Caravantrekker.nl

Trekauto voor caravan 1900 kg

Peter maronier vraagt op 20 november 2008:

Bij het zoeken naar een goede trekauto voor mijn Eriba Nova S 545 Maximaal gewicht 1900 kg en 2,50 meter breed, ben gekomen tot 3 diesel auto's t.w. Hyundai Sante fe , mitsubishi outlander of Kia Sorento.
Qua vermogen zijn alle 3 goed. Ik zit nog echter met stabiliteit bij het rijden op grote wegen.
Wie heeft ervaring met een dergelijke combinatie?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 november 2008:

Heb je bij de trekauto van het jaar reviews gekeken?


Gert antwoordt op 20 november 2008:

Als de caravan ook daadwerkelijk beladen wordt tot 1900 kg, vind ik persoonlijk de outlander te licht. Het trekadvies bij de trekauto van het jaarverkiezing voor de hyundai was 1500 kg. Dan lijkt 1900kg mij ook een beetje veel. De Kia lijkt me het meest geschikt voor dit zware werk.


Berry antwoordt op 20 november 2008:

Peter,

Zo te zien wil je alleen SUV's ??

De Sorento is zeker een idee, maar je moet er van houden. (vooral de A-stijl tijdens de zit en de daklijst bij in/uitstappen)

Zijn meerdere mogelijkheden qua merk, TDI's van AUDI/VW , BMW e.d.zijn ook geweldige trekkers.

5serie van BMW (530D 535D)

Touareg en T5 bijvoorbeeld, maar keuze is altijd persoonlijk, succes.

Allemaal auto's die minimaal 2 ton mogen en ook kunnen trekken.

Berry


Lambert van den Reek antwoordt op 20 november 2008:

Zie voor een uitvoerige test van de Kia met Eriba Nova S 546 in Schotland de gids van ACSI Caravan en Camperreizen 2009.
Ook al eens gedacht aan een Ssang Yong Rexton.


Guus antwoordt op 20 november 2008:

Tiguan 1,4 tsi
( het mag echt 2000 kg trekken.)
Tiguan 2.0 TSI en 2.0 TDI mogen nog meer trekken


Bert antwoordt op 20 november 2008:

Mogen ja... Maar achter een Tiguan moet je eerder denken aan een flinke paardentrailer en niet aan zo'n uit de kluiten gewassen Nova van OP.


RobD antwoordt op 21 november 2008:

Q7 V12 diesel. een beeeeeeer van een auto, moet de Nova overal heen kunnen brengen


Gert antwoordt op 21 november 2008:

Belangrijk is dat de auto de baas moet blijven over de caravan. Beladen zou het trekkende voertuig al snel 2350-2400kg moeten wegen om veilig te kunnen rijden. Mijn inziens voldoen weinig van de voorgestelde alternatieven hieraan, behalve de rexton en de sorento.


Hans antwoordt op 21 november 2008:

Een landrover defender? Bmw X serie? Audi Q series? en ga maar door, er zijn er vele die 2000kg mogen trekken op papier, kunnen is iets anders.


@Eric antwoordt op 21 november 2008:

Nissan Patrol !


Huib antwoordt op 21 november 2008:

Peter,
Wij rijden met een Kia Sorento 170 pk aut. met er achter een caravan van 2100 kg (beladen), 880 lang en 250 breed.De combinatie voldoet erg goed. Geen last van zijwind gevoelligheid en stijgingen ook geen probleem. De motor reageert vlot en temperatuur loopt niet op. Deze auto is duidelijk gebouwd om zware lasten te trekken en is koersvast.
Je voelt de caravan absoluut niet. Enig probleem, het verbruik! De Sorento is in Engeland al vaker uitgeroepen tot caravantrekker van het jaar. Overigens vinden wij hem met caravan prettiger rijden dan zonder. De andere 2 merken hebben wij destijds ook bekeken, maar moeten het qua trekkracht en stabiliteit afleggen tegen de Kia. Succes met je keuze.


Berry antwoordt op 21 november 2008:

@Gert:

Een VW T5 en een Touareg wegen al 2 - 2.2 ton leeg.

Passen goed in het verhaal.

En ja een Tiguan zou ik ook niet zo graag voor een dergelijke caravan willen hebben.

Mijn favoriet de VW T5, een beer van een trekauto ( 2,5TDI)

Groet

Berry



Tijs antwoordt op 21 november 2008:

Huib,

Is het brandstofverbruik echt zo groot voor deze auto? Er hangt natuurlijk wel een parachute van 2,5 bij 2,6 meter achter. Als ik zie wat mijn caravan van 2,3m al aan extra brandstofverbruik oplevert, vooral als de snelheid omhoog gaat ...


Peter antwoordt op 21 november 2008:

@Thijs: waar haal jij het verbruik vandaan?


Tijs antwoordt op 21 november 2008:

Peter, je mag mijn naam gewoon zonder "h" schrijven: is een stuk korter 😉.

Het brandstofverbruik houd ik in een Excelsheet bij obv getankte liters en kilometers op dagteller. Stukje nieuwsgierigheid omdat ik de norm van mijn leasebedrijf wat optimistisch vond. En dan zie je in zo'n Excel grafiek snel hoe het verbruik zich verhoudt tussen rijden mét en zónder caravan. En dan zie je vooral (uiteraard) op de Duitse snelweg en in de bergen het verbruik omhoog schieten.

Maar goed: dat is allemaal achteraf terwijl je vooraf het verschil zou willen zien.

Daarom zou ik de vraag ook aan de anderen willen stellen: uiteraard is het brandstofverbruik met een caravan er achter groter dan zonder caravan. Maar heeft iemand ervaring hoe je dat bepaalt? Heeft natuurlijk te maken met frontale oppervlakte auto tov caravan, maar toch, is er wat over te zeggen?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 november 2008:

Wij doen pogingen om bij de berekeningen ook het verbruik uit te rekenen maar het werkelijke verbruik hangt van zo veel factoren af dat het lastig wordt. Met name het gedrag van de bestuurder (snelheid, manier van rijden etc.) is de onzekere factor.

Als je een verbuiksmeter (boordcomputer) met actueel verbruik hebt kan je heel leuk het verbruik controleren. Lastig is dan om het meerverbuik bij constante snelheid terug te vertalen naar het totale caravanverbruik.

Bovendien wordt vergeten als gezegd wordt mijn verbruik solo is bijv. 1 op 10 en met caravan 1 op 7 dat als in beide gevallen met exact dezelfde snelheid gereden zou zijn het verschil veel groter is (bij. 1 op 13 t.o.v. 1 op 7). Alleen rijdt je nooit zo 'langzaam' solo.


RobD antwoordt op 21 november 2008:

@ Menno, zit wat in, zo langzaam rijd je solo niet.

Mijn oude voiture 4.2 tdi reed solo 11ltr/100km. Met caravan 14ltr/100km.
Solo is de snelheid 140km Met caravan 120km beide uiteraard snelweg.
De nieuwe solo is identiek, gegevens met caravan heb ik nog niet.

De twinturbo 15ltr/100ltr solo en met caravan 21ltr/100km.
Het grotere verschil zit hem ook in de hogere opbouw van de Q7 denk ik, die al wat rijwind opvangt, ook solo.


Huib antwoordt op 22 november 2008:

Tijs, het verbruik van mijn Kia is bij solo gebruik, 10 liter op 100km. Er wordt dan gereden met een gemiddelde van 110 !
Bij het trekken van de caravan komen we niet beter uit dan 1 op 6,5 km ! Dit gegeven is ons al vaker bevestigd door Kia rijders. Overigens heb ik een keer een lid gesproken van de NCC (?!) die ook met een Kia reed maar dan een oud model met een 4 bak aut. Deze man wist mij te vertellen dat bij een gemiddelde van 110 met caravan de auto een verbruik had van 1 op 12 ??? Ik heb hem meteen gevraagd of hij soms uit Kaatsheuvel kwam. Hij keek me verbaasd aan en zei "nee, ik kom uit de achterhoek" hoezo? Waarop ik hem zei; Dat ze in Kaatsheuvel misschien wel zijn sprookjes zouden geloven!
Dit zijn de bekende verhalen die mensen weten te vertellen op verjaardagen ed. De meesten kunnen gewoon niet rekenen of durven er niet voor uit te komen.
Met de Touareg heb ik ook veel ervaring. Als hij reed?! dan gebruikte hij met caravan zo'n 16.2 l/100 km. Maar hij deed het zeker niet beter dan de Kia. Het verschil is, dat de Kia soms een mankement heeft en de Touareg soms niet!


Tijs antwoordt op 22 november 2008:

Ik ga het even narekenen. De uitleg van Menno klopt in mijn geval wel. Solo rijd ik vooral woon-werk, met gemiddeld 100 km /uur. Rijd ik datzelfde met een caravan er achter dan is het logisch dat het verbruik stijgt. Zodra ik van de snelweg ga rijd ik bijna direct in de bergen en binnendoor: ook dat resulteert natuurlijk in extra verbruik.

Rijd je solo altijd harder en met caravan vlak over de snelweg 80 dan zou het zomaar kunnen dat het verbruik min of meer gelijk blijft.

Ik zal nog schrijven wat mijn verbruik is, maar dat staat op mijn werkcomputer: die ga ik vanavond niet meer opstarten 😉.


Berry antwoordt op 22 november 2008:

Zelf rijd ik met een VW T5 2.5TDI

Caravan weegt 2 ton ( 8,50 lang en 2,50 breed) , en de bus geeft geen krimp.

Rij zo'n 100-110km p/u op de teller en het geheel ligt rotsvast op de weg (geen geslinger of wat dan ook)

Verbruik ligt dan rond de 1:9 tot 1:8, bij snelheden van rond 85-90 km per uur 1:10

Enig (positieve)nadeel is dat de auto maar blijft gaan en gaan, weet dus niet van ophouden. (dus opletten op de teller anders gaat het veel te snel).

Groet

Berry




peter antwoordt op 23 november 2008:

Van: Tijs
Datum: 21 November 2008 om 20:35

Huib,

Is het brandstofverbruik echt zo groot voor deze auto?

Welke auto bedoelde ik. en waar staat het verbruik dan gegeven, ik lees hier niets over het verbruik.
Dat je het bijhoud in een exel-sheat is leuk om een keer terug te kijken. Daarna kun je het weggooien want onder de identieke omstandigheden rijd je toch nooit meer.


antwoordt op 23 november 2008:

Wat een gezemel over het verbruik.
Wanneer de tank leeg raakt moet die weer gevuld worden!
Het enige positieve aan het weten wat-ie verbruikt is dat je weet wanneer de volgende tankbeurt is. Maar voor dat doel heb je een brandstofindicator in elke auto zitten.
Wanneer het brandstofverbruik je te hoog is had je een andere trekker moeten kiezen of een kleinere sleurhut. Daar helpt geen enkel Excell sheetje bij.


John antwoordt op 23 november 2008:

Jawel Roel, helemaal gelijk. Z'on exelsheatje is leuk voor de statistieken, maar is achterhaalt nieuws. Zelf heb ik het ook eenmaal bijgehouden, daarna NOOIT meer. Je schrikt toch wel.
En of het nu 1:12 of 1:13 is? So what.


RobD antwoordt op 23 november 2008:

Mij hoor je niet klagen.
Punt voor mij was dat de Q7 minder snel in het verbruik steeg als de A6.
De hoogte van beide zal meespelen en het feit dat de een op diesel (7) en benzine (6) rijd.


Jaap antwoordt op 23 november 2008:

Reactie voor Huib. Heb een BMW 535i E39 met een Hobby 540. Normaal verbruik thuis 1:8, met de Hobby naar zuid Frankrijk gemiddeld 1:5 en in de bergen 1:3. Rijdt anders geweldig ontspannen.


Peter antwoordt op 24 november 2008:

@Huib, gevraagd word: ben gekomen tot 3 diesel auto's t.w. Hyundai Sante fe , mitsubishi outlander of Kia Sorento.

Een BMW word niet vermeld, zal dus ook zijn interesse niet hebben!


