Caravantrekker.nl

Velgen Banden

Gert vraagt op 15 december 2008:

Onder mijn Chatea,maxmassa 1100kg zitten 13"velgen met Hankook Centum K702 banden 175/80 R13 86T max 530Kg.

nu heb ik ook nog een set 15"velgen met Continetal Super Contact banden 185/65 R15 87H max 545kg.

de omtrek van de 15" is 3,55 cm groter dan de 13" (1,85%)
Van biede sets is het laadvermogen voldoende en ze zijn in goede staat en passend onder de caravan.

Een set wil ik voor de stalling gebruiken.

Nu vraag ik mij af welke set ik het beste kan gebruiken om te rijden, de evt. antwoorden graag met argumentatie.

vr.gr. Gert

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Gert antwoordt op 15 december 2008:

Ik bedoel dus Chateau max massa 1100kg


Bert antwoordt op 15 december 2008:

Ik vind van beide sets het laadvermogen onvoldoende ervan uitgaand dat je caravan ook 1100 kg weegt, maar goed. Je vraag is wat het beste te doen. Ik stel voor dat zelf te testen op een route waar bijvoorbeeld nogal wat lengtegroeven in de weg zitten, het zou goed kunnen dat de niet veel bredere maar lagere bandwang van de Conti's stugger zijn en een betere stabiliteit opleveren. Ik zou ook beide velg- bandcombinaties eens wegen.


renaat antwoordt op 15 december 2008:

Ik heb e.e.a. even nagerekend / nagezien ")

De loadindex 86 = 530 kg en 87 = 545 kg zijn juist, maar op de limiet ( of beter gezegd, net er onder ) voor een caravan beladen tot 1100 kg.

De omtrekken bedragen resp. 191 cm voor de 13# en 195 cm voor de 15 #; een verschil van 2%; is te verwaarlozen.

Om op je vraag te antwoorden, ik zou de banden met de meest recente DOT-code bij het rijden gebruiken en de oudere in de stalling.

Toch nog 2 opmerkingen / vragen:

15 duimsvelgen passen probleemloos onder je Chateau?ja?
De banden waarover jij het hebt zijn naar mijn gevoel GEEN caravanbanden, maar autobanden ")
Daarvoor baseer ik mij op het lage draagvermogen.

Een caravanband in de maat 175/80/13 heeft normaliter een draagvermogen van 730 kg = LI 97

grt R.


Ed antwoordt op 15 december 2008:

@Bert
"Ik zou ook beide velg- bandcombinaties eens wegen"
Die moet je even uitleggen Bert

@Renaat
"De loadindex 86 = 530 kg en 87 = 545 kg zijn juist, maar op de limiet ( of beter gezegd, net er onder ) voor een caravan beladen tot 1100 kg."

Niks op de limiet. Dit is gewoon veel te weinig, hier is een
LI 92 op zijn plaats
Er is waarschijnlijk weer gebruik gemaakt van de "misdadige" 10% regel.
Daarbij vermeldt Gert niet de ouderdom van de banden, zodat we slechts kunnen hopen dat dit wel goed zit.

Naar mijn bescheiden mening zijn beide sets slechts geschikt voor de stalling.



Bert antwoordt op 15 december 2008:

't Wegen van de wielen. Het zou goed kunnen zijn dat de 15" velgen kilo's zwaarder zijn dan de 13".


antwoordt op 15 december 2008:

Er bestaan geen Caravanbanden.
Wel banden met de juiste draagkracht. 😉

Het veercomfort van de caravan wordt in belangrijke mate verzorgd door de band. Hoe lager de sectiebreedte hoe minder veerweg de band zelf kan bijdragen aan het totale veer comfort van de caravan.
Daar het niet is toegestaan de caravan voor personenvervoer te gebruiken zal het persoonlijk te genieten comfort van een niet doorslaggevende waarde zijn.
Het veercomfort wordt wel door het servies en aanverwante (breekbare) artikelen ervaren. Evenals de caravan zelf die het bij flinke hobbels flink te verduren krijgt.

De draagkracht van de genoemde banden laten sterk te wensen over en is daardoor niet raadzaam te gebruiken bij enige belading van de caravan.
Vanwege de lage draagkracht zullen de banden maximaal moeten worden opgepompt wat weer ten koste gaat van het veercomfort.
De 15" band heeft als extra nadeel dat dit een hogere snelheidsband betreft (H=210 km/u) welke relatief stugger is dan een T band. (T=190 km/u).
Advies is een (hoge) band te gebruiken die ruim voldoende draagkracht levert (ook bij 10% overbelading) die niet maximaal hoeft te worden opgepompt waardoor meer veercomfort.


renaat antwoordt op 15 december 2008:

citaat ®oel:

>>Er bestaan geen Caravanbanden.
Wel banden met de juiste draagkracht. <<

helemaal correct;

alleen... banden geschikt voor de c'van vragen een HOOG laadvermogen en GEEN hoge snelheidsindex type T of H of V

en dan komen we tot "bestelwagenbanden" of "6 plies" of "8 plies" of "reinforced banden"... ")
you name it

kan je even goed zeggen banden...geschikt voor aanhangers???

deal? grt R.




Gert antwoordt op 18 december 2008:

Allereerst bedankt voor jullie reacties.
Vooral het wegen (nooit aan gedacht) en het veerkomfoor (band hoogte/stugheid) wat de invetaris betreft en uiteraard het rijdend testen.

Nog even een aanvulling, de banden 13" zaten onder de caravan bij aankoop en zijn 2 jaar oud, de 15" heb ik als stallingswielen later aangeschaftzijn 3 jaar oud.
De banden zijn dus nog prima, voor de volgende vervanging van de banden zou ik zelf ook een zwaardere load index kiezen.

maar 'misdadige' 10% regeling, 2 x 530Kg is bij mij 1060Kg, moet max 1100kg zijn, dus net eronder.

Zelf ben ik heel precies in onderhoud van de caravan, zeker ook de banden en ik let ook op de belading, afgelopen vakantie was het totaal gewicht van de beladen caravan slechts 925Kg
wij laten de aardappels thuis!

Wat het passen betreft, de 15" caravan velgen passen prima onder de caravan, wel even op de ET waarde letten, ik had eerst de fout gemaakt om gebruikte auto velgen met banden te kopen voor de stalling, dit waren Audi velgen met dezelfde steek, maar deze liepen aan tegen het chassis van de caravan.

groet, Gert en allemaal fijne feestdagen gewenst


Ed antwoordt op 19 december 2008:

Gert even een toelichting waarom ik de "10 regeling" misdadig vind.
Iedere band wordt ontworpen met een veiligheidsmarge in draagvermogen versus snelheid. Deze marge is in de eerste plaats bedoeld om procesafwijkingen binnen de productie tolerantie te kunnen opvangen.
Kort gesteld minder uitval bij de eindkeuring.
Daarnaast wordt met de marge de risico aansprakelijkheid ruimer begrenst.
De veiligheidsmarge is dus niet bedoeld om door de consument gebruikt te worden ook al omdat wij geen details kennen.

Caravanfabrikanten hebben nu gemeend om deze veiligheids marge als bezuiniging maatregel te gebruiken door te stellen dat als men de snelheid tot 100 km beperkt en de bandendruk iets verhoogt het draagvermogen van de band met 10% kan verhogen.
Dit was natuurlijk nooit de bedoeling van de veiligheidsmarge en daarom vind ik dit misbruik door de caravanfabrikant "misdadig" (Tussen aanhalingstekens omdat de wetgever dit moet accepteren)
Dit vooral omdat de consument nooit omtrent deze toepassing en de risico's wordt geïnformeerd en omdat de belasting van een band nooit geheel door hem kan worden bepaald.
Zelfs bij een L/R gelijke gewichtsverdeling is het geheel niet vreemd als bij een sterke zijwind er zomaar een 100 kg extra op de tegenover liggende band drukt.

De opmerking was dus geheel aan het adres van de fabrikant.
Ook u prettige dagen toegewenst





Bert antwoordt op 19 december 2008:

Gelukkig zien we die feitelijke -/- 10% banden niet meer bij mijn weten op nieuwere caravans.

Hoewel ik ook van mening ben dat de marge te klein is - op zich - bij Gert's caravanmodel, is er met een feitelijk gewicht van 925 kg natuurlijk helemaal niet zo veel mis met banden die 1060 resp. 1090 kg mogen hebben.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker