Jan vraagt op 9 november 2008:
Ik heb een vraag over afstanden. De vraag is als je een route laat berekenen van A naar B. Hoeveel tijd mag je dan bij tellen, wat de route berekening gaat uit van 120 km. Met een auto met caravan is dit ± 90 km. Stel voor dat je in een uur 100km aflegt, hoeveel minuten mag je dan bij tellen met een caravan.
@Eric antwoordt op 9 november 2008:
Mijn ervaring met de Miep-Miep in de auto en andere online routeplanners is dat er ca. 20 a 25% aan reistijd bij komt met caravan.
Koen antwoordt op 9 november 2008:
Bedoel je een routeplanner zoals ViaMichelin.com en routenet.nl (of be) ?
Bij beide kan je de optie auto + caravan aanvinken.
Deze routeplanners houden dan rekening met een lagere snelheid.
Ik kan het niet meer terugvinden (heb het eens gelezen), maar zij houden zelfs rekening met een "gemiddelde drukte" op de route : voor filegevoelige wegen rekenen zij met nog een lagere gemiddelde snelheid.
@Eric antwoordt op 9 november 2008:
Het probleem met bijv. viamichelin is dat de planning rekening houdt met maximum snelheden op de wegen.
Met de caravan mag je in Frankrijk 130 km/uur dus rekent hij ook ermee dat je die 130 km/uur constant rijdt.
Er zijn zat combinaties die dat niet halen/rijden.
Dan ga je dus de mist in met je verwachte aankomsttijd.
Koen antwoordt op 9 november 2008:
Dus daardoor komt het dat die opgegeven uren nooit kloppen ? Wist ik niet / nooit aan gedacht.
Net even gerekend : Parijs-Bordeaux doe je met caravan 6 Hr over 590 km. Waarvan 578 km in 5Hr 34' op autosnelweg. Dat is meer dan 100km/hr gemiddeld.
Wat ik soms wel doe : de route laten bereken voor een 20-tonner... De uurtabel daarvan haal ik wel ongeveer.
@Eric antwoordt op 9 november 2008:
In het preutse Nederland met de max. snelheid van 80 km/uur zal de verwachte aankomsttijd over het algemeen dus wel kloppen maar daar heb ik geen ervaring mee, in het algemeen heb ik in NL geen miep-miep of online routeplanner nodig.
Ook zijn de maximale afstanden binnnen NL natuurlijk zeer beperkt.
In een uurtje of 3 ben je NL door van Noord naar Zuid.
Die 80 km/uur rijdt iedereen hier wel op z'n sloffen als ik de discussies mag geloven...
Hans B antwoordt op 10 november 2008:
Als ik wil weten hoe lang ik over een traject doe - wat ik trouwens niet zo belangrijk vind - dan bereken ik dat met een gemiddelde van 70 km/u. Dat is dan inclusief rustpauzes en een mix van autowegen en binnenwegen. En dat blijkt dan vrij aardig te kloppen.
janka antwoordt op 10 november 2008:
Als wij een lang stuk gaan rijden zoals bijvoorbeeld naar het zwarte woud dan is de afstand 630 km. Met de caravan op 90 km/u doe je er dus 630 : 90= 7 uur over. Dat is dus als je aan 1 stuk door rijd met een constante snelheid. Maar dan komen er nog de stops bij van 15 a 20 minuten en de stukken waar je langzamer moet rijden zoals in de bebouwde kom en of je mischien in een file komt. We trekken daarvoor nog 1,5 a 2 uur uit en doen er dan 9 uren over. En dat klopt meestal behoorlijk. Ook zonder de TT.
Marcel antwoordt op 10 november 2008:
Ik ga uit van een gemiddelde van ongeveer 60 km/uur. Daar zitten dan ook korte stops bij in. Bij veel snelweg kan dat oplopen.
Ik rijdt overigens meestal rond de 90 op de teller, dus iets van 84 ofzo in werkelijkheid. Een gemiddelde van 85 zal ik dus nooit halen
Ronny antwoordt op 10 november 2008:
Elke routeplanner zal waarschijnlijk anders rekenen. Ik kijk alleen naar de afstand. De tijd is toch nooit correct. Ik ga uit van een gemiddelde snelheid van 70km/hr stops (om de 2 uur)inbegrepen. Op autowegen rij ik ong 90 en voor mij klopt die berekening ongeveer
Rob antwoordt op 10 november 2008:
Neem je totale afstand, deel deze door je gem snelheid, tel hier de rusttijd, die je zelf neemt en aangeeft, vanaf en je hebt je uitkomst.
Hoe makkelijk wil je het hebben?
Carlo antwoordt op 10 november 2008:
Ik denk dat als je aan een gemiddelde snelheid van rond de 60 km pu wil ge raken je goed gereden hebt of veel snelweg hebt gehad.
Theo antwoordt op 11 november 2008:
Over algemeen ga ik uit van een gemiddelde van ongeveer 70 km per uur. Daar tel ik bij op de tijd voor pauzes.
Rij ik alleen op autosnelwegen waar ik geen oponthoud verwacht, dan ga ik uit van een hoger gemiddelde, b.v 80 km per uur. Bij alleen secundaire wegen een lager.
Ik ga uit van iedere 2 1/2 uur een half uur pauze.
Mijn schattingen kloppen over het algemeen redelijk. Natuurlijk moet je onderweg tijd bijtellen voor niet verwachte vertragingen zoals files.
John antwoordt op 11 november 2008:
Je kunt nog zo veel berekenen, maar er zijn zoveel externe factoren die roet in het eten kunnen gooien. File's, wegomleggingen, wachttijden bij grens, tankstation e.d. pech onderweg.
Ik vraag me dan ook af wat wil je bereiken met je berekening? Een algehele indruk van tijd zonder alle tegenvallers? Dan heeft Rob gelijk, simpeler kan niet.
janka antwoordt op 11 november 2008:
Volgens mij had mijn inbreng dezelfde strekking als die van Rob. Ik voel me dus gediscrimeerd! Snif snif!
Theo antwoordt op 11 november 2008:
Inderdaad wil ik een algemene indruk hebben van de tijd, die ik nodig heb. Bij tegenvallers weet ik dat het langer gaat duren.
Bij lange ritten richt ik mij op aankomst tussen 16.00 en 18.00 uur. Een globale planning maken vind ik plezierig voor het maken van de keuze voor een camping. Bij tegenvallers kies ik ervoor of om laat of later aan te komen of om een andere camping te zoeken.
Hans antwoordt op 11 november 2008:
De meeste nav-systemen kunnen aangepast worden in hen snelheid/aankomsttijd via het menu.
Je kunt nog zoveel berekenen en op "tijd" gaan rijden, incalculeren van file's (hoe lang of kort ook) en alles op alles zetten om schema's vast te houden. Waarom?
HET IS VAKANTIE. wat is een uurtje meer of minder?
Theo antwoordt op 12 november 2008:
Precies omdat het vakantie is.
Tijs antwoordt op 12 november 2008:
Mee eens. Het is vakantie dus als we onderweg geen zin meer hebben in doorrijden dan stoppen we op de eerstvolgende camping. Maar ik vind het wel prettig om een beeld te hebben van onze gemiddelde snelheid om van te voren te zien of onze route een beetje past. Ik hanteer daarbij echter geen gemiddelde snelheid per uur, maar kijk naar het te halen dagtotaal. De eerste dag rijden we rustig 1000 km (vroeg opstaan en lege Duitse Autobahn naar het noorden). Gaan we in Scandinavië van de snelweg af dan is 400 km op een dag al heel wat.
bert.s antwoordt op 12 november 2008:
ook ik ga net als theo uit van een gemiddelde van 70 kmh.
Je moet af en toe tanken, af en toe rusten, file ed.
GA je toch sneller dan is dat mooi meegenomen toch?
Je kunt ook nog een routeplanner voor je pc nemen en dan de snelheid naar beneden zetten, en dan een berekeneing maken.
Ik kan in mijn auto navigatie ook de snelheden aanpassen.....ik kan bijvoorbeeld zeggen dat ik in een vrachtauto rijd, de snelheden komen dan aardig overeen.
groet bert.s
Ronny antwoordt op 12 november 2008:
Bert,
Als je de GPS op vrachtauto zet, past hij dan zijn route niet aan vb voor lage bruggen, smalle doorgangen, max gewicht bij bruggen enz.
Bert.s antwoordt op 12 november 2008:
Nou ronny niet dat ik weet.....ik heb in ieder geval nog niet meegemaakt dat hij vreemde routes wil gaan rijden.
Rob antwoordt op 12 november 2008:
@ Ronny, de systemen tot nu toe maken nog geen onderscheid in route met VA's en auto's. Ze gebruiken dezelfde software en satelieten. WEL komen er begin volgend jaar aangepaste versies voor VA zodat deze niet meer door dorpskernen en smalle wegen gevoerd worden. Uietraard wel als het de eindbestemming is.
Peter antwoordt op 12 november 2008:
VOOR: Koen
Datum: 09 November 2008 om 22:49
Dus daardoor komt het dat die opgegeven uren nooit kloppen ? Wist ik niet / nooit aan gedacht.
Nooit gemerkt dat je geen 150km kunt met de combinatie, dat je langzamer rijd en optrekt? Er zijn mensen en........................
Koen antwoordt op 12 november 2008:
"""Nooit gemerkt dat je geen 150km kunt met de combinatie, dat je langzamer rijd en optrekt? Er zijn mensen en........................"""
Graag iets meer uitleg.
carla antwoordt op 17 augustus 2011:
Voor een berekening is het aantal km x 1 1/2 uur
Dus 500 km is 7,5 uur.
janka antwoordt op 17 augustus 2011:
Dat komt aardig in de buurt van ons "gemiddelde".
yves antwoordt op 17 augustus 2011:
mijn gemiddelde ligt rond de 70 ŕ 75km/h, stoppen inbegrepen,
dus de afstand delen door het gemiddelde en je bekomt een zeer goede richt tijd
Jeroen antwoordt op 17 augustus 2011:
Topic is uit 2008....
De tijd is sterk afhankelijk van welke software je gebruikt heb ik gemerkt.
Ik heb deze zomer met Sygic Aura genavigeerd op mijn Android telefoon.
Het viel mij juist op dat ik tijdens het rijden met de caravan op de Franse Peage slechts 2 a 3 minuten per uur uitliep op de geplande aankomsttijd.
Op een hele dag maakt dat dus nog bijna niets uit.
Voor de duidelijkheid; ik heb niet veel harder dan 95-100 gereden, want mijn auto ging niet sneller. 😉
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.