Koen antwoordt op 24 november 2008:

Peter : Huib is net diegene die bij de Kia is gebleven...
(met uitzondering van een héél klein sprongetje naar een VW Touareg)


Rudy antwoordt op 24 november 2008:

Wij hebben een hyundai Santa Fe. Wij hebben een caravan van max. beladen 1800kg. De auto trekt de caravan probleemloos. De auto rijdt heerlijk, zowel solo als met de caravan. Wij zijn er afgelopen zomer voor het eerst mee naar Noord-Spanje gereden (costa brava) via route du soleil. Dit ging uitstekend. Snelheden van 110 makkelijk haalbaar. Verder viel ons het brandstofverbruik erg mee! Kortom: hele fijne auto.


Hans B antwoordt op 24 november 2008:

"Wanneer de tank leeg raakt moet die weer gevuld worden!"

En da's natuurlijk helemaal waar. Ik houd al jaren trouw het verbruik bij in Excel. En wat blijkt? Die boordcomputer is een stuk pessimistischer wat het verbruik betreft dan de uitkomsten in Excel!


Peter antwoordt op 24 november 2008:

Of je exel is positief.

Nietemin blijkt 90% van de boordcomp te negatief afgesteld. Waarschijnlijk om ons te behoeden voor het langs de weg staan met een lege tank.


Huib antwoordt op 25 november 2008:

Het "sprongetje" naar deTouareg heeft precies 3 jaar geduurd dus heb enige ervaring, met 8000 caravan kilometers per jaar.
In het verleden div. bmw's (o.m 530d A) en een mercedes ML
(270 voorlaatste model). Wat ik wil zeggen, is dat elk merk en type zo zijn problemen heeft, waarbij het niet zo erg veel uitmaakt of het een auto van 80.000 of een van 40.000 € is.
Men gaat er vaak van uit dat een duurdere vrijwel geen problemen kent! En juist daar over heb ik -door praktijkervaring- een andere mening. Over het verbruik wil ik nog kwijt, dat het in deze tijd niet is voor te stellen dat er auto's rondrijden (Kia Sorento diesel) die een zeer hoog verbruik hebben, terwijl dat juist gezien de brandstofprijzen een "hot item"is.


RobD antwoordt op 25 november 2008:

@ Huib: ""Het verschil is, dat de Kia soms een mankement heeft en de Touareg soms niet!"" Logisch nadenkend zou ik concluderen dat je soms reed met de Touareq omdat deze "soms" geen mankement had, vrij vertaald.

V.w.b het verbruik: vele "SUV's" zoals ze in de volksmond genoemd worden, worden gebouwd op bestaande platforms van personenauto uitvoeringen. En dan het woord platform breed nemen: onderstel, ophanging, moter en bak. Al worden deze wel aangepast aan het verhoogde gewicht van de auto. Veelal gebruikt men bestaande motoren die al dan niet met chiptuning worden opgevoerd naar hogere waarden.
Ga je deze auto's extra belasten, caravan, dan gaat het verbruik met sprongen omhoog.


John antwoordt op 25 november 2008:

Huib....--Over het verbruik wil ik nog kwijt, dat het in deze tijd niet is voor te stellen dat er auto's rondrijden (Kia Sorento diesel) die een zeer hoog verbruik hebben, terwijl dat juist gezien de brandstofprijzen een "hot item"is.---

van ontwerp tot productie MINImaal 2 jaar. Hoe lang rijden de Kia/Hyunday al rond? Sinds waneer is de brandstof een hot item?
Alhoewel het hotte er inmiddels alweer een beetje af is.
Auto's worden luxer, lees zwaarder, lees meer verbruik.
Het rendement van een benzine auto is zo wie zo al veel te laag.


Huib antwoordt op 25 november 2008:

Wat ik heb willen aangeven is, dat de Kia geen spannende en technisch hoogstaande auto is. Een Touareg is dat allemaal wel met dien verstande dat de electronica heel veel problemen heeft gegeven en er veel andere storingen en reparaties aan motor en andere onderdelen zijn geweest. In 3 jaar tijd is de auto ongeveer 30 dagen voor reparatie in de garage geweest. Doordat de Kia simpel is zijn de gebreken minder aanwezig en bij de Touareg heb je het gevoel van ik hoop dat alles heel blijft, terwijl het gevoelsmatig juist andersom zou moeten zijn.


