Hans vraagt op 25 november 2004:
Hallo,
Ik overweeg de aanschaf van een Opel Vectra GTS 1.8 Elegance met wide-ratio versnellingsbak (max. trekvermogen 1.400 kg, met de close-ratio bak is dat 1.300 kg). We hebben een caravan die beladen max. 1.360 kg mag wegen. Met onze huidige VW Passat 2.0 benzine van bj. 2001 met 115 pk gaat dat prima. Maar, zijn er lezers die ervaring hebben met de Vectra 1.8? De Vectra GTS is overigens standaard uitgerust met een sportiever (ik dacht 20 mm verlaagd) onderstel: maakt dat nog iets uit t.o.v. een "normaal" onderstel v.w.b. het rijden met een caravan en ligt de caravan wel mooi vlak achter de auto met zo'n lager onderstel?
Graag jullie ervaringen en ideeen hierover!
Groeten,
Hans
Bert antwoordt op 25 november 2004:
Wel, er op vooruit gaan zal je niet doen zo haal ik uit de vergelijking tussen de Vectra GTS wr en de Passat 2.0. De wr trekt o.a. slecht in de bergen. En als de cr minder mag trekken dan de wr, dan snap ik het niet echt meer. Ik neem toch aan dat met kortere overbrengingen beter moet gaan?!?
Als iemand de cr overbrengingen van de Vectra 1.8 voor ons heeft houden we ons aanbevolen, want die kan ik nergens vinden. Mailen op bert@caravantrekker.nl
Anton antwoordt op 5 december 2004:
De fabrikant geeft het absolute maximale trekgewicht aan van de auto met de bijbehorende overbrenging.
Bij de WR (wide ratio) versnellingsbak zijn als ik goed geïnformeerd ben de 4e en de 5e versnelling langer dan de CR (close ratio). Ik denk dat de fabrikant voor de CR een lager max. trekgewicht opgeeft omdat de motor voor de gehele gebruiksperiode van de auto meer omwentelingen zal maken dan de WR.
Aangezien de levensduur van werktuigen en machines ook wel uitgedrukt wordt in het aantal omwentelingen, denk ik dat het op deze manier te beargumenteren is.
Mijn inziens is dit een fout van de fabrikant geweest, omdat volgens een logische beredenatie de Close ratio versnellingsbak de beste trekcombinatie zal zijn, juist door het hogere toerental op kruissnelheden (= hoger vermogen en trekkracht).
Hoop dat ik je vraag voldoende heb beantwoord,
Anton
Bert antwoordt op 6 december 2004:
Klinkt allemaal best logisch Anton, maar - je geeft het zelf al aan - waarom minder toegestaan trekgewicht als de cr het beter doet? Dat is dus niet logisch. En verder weet ik nog steeds niet wat precies die verhoudingen zijn van de cr... 😉
Anton antwoordt op 6 december 2004:
Ik denk dat de fabrikant vooral voor zekerheid heeft gekozen omtrent de slijtagegevoelige onderdelen, zoals de koppeling en de motor natuurlijk.
Aangezien elke autofabrikant tegenwoordig verplicht is 2 jaar fabrieksgarantie op de auto te leveren, kan ik me dit wel (een héél klein beetje maar eigenlijk 😉) indenken.
Hans antwoordt op 18 december 2004:
Bert, het is toch weer een Passat geworden (een 2.0 benzine met 131 pk). Leek me inderdaad toch een betere keuze!
Groeten,
Hans
Bert antwoordt op 19 december 2004:
Heel veel plezier met je nieuwe (trek-)auto.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!