Jan vraagt op 2 februari 2009:
Berlingo 1.6 benzine 90 pk heeft koppel 132 bij 2500 toeren.
Berlingo 1.6. benzine 110 pk heeft koppel 147 bij 4000 toeren
Zou de eerst dus prima/beter mijn carvan van 1050 kg kunnen trekken? Eigenlijk hoe zit dat dan bij citroen?
Ton van Leeuwen antwoordt op 2 februari 2009:
Nee. Mijn keuze zou de tweede zijn. Je beschikt over 20 pk meer en da's bij "het rijden" op snelheid best de moeite.
Het hogere koppel van 15 Nm is ook mooi "meegenomen". Dat dit max. koppel bij een hoger toerental beschikbaar is, is niet echt relevant. Vaak zijn die koppelkromme's niet meer zo scherp als vroeger en heb je bij een relatief laag toerental meestal voldoende Nm's om redelijk soepel weg te kunnen rijden.
antwoordt op 2 februari 2009:
Motorkoppel zegt weinig. Vertraging in versnellingsbak zegt meer. Het gaat erom wat er aan de wielen beschikbaar is.
Tijs antwoordt op 2 februari 2009:
Ton, hangt er toch ook vanaf waar je de auto voor gebruikt. Zit je veel in de bergen (dus niet van die snelweghellinkjes) dan is koppel dat al bij lage toeren vrijkomt weer erg prettig, zeker als de verschillen zo klein zijn. En verder hangt het natuurlijk van de andere karakteristieken van die motoren af: vergelijkend trekkrachtrapportje?
Ton van Leeuwen antwoordt op 2 februari 2009:
Ook als ik "veel in de bergen zat", ging ik voor #2....
De verschillen in kW's en Nm's zijn mij net iets te groot!
Gerrie antwoordt op 2 februari 2009:
Dat de berlingo met 110 pk het maximum koppel levert bij 4000 toeren, wil niet zeggen dat deze minder koppel levert bij 2500 toeren. Even kijken naar trekkracht en vermogensopbouw van de 2 motoren en natuurlijk welke versnellingsbakoverbrengingen worden gebruikt.
Ik zou voor de 110 pk versie gaan.
Ton van Leeuwen antwoordt op 2 februari 2009:
<<
In deze zin spreek je jezelf al tegen: de opgave van het max. koppel (147) bij dit toerental (4000) zal "dus" nooit worden overtroffen door het koppel bij 2500 tpm.....
Er zal "dus" wel degelijk minder koppel worden geleverd bij 2500 tpm. Of dit verschil veel of weinig is, daarvoor zal je de koppelkromme moeten bestuderen.
Gerrie antwoordt op 3 februari 2009:
In de context lezen: ik bedoelde: wil niet zeggen dat hij minder dan 132 nm bij 2500 levert.
RobD antwoordt op 3 februari 2009:
Zoals Roel al aangaf: moterkoppel alleen zegt weinig, de versnellingsbak spreekt ook een woordje mee. De overbrengingen hierin bepalen ook hoe het moterkoppel op de aangedreven wielen word afgegeven. Het is niet zaligmakend om alleen het moterkoppel in aanmerking te laten komen of een auto een goede of betere c/vantrekker is.
Bert antwoordt op 3 februari 2009:
De bakoverbrengingen zijn hetzelfde, ook de motor in principe (16v). Slechts een ander motormanagementsysteem. Zoals gezegd, het zou kunnen zijn dat de 110 pk ook al 132 Nm koppel heeft bij 2500 rpm, maar dan is bestudering van de koppelkrommes noodzakelijk en daarover beschik ik niet. Een trekkrachtberekening geeft wel aan dat de 110 pk beter presteert bij het wegrijden en pittiger is. Dat bevestigen ook de fabrieksgegevens.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!