RobD antwoordt op 25 november 2008:

Huib, ik kan het beamen. 3,5 jaar een proefrit gemaakt en had niet het vertrouwde "vw-gevoel" bij de Touareq. De Audi Q7 had dit wel, voelde veel meer degelijk en robuster aan. Nu net mijn 2e en tot VOLLE tevredenheid.


RobD antwoordt op 25 november 2008:

Lees: 3,5 jaar geleden..


Guus antwoordt op 26 november 2008:

Waar gaat het over ??
persoon in kwestie kijkt naar een Hyundai Sante fe , mitsubishi outlander of Kia Sorento.
Tsja, Touareg, Q7, x5 ML enz enz zijn echt hele andere auto's.
(((((((((( Nog een stap verder en dan praten we over John Deer, New Holland, Case, Claas enz enz. DAF Scania. Allen erg sterk en stabiel. Alleen de laatste 2 kunnen de 80km/u halen. )))))))

Ik ben het eens dat zo'n Eriba wel erg groot en zwaar is (mogelijk wel 'TE').
Kies eerst de auto, daarna de caravan. (auto huren kan natuurlijk ook)
Reserveren is verplicht.


Jan antwoordt op 26 november 2008:

Al een proefritje gemaakt met een van de nieuwe Dieselende Subaru's? Qua gewicht zou het nog net kunnen.


petere antwoordt op 26 november 2008:

Bedankt voor alle reakties Ik was bewust tot een keus van deze 3 auto's gekomen omdat dat qua investering op hetzelfde nivo ligt. Een toureg etc ligt natuurlijk ver boven dit bedrag.
Momenteel rij ik met een viano 2,2 tdi en dat gaat perfect echter net als een mens is ook een auto eindig.
Nogmaals bedankt voor jullie reaktie
peter


RobD antwoordt op 27 november 2008:

Wat je ook kiest: veel geluk en plezier ermee


kees antwoordt op 1 december 2008:

Met een fiat Panda 1.1


a.scherpenzeel antwoordt op 6 december 2008:

Beste Peter, kijk ook eens naar een Landrover.Kom net terug uit Zwitserland waar ik mijn nieuwe Adria 743 up heb neergezet voor de wintersport.Beladen 2000 kg.Onderweg snelheid tussen de 80 en 90 km.Zelf een Landrover discovery diesel automaat.(2004).Verbruik kijk ik niet naar.(diesel nu goedkoop!).


Tokkie antwoordt op 15 december 2008:

Daf 95, of een scania truck ??


Peter antwoordt op 28 december 2008:

Nu eens een echt goed advies. Ik heb een Mitsubishi Outlander; 2.2 diesel handgeschakeld en trek een caravan vanca. 1900 kg. Ik weet dat de verhouding caravan - auto niet goed is maar het rijdt als een duiveltje. Geen problemen bij Luik en ook niet bij Clermont Ferrand. Via de Pyreneenen en ook Picos de Eurpa gereden en geen probleem.

Maar ook zonder caravan rijdt deze car subliem. En... hij is betaalbaar. Natuurlijk een Audi Q5 is misschien beter, maar ja, die poen he ?

Mijn advies is:... de Mitsubishi !

Daarvoor een Kia gehad en ook een Hyundai. Leuke auto's maar een hoop ellende. Ging van alles kapot aan die wagens.
Voor mij geen Koreaan meer.

Sterkte.


frank antwoordt op 3 januari 2009:

Eens heel wat anders. Ik trek mijk caravan van 200 kg en 2,50m breed met een SsangYoung Rexton 2.7l diesel.
Dit gaat voortreffelijk en ook solo een prettige en vooral betaalbare auto in dit segment. Hij mag overigens 3200kg trekken.


kongstrub antwoordt op 3 januari 2009:

Dan heb jij nog 3000Kg overschot!
Natuurlijk kan dat geen probleem zijn.


Bert.s antwoordt op 3 januari 2009:

Lijkt mij ook wel wat...een caravan van 200 kg, ben ze tot nu toe nog nooit tegengekomen.
Tel me more about it frank!

Groet Bert.s


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker