Caravantrekker.nl

Uitsteken boot achter trailer

Caravantrekker (Menno) vraagt op 18 februari 2009:

Ik ga een boot vervoeren op een 'amerikaanse trailer'. De boot steekt ongeveer 2,5 meter achter die trailer uit.
Voor zover ik het kan zien mag dat omdat de boot een 'ondeelbare lading' is die maximaal 5 meter achter de wielas mag uitsteken (moet wel een markeringsbord aan de achterkant van de boot). Klopt dat?
Vraag is dan wat er moet gebeuren met de lichten en kentekenplaat. Is het nodig/toegestaan om een lichtbalk met kentekenplaat aan de achterzijde van de boot te hangen? De lichten/kentekenplaat zitten op dit moment helemaal aan de zijkant van de trailer gemonteerd, en zullen ook met de overstekende boot nog wel te zien zijn voor andere weggebruikers.
Hoop dat iemand mijn hier wat informatie over kan geven. Vriendelijke groet
Menno

Naar laatste bijdrage

Reacties:

@Eric antwoordt op 18 februari 2009:

Volgens mij is je verlichting voldoende:

Volgens Artikel 5.13.51:

Aanhangwagens moeten zijn voorzien van:

twee stadslichten indien het voertuig breder is dan 1,60 m

twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van het voertuig

twee achterlichten

twee remlichten

een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat

twee driehoekige rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig

met ingang van 1 januari 2005, één of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig in het geval van één mistlicht moet dit zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig

twee witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig
niet-driehoekige ambergele retroreflectoren aan elke zijkant van het voertuig

met ingang van 1 januari 2005, twee markeringslichten aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig, indien het voertuig breder is dan 2,10 m

met ingang van 1 januari 2005, zijmarkeringslichten indien het voertuig langer is dan 6,00m, aangebracht overeenkomstig de door Onze Minister vastgestelde eisen.

=====================================================



Wat betreft het markeringsbord:

Bij het vervoer van ondeelbare lading is voorgeschreven dat:

de breedte niet meer mag zijn dan voor het vervoer noodzakelijk is, met een maximum van drie meter.

De voorgeschreven markering moet zijn aangebracht:
als de lading meer dan 10 cm buiten het voertuig uitsteekt

lange lading niet meer dan 3,5 meter voor het midden van het stuurwiel mag uitsteken

lange lading niet voor de voorzijde van de aanhangwagen mag uitsteken (niet voor opleggers)

lange lading niet meer dan vijf meter achter de achter(ste)as
mag uitsteken (de eis dat lading niet meer dan één meter achter het voertuig mag uitsteken geldt dus niet voor ondeelbare lading)

lading die aan de voorzijde uitsteekt of meer dan één meter aan de achterzijde uitsteekt, moet zijn voorzien van de voorgeschreven markering.


antwoordt op 18 februari 2009:

Even ongefundeerd;
Het lijkt mij dat een kentekendragende lichtbalk aan de achterzijde van de ondeelbare lading voldoende moet zijn om aan de eisen te voldoen. (Gelijk een caravan)
Derhalve zou je de reis kunnen aanvangen en het commentaar van de dienders aanhoren.
(Je kunt ook Theo raadplegen en zijn repliek hier vermelden)


Berry antwoordt op 18 februari 2009:

Beste Menno,

Belangrijk om nog even te melden:

U gaat een Amerikaanse trailer gebruiken, voor de zekerheid: heeft deze een eigen kenteken? of gaat er gewoon het kenteken op van het trekkend voertuig ?

Veelal zijn Amerikaanse trailers electrisch geremd en zijn ze niet voorzien van een kentekenbewijs, ofwel mogen ze niet gebruiken worden boven de 750 kilo (aanhangwagengewicht + lading)

Het gebruik is dan ook alleen maar toegestaan als de aanhanger + lading niet zwaarder weegt dan 750 kilo.
(ofwel, het is een ongeremde aanhangwagen)

Aan de afmetingen van de boot die u noemt in uw vraag + het gewicht van de trailer zal u ver boven de 750 kilo uitkomen.

Groet

Berry


antwoordt op 18 februari 2009:

Berry, hoe zit het nou met die verlichting? 😉


Berry antwoordt op 19 februari 2009:

De acherlichtbalk op een boottrailer is meestal uitschuifbaar.

De Achterlichtbalk zal dus zover mogelijk naar achteren verschoven dienen te worden, tot aan het achterzijde van de boot.

Als dit niet lukt mag de boot niet meer dan 1 meter aan de achterzijde over de lichtbalk uitsteken.

De schroef dient overigens ten alle tijden te zijn afgedekt dmv een hoes of iets dergelijks.



Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 februari 2009:

Allemaal al bedankt voor de informatie.
Berry, deze amerikaanse trailer is helemaal omgebouwd voor gebruik in Nederland en heeft een kenteken (zo ongeveer alles is vervangen behalve het frame zelf).
De trailer heeft geen uitschuifbare lichtbalk. Een foto van de trailer is te zien op www.f22bymenno.blogspot.com (zie post van 5 januari 2009, laatste foto).

Ik dacht dat de regel dat er max. 1 meter overhang naar achter mag zijn alleen geldt voor deelbare lading, en (dus) niet voor een boot op een trailer. Waarom mag de boot niet verder dan 1 meter achter de lichten uitsteken?

Het liefst laat ik de lichten en de kentekenplaat gewoon op de trailer zitten, maar als het echt moet vind ik het ook geen probleem om ze van de trailer af te halen en als een losse lichtbalk achter de boot te monteren. Ben echter bang dat dat (ook) weer niet mag omdat de lichten en het kenteken dan niet meer aan de trailer, maar aan de lading, verbonden zijn.

Is er een manier om hier zekerheid over te krijgen of moet ik maar een keuze maken en hopen dat de politie het met me eens is als ze me op de weg tegenkomen?

Groet
Menno


Berry antwoordt op 19 februari 2009:

Menno,

Dat is waar, er is een woordverdwenen in mijn reactie.
De 1m is alleen als er GEEN markeringsbord wordt gebruikt.

Als deze wel wordt gebruikt is de overhang 4 of 5 meter met markeringsbord (afhankelijk of er op het kenteken enkelassige of meerassige aanhangwagen staat. (ook tandemassers waarvan de as-afstand minder dan 100cm is worden op het kenteken ook wel enkelassige aanhangwagens genoemd.)

Let wel dat er op dit markeringsbord een rode lamp moet branden als verlichting gevoerd moet worden ( dus bij slecht weer en nacht)

Groet
Berry

heb nog even wat links opgezocht.

http://auto-en-vervoer.infonu.nl/transport/10162-auto-afmetingen-lading-aanhangwagen.html

http://www.gratisrijbewijsonline.nl/ladingwet1.htm


antwoordt op 19 februari 2009:

Menno,

Als we met caravan op pad zijn heb ik geen twinnyload bij me.
Als we dan verderweg van de camping willen fietsen gebruik ik een zgn wasknijper op de trekhaak waar ik onze toerfietsen op hang. Fietsen hangen dan voor nrbord en lampen. Ik hang dan een losse lichtbalk met nrbord (wit) aan de fietsen.
Ik weet niet beter dan dat dit is toegestaan, deze situatie is denk ik vergelijkbaar met de jouwe.
Denk in dit verband ook eens aan die opleggers die een kooiaap achterop hebben hangen en de skibussen die een giga skibox achterop hebben.
Dat is toch ook lading waar losse verlichting en nrbord aangehangen is. Als die jongens dat legaal mogen, dan ben jij toch ook legaal. Denk erom: wit nrbord met nr van aanhanger.

Het verwijderen van lampen en nrbord van de trailer is niet toegestaan. extra toevoegen mag wel.
Tip: laat verlichting en nrbord aan boottrailer gewoon zitten. Maak ergens achterop de trailer een 7/13 polige stekkerdoos, maak een lichtbalk met lang snoer en plug die in deze stekkerdoos, dan werken zowel de lampen van de aanhager als die van de lichtbalk.
Maak de lichtbalk lang genoeg anders zit je verlichting te ver naar binnen. (Bij brede auto's voldoet de twinnyload nl niet meer aan de wettelijke eisen)
Succes
vrgr
JT®


antwoordt op 19 februari 2009:

Er zijn fietsendragers waar geen lichtbalk op is gemonteerd.
De bijbehorende lichtbalk dient dan met elastieken aan de fietsen te worden gemonteerd.
Bij aan de boot bevestiging zal je de voorgeschreven montage hoogte waarschijnlijk niet bereiken.
Wanneer het een kort transport betreft zou ik alles wat mogelijk is om duidelijke rijverlichting te voeren toepassen en de (Nederlandse) agent proberen te overtuigen het juiste gedaan te hebben.
Wanneer het een transport naar het Gardameer betreft is het zinvol de wetgeving per (transit)land er eens op na te slaan.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker