Caravantrekker.nl

Sneeuwkettingen

Corneel.sebregts@telenet.be vraagt op 12 december 2008:

Ik rij met een volvo XC90 ,dus steeds 4 wiel aandrijving.
Ik vertrek op winterverlof met , nieuwe sneeuwbanden en met 2 kettingen ,is dit voldoende ?
Of , kettingen op allen 4 mijn banden ?
Of , voldoende alleen van achter , met caravan ?
Dank bij voorbaat

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 december 2008:

Op het moment dat u kettingen nodig zou hebben is het niet verstandig veel verder te rijden..... Dus normaal heeft u aan de winterbanden op een 4x4 voldoende. Kettingen kunt u (als het verplicht zou zijn) monteren op de voorwielen (kijk voor de zekerheid even of dat op uw Volvo mag). Op de vlakke weg en niet al te steile hellingen heeft u geen kettingen nodig. Op (steile) afdalingen (hellingen naar beneden) eerder, maar nogmaals als dat het geval is, is het wellicht beter de reis wat uit te stellen. Kettingen (en zelfs winterbanden) zijn op de caravan niet snel nodig en nooit verplicht.

Uiteraard wel uw rijtempo goed aanpassen!


@Eric antwoordt op 12 december 2008:

Een paar om de voorwielen lijkt mij genoeg mocht je ze al nodig hebben met winterbanden.
Er is ook een verplichting ze wel bij je te hebben in diverse landen, soms is er ook de verplichting ze om te leggen.
Vaak wordt dit dan aangegeven door een blauw bord met daarin een wiel met kettingen.
Meer info:

http://www.kampeerzaken.nl/staticpages/index.php/winterbanden-sneeuwkettingen


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 december 2008:

Waarom een link zo ver weg.... deze is beter:
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/winter.php


@Eric antwoordt op 12 december 2008:

Wat ik eigenlijk mis in jouw link is de verplichting ze ook bij je te hebben in sommige gebieden/landen. 😉


gert antwoordt op 12 december 2008:

nou ik zal het wel weer niet weten maar er zijn toch echt wel landen waar je zelf voor de caravan ys kettingen nodig hebt dus sneeuw kettingen is hier al niet voldoende,met name noorwegen en finland bij voorbeeld en zo zullen er nog wel meer landen zijn. en dan om niet verder te rijden is toch wel erg kort door de bocht, zie af gelopen week.

hele goede sneeuw zekere vakantie en daar hoort ook rijden op sneeuw kettingen bij dus niet alleen mooi weer rijders die hier veel zitten.

gr.


@Eric antwoordt op 12 december 2008:

Er is geen land waar sneeuwkettingen voor een aanhanger verplicht zijn hoor gert.


RobD antwoordt op 12 december 2008:

Op verijsde sneeuw wegen zou ik een paar kettingen om de voorwielen leggen. Mijn ervaring is dat alleen winterbanden, in die situaties, vaak net niet genoeg zijn om zonder te glijden er door te komen. Zeker helling af word penibel, ook gezien de massa van de auto en de eventuele caravan.
Over/onderschat niets, voor je het weet glijd je weg en zorg voor meer dan voldoende afstand. Uiteraard is je snelheid aangepast aan de situatie.


MvO antwoordt op 12 december 2008:

Op ijs en/of be-ijsde wegen winterbanden met spikes.
Toen ik begin 70er jaren in Duitsland gelegerd was werd hierop gerede. Wel met een 100 sticker op de auto.


RobD antwoordt op 12 december 2008:

In de jaren 70 waren ze nog gemeengoed, tegenwoordig in veel landen verboden. Met name in Zweden word hier nog veel op gereden. Nadeel: begin mei zijn de invalswegen in Stockholm allemaal kapot gereden.


Bert antwoordt op 12 december 2008:

Spikes zijn verboden in Duitsland en in Noorwegen wordt tax geheven in de grote steden van spijkerbandenrijders. Tsss.

@gert: als je wat beweert zoek dat dan eerst even op of dat ook werkelijk zo is, want het is dus weer helemaal fout... Kettingen op de auto zijn niet eens verplicht, laat staan op een aanhanger. Regeltjes voor >3,5 ton voertuigen zijn anders, maar dat is overal.

Een aardig overzicht geeft de Belgische Touring: http://www.touring.be/nl/vrije-tijd/info-bestemming/Wetgeving-spijkerbanden-sneeuwkettingen/index.asp


RobD antwoordt op 12 december 2008:

Mooi, Back to the topic??


Bert antwoordt op 12 december 2008:

Die is toch beantwoord?


gert antwoordt op 12 december 2008:

bert zoek ook eens iets verder en lees dan wat daar staat,je kunt ze zelfs niet huren wand je bent gewoon verplicht bij je te hebben


Hans antwoordt op 12 december 2008:

Kettingen zijn overal toegelaten in tegenstelling tot spikes.
In de bekende sneeuwlanden A. Ch. en I. zijn spikes toegelaten, meestal van medio okt tot medio maart.
F idem, maar alleen als de weersomstandigheden dit toelaten. Dit kan dus van dag tot dag veranderen.
In CZ. Pl zijn ze verboden, en moet je op kettingen de weg over.


gert antwoordt op 12 december 2008:

oh ja in noorwegen word je zelfs aansprakelijk gesteld bij een ongeluk als je geen winterbanden-sneeuwkettings- of ijskettings bij je hebt.


Bert antwoordt op 12 december 2008:

Gert, jij hebt het over Noorwegen en Finland...

Citaat Noorwegen (Van de Touringclub): In de winter moeten zich sneeuwkettingen bevinden aan boord van elk voertuig vanaf 3,5 ton, ongeacht de staat van de weg.... Vrachtwagens dus.

Citaat Finland: Sneeuwkettingen mogen gebruikt worden wanneer de toestand van de weg het vereist....

Nergens staat iets over een verplichting ze bij je te hebben.

E.e.a. staat ook duidelijk omschreven in de .pdf waarvan Menno een link heeft gegeven.

Kortom, beste gert hou op met die onzin!


Theo antwoordt op 13 december 2008:

@Hans
"Kettingen zouden overal toegelaten zijn in tegenstelling tot spikes." ???? In ieder geval niet in Nederland. Hier mag je ze gewoon niet gebruiken. In hoeverre er ook andere landen zijn waarvoor dat geldt weet ik niet.


@Eric antwoordt op 13 december 2008:

Eigenlijk raar dat ze in Nederland niet zijn toegestaan.
Stel (hypothetisch gezien.... 😉 ) dat er in Nederland eens een meter sneeuw zou vallen.
Met 10 cm sneeuw of zelfs maar een voorspelling daarvan staat heel het wegennet al vast.....


Cor antwoordt op 13 december 2008:

Waar zijn sneeuwkettingen toegestaan, waar en wanneer zijn sneeuwkettingen verplicht?

Nederland:
Zolang ze geen schade aan het wegdek toebrengen zijn ze toegestaan als ze ook noodzakelijk zijn.


Theo antwoordt op 13 december 2008:

@Cor
In Nederland is het gebruik van sneeuwkettingen op de weg echt verboden, ook als ze geen schade zouden toebrengen aan het wegdek


bert.s antwoordt op 14 december 2008:

Zelf ben ik ook in het bezit van een 4x4.
Heeft veel voordelen t.o.v 2wd.

corneel.sebregts@telenet.be
Als ik in het bezit was van jouw combinatie en zou met de caravan op wintersport gaan zou ik gewoon
4 sneeuwkettingen meenemen........daar word de vakantie toch al niet meer duur van.
Veiligheid boven alles!


@Eric antwoordt op 14 december 2008:

Hmmm vreemd, betreffende het verbod om in Nederland met sneeuwkettingen te rijden het volgende:

Ik kan in de WegenVerkeerWet uit 1994 nergens een absolute vermelding vinden dat het niet toegestaan is.

Waarschijnlijk zwerft er wel ergens een artikel rond waarin staat dat het niet toegestaan uitstekende delen of anderszins "delen" op je banden of wielen te bevestigen die het normale gebruik daarvan hinderen?


bert.s antwoordt op 14 december 2008:

hoi @eric
Ik ben ook een hele poos aan het surfen geweest ,kan ook niets officieels vinden over het gebruik van sneeuwkettingen in nederland.
Misschien ienmand anders??

groet bert


J.H. Vis antwoordt op 14 december 2008:

Letop!!
Bij Volvo AWD mogen alleen kettingen op de voorwielen gemonteerd worden.....


GD antwoordt op 15 december 2008:

Is het niet verstandiger om steeds kettingen om te leggen met de caravan ook met een 4x4 bij het rijden in sneeuw?,
naar mijn inziens blijft het remmen nog altijd hetzelfde 2x4 of 4x4.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 december 2008:

Remmen maakt inderdaad geen verschil, maar ook het verschil tussen goede winterbanden en sneeuwkettingen is in weggedrag en remmen heel klein (en afhankelijk van de soort sneeuw of ijs). Van belang blijft uiteraard de snelheid goed aanpassen.


GD antwoordt op 15 december 2008:

Menno, je kan niet serieus beweren dat winterbanden de grip van kettingen halen, ik heb ook winterbanden, maar op skivakantie bij het rijden op hellingen zal ik toch steeds de voorkeur geven aan de kettingen, gewoon omdat je hier veel meer grip mee hebt wil jou nog wel eens zien rijden door 20cm losse snew met winterbanden.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 december 2008:

Ik citeer alleen maar wat ik in tests uit Duitstalige (auto)bladen gelezen heb over winterbanden en/of kettingen.


gert antwoordt op 15 december 2008:

winter banden en losse sneeuw gaat juist altijd.
het word pas slecht bij lichte dooi dan krijg je een ijslaagje.
en als het meer als 10 graden vriest is er helemaal niks aan de hand, dat kun je goed zien als de sneeuw op stuift

gr.


gd antwoordt op 16 december 2008:

@gert heb jij enige verwijzing van datgene wat jij beweert?
heb jij al ooit door losse sneeuw proberen te rijden met winterbanden(en niet 5cm) en niet sneeuwbanden natuurlijk?

volgende van text van ANWB:

Winterbanden kunnen handig zijn om bij sneeuw te rijden, als het geen vers pak meer is maar de sneeuw al een beetje is ingeperst door rijdende auto’s, zegt Paul Engel, technisch specialist bij de ANWB. „Sneeuwkettingen zijn handig als je bijvoorbeeld door een dik pak sneeuw moet rijden. De kettingen ploegen je door de sneeuw heen, terwijl de banden eerder doorslippen


RobD antwoordt op 16 december 2008:

Alles is relatief: zowel de tech. spec. v.d. anwb. Het pak sneeuw en het beetje ingeprest pak sneeuw.
Hoe dik is het pak sneeuw? Wat voor soort sneeuw? Wat is een beetje ingeprest?
Dit zijn echte anwb uitpsraken, je kunt er alle kanten me uit. Volgen we ze op en gaat het fout dan is er wel een tech. spec. die roept: Ja maar het pak was te dun of te dik, de sneeuw was net te ver ingeprest, of niet.
Zelf kom ik goed vooruit op sneeuwbanden in verse sneeuw tot 40cm dikte. Daarboven begin ik te werken als een sneeuwschuiver, de radiator loopt vol en de koeling is weg. Ook hier helpen geen kettingen meer.


Gd antwoordt op 16 december 2008:

@RobD, jij spreek over sneeuwbanden, het ging over winterbanden en 40cm sneeuw vertrekkend in de losse sneeuw met een 2x4 aangedreven wagen?


antwoordt op 16 december 2008:

Wat is het verschil tussen sneeuw- en winterbanden?


RobD antwoordt op 16 december 2008:

@Gd: Sneuwbanden, winterrubber, ijssloffen, geef ze maar een naam. Ik sprak ook over een 4x4, zoals de vraagsteller aan het begin van de topic wenste.


antwoordt op 16 december 2008:

En wie heeft het over 40cm sneeuw gehad?


Gd antwoordt op 17 december 2008:

@RobD winterbanden, sneeuwbanden niet allemaal hetzelfde, vaak wordt de banaming 'sneeuwbanden' gebruikt voor banden met het M+S logo(Modder en Sneeuw), en ondanks deze benaming is het niet echt een winterband en presteerd hij minder dan echte winterbanden, dus voor de vraagsteller misschien ook belangrijk om te weten welke 'sneeuwbanden' hij heeft, zeker in combinatie met caravan.


giwuken antwoordt op 17 december 2008:

Heb deze discussie vorige week al eens op de nieuwsgroep nl.reizen.caravan beantwoordt:
kettingen leg je op een 4x4 eerste op de primair aangedreven wielen, dwz in dit geval bij de volvo vooraan, dan pas achteraan. In mijn geval (navara pickup) omgekeerd, eerst achteraan, dan vooraan. Kettingen voor de aanhanger, i.d.g. caravan zijn een optie, die soms het verschil kan maken tussen recht en scharen bij een rem-manoeuvre.
Of het al dan niet verplicht i om ze bij te hebben vindt een heleboel gezeik voor wat, om die enkele euro's te besparen, en zo mss je hele hebben en houden (of dat dat van een andere weggebruiker) bij elkaar te vouwen.
De wet verplicht ons nergens om rechtop te lopen, maar we doen het allemaal wel, omdat het logische, efficient en veilig is. Dus waarom geen extra kettingen meenemen?
Zeker in de afdalingen gaat dit veel verschil maken. Zorg wel dat je inboedel stevig vast staat, en porcelein pak je best in...
een sneeuwschop heb je sowieso ook nodig, geen enkel mens met een beetje cellen in zijn bovenkamer vertrek met 40 cm voor zijn auto...


RobD antwoordt op 18 december 2008:

40 cm sneeuw? Komt van mij Roel, gegeven als voorbeeld.
En jawel ik rijd dan nog vrolijk weg, Giwuken, ondanks de cellen in mijn bovenkamer.

Tevens reken ik M&S banden niet tot wintersloffen. Dit zijn meer slecht weer banden voor de blubber in NL die wij soms sneeuw durven te noemen.


@Eric antwoordt op 18 december 2008:

Inderdaad, M&S banden zijn officieel geen winterbanden.
Alleen als dit teken



op de band staat heb je "offficieel" winterbanden.


@Eric antwoordt op 18 december 2008:

Het linkerteken voor de duidelijkheid, het bergje met sneeuwvlokje.
Dat houdt in dat de band succesvol als "winterband" getest is door één of andere Amerikaanse instantie.


antwoordt op 18 december 2008:

Dit is een vraag waarvan het antwoord een boek kan vullen. Eerst de verschillen tussen de opgesomde banden en daarna gaan we in op de juridische aspecten. We laten kortheidshalve de zomerband buiten beschouwing.
De traditionele M+S-band is bestemd voor toepassing op vastgereden sneeuw- en ijsondergrond en zo nu en dan op losse sneeuw, en over een periode van meerdere maanden. Dus in hoofdzaak bestemd voor Scandinavische en Antarctische omstandigheden, waarbij de temperaturen zich in de koude maanden bewegen tussen -40 en +5°C. Dit is het type band waar mensen direct aan denken als we het over winterbanden hebben: zwaar profiel en veel geluid op een droge ondergrond. Voor onze omgeving is deze band niet geschikt.
De moderne winterband is bestemd voor centraal Europese omstandigheden met temperaturen tussen -20 en +15°C. Voorts is de band geschikt voor hogere snelheden, beschikt over goede eigenschappen onder droge én natte omstandigheden en een voldoende tractie op sneeuw en ijs. Verder is er bij deze band sprake van comfortabele rijeigenschappen en een laag geluidsniveau. Ook de stuurprecisie en stabiliteit voldoen aan hoge eisen. Na de winter moeten de winterbanden vervangen worden door zomerbanden, omdat de rubbersamenstelling niet is afgestemd op hogere temperaturen. Winterbanden slijten harder naarmate de temperatuur toeneemt.
De 4-seizoenenband is ooit ontwikkeld en in de markt gezet door Goodyear. In de branche deed men daar aanvankelijk wat lacherig over, maar deze band heeft zich toch een mooie plaats weten te veroveren en het initiatief heeft ook navolging gekregen. Maar zoals met alle producten die voor meerdere doeleinden geschikt zijn, vormt met name de 4-seizoenenband een compromis. Hij zal onder winterse omstandigheden nooit kunnen tippen aan de winterband, omdat het rubbermengsel (compound) zich daar niet voor leent. Kenmerkend is ook dat de band in maten wordt aangeboden voor de meest gangbare normale wielen. Dus de keuze in de maten met een hoogte-/breedte- verhouding van 55 met een H-snelheidsindex wordt al beperkt. Voor het overige is er dus een ruime keuze in de 65- en 70-serie met een snelheidsindex T (tot 190 km) en H (tot 210 km). Een hogesnelheids
4-seizoenenband (snelheidsindex Z of W) komen we vooralsnog niet tegen.

De wetgeving
In Nederland kennen we de APK-eisen: daar gaan we nu verder niet op in. In Duitsland kent men de StrassenVerkehrs-Zulassungs-Ordnung (StVZO). Letterlijk staat er in deze regeling geen plicht tot het monteren van winterbanden als het koude seizoen zich aandient. Wel dienen er banden gemonteerd te zijn die voor wat betreft de maat en de constructie aangepast zijn aan de bedrijfsomstandigheden (paragraaf 36 van de StVZO, zie www.stvzo.de). Dus als er sneeuw ligt, dienen er winterbanden gemonteerd te zijn. Dit is wat we in juridische termen noemen ‘in de geest van de wet’.
De StVZO geeft dan ook alleen aan dat als een winterband (die een M+S-aanduiding heeft) een lagere snelheidsindex heeft als voor de betreffende auto van toepassing zou zijn, een aanduiding (sticker) in het blikveld van de bestuurder moet zijn aangebracht.
De Duitse wetgeving geeft geen definitie van wat een winterband is. Volgens de Europese regelgeving (EU-richtlijn 92/23) worden banden als winterbanden aangemerkt als ze de aanduiding M+S of M&S dragen. Ook een 4-seizoenenband kan van deze aanduiding zijn voorzien. Ook zijn er 4-seizoenenbanden die deze aanduiding (nog) niet hebben en alleen het symbool met de sneeuwvlok. Wil men er zeker van zijn dat er geen problemen ontstaan als men in Duitsland rijdt, en met name als men onverhoopt bij een ongeval is betrokken, zorg dan dat de 4-seizoenbanden voorzien zijn van een M+S-aanduiding en een sneeuwvloksymbool.
Bron: AMT


RobD antwoordt op 18 december 2008:

Op mijn caravan heb ik de all-seasons band, voldoet goed ook in de winter.
Als winterband heb ik de genoemde "Tractorbandenprofiel" voor de auto. Kan alleen geen M+S aanduiding vinden, wel het genoemde teken. Enige nadeel is inderdaad de snelheidsbeperking. Het is een H band, hoger was (is) niet te verkrijgen


antwoordt op 18 december 2008:

Heeft ook geen enkele zin om harder dan 210 km/u te rijden in de sneeuw Rob. 😉


RobD antwoordt op 18 december 2008:

Jawel, maar soms als de weg droog is in Duitsland....................


@Eric antwoordt op 18 december 2008:

Vergeet je dan geen stickertje te plakken op je binnenspiegel...


John antwoordt op 23 december 2008:

Zou de Polizei hier werkelijk naar kijken?


antwoordt op 23 december 2008:

Niet als je voorbij blaast.
Wel als je ongewenst gestopt wordt. Of Boem gedaan hebt.
Je kan er dan zeker van zijn dat bij afwezigeheid van een sticker (voor aangepaste snelheid) er mogelijk problemen uit voort komen.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker