Caravantrekker.nl

Alko AKS 3004

Nol vraagt op 18 november 2008:

Ik heb moeite om de caravan (met stabilisator) van de trekhaak af te krijgen! Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Ik ben dan zo hard aan het trekken dat ik zowel auto als caravan de lucht in trek. Mijn vrouw moet dan tegendruk geven voor het geval hij in ene los laat zodat de caravan niet tegen de auto komt.

Heeft iemand nog handige tips of doe ik misschien iets verkeerds?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

@Eric antwoordt op 18 november 2008:

Klap met een rubber hamer... 😉


Peter antwoordt op 18 november 2008:

Kan het zijn dat de oplooprem het euvel is? Ik los het op de volgende manier op: Indien ik merk dat de caravan niet van de trekhaak los komt, draai ik het neuswiel weer op(gedeeltelijk) duw de caravan aan een handvat naar achteren en vervolgens kan ik het neuswiel gewoon uitdraaien en de caravan afkoppelen.Dit doe ik ook in omgekeerde richting, dus bij aankoppelen, maar dan draai ik het wiel niet meer omhoog, geef gewoon een duw aan de caravan en deze valt dan van zelf in de sluiting.


@Eric antwoordt op 18 november 2008:

Onhebbelijke eigenschap van die Al-Ko koppelingen (vooral de 1300 heeft dit probleem meen ik) is inderdaad dat ze onverwachts niet meer los te krijgen zijn.
Vooral als caravan niet recht achter de auto staat of oploopdemper inderdaad iets ingedrukt staat.
Peter z'n manier zal waarschijnlijk ook werken, bij mij werkt dus de tik met de rubber hamer prima.


RobD antwoordt op 18 november 2008:

Nu heb ik dit fenomeem nog nooit mogen meemaken maar wat mij verwonderd is dit:
--Vooral als caravan niet recht achter de auto staat--

Ervan uit gaande dat de kogelkop volledig rond is, wat maakt het dan uit? Dat de oplooprem blijft drukken lijkt me logisch.


@Eric antwoordt op 18 november 2008:

Geen flauw idee waarom, misschien toch "andere" spanningen op de stabilisator?


RobD antwoordt op 18 november 2008:

Geloof je het zelf??


@Eric antwoordt op 18 november 2008:

Yep, zolang jij het tegendeel niet bewijst... 😉


Theo antwoordt op 19 november 2008:

Wat ik wel eens doe - als de gasveer is ingedrukt - is het volgende: de handrem van de caravan aantrekken, vervolgens met de auto even (slechts heel weinig) trekken, dan dehandrem weer lossen. Het heeft als bijkomend voordeel dat na het losmaken van de koppeling deze niet tegen de auto aanloopt. Wat ook kan helpen (als het gezien het terrein kan) is de versnelling in de vrij zetten en de handrem van de auto los.


Marcel antwoordt op 19 november 2008:

Heb daar ook wel last van gehad. Mijn oplossing: Als je op de camping aankomt de stabilisator los zetten. Daarna rustig naar je plaatsje rijden en afhaken zonder probleem.


b antwoordt op 19 november 2008:

om een koppeling los te krijgen van de kogel heb je een beetje speling nodig.
als je de caravan op de handrem hebt staan of met een ingedrukte oploopdemper wil de koppeling soms niet los.
ik heb het probleem vaak gehoord maar als ik dan hielp met het afkoppelen ging het altijd in 1 keer goed


Willem antwoordt op 19 november 2008:

De ALKO 1300 heeft dit probleem inderdaad.
In het verleden zelf ook gehad. In de beschrijving staat er ook iets over in.
Je moet dan een behoorlijke tik met een ijzeren hamer geven op de ijzeren pin aan de zijkant. Rubberen hamer lukte niet.


Peter antwoordt op 19 november 2008:

Een Winterhoff monteren.
Is nog een betere ook.....!


Peter antwoordt op 19 november 2008:

Ach, het is zo 5 december, een kinderhand is snel gevuld.
Erik leeft hier en wil op alles een antwoord geven.


@Eric antwoordt op 19 november 2008:

Goh Peter, hoe komt het nou dat je steeds zo afdwaalt van het onderwerp?

Winterhoff?
Ga dan gelijk voor een originele Stabifix als je zo graag met merken wilt smijten...


Jantje antwoordt op 19 november 2008:

Ik heb nooit problemen met het afhangen van de caravan.
Als je aangekomen bent, zet dan de auto op de handrem, en de caravan ook op de handrem, en je hangt hem er zo af !


@Eric antwoordt op 19 november 2008:

Welk merk/type koppeling heb je Jantje?


peter antwoordt op 19 november 2008:

---Winterhoff?
Ga dan gelijk voor een originele Stabifix als je zo graag met merken wilt smijten...---

Jaloers??


@Eric antwoordt op 19 november 2008:

Op een slappe Hobby imitatie?
Nee dank je...


Dave antwoordt op 19 november 2008:

Ook ik heb nooit problemen met de Winterhoff.
En laat die koppeling nou juist het beste onderdeel aan mijn Hobby zijn!


@Eric antwoordt op 19 november 2008:

Oehhh, kijk uit met wat je schrijft Dave.... 😉 😉


Dave antwoordt op 19 november 2008:

Je mag hier toch nog wel je bevindingen kwijt?


willem antwoordt op 19 november 2008:

1 keer heb ik het gehad , maar dat kwam omdat ik de zgn 2e handel niet goed had geheveld , ik dacht toen ook dat het de 3004 was , maar het was gewoon tijdens het wieltje omhoogdraaien met mijn andere hand niet hoog genoeg geheveld , want ja de aks doe je met 1 hand los koppelen , maar de rest wel met 2 , en dat is onbewust toch lastig .
ik denk niet dat de aks het is .


jantje antwoordt op 20 november 2008:

Van: @Eric
Datum: 19 November 2008 om 20:32

Welk merk/type koppeling heb je Jantje?
________________________________________
Een Alko 2004 Eric.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker