Caravantrekker.nl

Elektrisch bediende handrem

Guillaume vraagt op 21 februari 2009:

een renault laguna gr. tour van 2005 heeft een elektrische bediende handrem . hoe gaat dit nu in zijn werk als ik met auto en caravan op een helling stil sta.met een hand bediende handrem heb het zelf in de hand.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Roy. antwoordt op 21 februari 2009:

Sinds kort in het bezit van en Tiguan met het zelfde: een elctr.handrem en een hill-stop: stoppen, en indien nodig de handrem activeren, vervolgens de wagen in de versnelling gas geven en de handrem/hill-stop gaat er van zelf vanaf.Eventjes wennen maar een perfect systeem.Zeker met een caravan er achter.


Lambert antwoordt op 21 februari 2009:

Hetzelfde had ik in mijn Espace, werkt echt prima ook met caravan erachter. In het begin is het inderdaad een beetje vreemd maar als je het gewend bent wil je niet meer anders.


Peter antwoordt op 21 februari 2009:

Als je het instructieboekje had doorgelezen, was deze vraag overbodig geweest. De rem werkt niet anders met een caravan erachter.


guillaume antwoordt op 21 februari 2009:

ik heb geen instructieboekje


antwoordt op 21 februari 2009:

En de dealer wist het ook niet?


Koen antwoordt op 22 februari 2009:

De antwoorden van Roy en Lambert : daar kan je wat mee én ze zijn geruststellend voor guillaume (en ieder ander).
Het antwoord van Peter : beneden alle peil :-(


Jan antwoordt op 22 februari 2009:

Koen is rechter?


edwin4 antwoordt op 22 februari 2009:

Maar Peter heeft wel gelijk wat wordt de volgende vraag .
Want hij heeft geen instruktieboekje.


Jan antwoordt op 22 februari 2009:

Peter heeft volkomen gelijk. De vraag was dus onvolledig gesteld. Als Guilaume slim is (?) gaat hij naar een dealer voor een boekje. Gratis af te halen.


Bert.s antwoordt op 22 februari 2009:

guillaume zoals door andere mensen gezegd word, de handrem werkt met caravan hetzelfde als zonder.
Ik heb in mijn grand senic ook een elektrische handrem, en ben er zeer tevreden over.

gr Bert.s


dabbertje antwoordt op 23 februari 2009:

Guillaume heeft het prima verwoord. Met een handbediende handrem heeft hij het zelf in de "hand".
Met de elektrisch bediende heeft hij de hand niet nodig en kan hij zo wegrijden.

Alleen bij mijn auto (VW) en mss ook wel bij de andere merken werkt het niet als je de gordel niet om hebt. Dan is er een extra handeling nodig en heb je hand en voet nodig 😉


Roy. antwoordt op 23 februari 2009:

Ik ben niet helemaal duidelijk geweest betreffende de electr. handrem:Bij de Tiguan is het zo dat het portier aan de bestuurders kant gesloten dient te zijn, de gordel om moet zijn, het koppelings pedaal helemaal ingedrukken, in de versnelling zetten, en gas geven.Dan heft de rem zich op.Een andere manier is nog, om de koppeling helemaal in te drukken en krachtig op het rempedaal drukken,sta je in een helling dan loop je het risico dat de wagen weg rolt.


RobD antwoordt op 23 februari 2009:

Los je een normale handrem op een helling heb je ook het risico te gaan rollen. Om de koppeling helemaal in te drukken en krachtig op het rempedaal drukken is dus vragen om moeilijkheden. Mijn vraag: waarom zou je dit doen?
Het systeem werkt in de praktijk goed, als je trucjes en dingen gaat verzinnen om het te ontwijken is dus vragen om moeilijkheden en moet je niet zeuren achteraf.


Roy. antwoordt op 23 februari 2009:

RobD,
Is afhankelijk van de situatie.Ik woon in het zuiden, garage onder het huis en de oprit gaat behoorlijk omhoog. Mijn vouw heeft de gewoonte om de wagen schuin, zo dicht mogelijk tegen het huis te zetten. Wil ik de wagen dan binnen zetten dien ik deze eerst een stukje naar beneden te laten rollen, in de versnelling zetten en de garage in.Doe ik het zoals jij bedoelt dan loop ik het risico om tegen de gevel aan te rijden.


antwoordt op 23 februari 2009:

Vrouw een andere gewoonte aanleren! 😉
Probleem heeft niets met de auto te maken.


RobD antwoordt op 23 februari 2009:

@ Roy: wat bedoel ik dan? Ik opper het normale gebruik van de rem zonder foefjes.


Roy. antwoordt op 23 februari 2009:

RobD,
Moet je volkomen gelijk geven, eventjes uitgeprobeerd.
-Electr.handrem er op, en je wilt naar achteren, in de achteruit en gas geven, wagen komt iets omhoog en rolt naar achteren.
-Indien je bij aankomst de Hill-hold indrukt neemt de electr.rem de functie over, indien je de sleutel uit het contact trekt.


guilaume antwoordt op 23 februari 2009:

jongens ik ben gewoon informatie aan het inwinnen. JAN het instructie is niet GRATIS.!!!!


RobD antwoordt op 23 februari 2009:

Een dealer die je niet gratis aan een boekje kan helpen is zijn dealerschap niet waard.


antwoordt op 23 februari 2009:

Wat een kolder!
Dus als jij je boekje kwijt raakt moet de dealer het maar gratis weggeven.
Zorg effe beter voor je eigen rotzooi. Boekje zat er toch bij toen de auto werd afgeleverd?
Slaat natuurlijk helemaal nergens op Rob.


RobD antwoordt op 23 februari 2009:

Niet echt Roel, een beetje service verlening. Een beetje dealer doet dit met plezier.


Jan antwoordt op 23 februari 2009:

@ Roel. Een instructieboekje kan iedere dealer je zo naleveren zonder problemen of moeite. Zelfs van modellen van 10 jaar en ouder. Het is een kwestie van willen.


antwoordt op 23 februari 2009:

Een delaer moet ook zijn brood mogen verdienen natuurlijk.
Te stellen dat dat gratis vertrekt dient te worden is wel erg kortzichtig. Er zijn natuurlijk ook kosten mee gemoeid.
Service ben ik een groot voorstander van. Maar Service verlenen betekend niet dat dit gratis moet.
Het nieuwe gloeibolletje van 69 eurocent van je kapotte stadsverlichting gratis weggeven als je bij hem langskomt kan hij als klantenbinding zien. Maar vinden dat hij de nieuwe koplamp van 10 euro dan ook maar gratis weg moet geven houdt geen steek. Waarom dan wel een instructieboekje waar bij de importeur vaak flink voor moet worden betaald.
Per slot van rekening is hij toch niet degene die het is kwijtgeraakt.

De bakker waar je je dagelijks brood koopt hoeft ook geen krentebol gratis weg te geven als service.

Een instructieboekje kan iedere dealer je zo naleveren zonder problemen of moeite. Zelfs van modellen van 10 jaar en ouder. Het is een kwestie van willen.
»
Tuurlijk Jan, dat is het probleem ook helemaal niet. En hij wil het ook vast wel. Maar niet wanneer gesteld wordt dat hij dat dan maar gratis dient weg te geven. En geef hem eens ongelijk.


edwin4 antwoordt op 24 februari 2009:

Het hoeft ook niet gratis ,maar het is wel makkelijk als je hem hebt.
Kun je veel nuttige tips in vinden en je hoeft niet alles te vragen.
Maar als je de auto bij de dealer hebt gekocht zonder boekje vindt ik dat hij er een moet regelen.


Lambert antwoordt op 24 februari 2009:

Ik begrijp eigenlijk niet waarom die boekjes niet digitaal op internet worden gezet door de fabrikanten. Kan iedereen het inzien en brengt ook nog potentiële klanten naar de site.


Bert antwoordt op 25 februari 2009:

Die zijn er ook wel, maar niet veel. Ik meen Citroën o.a..


Theo Breedijk antwoordt op 8 maart 2009:

Ik worstel nog steeds met de electronische handrem van mijn VW-Passat Variant 2,0 l benzine 2008 met voorwielaandrijving. Bij het traileren van mijn visboot op een gladde helling wil ik bij het wegrijden geen cm achteruit rollen/slippen teneinde de trailerassen droog te houden, doch deze zekerheid bereik ik nu alleen door eerst een oploopblokje achter een achterwiel te plaatsen dat dan met een touwtje aan de trekhaak meehobbelt tot ik weer vlak sta. De dealer stelt dat de el. handrem los komt door een voorwaarts schokje, doch op de glibberige helling met eerst doorslaande voorwielen gebeurt dit vaak niet, de el. handrem lost echt niet! Dus dan slechts slippende voorwielen of direct afslaande motor. Vervolgens maar deblokkeren van de el. handrem via de ingedrukte voetrem en snel proberen weg te rijden terwijl de auto achteruit zakt.
Ook de in het instructieboekje beschreven hellingproef met aanhanger van 6 handelingen in preciese volgorde levert geen zekerheid (en leuk voor panieksituaties!). Het probleem is dat je met de el.handrem elk gevoel van zelf doseren mist wat je met de normale handrem wel hebt!
Zeer irritant is ook dat je ook bij traileren (vaak paar maal in/uit de auto) alleen kan wegrijden met de veiligheidsgordel op zijn plaats. Leuk al die electronica, doch geef mij maar de vertrouwde normale handrem!!


Andere Jan antwoordt op 8 maart 2009:

Roel is zelf dealer en erg krenterig, niets voor niets 😉


Roy. antwoordt op 8 maart 2009:

Te weinig gas geven? Geef iets meer gas, de rem "lost" zich en je kunt gewoon weg rijden.


RobD antwoordt op 8 maart 2009:

@ Theo. Automaat: Houd de auto op zijn plaats met de voetrem en geef langzaam gas tot je voelt dat de auto vooruit wil, rem langzaam laten komen en gas bijgeven.
Met enige oefening kan dit ook met een handschakelbak. Helemaal ideaal als je "heel and toe" kunt rijden met een handschakelbak, kom je makkelijk weg.

De el rem komt los door gas te geven, kwestie van durven en doen.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker