H Hilbrands vraagt op 21 november 2008:
Ik rij in een Seat Altea TDI uit 2005.
Heb daar achter een Adria Unica 542 uit 2001 hangen.
Had laatst de as in de turbo gebroken, moest een nieuwe turbo in.
Vraag mij af kan dit nog een keer voorkomen?
@Eric antwoordt op 21 november 2008:
Ja
H Hilbrands antwoordt op 21 november 2008:
Zo ja is het dan verstandig met deze auto te blijven rijden?
Rico antwoordt op 21 november 2008:
Dat hangt ervan af. Als de oorzaak van het mankement gevonden is, en is gerepareerd, dan is de kans op herhaling m.i. niet groter als dat de turbo niet stuk zou zijn gegaan. Als de oorzaak onbekend is, dan heb je de kans dat je voor herhaling komt te staan.
Bert antwoordt op 21 november 2008:
Bij mijn weten zijn de turbootjes in de TDI pd motoren niet erg storingsgevoelig, maar alles kan kapot gaan...
Laat de motor altijd wel een paar minuten stationair draaien als hij daarvoor hard heeft moeten werken! De turbo in de 1.4 TSI motorreeks heeft overigens waterkoeling die actief blijft nadat je de motor hebt uitgezet, maar dat terzijde.
RobD antwoordt op 21 november 2008:
Het lijkt mij uitgesloten dat de turbo kapot is gegaan vanwege de caravan. Het kan de bekende druppel zijn, maar om het nu helemaal aan de caravan te wijten is onzin. De vooafgaande historie is net zo belangrijk.
De prestaties van een diesel zijn de laatste jaren zo omhoog geschoten, dat in vergelijk met een benzine er bijna geen verschil meer is. Bij een diesel is het van belang om, meer nog dan een benz) de motor rustig op temp te laten komen, maar ook rustig af te koelen. Zo ook voor de turbo. Het is haast funest om een motor met roodgloeiende turbo zo maar uit te schakelen.
En ja, alles kan meerdere keren kapot, zo ook de turbo-as.
Rico antwoordt op 24 november 2008:
Yep, mee eens met wat Rob schrijft. Een diesel is wat gevoeliger dan een benzinemotor als het gaat om met koude motor wegrijden, dus eerst de motor niet te zwaar belasten. Maar idd minstens zo belangrijk is het om de motor na zware belasting eerst even stationair te laten draaien om zo de turbo te laten afkoelen. Doe je dat niet, dan loop je het gevaar dat de smeerolie in de turbo verbrand en dan blijven er kooldeeltjes achter. En die kunnen de oorzaak zijn van een vastlopende turbo.....
Benno antwoordt op 24 november 2008:
Bij een turbodiesel doe je er goed aan om hem zo nu en dan gloeiend te grazen te nemen.
Niet bang zijn, gewoon dik in de 4000 toeren jagen.
De vastgekoekte roetdeeltjes branden dan weg.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.