FX vraagt op 26 oktober 2008:
Beste mensen.
Auto KIA Cee'd SW.
Ik kom niet over de drempels in de wijk, zonder dat mijn
trekhaak over de straat schraapt. Al ben ik achterin
de auto niet echt zwaar beladen. De drempels zijn gewoon
1 tot 2 centimeter te hoog. Dus als ik met mijn achterwielen
de drempel al voorbij ben, zit de haak nog boven de drempel.
Vandaag teruggekomen, en ben diagonaal de drempel over
gegaan. En toen ging het net goed. Met zoeken op dit forum
kwam ik snel tot de ontdekking dat je hulpveren,
hulpveren, auto's, auto's en caravans hebt. Ofwel, dit moet
ik bij de dealer neerleggen. Als ie met die hulpveren 2 cm
tot 3 cm hoger komt ben ik geholpen.
Maar dan blijft nog de volgende vraag. In de herfstvakantie
het lampje bij het spiegeltje van de zonneklep laten branden.
Daar de auto niet veel meer deed, dacht ik aan
een electronica probleem.
Ik wist toen namelijk nog niet wat de oorzaak was.
Maar de wegenwacht in Belgie heeft mij een startje gegeven, en
met de ervaring die zij hebben, is direct het zoeken naar de oorzaak gestart, vandaar dat lampje bij de zonneklep.
Nu gaat het om een nieuwe auto van nog geen jaar oud, en nu zegt
die mijnheer van de wegenwacht (na mijn opmerking dat ik
zelf kabels heb, want wij rijden de 2.0 automaat) dat ik nooit
zelf mag starten met de kabels die ik heb.
Dit omdat er schade aan de electronica van de auto's boven
een bepaald bouwjaar kan ontstaan, en dat er dan
zeer hoge kosten zijn.
De kabels van die wegenwacht hadden een soort ontstoringsblok
of wat dan ook. En na het zetten van de klemmen werd volgens
mij de spanning naar onze aangesloten accu vrijgegeven via een
schakelaar op de hulpaccu.
Mijn vraag is nu, klopt het dat je speciale kabels moet
hebben voor het starten van auto's boven een bepaald bouwjaar
i.v.m. de electronica ?
Of is dit alleen met Belgische auto's boven een bepaald bouwjaar ? 😉
Grt, FX
@Eric antwoordt op 26 oktober 2008:
Ga hier eens buurten, leveren vast ook in Belgie:
http://www.carsupport.nl/
FX antwoordt op 26 oktober 2008:
Bedankt Eric, hier kan ik wat mee. Gezien de tabellen
en grafieken, valt er met hulp/vervangende veren voldoende
winst te behalen. Ik ben zelfs onder de indruk van de
winst in hoogte bij beladen auto en kogeldruk.
Probleem voor mij opgelost.
grt, FX
J.H. Vis antwoordt op 26 oktober 2008:
Hulpveren is een optie. Nadeel hiervan is het feit dat, ondanks het meestal progressieve karakter van de hulpveer, het veergedrag in onbeladen niet altijd aangenaam is. Zelf heb ik gekozen voor oppompbare dempers, die je al naar gelang het beladingsniveau, kunt oppompen om de standaard rijdhoogte weer te bereiken. In onbeladen toestand een beetje druk eraf en je hebt het originele veerkarakter weer terug. Er doen verschillende verhalen de ronde over piekspanningen tijdens het starten met startkabels. Indien je de juiste volgorde aanhoudt tijdens het plaatsen van de kabels, kan er volgens mij niet zoveel gebeuren. Eventuele pieken worden wel door de accu geabsorbeerd.
FX antwoordt op 26 oktober 2008:
Beste J.H. Vis
Vering:
Bedankt voor het delen van je ervaring met de vering.
Ik wil dit voor de mei-vakantie 2009 op orde hebben, want
dan moet ik met die caravan weer over die drempels.
Startkabels:
Toen deze mijnheer van de hulpdienst vertelde dat er een
mogelijkheid bestaat dat de electronica hier eventueel
een serieuze storing van kan oplopen met hoge kosten, schrok ik
wel een beetje. Je zal maar twee weken met aardige buren
op de camping staan, en deze dan een startje geven voor zijn
vertrek naar huis omdat de accu leeg is.
Als je beste buurman kijkend naar het dashboard
ineens roept "en nu gaat alles uit". Toch denk ik dat het goed is
om te weten dat je dit uiterst zorgvuldig moet doen met
auto's vol electronica.
grt, FX
J.H. Vis antwoordt op 26 oktober 2008:
De ANWB zegt hier het volgende over:
Starthulp
Het beste kunt u de wegenwacht inschakelen voor starthulp. Door ondeskundigheid kan met name bij moderne auto’s door starthulp schade ontstaan aan de elektronica. Doet u het toch zelf, gebruik dan startkabels met een dikke koperen kern (zeker voor dieselmotoren). Te dunne startkabels kunnen de grote startstroom niet aan en worden alleen maar warm.
Laat de motor van de helpende auto lopen, het liefst verhoogd stationair. Start de auto met lege accu. Zet de achterruitverwarming en blower van de auto met lege accu aan voordat u de startkabels verwijdert, om beschadiging van de elektronica te voorkomen Na het starten moet u in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu op kan laden.
@Eric antwoordt op 26 oktober 2008:
@JH Vis: wat kost zo'n oppompbaar systeem ongeveer?
In mijn oude Astra zat het standaard, was inderdaad vrij makkelijk systeem.
Als de caravan erachter moest reed ik even langs de pomp en zette de druk op 4.5 bar (was max meen ik)
Nadeel was wel de keiharde vering als je een stukje solo ging rijden, dan moest er eigenlijk weer lucht uit....
Dan de caravan er weer achter en moest er weer lucht in....
Pffff.....
J.H. Vis antwoordt op 26 oktober 2008:
Ik heb er voor mijn Volvo V70 eur 180,= (na korting) voor betaald. Type is Monroe Ride Leveler. Er is tevens een compressor setje beschikbaar dat bediening vanaf het dashbord toelaat. Vond ik iets te duur voor die paar keer per jaar dat ik de druk moet wijzigen. Ik heb gewoon een voetpompje achter in de auto. Een ander groot voordeel is dat zowel demping als ook vering (er zit een pneumatische hulpveer in) aangepast worden.
EM antwoordt op 29 oktober 2008:
Een vriend van mij heeft ook een cee'd sw en had ook eenzelfde klacht met betrekking tot de hoogte van de trekhaak. Uiteindelijk bleek dit aan de trekhaak te liggen.(toch bij de dealer gemonteerd) De dealer heeft uiteindelijk een trekhaak van een ander merk gemonteerd en probleem was voorbij. (de cee'd is een redelijk stugge auto die bij normale belading / caravan geen hulpveren behoeft, de auto word dan nl zeer hard)
BM antwoordt op 12 maart 2009:
Zou ik mogen weten waar je die monroes voor de V70 gekocht hebt?
JH Vis antwoordt op 12 maart 2009:
Weet niet of ik reclame mag maken....
Rondim BV Rotterdam automaterialen.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.