Caravantrekker.nl

Kogel trekhaak

Hans vraagt op 24 november 2008:

Waar moet een trekhaak aan voldoen, met name de dikte van de kogel? en wat als dit minder word d.m.v frictieschoentjes?
Kan veel terug vinden maar hieromtrent mis ik toch nog de info.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 november 2008:

De kogel moet (voor de APK) een minimale doorsnee hebben van 49 mm.


@Eric antwoordt op 24 november 2008:

Weet je het zeker Menno?

Dit zijn volgens het RDW de eisen voor een trekhaak:

Artikel 3.12
Aanhangwagenkoppeling

Algemeen
De trekhaak moet deugdelijk zijn bevestigd aan de auto en in goede staat verkeren.

Koppelingskogel
Bij een afneembare kogel moet de sluit en borginrichting goed werken.

Bron:

http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/74FD8E38-6573-4CF2-92D1-AF09D27B47AC/0/2_B_0821b.pdf


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 november 2008:

Ja, tenzij het veranderd is.....
Er wordt echter hoogst zelden op gecontroleerd, gelukkig 😉


antwoordt op 24 november 2008:

De kogeldiameter bedraagt nieuw 50 mm.
De minimale maat is zoals Menno aangaf 49 mm.
Er kan dus door de frictiekoppeling één milimeter worden afgesleten (of door schoonschuren) voordat de kogel/haak moet worden vervangen.
Zoals @Eric aangaf wordt deze dan door de RDW bij een APK als afkeurpunt beschouwd evenals wanneer de deugdelijkheid van de bevestiging naar beoordeling van de keurmeester kan worden betwijfelt.


antwoordt op 24 november 2008:

Quote:"Er wordt echter hoogst zelden op gecontroleerd, gelukkig"
»
Een APK is een gelegenheid waarbij de eisen gesteld aan een trekinrichting van een voertuig worden getoetst. Deze gebeurtenis zal bij voeruigen die diesel als hoofdbrandstof gebruiken als eerste 3 jaar na eerste tenaamstelling plaatsvinden waarna jaarlijks dit ritueel zal worden herhaald.
Bij voertuigen die benzine of LPG als hoofdbrandstof gebruiken zal dit bij voertuigen waarbij de eerste tenaamstelling na 31 december 2004 ligt, dit gebeuren na 4 jaren waarna 2x na 2 jaren waarna jaarlijks dit ritueel wordt herhaald.
Voor vaste trekhaken zal dit dus telke male bij APK worden getoetst.
Voor afneembare haken zal dit enkel gebeuren als de kogel/afneembare haak in gemonteerde toestand aan het voertuig is bevestigd ten tijde van het aanbieden ter APK.


Hans antwoordt op 25 november 2008:

@ Roel: Dat betekend dat de haak niet word gekeurd als hij niet bevestigd is tijdens de keuring? Terwijl hij toch een wezenlijk onderdeel is van de rest wat nog aan de auto bevestigd is.


antwoordt op 25 november 2008:

Correct.
APK is een momentopname.
Wanneer niet bevestigd is het ook geen deel van de auto die ter keuring wordt aangeboden.


Hans antwoordt op 25 november 2008:

Heren, bedankt voor de info..


Gijs antwoordt op 26 november 2008:

Kan de dikte van de kogel minder worden door frictieschoentjes ,...dacht het niet , tenzij de schoentjes bekleed zijn met grof schuurlinnen.
Maar,... een trekkogel kan natuurlijk wel wat ingedrukt worden vooral na langdurig gebruik ,...denkt u ook niet ?
groet , Gijs.


antwoordt op 26 november 2008:

Dat is geen indrukking maar noemt men slijtage Gijs.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 november 2008:

ja Gijs, dat is wel mijn ervaring. Mijn kogel is niet helemaal rond meer na ruim 130k km met zware caravan. Met name de voorzijde is wat afgevlakt.


Tijs antwoordt op 27 november 2008:

Gewoon meer binnendoor rijden: meer bochten dan slijt hij weer mooi rond af 😉.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 november 2008:

En ik rij al zoveel in de bergen 😉


Berry antwoordt op 27 november 2008:

@Menno,

Ik las 130K KM's met een trekhaak cq kogel.

Op zich al een prestatie, maar hoeveel heeft de auto dan wel niet gereden XXXK KM's.

En je schrijft zware caravan, dat maakt mij erg nieuwsgierig over de samenstelling van de combinatie.

Wat eerlijk is eerlijk zo'n trekauto hoort bij de betere.

En een nieuwe kogel is wel aan te raden. (knipoog)

Groet
Berry








Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 november 2008:

Mijn auto is die groene Volvo 940 2.3 LPT die hier en daar wel op de site staat. 11 jaar geleden nieuw gekocht en inmiddels 285K km gelopen zonder al te veel problemen. Daar hangt een bijna 10 jaar een oude Kip Hyline 50 achter van 1250 kg leeg en maximaal 1550 kg (maar in praktijk ook wel eens 1600 kg). Inmiddels trekken we die caravan ook regelmatig met een VW Eos 1.4 TSI.


Arjan antwoordt op 27 november 2008:

Wat zijn je bevindingen als trekauto met de VW Eos 1.4 TSI ?
Wat zou jij adviseren als max. caravangewicht voor deze VW ?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 november 2008:

Zie bij de reviews
http://www.caravantrekker.nl/review/gebruikservaring.php?merk=Volkswagen&serie=Eos

Wat ik adviseer? Het liefst een caravan die er voor zorgt dat het een 5 sterren combinatie is. Bijvoorbeeld een Eriba Touring..... maar zelfs met mijn Kip (waar ik ruim 100 kg uitgehaald heb) en nu zo'n 1450 kg weegt is het goed te doen.


Berry antwoordt op 28 november 2008:

@Menno,

Leuk om te lezen.

3 Hoeratjes voor de Volvo, geweldige prestatie.

Op naar de volgende tom aan km's

Groet
Berry






RobD antwoordt op 28 november 2008:

Menno, geen problemen met het dak?
Mijn vrouw rijd er een (2 tdi) motorisch perfect, maar het dak heeft veel kuren. Gaat soms moeilijk open en ook weer (scheef) dicht.
Na 1.5 jaar wil de dealer hem terugnemen met een minimale afschrijving. Ze hebben geen oplossing.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 november 2008:

Gelukkig niet, het dak is zelfs waterdicht!


RobD antwoordt op 28 november 2008:

Niet onbelangrijk. anyway thanks


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker