tiguan van VW een goed voorbeeld.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Gert antwoordt op 24 oktober 2008:

Er zijn ook auto's zoals bijvoorbeeld de Mercedes ML die bijna 1500 kg meer mogen trekken dan hun eigen gewicht. De fabrikant vindt de auto (motor, bak, carrosserie, remmen e.d.) dan sterk genoeg omdat gewicht te trekken. De auto's krijgen ook een typegoedkeuring, omdat ze waarschijnlijk aan een aantal eisen voldoen. VW vindt een Tiguan in staat een aanhanger tot 2200 kg te trekken.

Er zijn ook fabrikanten die wat voorzichtiger zijn. Dit geldt misschien voor Nissan met de Qashqai. De CVT zal misschien niet veel meer aan kunnen bijvoorbeeld.


Tino2L antwoordt op 25 oktober 2008:

ik vond het inderdaad ook magertjes voor de QQ cvt.
aangezien hij de opvolger is van de Almera Tino waarvan ik ook nog met de cvt rijd. de 2Liter.
dat de Tino nog 1250kg mag trekken en zijn opvolger 1200kg heeft mij doen besluiten om de diesel 2L A/T aan te kopen. (1350kg trekgewicht)
of het een goede keuze is om meer te trekken dan het eigen gewicht van de auto laat zich raden.
arno


Bert antwoordt op 25 oktober 2008:

Nissan vindt (en wie zijn wij om dat tegen te spreken) dat de CVT-transmissie 200 kg minder mag trekken dan de 2.0 met normale schakelbak.

Maar even terugkomend op de vraag van E.Zylstra en zijn vergelijk met de Tiguan, die bijv. in de 1.4 TSI uitvoering 2000 (Track & Field zelfs 2200 kg) mag trekken. Punt is dat die Tiguan dat ook kan! Wat? Wegtrekken op een steile helling... En de Qashqai (verhip ik tik het in één keer goed 😉 ) niet! Althans geen 2 ton.

Wat niet wil zeggen dat een Tiguan prettig rijdt op de snelweg met een Tabbert van twee ton hoor! Maar dat is geen eis, die wettelijk is vastgelegd.

Heer Zylstra, ik heb een advies (sorry voor het vingertje), laat u niet in de luren leggen door het uiterlijk alleen van een auto. De Qq oogt wellicht stoer, net als heel veel van dit soort midi-suvs (en ook veel full-sized suv's), maar is het natuurlijk helemaal niet. De Tiguan is dat wel, als we het tenminste hebben over het adequaat om kunnen gaan op steile hellinkjes en naar ik heb vernomen ook zijn mannetje staat in het terrein, ondanks het ontbreken van een lage gearing. Die heeft hij namelijk niet nodig. Slimme bakverhoudingen zijn genoeg... Niet altijd trouwens. Enkele Tiguans zijn in de 1e versnelling (vooral solorijdend) zo erg 'hitsig' dat je misschien beter in twee wegrijdt...


Rob antwoordt op 25 oktober 2008:

Correct Bert,
veel van die midi- en full size suv's zien er wel stoer uit maar zijn in feite niet meer dan een opgehoogde sedan. Er zijn in dit forum meerdere voorbeelden te vinden van mensen die menen dat dit type suv's meer zouden moeten kunnen. Helaas komen ze na aankoop daar pas achter.
Het stoere uiterlijk geeft geen garantie voor stoere capaciteiten, integendeel zelfs.


Jan antwoordt op 25 oktober 2008:

Bert,

Ik vind het jammer dat je de QQ als slechte caravantrekker betiteld en zegt dat hij er alleen maar stoer uitziet. Ik zelf rijd een QQ 2.0dci gechipped naar 180 pk, en deze auto speelt werkelijk met de dikke 1400 kilo die er achter hangt.

Vrienden van mij hebben een tiguan met een vergelijkbare caravan, en die vraagt altijd hoe het kan dat die nissan van mij zo goed trekt! Samen naar zuid-frankrijk gereden. Bij redelijk stevige autobaanhellingen waar ik gewoon door kon gaan met 115 km/h, raakte mijn maat met zun tiguan een eind achter.

Dus een beetje jammer dat je de QQ afkraakt en andere mensen hiermee op het verkeerde been zet. Want trekken kan die!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 oktober 2008:

Jan, lezen is moeilijk! Bert kraakt de auto niet af en hemelt de Tiguan niet op, laat staan dat hij aangeeft dat de Tiguan een betere caravantrekker is dan de QQ. Hij zegt wel dat de eerste versnelling van de VW korter is, en daardoor veel gemakkelijker wegtrekt op een steile helling dan de QQ. Daar hoor ik jou in je vergelijking niet over!


John antwoordt op 25 oktober 2008:

@jan: vergelijkt appels met peren. Wie sprak er over een gechipte versie?


Peter antwoordt op 25 oktober 2008:

Jan: ik sluit mij aan bij Menno: Lezen !!!
Er is niet gesproken over een diesel QQ of VW Tiguan.
Verder vermeld je niet of je vriend ZUN Tiguan ook een diesel is, maar doet eigenlijk nu ook niet meer ter zaken.

Goed lezen, gefundeerd en een constructief antwoord geven is belangrijker dan je op je teentjes getrapt voelen.


Jan antwoordt op 25 oktober 2008:

Zun tiguan is 170 pk tdi

Gr Jan


peter antwoordt op 25 oktober 2008:

Verder vermeld je niet of je vriend ZUN Tiguan ook een diesel is, ""maar doet eigenlijk nu ook niet meer ter zaken. ""

Jawel


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker