Erik vraagt op 23 december 2008:
banden van mijn caravan moeten 4.5 bar hebben .
wat is nu het beste opblazen voor of na het beladen van de caravan.
jan antwoordt op 23 december 2008:
4,5 bar is 4,5 bar daar veranderd niets aan voor of na de belading
Jan antwoordt op 23 december 2008:
Ooit met een half zachte autoband gereden? Wat toen gedaan?
Gewoon opgepompt of eerst de complete auto leeggehaald?
renaat antwoordt op 23 december 2008:
geladen of lege c'van is zonder belang als de banden maar KOUD zijn...en dat is soms moeilijk te realiseren.
mijn ervaring is dat een ritje van 10 km bij zomerse temp , de bandendruk met 0,3 bar doet toenemen
daarom heb ik mij een compressor aangeschaft; kan ik thuis mijn bandendruk corrigeren en nog veel meer... ")
grt R
jan antwoordt op 23 december 2008:
Zo willen we allemaal mee doen en wat te zeggen hebben.?
renaat antwoordt op 23 december 2008:
ik dacht iets bij te brengen in het bandendrukverhaal
jouw bijdrage daarentegen: " rijden met halfzachte autobanden en wat heb je toen gedaan ..."
wat brengt dat, wat hebben we dáár aan???
jan antwoordt op 23 december 2008:
Lijkt me een lange reis naar Zuid frankrijk als de bandenspanning in orde is om het dan na 10km te controleren
erik antwoordt op 23 december 2008:
renaat bedankt voor de info wat jan betreft niks van aan trekken is een beetje gefrustreert aan de uitleg te zien
deze mensen weten nie beter zoiets reageer ik niet op.
thanks
Jan antwoordt op 23 december 2008:
Een logisch denkend mens pompt zijn band op.
Wat maakt belading of leeg uit? (tevens antwoord op de vraagsteller)Gaat iemand zijn auto compleet uitladen om een band op te pompen?? Dat wilde ik aangeven.
Een logisch denkend mens had dit begrepen..........................
Maar het blijkt dat er mensen zijn die niet met logica begaafd zijn, helaas moest ik het dus verduidelijken voor die enkele.
Renaat antwoordt op 23 december 2008:
Van: erik
Datum: 23 December 2008 om 13:19
Verbeterde versie:
Renaat bedankt voor de info. Wat jan betreft, niks van aan trekken, is een beetje gefrustreert aan de uitleg te zien.
Deze mensen weten niet beter. Zoiets reageer ik niet op.
thanks
Jan is enkelvoud, deze mensen is meervoud. Klopt niet
Hoofdletters, punten en komma's zijn ook a.b.n
Hans antwoordt op 23 december 2008:
We gaan weer prettig met elkaar om.
Het antwoord is simpel en kon in één keer beantwoord worden:
Leeg of met belading, maakt niet uit.
De vraag was kort en duidelijk. Antwoord dus ook.
Jerry antwoordt op 23 december 2008:
Tja mijn logica zegt me dat het wel uitmaakt of je beladen of onbeladen je banden op druk zet.
Doe je het onbeladen op 4.5 bar dan zal je volgens mij beladen meer druk in je banden hebben.
Hoeveel meer en of je je daar druk over moet maken weet ik niet.
Hans antwoordt op 23 december 2008:
Okk hier Jerry: onderbouw je logica maar eens. 4,5 bar is en blijft 4.5 bar IN de band
Ed antwoordt op 23 december 2008:
De banddruk is gerelateerd aan de band inhoud. De band zal in beladen toestand iets inveren waardoor de inhoud afneemt en de druk evenredig toeneemt.
In de praktijk heb je het dan over enkele procenten en niet met de gebruikelijke apperatuur te meten.
Het antwoord is dus het maakt voor de band niets uit.
jadatis antwoordt op 15 januari 2009:
Maar wat de band indeukt, komt er aan de zijkanten grotendeels weer bij. Dus de inhoud van de band wordt nog minder kleiner, en daardoor de druk nog minder hoger.
Kortom, het verschil zal te verwaarlozen zijn.....Oh maar dat was al geschreven
Ron antwoordt op 25 februari 2009:
Stel je hebt een ballon, kleur maakt even niet uit als hij maar zwart is (is betere voor de idee-vorming), je blaast hem op en knoopt hem dicht.
Dan leg je hem op de grond en gaat er voorzichtig opzitten.
Hij wordt dan langzaam aan groter en zal uit eindelijk ploffen.
(Hij ploft niet? : Harder opblazen en niet bang zijn!)
Een band is iets steviger gebouwd, ploft wat minder snel en wordt ook niet zo gauw (veel) groter. Toch als je de belasting opvoerd moet de druk toenemen, denk aan de ballon.
Kortom een 4.5 bar opgepompte band met lege wagen zal bij belading een hogere druk hebben.
Het verschil zal minimaal zijn maar toch ...
Daarnaast speelt de temperatuur natuurlijk ook nog een (grotere) rol.
Cris antwoordt op 26 februari 2009:
Bij mijn Hobby caravan hoef ik maar 2.3 bar te gebruiken?
Waarom is dit zon groot verschil als met de caravan van Erik?!
Bert antwoordt op 26 februari 2009:
4,5 bar druk hebben zgn. C banden nodig. Die aanduiding staat er op bijv. 185/75-15C. De C staat voor Commercial, ontwikkeld voor vaak zwaar beladen busjes en ze worden dan ook steeds vaker gemonteerd onder caravans. 'Gewone' banden volstaan met een lagere druk, maar ik heb ernstige twijfel over de door jou genoemde spanning van 2,3 bar. Dat kan Hobby dan wel zeggen, maar het minimum is in algemene zin 3 bar. Wat je zou moeten doen is op zoek gaan naar de maximale pressure-aanduiding die op de band staat. Kijk dan gelijk even naar de load-index. Via de tabel op onze site kun je het bijbehorende gewicht opzoeken. Ik vermoed dat de marge t.o.v. het werkelijk gewicht van je caravan minimaal is. Die 2,3 stamt uit de tijd dat Hobby veelvuldig de zgn. 10% regeling voor de gemonteerde banden toepaste. Zijn er nog onduidelijkheden daarna, dan horen we het hier wel...
eric antwoordt op 26 februari 2009:
cris bert heeft wel gelijk mijn hobby heeft 185 c banden, waarvan in mijn boekje van de dealer staat 4.5 bar .
4.5 bar staat ook op mijn wielkassen van de caravan.
en 4.5 bar staat ook vermeld bij de load indexen.
bij mij gaat het over een hobby 540.
2.3 bar vind ik zeeeeeeeeeeeeer weinig.
groeten eric
John antwoordt op 26 februari 2009:
Van: Ron
Datum: 25 February 2009 om 22:33
Stel je hebt een ballon, kleur maakt even niet uit als hij maar zwart is (is betere voor de idee-vorming), je blaast hem op en knoopt hem dicht.
Dan leg je hem op de grond en gaat er voorzichtig opzitten.
Hij wordt dan langzaam aan groter en zal uit eindelijk ploffen.
Fout. Ballon word niet groter in volume. Er van uit gaande dat de ballon max is opgeblazen. Het volume word anders verdeeld door de uitgeoefende druk. De druk word zo groot dat deze klapt. Wat er aan de zijkant bijkomt verliest hij aan de bovenkant.
Bij een band is er een bijna identiek verschijnsel. Wat op de straat rust word vlak en vertaalt zich in iets bollere wangen op die plek. Verder is het vergelijk nihil, de composities van beide zijn niet te vergelijken
antwoordt op 26 februari 2009:
Een band is geconstrueerd om bij oplopende bandendruk niet groter te worden. Dit wordt bereikt door het geraamte (karkas) van de band. Dit geeft hem ook een vastgestelde draagkracht. Meer lucht geeft hogere druk en ongewenste volumevergroting wordt tegengegaan door het karkas.
Een balon is geconstrueerd om bij oplopende druk groter te worden en niet om te worden belast. Bij het erop gaan zitten wordt de balon oneigenlijk gebruikt. Druk wordt vergroot en volume verkleint. De hogere druk op een kleiner oppervlak zorgt voor het barsten van de balon omdat een gedeelte van de balon extra zal moeten uitzetten.
M.i. een vergelijk die geen steek houdt.
Jan antwoordt op 27 februari 2009:
Dat is het oneigenlijke-skippie-bal-effect Roel! Wel iets voor op de camping natuurlijk 😉
Edwin antwoordt op 27 februari 2009:
Erik, gewoon je banden oppompen als ze koud zijn of de caravan nu beladen is of niet dat is het makkelijkst.
En wat Jan betreft, laat een ieder eens in z'n waarde en loop niet iedereen steeds af te zeiken Jan!
Jan antwoordt op 27 februari 2009:
Pompen of verzuipen Edwin?
jadatis antwoordt op 27 februari 2009:
Volgens mij gaat de ballon stuk doordat de wand zover opgerekt wordt plaatselijk. De druk zou best wel eens vrijwel gelijk kunnen blijven .
Maar kijk eens naar mijn artikel over bandendruk met de nodige Excell-formulieren in de 2e en en 3e reactie
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8397755
antwoordt op 27 februari 2009:
De druk wordt marginaal hoger Jadatis. Dit is het gevolg van een einde van de strekgrens van het ballonmateriaal. De rek is er letterlijk uit en wat volgt is het knappen. Zou de druk niet hoger worden zou de ballon ook niet knappen. 😉
Jouw bandentabel (petje af) draagt daar voor de duidelijkheid niet aan bij.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen