Caravantrekker.nl

Reizen met GPS

Carlo vraagt op 10 december 2008:

Welk is een goede gps? ik heb nooit een gps gehad want mijn vrouw was een grote hulp voor mij om mee de weg te volgen,maar nu ze er niet meer is ga ik proberen alleen door Frankrijk te trekken met mijn caravan.Ik ken merken zoals tomtom,garmin,mio en medion. maar Is er iemand die ervaring heeft met het reizen met gps zeker in Frankrijk.Ik weet wel dat dit een forum is voor caravan en trekker maar ontspannen kunnen rijden is toch ook belangrijk vind ik. grtjs.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

RobD antwoordt op 10 december 2008:

Uiteraard is de hardware belangrijk, nog belanrijker vind ik de software. Updates en correcte, acurate info.
Verreweg de meeste systemen werken met teleatlas software. Hierin is echter veel verschil te vinden aan acuraatheid en updates.
Het is maar net wat de hardware fabrikant wenst te betalen aan teleatlas.
Voor vakantieritten zal een laatste update niet zo belangrijk zijn in tegenstelling tot b.v. een bezorger die ook in nieuwe wijken de weg moet vinden.


Ronny antwoordt op 10 december 2008:

Dag Carlo
Ik heb een Garmin Nuvi 350 (2 jaar oud). Hij is heel gebruiksvriendelijk en heeft me nog niet in de steek gelaten. Hij heeft bovendien een goede batterij waardoor ik hem in de hand los kan gebruiken. Hij is tevens heel compact. Ik ben er zeer tevreden over.
Doe ze de groeten in Frankrijk


Lambert van den Reek antwoordt op 10 december 2008:

Heb een Tom Tom 920 met daarin alle ANWB campings van Europa en ben daar zeer over te spreken. Nadeel is echter dat je soms door straatjes gestuurd wordt die zeer smal zijn en niet altijd berekend zijn op een auto met caravan. Het blijft dus opletten. Bij Tom Tom kun je regelmatig updates kopen en ook on line zake downloaden.
Het apparaat werkt snel en is eenvoudig te bedienen.


janka antwoordt op 11 december 2008:

Wij hebben een TT go. Weliswaar een ouder model maar met een nieuwe kaart erin. Werkt perfect! Soms moet je even je route "aanpassen" igv dorpjes met een omleiding speciaal voor camions. Het probleem met de kleine straatjes daar hebben we in portugal "ervaring" mee opgedaan. Vanaf dat moment was het dan ook altijd op het laatste stukje de aanrijroute die de camping zelf aangeeft via bordjes te volgen. Ook al geeft de TT een andere richting aan. Verder nooit vergeten een goede kaart mee te nemen, zoals bijvoorbeeld de Michelingids. Het kan niet vaak genoeg worden gezegd, maar toch...je zou ze de kost moeten geven.


Freek antwoordt op 11 december 2008:

Onze TomTom go deed het dit jaar in Frankrijk en Spanje prima. Makkelijk te bedienen en als je een keer fout rijdt wordt de route razendsnel herberekend. De kortste route gebruiken wij niet aangezien we wel eens over karrepaden werden geleid. Het is een prima hulpmiddel maar ook de kaart mee, en er niet blind op vertrouwen. Je zou ook eens kunnen kijken op kieskeurig.nl
Dapper om alleen met de caravan op pad te gaan!


Gerard antwoordt op 11 december 2008:

Hallo Carlo,

Ik heb een MIO. Dit systeem kun je ook instellen op de stand vrachtauto. Dat doe ik altijd als ik met de caravan rijd. Alleen dat helpt niet veel. Het apparaat stuurt je dan ook door onmogelijk kleine straatjes. Zelfs die waar het verboden is voor vrachtauto's. Is het dan allemaal kommer en kwel, welnee. Het neemt ongeveer 95% van je kaartlees activiteit over. Je komt uiteindelijk altijd waar je moet zijn, maar vertrouw het ding dus niet voor de volle 100%.
De ANWB heeft een tijd geleden een test gedaan. Daarbij bleek dat de TOMTOM en de MIO beter konden navigeren dan bijv. de Garmin, maar die test is van ca. 2 jaar geleden. Ik vind zelf overigens dat de menustructuur van de TOMTOM wat eenvoudiger van opzet is dan die van de MIO. Bij de MIO zal je wat meer moeten wennen denk ik.
Veel succes bij je keuze.


Bert antwoordt op 11 december 2008:

Kijk even op http://www.caravantrekker.nl/instructie/midwinterbergrijden.php (3e plaatje van boven) hoe ik me net niet heb klemgereden afgelopen zomer. 😉 Uiteindelijk eigen schuld hoor, ik weet dat je die dingen niet blindelings kunt vertrouwen, bovendien had ik nog niet ontdekt dat ik ook 'bus' kon selecteren als vervoermiddel. Ik heb een MyGuide voor ik meen nog geen 80 Euro bij de Macro met Beneluxkaarten. Het besturingssysteem is Windows CE en daardoor en met behulp van het sleufje voor een SD-kaartje kun je 'alle' kanten op wat betreft software en kaarten. Ook de software van TomTom zou er op kunnen. iGo is echter ook een optie. 😉


Jan antwoordt op 11 december 2008:

Hallo, ik heb een mio 210 al twee jaar toen voor 200 euro. ik had ook een tom tom kunnen kopen toen 350 euro. Maar ik ben tevreden met mijn mio. En heeft mij nog niet in de steek gelaten, hij is goed te gebruiken maar is wel wat forser dan de tomtom. Voor dit geld, en hoe veel ik hem gebruik is hij mij zeer goed bevallen en nog. Ik weet niet of dat bij elke zo is maar als ik hem niet gebruik haal ik de batterijen er uit. Wandt als hij uit staat gebruikt hij ook stroom. Hij is aan te sluiten op de pc, batterijen en 12 volt en 220volt. Je kunt hem regelmatig updaten en je krijgt per mail nieuwe instellingen of veranderingen. Je kunt van alles in stellen met veerpont. grens overgang, gps adressen, flitspalen. als je te hard rijd, alleen harde wegen, snelste, korste, goed koopste route enz. Ik heb hem elders al voor 100 euro, (europa) zien liggen. Is maar wat je wil en hoeveel je hem wil gebruiken. Voor ons ± 10x per jaar was dit een goede koop.
succes


Tijs antwoordt op 11 december 2008:

Ik ben al tijden erg tevreden over Garmin. Ik las dat ze nu net een nieuw model hebben dat je zowel goed in de auto kunt gebruiken als ook voor outdoor (geocachen bijv.): zie http://www.gps.nl/nuvi_550.html. Vooral buitenspelen ging tot nog toe slechts samen met de auto-navi's van de verschillende merken.
Die Garmin brengt me overal, maar zoals Bert al opmerkt moet je wel weten waar je rijdt. Op vakantie gebruik ik de gps dan ook vooral om een stad in en uit te rijden. Daarnaast kijken we vooral op de kaart naar mooie routes en gebruiken dan de Garmin als controle of we op de goede weg zitten.


WdL antwoordt op 12 december 2008:

Er zijn meer goede navigatie-systemen. Zelf heb ik een Garmin Nuvi 250W en die bevalt goed. Dit is een nogal goedkoop systeem zonder toeters en bellen. Hij deed het erg goed midden in de nacht in de Eifel, haarspeldbochten midden in het doinkere bos zonder straatverlichting zie je al aankomen e.d.
Elk systeem heeft beperkingen al is het alleen al omdat alles afhangt van de kwaliteit van de aan de fabrikant geleverde kaarten.

'W' staat voor breedbeeld en ik vind dat prettiger aflezen (er past wat meer informatie op).
Ik zou in de winkel eens goed kijken en vergelijken, maar vooral eerst een rondneuzen op GPS-forums zoals www.forum.gps.nl en andere.

Punten van overweging:
- zit er een vrachtwagen-stand of bus-stand op om met caravan te gebruiken en werkt die goed (Bij de nuvi is die er voorlopig afgehaald omdat deze stand vaak niet goed werkt)
- kun je bepaalde wegen goed vermijden (snelwegen wel/niet, veeronten, onverharde wegen e.d.)
- kun je maar één 'via-punt' invoeren of een echte route (bij mij maar éen, maar via 'recent gevonden' zet ik toch een route uit)
- hoe is het geluid (stemsoort en verstaanbaarheid van de loudspeaker m.n. bij hogere snelheden of bij open raam)
- wil je wel of geen verkeersinformatie.

Denk er aan dat veel merken reclame maken met bijkomende abonnementen voor flitspalen, campings e.d., maar dat veel zogenaamde poi's ook helemaal gratis zijn te downloaden van sites zoals 'archiespois' of bij 'parafoeter'. Snuffel eerst dus ook op dit punt rond op internet want dat kan je aardig wat geld besparen. NB in bepaalde landen mag je geen flitspaal-informatie op je GPS hebben (Duitsland, Zwitserland).

Een GPS maakt geen kaart overbodig voor de goede routeplanning. Reisvoorbereiding blijft nodig. Vooral het kiezen van de goede hoofdroutepunten om niet langs vervelende wegen (te kleien of juist om snelweg te vermijden) geleid te worden. Wat dat betreft moet je ook de functie 'steden" leren gebruiken. Vaak wordt je dan het centrum in gestuurd en terwijl je bij een routepunt onderweg alleen langs die stad wil en niet naar het centrum Bijtijds eigenwijs worden en een andere richting kiezen, het apparaat volgt je daar na vijf minuten wel in.

Veel plezier met rondneuzen.


Peter antwoordt op 13 december 2008:

Die Nuvi's van Garmin zijn wel errug goed!


Damster antwoordt op 15 december 2008:

Koop een goedkope GPS en een wat duurdere kaart. Heb zelf ook een GPS maar kan er niet altijd op aan wat de snelste route is in het Noorden des lands. Ik weet de snelste route soms beter dan de GPS. Ze zijn handig in grote steden als je ergens op een adres moet zijn maar voor naar Frankrijk over de tol ???? lijkt me niet. Stippel thuis je route uit en volg de grote steden en je komt er van zelf. Men vertrouwd te veel op de hulpmiddelen en schakelt zijn eigen systeem (hersenen) uit. laat de GPS het afweten dan weten we niet eens waar we zijn in dit land of buitenland. Men wordt in dit land dom gehouden en gemaakt.


Joan antwoordt op 15 december 2008:

De vrachtwagen functie bij de Mio is aleen voor de berekening van de snelheid en de verwachte reistijd.


G Bollen antwoordt op 21 januari 2012:

Beste lezers .
Tom Tom kopen .
Ik heb mij miskocht aan een tom tom xxl.
De verkoper heeft mij niet vertelddat deze niet in te stellen is op vrachtwagen.
Ik rij met een vrachtwagen met caravan.
Je kunt wel raden hoe lastig dit is in een kleine weg met een haakse bocht.
Dus let op wat je koopt.
Het word tijd dat Galileo er aan komt en dat het geheugen groter word als 2 GB


PieteR antwoordt op 21 januari 2012:

Garmin heeft een speciale vrachtwagen-gps.
Daarop kun je de maten en gewichten instellen.


Jan& antwoordt op 21 januari 2012:

Ik verschillende systemen gehad. Mio, Navigon, tomtom xl, garmin nuvi, navigon en nu tomtom go 1005.
De systemen zijn sneller en geavanceerder geworden.
Maar hoe meer er op zit hoe eerder er problemen kunnen ontstaan. Hoe vaker je iets update via je pc hoe meer ricico op problemen.
Ik heb nog altijd als reresve mijn oude Garmin als reservesysteem achterin liggen. Eenvoudig, maar de batterij gaat enorm lang mee.
Het merk maakt eigenlijk niet zo veel uit met navigeren. Hoe eenvoudiger het systeem, hoe bedrijfszekerder is het.
Een ander feit is dat elk systeem kaartfouten vertoont. Stelregel daarvoor is; laat je niet elk smal straatje/weggetje insturen maar rij door, alle apparaten herberekenen een nieuwe wellicht betere route. Maar wel over een begaanbaarder weg.
De in te stellen standen als autobus, vrachtauto is mij steeds weer een farce gebleken. Vertrouw er niet op. Te smalle bruggen, te lage viadukten en andere narigheden blijven voorkomen.
Zijn er ritten die moeilijkheden doen vermoeden. Kijk vooraf op de kaart, of nog beter, bestudeer google maps en streeview op moeilijke punten.
Verder is het alleen het lijntje volgen en rijden maar, tot voor de slagboom van de camping, dat wel... Ik ben nog nooit vastgelopen in een nauw straatje of blijven steken in een te korte bocht.... en dat wil toch ook wat zeggen😉


Arthur antwoordt op 21 januari 2012:

Ik heb sedert twee jaar een Navigon, die ik kan instellen voor caravan of camper. Werkt perfect, omdat hoogte, lengte en breedte van het span kan ingevoerd worden. Een aanrader voor caravanrijders!


Ed Westermolen antwoordt op 22 januari 2012:

Dan moet er wel Vrachtwagen/Campersoftware op je Navigon staan Arthur, anders krijg je alleen maar een reistijd berekening als je een Navigon device op Vrachtwagen zet.

Alleen bij de Truck/Camper versie kun je hoogte e.d. aangeven.


Willem antwoordt op 22 januari 2012:

Ik heb zowel tom tom als sygic 10 ervaring , maar zorg altijd dat je zowel stem aanduiding hoort en ook de rij richting ziet, ook herberekening is een must.Dan zie je vanzelf dat de nog te rijden afstand kleiner word ,prima dus


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker