Dirk vraagt op 18 februari 2009:
Af en toe rij ik met een zweefvliegtuigaanhanger van ca. 11 meter lengte. De breedte over de (uitstekende) banden is 180 cm, de hoogte ca. 2 meter. Het totale gewicht bedraagt 1350 kilo. Gezien de lengte kan zijwind of winddruk van vrachtauto's en bestelauto's een behoorlijke invloed hebben op de stabiliteit. Mocht ik mijn huidige auto willen vervangen dan heb ik 2 kandidaten op het oog: de nieuwe Toyota Avensis Stationwagon 2.0 CVT of de Touran 1.4 TSI-DSG. De eerste heeft een oversteek van 110 cm de andere ca. 87 cm. Mag ik er van uit gaan dat de Touran de betere papieren heeft met betrekking tot rechtuitstabiliteit vanwege de kortere oversteek?
antwoordt op 18 februari 2009:
Niet automatisch, alhoewel de schijn in het voordeel werkt.
De wielbasis (en spoorbreedte in mindere mate) zijn ook van invloed. Gewicht doet een flinke duit in het zakje en banden(spanning) kunnen ook van invloed zijn.
Bert antwoordt op 19 februari 2009:
Ik wil daar nog aan toevoegen dat er zo veel meer factoren van invloed zijn, ook wielophanging, gewichtsverhouding, vering, dat het ondoenlijk is een aspect er uit te lichten en die als oorzaak van een meer of mindere stabiliteit aan te wijzen. En dan nog blijven er onverklaarbare zaken en gevoeligheden.
Voorbeeld, ik heb ooit een Rover 800 gehad, gebaseerd op de honda Legend. Een vreselijke slappe auto die enorm tordeerde, een onvolwassen voorwieldemping had en bovendien een flinke oversteek. Maar met welke kogeldruk ook, hij reed zeer stabiel met caravan. Mijn latere V70 is veel gevoeliger voor bandenspanning en kogeldruk. Die zaken moeten in orde zijn, met slechts een kleine marge tussen uitstekend en niet lekker.
Gerrit antwoordt op 19 februari 2009:
Inderdaad zijn er meer factoren die invloed hebben op de stabiliteit. Van deze twee heeft de Touran op voorhand de betere papieren. Uit diverse tests is bovendien gebleken dat de Touran een uitstekende trekker is. Dat wil niet zeggen dat de Avensis geen goede trekker is.
Tijs antwoordt op 19 februari 2009:
Mijn persoonlijke ervaring is dat de Touran veel stugger is geveerd dan de Avensis (en zal met nieuwe model ook nog wel zo zijn). Heeft ook z'n invloed. Maar ja, de Avensis vond ik zonder aanhangers weer comfortabeler en completer, dus als je maar af en toe met dat zweefvliegtuig rijdt ...?
Dirk antwoordt op 23 februari 2009:
Bedankt voor jullie reactie.
Een, max. twee keer per jaar naar de Franse Alpen noem ik af en toe. Ik denk dat dat ook voor het merendeel van de caravanbezitters bezit. Ben zelf ook caravaneigenaar, maar om achter de genoemde combinatie ook nog een caravan te hangen lijkt mij wel wat veel van het goede. Met de Touran 1.4 TSI heb ik een proefrit gemaakt. Het vermogen was enorm en vooral reeds laag in toeren beschikbaar. Vond de auto niet echt stil van binnen. Ben daarom zeer benieuwd naar praktijk (trek)ervaring met de Avensis 2.0 cvt. Wil hiermee ook binnenkort een proefrit maken. Her en der op het internet lees je dat de motor nogal wat olie zou gebruiken.
Tijs antwoordt op 24 februari 2009:
Avensis is beduidend stiller dan de Touran. Hoe het met het olieverbruik van deze benzinemotoren zit weet ik niet maar met de diesel heb ik tussen de onderhoudsbeurten nooit aan olie hoeven denken terwijl ik met de Touran (ook diesel) steeds met een oliefles in de kofferbak rondreed.
Ben antwoordt op 6 maart 2009:
Ik heb de avensis net en zal het oliepeil in de gaten houden berichten volgen. Trouwens de cvt rijdt erg confortabel
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.