Caravantrekker.nl

Stijging motorolietemperatuur

Ray vraagt op 6 december 2008:

Vandaag voor het eerst met de nieuwe auto (diesel) de caravan opgehaald. Wat mij opviel (als a-techneut) is dat de motorolietemperatuur duidelijk omhoog gaat ten opzichte van solo rijden. De koelvloeistoftemperatuur blijft onder beide omstandigheden gelijk (90 graden).

Solo is de motorolietemperatuur (met stevig doorrijden) 95 graden. Met caravan is de motorolietemperatuur continu 110 graden. Ik heb een eerste etape van 100 km gereden en daarna een etape van 70km. Ik beide gevallen had ik dezelfde bevindingen.

De eerste etape heb ik de DSG-bak in de 5 gehouden (100km/u, 2200 t/m), de tweede etape heb ik de DSG in de 6 versnelling (100km/u, 1900 t/m) gezet. Dit had geen invloed op de motorolietemperatuur.

Alle vorige auto's hadden geen motoroliethermometer dus let je daar niet op. Is de motorolietemperatuur stijging normaal?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Peter antwoordt op 6 december 2008:

Ga jij zweten bij een extra inspanning? Jouw temp gaat ook omhoog bij een langdurige inspanning. De stijgen van je olietemp is normaal.


Ray antwoordt op 6 december 2008:

Welke motorolietemperatuur is dan niet normaal? Ik vond een stijging van 15 graden al veel...


renaat antwoordt op 6 december 2008:

naar mijn gevoel moet de temp van het koelwater en de olietemp samen oplopen.

tot op heden heb ik nog nooit een verhoogde koelwatertemp. op onze VW bij het trekken van een caravan kunnen vaststellen
Ik vermoed dat OOK de olietemp niet is opgelopen.

Dat je verhoogde olietemp. vaststelt met een NIEUWE diesel verbaast mij zeer.


Peter antwoordt op 6 december 2008:

Heeft Renaat ook een identieke auto (vw?) net dsg-bak?


antwoordt op 6 december 2008:

Ray, Het stijgen van de olietemperatuur bij toenemende belasting is normaal.
Motorolie kan veel hogere temperaturen hebben dan je denkt en is niet vergelijkbaar met motorkoelvloeistof.
De koelvloeistof bepaalt de motor temperatuur.
Motorolie wordt door de koelvloeistof gekoeld.
De olietemperatuur is afhankelijk van het gevraagde vermogen. Uiteraard is de caravan een (extra) belasting voor de motor. Derhalve zal er meer brandstof nodig zijn en dient er meer warmte te worden weggekoeld. Dit gebeurd door de motorkoelvloeistof.
Dat de koelvloeistof een niet veel hogere temperatuur bereikt is een teken dat het koelsysteem deze belasting aankan.

Op je vraag wanneer een motorolietemperatuur niet normaal is moet je je richten op de koelvloeistoftemperatuur. Wanneer deze een normale bedrijfstemperatuur niet langer kan handhaven moet je maatregelen treffen. De juiste maatregel is minder vermogen van de motor te vragen. (houdt in het achterhoofd dat een caravan trekken niet iets is waar de auto voor is ontworpen. Het kan dus voorkomen dat de technische autoconfiguratie niet geschikt is voor wat je ermee wil of doet).


ray antwoordt op 6 december 2008:

@roel

Als ik het goed begrijp koelt de koelvloeistof de motorolie. Zolang de koelvloeistof niet oploopt, gaat het dus goed en is de stijging van de motorolietemperatuur binnen de bandbreedte.


antwoordt op 6 december 2008:

Correct.


Arjan antwoordt op 6 december 2008:

Ik ben toch bang dat je problemen krijgt, als de temp. nu 110 C is, bij een relatief lage buitentemp.
Wat moet dat geven bij een buiten temp. van 30 C ?


antwoordt op 6 december 2008:

Alles valt of staat met de capaciteit van het koelsysteem.
Is dit in staat de nodige warmte weg te koelen dan is er nix aan de hand.
De omgevingstemperatuur is wel van enige invloed maar daarbij moet wel rekening gehouden worden dat deze maar enkele graden in temperatuur zal stijgen bij het passeren van de koelradiateur. Het koelend effect komt grotendeels van de hoeveelheid lucht die de radiateur passert. Het effect van koude lucht tov warmere lucht is daarbij van relatief minder invloed. Bij een koelsysteem dat bij 10graden omgevingstemperatuur goed functioneert val geen probleem te verwachten bij 30graden omgeving. Indien dit wel het geval is, is de oorzaak eerder te vinden in een te krap bemeten koelsysteem of een te grote vermogensvraag.
Wanneer de omgevingstemperatuur echt het verschil uitmaakt is enkele kW minder vermogen een afdoende oplossing.


PeterB antwoordt op 7 december 2008:

de stijging van de olietemperatuur is volkomen normaal.


Jan antwoordt op 7 december 2008:

Ik sluit niet uit dat de temperatuur marginaal ook wat hoger is omdat het een nieuwe auto is en de motor en de rest van de aandrijflijn nog niet helemaal is "ingedraaid". Het kan ook zo zijn dat de fabrieksmotorolie nog enkele toevoegingen heeft om verder in te lopen en dit effect heeft op de olietemperatuur en ook wat extra olieverbruik.
Het is tegenwoordig wel zo dat motoren in de fabriek al zijn beproefd en door verbeterde techniek niet meer ouderwets (voorzichtig) ingereden behoeven te worden met extra olieverversingen.
Uiteraard weet de dealer wat "normaal" is voor deze motor.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker