Caravantrekker.nl

Vignet/tol

Peter vraagt op 31 december 2008:

Hoe zit het nou met tol wegen en de betaling algemeen. En en hoe werkt dit. En hoe werk een vignet richting italie.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

MvO antwoordt op 31 december 2008:

Kijk hier even:
http://www.dewijdewereld.net/reizen/tolwegen-en-tolgelden.htm


RobD antwoordt op 1 januari 2009:

In Italia moet je voor de autostrade tol betalen. Bij alle bemande tolhokjes gaat dit contant, maar ook creditcards worden geaccepteerd (bij 'Fastpay'). Het snelst ben je bij de speciale Telepass-betaalpoortjes. Je kan je tolgeld daar veilig en snel voldoen via de automaat met een Viacard. Deze betaalkaart is in Italia verkrijgbaar bij de servicestations langs de autostrada, bij enkele banken en bij de Tabacchi. Ter voorbereiding van je reis, kun je een totaaloverzicht uitprinten met de tarieven van tunnels en de belangrijkste wegen.

De belangrijkste 'doorvoerlanden' Oostenrijk en Zwitserland hebben ieder hun eigen tolsysteem. Het Zwitserse vignet heeft een geldigheid van een jaar. Dit kun je het beste vooraf aanschaffen bij de ANWB en GWK. Je kunt ook wachten tot de Zwitserse grens, maar dan kan het wel eens heel lang duren. De kosten bedragen ongeveer € 28. Alleen voor de Gran San Bernardino-tunnel moet je nog tol betalen. Ook het Oostenrijkse vignet is verkrijgbaar bij de ANWB en GWK en aan de grens. Er is een weekvignet (10 achtereenvolgende dagen) van een kleine € 8, een 2-maandenvignet (circa € 22) en een jaarvignet (circa € 73). Daarnaast moet je voor een aantal tunnels en passen nog apart betalen.


RobD antwoordt op 1 januari 2009:

Kijk ook eens op: http://www.italie.nl/


MvO antwoordt op 2 januari 2009:

Vignetten kopen bij de ANWB is duurder dan bv bij een bezinestation voor de grens. De ANWB vind het nodig hier een extra heffing(kosten) op te zetten.


willem antwoordt op 3 januari 2009:


Van: MvO
Datum: 02 January 2009 om 19:14

Vignetten kopen bij de ANWB is duurder dan bv bij een bezinestation voor de grens. De ANWB vind het nodig hier een extra heffing(kosten) op te zetten.

je moet je druk maken over het prijsverschil van benzine in luxemburg en nederland daar steekt iemand veel meer geld in zijn zak dan het dubbeltje van het vignet voor de ANWB , wat logisch is om als bedrijf niet failliet te gaan .



MvO antwoordt op 3 januari 2009:

Willem,
Ik begrijp je reactie en geloof me het gaat niet om het beetje geld dat de ANWB boven op een vignet zet. De ANWB pretendeert een vereniging van en voor de leden te zijn.
Wat mij steekt is dat een tankstation langs de autobahn, wat je toch wel als een commercieel bedrijf mag zien, puur als service vignetten tegen kostprijs verkoopt terwijl de vereniging ANWB behalve de te innen ledenbijdrage ook nog eens opcenten op hun zg. service zet.
In mijn ogen is dit geen service maar gewoon een commerciële activiteit.
Natuurlijk heb je gelijk dat we als consumenten op allerlei gebied geflest worden (en ons laten flessen) door o.a. energiebedrijven, telecommunicatie, etc.
Maar dit zijn commerciële bedrijven en daar mag je dat verwachten. Maar een verenging waar ik waaraan ik contributie betaal omdat ze pretenderen voor mijn belangen op te komen en zeggen service aan hun leden te verlenen zou m.i. wars moeten zijn van dergelijke commerciële praktijken.


RobD antwoordt op 3 januari 2009:

Als extra op de tol tarieven:
Houd er rekening mee dat er een nieuwe vorm van tol is in veel EU steden. Hoe vervuilender de auto des te meer betaal je om in het centrum te komen d.m.v spec. vignetten.
Dit zal alleen maar toenemen, de ambtenaren hebben een nieuwe manier gevonden om de koe nog verder uit te melken.


Andreas antwoordt op 3 januari 2009:

@MvO: Juist omdat een tankstation een commercieel bedrijf is hebben ze als lokkertje vignetten tegen kostprijs in de hoop dat we gelijk maar even de tank (laten) volgooien. Je staat er immers tòch?


jan antwoordt op 3 januari 2009:

ik vind het best makkelijk dat je ze bij de anwb kunt kopen wanneer het je uitkomt, maar dat neemt niet weg dat ook de anwb aan cross-selling doet. mijnheer heeft u nog een reisverzekering nodig is bij de koop bijna een standaardvraag.


@Eric antwoordt op 3 januari 2009:

Ik koop m'n Oostenrijk vignet gewoon bij de ANWB.
Bij de grens scheur ik dan lekker door en ga niet in 't rijtje staan wachten bij al die koopjesjagers.
Net zo min als ik ooit van m'n leven in Luxemburg ga tanken overigens....


renaat antwoordt op 3 januari 2009:

@eric schreef:

"Net zo min als ik ooit van m'n leven in Luxemburg ga tanken overigens.... "

off topic maar... ik doe hetzelfde.
wegens puur tijdverlies.


Cor antwoordt op 3 januari 2009:

Wie is er ooit gecontroleerd op vignetten?


RobD antwoordt op 3 januari 2009:

Eerlijk gezegd: nog nooit.
En laat ik eerlijk zijn de laatste 4 jaar koop ik voor Oostenrijk geen vignet meer. Ik rijd 5-6 maal per jaar naar Italië via de Fernpass en de Brenner. (zakelijk en privé) Van Telfs tot grens Italië is 65km. Voor deze afstand vind ik de prijs buiten proporties. Meestal rijd ik hier rond 0500-0600 en ben nog nooit gecontroleerd hierop.
In maart nog staande gehouden voor de tolpoortjes door een ijverige Polizist: er was een stuk papier voor mijn kentekenplaat gewaaid en dit moest ik accuut verwijderen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 januari 2009:

Je hoeft alleen te betalen voor voor het stuk van Telfs tot aan Insbruck-sud. Op de Brenner moet je tol betalen (8 euro) en is geen vignet nodig. Die overgebleven 30 km kan je ook goed via de national strasse rijden.


RobD antwoordt op 3 januari 2009:

Haast Menno, altijd haast.
En tot Insbruck is inderdaad waar, maakt het nog onzinniger. Voor 30km een vignet is absurd.
In principe is het systeem in Italie veel eerlijker: betalen voor het aantal gereden km's.


Jan Z antwoordt op 3 januari 2009:

Ik ben in Slovenië gecontroleerd en mensen die geen vignet hadden moesten alsnog een vignet kopen, dat was aan de grens toen ze het land verlieten.
Degene die de controle uitvoerde plakte het vignet zelf op de voorruit.


Ray antwoordt op 3 januari 2009:

Vorige week ben ik voor de tweede keer gecontroleerd in Oostenrijk. Beide gevallen op dezelfde plek (afrit van de snelweg).
De eerste keer had ik mijn vignet niet vastgeplakt en werd ik vriendelijk verzocht het vignet op te plakken onder toezicht van de dienstdoende agent. Vorige week had ik het vignet nog bij de autopapieren zitten. Nadat ik vriendelijk had uitgelegd dat ik nog niet gestopt had na het passeren van de grens, heeft de betreffende agent persoonlijk het vignet op mijn auto geplakt. Beide gevallen zonder boete vanaf gekomen.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker