N.P.van Pijlen vraagt op 24 november 2008:
In uw berekeningen geeft u aan dat een Renault scenic met een 2.0-16v aut vanaf sept.2006 in combinatie met een Home Car 45FHU een max .helling van 18% kan nemen.Onderaan bij het overzicht vermeldt u echter, dat steile hellingen zoveel mogelijk vermeden dienen te worden omdat er maar net voldoende kracht is om te blijven rijden.Toch maar beter een handgeschakelde scenic met 2.0-16v aanschaffen ?
Bert antwoordt op 24 november 2008:
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/versnellingsbakken_caravanners.php#Overbrengingen%20en%20wat%20voorbeelden
(Menu Rijden > Automaat of handgeschakeld Page 4, de keuze voor de caravanner)
Elk foordeel heb ze nadeel... Door de lange overbrengingen van de viertraps automaat komt nog het niet met zo veel woorden genoemde feit dat afremmen op de motor bergaf ook niet zo goed gaat. Ten tweede: voor zover ik weet is het niet mogelijk een oliekoeler te laten monteren op de automaat van de Scénic.
Let ook op de toegestane treingewichten van de Scénic. Het zou kunnen zijn dat je trekgewicht daardoor feitelijk beperkt wordt tot 900 of 1000 kg.
N.P.van Pijlen antwoordt op 26 november 2008:
Op mijn vraag heb ik nog geen antwoord kunnen vinden.In de testen van"caravantrekker.nl"wordt aangegeven,dat een Scenic 2.0aut een helling van 18%!!! max. aan zou kunnen en een handgeschakelde uitvoering 12% max .Hier lijkt de automaat dus in het voordeel echter...onderaan de trekkersscore staat: Steile hellingen moeten zoveel mogelijk gemeden worden omdat er maar net voldoende kracht is om te blijven rijden!!!Dat lijkt mij nogal tegenstrijdig.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 november 2008:
Wanneer u een willekeurige vier- of vijfbak automaat selecteert in onze trekkrachtberekening ziet u vaak als resultaat een dikke plus voor ‘wegrijden op hellingen’ en een minder goede prestatie bij het ‘rijden op steile hellingen’. Lange versnellingen zijn daar debet aan, met als gevolg dat bij lagere snelheden keer op keer de koppelomvormer moet bijspringen*.
Hier moeten we een opmerking plaatsen. Er zijn automaten die voorkomen dat de koppelomvormer té vlug gaat meehelpen, die regelen die 'lock-up' veelal via electronica. Mooi, weinig kans op schade door oververhitting. Aan de andere kant moet u zich realiseren dat je om een helling überhaupt op te kunnen komen juist die hulp van de koppelomvormer nodig hebt! Let er dus vooral op dat uw automaat in onze berekeningen op z'n minst redelijke percentages biedt, als je eenmaal snelheid hebt. 'Wegrijden' 5 sterren en 'Rijden' slechts 2? Opletten dan...
michel antwoordt op 26 november 2008:
Mijn vorige auto was m/t of handgeschakeld. Maar in een file bergop kreeg mijn koppeling het zwaar te verduren.Dus dacht ik mijn volgende auto wordt een a/t of automaat.Gewoon in D zetten en maar rijden .Maar zo werkt het niet.Wegrijden is nu wel kinderspel en op de autosnelweg is er geen probleem.Maar in de bergen moet je goed naar je toerenteller kijken en als er slip optreed moet je manueel een versnelling lager schakelen.
L.Dijkstra antwoordt op 26 november 2008:
Kijk ook eens naar de Scenic 2.0 turbo handgeschakeld. Persoonlijk heb ik daar met een chateau 390 TZF ( max 1300 kg ) prima ervaringen mee.
nisu antwoordt op 16 december 2008:
Ik heb dezelfde type auto en heb met een caravalair met ongeveer 1100kg via de grenspost Bielsa naar spanje gereden, het was een zeer stele helling en ik moet zeggen hij deed het het. Ik zou het niet nog een keer doen vanwege de toeren die hij moest maken.
Ik denk dat de helling 13% was. Verder trekt hij wat ik wil heb nu een home car 45 van 1300 kg gekocht omdat ik de auto vertrouw.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.