Caravantrekker.nl

Caravan aangekoppeld

Franco vraagt op 27 januari 2009:

Als ik op doorreis ben en ik wil een nacht overnachten, kan ik dan de caravan aan de auto aangekoppeld laten met uiteraard uitgedraaide steunen en met losgekoppelde caravan stekker.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

RobD antwoordt op 27 januari 2009:

Ja


MvO antwoordt op 27 januari 2009:

Als je ook aangesloten bent op het 230V-net blijft er via de koppeling ook een massaverbinding met de auto bestaan.


Tjinne antwoordt op 27 januari 2009:

Waarom moet de stekker eruit ??? Dat doe ik nooit maar leg wel de koelkast af en zet hem op gas , en zodoende heb je nog verlichting en werken je waterkraantjes ook nog .


dirk antwoordt op 27 januari 2009:

Hallo Mvo leg is nader uit over die massa begrijp ik niet.


Michiel antwoordt op 27 januari 2009:

Daar heb ik een keer een neuswiel mee gemold. Was met een Citroën BX. Zo één met hydraulische hoogteverstelling. In de loop van de nacht verdween langzaam de druk uit het hydrauliek en zakte de auto naar beneden. Het gewicht van de auto kwam daarbij aan de kogel te hangen en dat was te veel voor het neuswiel.

Dus òf afkoppelen òf poten (en neuswiel) uitdraaien, maar niet allebei. Althans niet bij Citroën....

MV


Theo antwoordt op 27 januari 2009:

En ook niet bij automatische niveauregeling, want ook dan kan de auto aan de dissel gaan hangen. Toch?


Hans antwoordt op 27 januari 2009:


En ook niet bij automatische niveauregeling, want ook dan kan de auto aan de dissel gaan hangen. Toch?


NEE!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 januari 2009:

Technisch gezien is er zelfs geen enkele reden om pootjes dan wel het neuswiel uit te draaien. Het woont wel comfortabeler in een niet wiebelende caravan.
Wel afhankelijk van hoe de 12V is aangesloten, maar meestal kan je ook de stekker laten zitten. Ik zou hem loshalen indien je een accu hebt en een booster of als de omvormer/lader stroom levert aan de auto als je 230V aansluit.

Als je auto 'zakt' na het uitzetten van de motor zoals die Citroen of ook wel auto's met een Nivomat dan is het beter om wel los te koppelen en in geen geval de caravan alleen laten steunen op de voorpoten!


MvO antwoordt op 27 januari 2009:

@Dirk
Via het stalen chassis met erop gemonteerde koppeling die aan de stalen (lees geleidende) trekhaak blijft zitten is er een E-verbinding mat de massa van de auto. Meestal is deze verbinding om diverse redenen niet zo goed vandaar dat er in de stekerverbinding 1 of 2 massakabels zijn opgenomen. Toch is het denkbaar dat via een kleine lekstroom van het 230V circuit (te klein voor de aardlekschakelaar), of erger, door afwezigheid van deze schakelaar, spanning op de massa van de auto komt te staan. Dit hoeft niet direct tot problemen te leiden maar met de huidige hoeveelheid aan (gevoelige) auto-elektronica valt het ook niet uit te sluiten. Lees het instructieboekje van uw auto maar eens door. Dit specifieke geval wordt hoogstwaarschijnlijk niet vermeld maar voor het aansluiten van acculaders of bv. lasapparaten wordt wel gewaarschuwd. Gedachtig het spreekwoord "Voorkomen is beter dan..........." koppel ik altijd af. Die 10 minuten voor het af- en aankoppelen kunnen wel van mijn vakantietijd af.


Michiel antwoordt op 27 januari 2009:

@MVO

Dat lijkt me een broodje aap verhaal. Dezelfde spanning staat dan immers òòk op alle metalen delen van de caravan. Die als het goed is, geaard is.

Maar zelfs als er ook nog iets iets mis is met de aarding, dan is het onwaarschijnlijk dat de electronica van de auto daardoor beschadigd wordt. De hele auto staat immers op hetzelfde potentiaal.

MV


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 januari 2009:

Het chassis van een caravan is verbonden met de aarde van het 230V circuit. Als het goed is, staat daar geen spanning op.


Theo antwoordt op 28 januari 2009:

@ Menno,
Daar zou ik niet altijd op vertrouwen. In Zuid Europa heb ik meegemaakt dat er op de aardedraad van het stopcantact (van de camping) spanning stond, eenmaal zelfs 110V, waarschijnlijk wel met een weinig ampère. In neem aan als gevolg van slechte isolatie.


Michiel antwoordt op 28 januari 2009:

110 Volt gemeten ten opzichte van wat? Een in de grond gestoken haring? Ja, het kan. Waarschijnlijk een losse aarde die dan door capacitieve koppeling op de halve netspanning staat. Je kunt er - vooral als je wat verder weg gaat - niet altijd op vertrouwen dat de aarde op de camping wel aarde is. Daar zijn aardlekschakelaars voor en daarom heb ik ook een eigen aardlek in mijn caravan, zodat ik niet op die van de campingbaas hoef te vertrouwen.

Neemt niet weg, dat welke potentiaal de massa van de caravan met de al dan niet daaraan gekoppelde auto dan ook aanneemt, de daarbinnen geplaatste electronica geen schade kan ondervinden zolang die verder nergens anders mee verbonden is. Een advies tot afkoppelen om die reden is dan ook ongegrond.

MV


Theo antwoordt op 28 januari 2009:

Michiel schrijft:
"Je kunt er - vooral als je wat verder weg gaat - niet altijd op vertrouwen dat de aarde op de camping wel aarde is."

Dat is precies wat ik wilde zeggen.
Dit bekende wel dat ook de caravans ( we waren met meerdere) onder spanning stonden. Toen we gingen meten ontdekten we het euvel. Het lijkt me, indien dan de auto aangekoppeld zou staan - dit is het thema van dit draadje- niet gezond voor de auto-electronica.


Michiel antwoordt op 28 januari 2009:

En dat laaste is - zoals ik al eerder aangaf - ongefundeerd. De auto is een kooi van Faraday. Alles wat daarbinnen zit merkt niks van een eventuele spanning op de kooi als geheel.

Het is trouwens vast weer een theoretische kwestie. Je staat òf op een orderdentelijke camping waar 230 aanwezig is en dan koppel je gewoon af, òf je bent zoals de vraagsteller op doorreis - ergens op een parkeerpalats of zo - en daar is geen netspanning.

Eerlijk gezegd zou ik als ik ergens zou staan waar ik niet wil afkoppelen, de auto-electronica niet mijn eerste zorg zijn...


Theo antwoordt op 28 januari 2009:

Michiel schrijft:
"De auto is een kooi van Faraday. Alles wat daarbinnen zit merkt niks van een eventuele spanning op de kooi als geheel."

De kooi van Faraday beschermt bij blikseminslag. We hebben hier te maken met een spanning (in dit voorbeeld van 110V) ook op de bedrading.
Ik vraag me af of dit te vergelijken is.
We hebben het niet over een ordentelijke camping, wel over de vraag of het verstandig is af te koppelen. Die vraag moet m.i. om meerdere redenen met ja worden beantwoord.


Michiel antwoordt op 28 januari 2009:

@Theo. Het gaat zoals altijd om spanningsverschillen. En die zijn er in dit geval niet binnen de auto.

Maar wie het beter vind om af te koppelen, moet dat vooral doen...

MV


antwoordt op 28 januari 2009:

Michiel, wat gebeurd er wanneer je de auto op een nat grasveld aanraakt wanneer deze aangekoppeld is aan de in zuid Frankrijk slecht geaarde caravan?
Hoelang blijf je daar last van houden?


Michiel antwoordt op 29 januari 2009:

In dat geval zul je - afhankelijk van de omstandigheden - een milde of minder milde schok krijgen. Net als wanneer je in dat geval de caravan aanraakt.

Dat is onprettig, maar de electronica van de auto zal er niet door beschadigd worden. Dat was mijn punt.

En als de lekstroom niet groot genoeg is om de aardlek te activeren, zul je daar niet erg lang last van hebben. Vervelend, maar niet meer dan dat.

De oplossing voor het probleem van die slechte aarding is niet afkoppelen van de auto, maar afkoppelen van de 230 totdat de aarding in orde is gebracht.

MV




Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker