Caravantrekker.nl

Op steile helling wegtrekken

J.Sonneveld vraagt op 5 januari 2009:

Als je op een steile helling weg wil rijden moet je toch niet je 4 wieldrive in schakelen ( uitgaande van een in/uit schakelbare 4 wieldrive?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Rob antwoordt op 5 januari 2009:

Waarom niet dan ?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 januari 2009:

Dat hangt er van af..... Als je wielspin wilt creëren om daarmee de koppeling te sparen dan juist niet, maar is de helling steil en de ondergrond glad dan juist wel.
Zie verder ook:
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/wegrijden.php


van der wiel antwoordt op 5 januari 2009:

Ik zelf heb tegenwoordig een permanente 4 wiel aangedreven auto maar wat mij gelijk opviel was dat ik voorheen nog wel eens wielspin had bij het wegrijden en dat heb ik nu nog nooit mee gemaakt mijn ervaring is dus zet hem op 4x4 ,maar kan me voorstellen dat als jou auto niet zelf de verdeling regelt het rijden met 4x4 op de langere rit minder comfortabel is.
Het rijden met 4x4 heeft puur het voordeel van grip het vermogen van een 2 wiel aangedreven auto kan wel groter zijn maar het contact met de weg bijft de helft.


Jasper antwoordt op 5 januari 2009:

Ik vroeg dit omdat een kennis van mij denkt dat met een auto met ingeschakelde 4 wieldrive je gemakkelijker op een helling weg kan rijden maar dat kost je koppeling (als je moter niet erg zwaar is en een zware caravan er achter) dan kan je -dacht ik -beter alleen de voorwielen laten trekken en zonodig slippen totdat je controle over je voertuig hebt


Peter antwoordt op 5 januari 2009:

---Het rijden met 4x4 heeft puur het voordeel van grip het vermogen van een 2 wiel aangedreven auto kan wel groter zijn maar het contact met de weg bijft de helft.---

4 wielen op de weg is 4x contact, of ze nu aangedreven zijn of niet!!


lambert antwoordt op 5 januari 2009:

Vier wielen op de grond is vier keer contact, aangedreven of niet.?
Vandaag in het zuiden, met veel sneeuw, heel goed gemerkt wat het verschil is tussen permanente 4wd en enkel voor of achterwielaandrijving.
Uiteraard zeer bijzondere omstandigheden, maar toch.
Bergop is dit n.m.m. niet anders.


Tijs antwoordt op 6 januari 2009:

Lambert, onder de omstandigheden zoals jij omschrijft is 4WD inderdaad handig lijkt mij. Maar is toch wat anders dan wegrijden op een steile helling. Dan geldt juist het verhaal waar Menno naar verwijst. Je maakt dan in principe de keuze tussen de sterkte van je koppeling (en je eigen ervaring) en de banden. In veel gevallen is het dan de moeite om te kiezen voor de goedkopere banden en dus 4WD tijdelijk uit te schakelen. Is dus afhankelijk van de auto en de caravan erachter.
Bert, Menno, komen dit soort overwegingen ook terug in een persoonlijk trekkrachtrapport voor 4WD auto's of is dat meer voor de training?


Hans antwoordt op 6 januari 2009:

"Vier wielen op de grond is vier keer contact, aangedreven of niet.?"

Het contact met de ondergrond staat los van 2W of 4W, hier is geen verschil in. Wel is de tractie die men genereerd wezenlijk anders tussen 2W of 4W. Het contact blijft hetzelfde: 4 wielen op de weg.


Cor antwoordt op 6 januari 2009:

Andere mogelijkheid, combinatie terug laten lopen todat de caravan volledig is geschaard. Hierna in de vooruit zetten en gas geven. In die paar eerste meter is het gewicht van de caravan minimaal en kan er vaart gemaakt worden.


Bert antwoordt op 6 januari 2009:

Tijs schreef: "komen dit soort overwegingen ook terug in een persoonlijk trekkrachtrapport voor 4WD auto's of is dat meer voor de training?"
Niet alle 4WD's zijn uitschakelbaar, en 'echte' terreinauto's zijn op verhard bijvoorbeeld niet altijd in 4WD te schakelen. In de persoonlijke rapportages wordt daarop gewezen wanneer we weten hoe de techniek van betr. auto's in elkaar steekt. Indien nodig via een persoonlijk commentaar. Ook weten we dat je met een niet al te goed wegkomende auto mét permanente 4WD juist een nadeel kunt hebben op steil, althans met een niet-automaat. Veel van die soms tegenstrijdige aspecten worden uitgelicht, maar er mee omgaan is wat anders natuurlijk. Net als de keuzes die je met die toegenomen techniek in voorkomend geval moet maken in de praktijk. Een Bergrijtraining voorziet daar in.


Bert.s antwoordt op 6 januari 2009:

Van: Cor
Datum: 06 January 2009 om 11:03

Andere mogelijkheid, combinatie terug laten lopen todat de caravan volledig is geschaard. Hierna in de vooruit zetten en gas geven. In die paar eerste meter is het gewicht van de caravan minimaal en kan er vaart gemaakt worden.

Dat is een goed advies cor, werkt inderdaad uitstekend.
Je moet natuurlijk wel de ruimte hebben om te scharen.
En er moet niemand achter je staan natuurlijk.

groet Bert.s


Peter antwoordt op 6 januari 2009:

"Je moet natuurlijk wel de ruimte hebben om te scharen.
En er moet niemand achter je staan natuurlijk.


Als er ruimte is staat er niemand achter je, als er iemand achter je staat, heb je geen ruimte.


Bert.s antwoordt op 6 januari 2009:

Even ter verduidelijking ruimte in de breedte en in de lengte, dat is wat ik probeer duidelijk te maken.......voor diegene die het effe niet begrijpt..

groet Bert.s


Hans antwoordt op 7 januari 2009:

Ieder weldenkend persoon faat niet achteruit scharen als er obstakels zijn, lijkt mij.
Uiteraard is het wijselijk om vooraf alles in te schatten en te kijken of er niets of niemand achter, voor, links, rechts, onder of boven je hangt.
Wel een prima manier om weg te komen.


Bert.s antwoordt op 7 januari 2009:

Klopt hans.
Ik reed ooits eens in zwitserland op een binnenweggetje van 15 % en kreeg een steeds langere file van auto's achter mij.
Op een gegeven moment dacht ik zo handig te zijn om maar even aan de kant te gaan en de stroom auto's voorbij te laten.
Ik stond toen naast de weg in het grind, en had veel moeite om weg te komen.
Door de combinatie te laten scharen is het mij gelukt!

groet Bert.s


Jan antwoordt op 7 januari 2009:

Gewoon mijn Forester (AWD) in lage gearing zetten en hij rijdt altijd gewoon weg.


Bert.s antwoordt op 7 januari 2009:

Ja Jan maar wij hebben niet allemaal zo'n mooie foreste, en wij moeten roeien met de riemen die wij hebben.

Groet Bert


Jan antwoordt op 7 januari 2009:

Het is maar de vraag of het een mooie Forester is... daarvan kan de koppeling zonder lage gearing weer kapot, ook omdat ie niet op 2-wiel aandrijving kan, dus alles is relatief.
Vandaar mijn opmerking over lage gearing bij een ingeschakelde (bij Forester onvermijdelijke) 4-wiel aandrijving die uitkomst kan bieden.


Philippe antwoordt op 14 januari 2009:

Iedere situatie kan verschillend zijn. Ik heb bvb. een suzuki grand vitara xl7 tdi en kan jullie allemaal verzekeren dat wegkomen op een zeer steile helling met zo'n 4x4 niet gemakkelijk is en zeeeer schadelijk voor de koppeling: ik vind een 4x4 op zo'n moment een nadeel, omdat bij inschakeling van enkel de achterwielen, eveneens geen slip kan verkregen worden. Een beetje gedoseerde slip is volgens mijn ervaring met verschillende andere wagens, gezonder voor de auto!(Liever een band die iets sneller versleten is dan een koppeling die te vroeg moet vervangen worden.) Low gearing werkt op deze wagen op de vier wielen, maar dit is ook niet de goede oplossing op droog en effen weg op steile hellingen in de bergen met vele bochten, omdat het differentieel dan vast staat en men zo de versnellingsbak kan stuk rijden(in de bochten). Snel overschakelen nadat men is weggekomen van lage gearing naar hoge gearing, mag ook niet omdat de auto hiervoor moet stilstaan(en stuur rechtdoor). 4x4 is enkel te gebruiken wanneer er slip kan zijn tussen de wielen en ondergrond(zand, water, sneeuw, ijs enz), dan is hij wel fantastisch. Kortom: met deze wagen is het goed uitkijken en fors defensief rijden op echte steile droge hellingen om op gang te blijven!


Andreas antwoordt op 14 januari 2009:

@Philippe: de combinatie 4x4, automaat en koppelomvormer lijkt mij óók niet slecht om goed weg te komen en dat geldt m.i. zeker v.d. eerste meters.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 januari 2009:

@Philippe:
Ik zou toch wegrijden in Low Gear, ook op de verharde weg. Zolang je geen scherpe bocht hoeft te maken kan dat best en is het beter dan zoals jij aangeeft de koppeling zwaar belasten. Zou je bijvoorbeeld in de file staan bij de Gotthard gewoon in Low Gear optrekken. Van laag naar hoog opschakelen lukt met wat gevoel ook prima rijdend en zonder gekraak. Probeer het maar eens....


Gerard O. antwoordt op 18 januari 2009:

Als je op een steile helling om wat voor reden dan ook (sperdif of koppeling) je 4x4 niet kunt gebruiken waar
heb je dat ding dan voor? Jammer, hoor.

@Jan : Zo zit dat. Ik heb een Impreza AWD met hill-assist.
Het is bijna genant, zo makkelijk als dat gaat. En ik
zit met een Detleffs 540 SK toch wel aan de limiet.


Philippe antwoordt op 19 januari 2009:

@GerardO
Inderdaad! Waar heb je dat ding dan voor!
Dergelijke machines zullen enkel bedoeld zijn om hun mannetje te staan op ruw en onverhard terrein, daar waar bijna nooit met een caravan wordt gereden.
Dit is zo ongeveer mijn les die ik heb geleerd met onze Grand Vitara van de vorige generatie.
Zover zijn we nu allemaal hoop ik. .....
Indien men een zwak heeft voor een 4x4-voertuig, dan meen ik ook dat een Subaru(met korte versnellingen, continu 4x4, zonder sperdiff.) één van de ideale trekauto's op werkelijk steile hellingen en glad terrein betreft.
Ondertussen ondanks alles, rijden we rustig verder met de caravan en deze auto. De volgende zou wel eens geen 4x4 kunnen zijn.....maar ik hoop dat we er nog vele jaren mogen mee blijven rijden.


antwoordt op 21 januari 2009:

@Jan 7-1-2009-18.40u:
Je hebt je instructieboekje niet goed gelezen. De Forester kan wel degelijk op 2wd rijden. Onder de motorkap tegen het schutboard aan de bijrijderskant zit een zekeringhouder zonder zekering. Als je hier een 10a zekering in doet rijdt je boswachter op voorwielaandrijving. En trouwens een mooie Forester heeft geen lage gearing.............maar een automaat 😉
vrgr
JT®


Bert.s antwoordt op 21 januari 2009:

JT®

misschien wel handig om er een zekering in te zetten met een schakelaar op het dashboard in serie.

groet Bert.s


Cor antwoordt op 21 januari 2009:

Probleem is dat auto's worden ontworpen en gebouwd om solo mee te rijden. Sper dif., Hill assist, 4 WD drive, Low/high gear, ASR, koppelomvormers en wat nog meer aan leuke hulpjes ten spijt, ze zijn er in principe niet op gebouwd om een zware caravan een berg op te sleuren.
Dat dit toch (makkelijker?)kan is meegenomen maar alles heeft zijn grenzen. Misschien verwachten we teveel van dit soort hulpmiddelen?


Gerard O. antwoordt op 22 januari 2009:

@JT: Die zekering is alleen bij Forester Automaat. De handbak
kan alleen met AWD gebruikt worden.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker