Caravantrekker.nl

Trekauto

Joost Kolen vraagt op 18 maart 2006:

Ik heb alle combinaties (berekenigen) bekeken maar wil voor de aanschaf van een volgende bolide toch jullie hulp inroepen. Ik heb een Beyerland 490 tkm met een leeggewicht van 1030 kg en een maximaal gewicht van 1400 kg. Ik neem de volgende auto's in overweging: Opel omega 2.5 Dti (automaat); Opel Omega 2.2 Dti (handgesch.); BWM 320d (150pk versie, stationwagen, handgesch.) en een Fiat Ulysse 2.2 JTD (handgesch.) Mijn eigen voorkeur gaat uit naar de Omega 2.5 Dti, mijn vrouw vindt deze echter niet mooi genoeg en wil het liefst een Fiat Ulysse en als het echt niet anders kan de BMW. Puur gekeken naar jullie ervaringen qua rijeigenschappen welke auto moet ik aanschaffen.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Koen antwoordt op 18 maart 2006:

Altijd naar de vrouw luisteren ! Zij heeft smaak/stijl.
En je hebt dan de beste diesel van deze wereld : JTD.
En ook héél veel plaats voor hààr bagage.


Bert antwoordt op 19 maart 2006:

Inderdaad, over stijl valt niet te twisten (over steil wel). Ontegenzeggelijk heeft de Ulysse stijl. De BMW heeft dat minder, wat zich vooral uit als ze wat ouder worden. Daar rijden dus 'de verkeerde types' in. Toch is het zeker als Touring een heel mooie auto. De Opel is wat dat betreft de saaiheid ten top, hoewel het altijd een nette auto is. Gedateerd qua styling natuurlijk, een auto die erg snel vergeten wordt.

Over de beste motor... Hmm, ik schat BMW dus echt wel een stuk hoger in dan die jtd's van Fiat. De 4-pitter 2.0 is een juweeltje. Absolute top in het 4 cilinder segment en zat power. De 2.2 jtd in de Fiat is een vreemde eend, we kennen nu alleen nog maar de 1.9's (en de fraai klinkende 2.4 vijfcilinder) in een nieuwere generatie commonrail en bovendien is 94 kW voor een 1858 kg wegende auto garantie voor sloomheid. Opel dan. De 2.2 4-cil. vind ik helemaal niks. 88 kW slechts en de Opel is ook zwaar. Zuinig zou die wel zijn. Maar als je altijd moet 'trappen'? De 2.5 stamt van BMW, is als DTi (150 pk) een direct ingespoten redelijk moderne 6-cilinder en... betrouwbaar. In combinatie met vijfbak-automaat en achterwielaandrijving een heel goede optie ook in de bergen.

Weggedrag. De 320d is het lichtst. Zo rond de 1500 kg. Ik weet zeker dat hij de beste stabiliteit biedt met de 1400 kg Beyerland. BMW heeft dit solo gewoon het beste voor elkaar en dus ook met caravan. Ook achterwielaandrijving trouwens, dus veel tractie op een helling... Ik denk dat de Omega wat slapper in elkaar steekt en mede door de lange oversteek wat instabieler is. Van de Ulysse weet ik het niet. Ik schat er tussenin? Maar dat is gokken..!

Uiteraard spelen er meer zaken mee bij je keuze. Zware auto's kosten meer qua belasting en verbruik. De BMW zal dus het goedkoopst zijn en op zich het meeste rijplezier geven. Met caravan is een hoge zit van de Ulysse natuurlijk wel aantrekkelijk, vooral in het Verenigd Koninkrijk met z'n hedges (heggetjes, holle wegen waardoor je laag gezeten niks ziet). Ook qua prijs secondhand zul je verschillen zien. Die Fiat schrijft nogal af en ook een Omega moet toch redelijk goedkoop aan te schaffen zijn. De Dreier BMW is behoorlijk waardevast. Dan hebben we het nog niet gehad over betrouwbaarheid. Top drie? BMW, Opel, Fiat.

De twijfel slaat nu aan alle kanten toe.... 😉

Neemt niet weg dat je nu vast wel een manier vindt ons met een donatie te verrassen. Ook wij willen deze website met alle tijd en moeite die we spenderen - erg leuk om te doen hoor - wel in de lucht kunnen houden! Alvast bedankt.


Joost Kolen antwoordt op 19 maart 2006:

Ik ben naar alle drie de type auto's wezen kijken en heb er inmiddels veel over gelezen. In een ding moet ik je corrigeren Koen, qua afschrijfving (ik zoek een auto uit 2002) doet de BMW het niet veel beter als de Fiat Ulysse. Ik merk dat de Fiat een erg gewilde verschijning is. De Omega is hier de grote winnaar deze koop je voor weinig geld (of een hele luxe met xenon en leer voor het zelfde geld). Bedankt voor jullie reacties, maar ik ben meer opzoek naar mensen die daadwerkelijk deze auto als trekpaard gebruiken.


Jan antwoordt op 19 maart 2006:

De kans is klein ,denk ik, dat je van alle drie een caravan-trekkers- ervaring op dit forum krijgt. Voor andere gebruikerservaringen kan je ook eens kijken op de site www.autoweek.nl onder de rubriek: myreview. Bedenk wel dat caravantrekken met je auto slechts een paar weken per jaar neemt en dat je de overige weken ook nog een beetje in een leuke, kostenvriendelijke auto wilt rondrijden.
succes met de keuze.


Tjinne antwoordt op 19 maart 2006:

Ik rij met een Omega 2500TD van 96 ,dus nog de ouwe BMW diesel maar ik kan je verzekeren dat dit wel een trekbeest is hoor,ik trek een caravan Tabbert van 1300kg beladen,als ik solo rij vb. naar Oostenrijk heb ik een gemiddeld verbruik van 6,5l/100km ik rij wel niet meer dan 120 per uur want eens daarboven gaat het verbruik rapper,met mijn caravan rij ik 85/90km en dan heb ik een verbruik van 10.5l/100km ik rij dan in vierde versnelling en dat gaat heel vlot,tot slot heeft hij ook al 220.000 km in zijn wielen en hij trekt nog altijd als een beest,hiermee heb je dus al een hé en hopelijk komen er nog,succes hé, doeiiiii.


Hans oet Twent antwoordt op 22 maart 2006:

Omega is gewoon een super auto. 2,5 TD automaat laten chippen en je hebt iets meer vermogen waardoor het verhaal soepeler loopt, gunstiger verbruik. En je hebt echt een dijk van een auto die helaas zwaar onder gewaardeerd is. Let bij aankoop op een niveau geregelde achteras. Dat is absoluut een + punt bij deze auto. Motor gaat tonnen aan km mee. Daar gaat het niet aan liggen, veel plezier met de Omega!!


GD antwoordt op 23 augustus 2006:

Ikzelf rij met BMW 318d(Touring 2005 116pk/280NM) met een hobby 440(1200kg) en moet zeggen dat deze combinatie vlot rijd 95km/h op autobaanhellingen(5%). Het nadeel(alhoewel), de bmw stuur zeer precies met als gevolg dat deze nogal gevoelig is voor spoorvorming(ook solo) en dus ook met caravan. Voor de rest doordat de BMW op zich reeds een iets hardere vering heeft, heeft deze totaal geen last van doorhangen.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker