Caravantrekker.nl

Thuiskomertje

Beverwijk vraagt op 4 maart 2009:

Bij mijn huidige auto zit een reserve band een zg. thuiskomertje Mijn vraag is : kun je daar wel een caravan
mee trekken naar een garage bijv ?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jan@ antwoordt op 4 maart 2009:

Weet ik niet, maar ik moet er niet aandenken dat ik met zo'n band met caravan door bv de bergen moet rijden. Daarom heb ik destijds bij de aankoop van mijn auto de thuiskomer laten vervangen door een normaal reservewiel.


van rijswijk antwoordt op 4 maart 2009:

daar zijn ze wel voor bedoeld, ik geloof dat er een maximaal aantal km mee gereden kan worden, feit dat ie bij de caravan zit geleverd zegt dat ie dat aankan,

als ie goed profiel heeft en is onderhouden dan moet het gewoon gaan,

let wel op deat u de zelfde maten heeft als de andere kant.


van Rijswijk antwoordt op 4 maart 2009:

aanvulling.... als de caravan meer weegt dan de auto dan zit u goed.


Theo antwoordt op 4 maart 2009:

@van rijswijk,
De vraag gaat over over een thuiskomertje bij de auto. Je tweede opmerking ????????


van rijswijk antwoordt op 4 maart 2009:

@ theo ....

u hebt gelijk ik moet langzamer lezen! hahah

excuseer.


peter antwoordt op 4 maart 2009:

Van: Jan@
Datum: 04 March 2009 om 09:47

Weet ik niet,.......................


Waarom dan reageren?


@Ed antwoordt op 4 maart 2009:

Het thuiskomertje is passend voor de maximale wieldruk van de auto ongeacht door wat de wieldruk wordt veroorzaakt.
Het antwoord is dus JA
Let wel op: een thuiskomertje is niet bedoeld om van Spanje naar "thuis" te rijden dus zsm naar de garage om de standaard band te laten repareren. Het volledig op de geadviseerde druk houden van de thuiskomer is essentieel.


antwoordt op 4 maart 2009:

Je kan dan beter spreken van een garagekomertje dan van een thuiskomertje.


antwoordt op 4 maart 2009:

Peter, toch vind ik de opmerking van Jan zo slecht nog niet. Toegegeven, de vraag is of het KAN. Zijn opmerking stemt hopelijk wel tot nadenken of je het ook WILT.
Dat beantwoorden zal voor iedereen anders uitpakken en is dus heel persoonlijk.
Breng/haal je de caravan 1x per jaar naar een vaste plaats op 100 km afstand of rijd je 5000 km in het buitenland of veel rijden in de weekends waarbij reparatie niet mogelijk is.
Laat ieder zijn eigen situatie en wensen goed overdenken en dat is wat Jan m.i. bedoelde.
vrgr
JT®


Bert.s antwoordt op 4 maart 2009:

Bij een lekke band thuiskomertje monteren, en dan zo spoedig mogelijk vervangen door een "echt" wiel/band.

Groet Bert.s


janka antwoordt op 4 maart 2009:

Ook wij hadden de thuiskomer tijdelijk vervangen door een "volwaardige" in onze vorige golf. Zeker voor wat betreft vakantieritten met caravan leek ons dat de beste oplossing. Nu in onze "nieuwe" golf zit standaard een volwaardige reserveband.


Theo antwoordt op 4 maart 2009:

Een enkele keer, bij vakantieritten in gebieden waar je niet zo maar een nieuwe band kunt vinden of er een kunt laten repareren, neem ik i.p.v. het thuiskomertje een van de winterbanden (met velg) mee. Natuurlijk is het geen ideale situatie, maar soms een betere oplossing dan het thuiskomertje.
Een oplossing die de Volvo - dealer mij heeft gesuggereerd.
Standaard een echt wiel is geen optie omdat de hoogte van de ruimte voor het reserwiel beperkt is.


Ton van Leeuwen antwoordt op 4 maart 2009:

Bij een gerenommeerd bandencentrum kreeg ik ooit na een vraag hierover het advies om bij een dergelijk geval die thuiskomer te monteren aan een "niet aangedreven" as.
M.a.w.: zorg ervoor dat er "normale, gelijke banden" op de aandrijving zitten.


renaat antwoordt op 4 maart 2009:

ik dacht dat een thuiskomertje beperkt was in afstand, iets van max 150 km, en beperkt in snelheid iets van 100 kmh?
indien het probleem zich zou voordoen zou ik ervoor zorgen dat de volwaardige banden op de achteras van de trekauto terecht komen, kwestie van het extra gewicht van de caravan te kunnen dragen
Ik geloof nooit dat die thuiskomertjes voldoende loadindex hebben om een geladen auto met een aangekoppelde c'van te kunnen dragen ;-(


Jan antwoordt op 4 maart 2009:

Ik geloof nooit dat die thuiskomertjes voldoende loadindex hebben om een geladen auto met een aangekoppelde c'van te kunnen dragen ;-(

Geloven doet men in de kerk/moskee o.i.d
Onderbouwde meningen zijn aan te nemen. Als men bepalde zaken niet geloofd: check it.


Jan Z antwoordt op 4 maart 2009:

ANWB zegt in de kampioen dat je met een thuiskomer geen caravan kan trekken.
Ik heb in mijn vectra het thuiskomertje ook vervangen door een volwaardig reservewiel.


Hans antwoordt op 4 maart 2009:

ANWB hebben ze ons ooit de verkeerde kant op gestuurd?
Wel meer dan eens. Sprookjes bestaan dus nog


Jan Z antwoordt op 4 maart 2009:

Dan doe jij het toch gewoon wel Hans.
Maar mij lijkt het ook beter om een volwaardig wiel te hebben.


renaat antwoordt op 4 maart 2009:

Jan schreef:
>>
Geloven doet men in de kerk/moskee o.i.d
Onderbouwde meningen zijn aan te nemen. Als men bepalde zaken niet geloofd: check it.

<<

ikzelf heb geen thuiskomertje, maar bij de eerste gelegenheid zal ik de LI van zo'n "thuiskomding" eens "checken" en vergelijken met het draagvermogen van een volwassen band, en dan zal mijn "geloof" zeer wss "onderbouwd" zijn ")


janka antwoordt op 5 maart 2009:

Renaat, ik denk dat jan dezelfde jan is als in het draadje over de mover. Lees zijn laatste reactie en je begrijpt zijn opmerking misschien iets beter.
Mocht het een andere jan zijn dan zit ik ernaast (excuses) maar het zou best wel eens zo kunnen zijn.


Jan@ antwoordt op 5 maart 2009:

Inderdaad JT@ je zou het als een aanbeveling kunnen opvatten.Bedankt. Dan de opmerking van Ton , dat zou betekenen dat als je een lekke voorband hebt, je twee wielen moet verwisselen( uiteraard bij een voorwielaandrijver ,wat de meeste auto's zijn tegenwoordig)
Nou ja, jullie kennen mijn mening.


Ton van Leeuwen antwoordt op 5 maart 2009:

Jan@: inderdaad. Zeer juist geconcludeerd!! Schijnt erg verstandig te zijn. Aan de achterzijde houdt dat ding het toch wel; zelfs een volbeladen auto moet kunnen, dus die caraan zal echt geen probleem of risico zijn.

Overigens heb ik 4 jaar rondgereden met een thuiskomertje. En hier waren ook caravanritten bij. Ik heb me er nooit ongemakkelijk bij gevoeld; er is met wat verstand mee te rijden (max. 80), ook met caravan en het is toch zaak om die lekke band zo snel mogelijk te laten fixen. Je gaat met zo'n ding en een caravan eracher toch niet vanuit Z. Frankrijk naar Nederland terug rijden....??

Waar ik WEL wat aan gedaan heb is de situatie waarin ik kort geleden kwam: een auto met spuitbusje en compressortje i.p.v. een reservewiel. Dat heb ik toch maar vervangen door een (volwaardig) wiel. Maar da's meer wegens het feit dat ik geen zin heb in allerlei geklungel onderweg. Ook niet zonder caravan!


beverwijk antwoordt op 6 maart 2009:

bedankt voor alle tips , ik denk dat ik de thuiskomer maar in
de auto laat zitten en zo snel mogelijk bij een garage zie te komen voor reperatie Mijn caravan weegt max 1150 kg en dat
moet denk ik voor korte afstanden maar kunnen


Arie antwoordt op 7 maart 2009:

Als je plek heb in je auto voor een normaal wiel/band, dan breng dat thuiskommertje het milieupark !

Ondingen zijn het, de meeste autofabrikanten zijn er trouwens ook al vanaf gestapt.


Eric antwoordt op 8 maart 2009:

Koop een caravan met dezelfde maat autobanden 😉
Gebruik bij een lekke band de reserve band van de caravan.

Buiten de gehele discussie doorrijden of niet.
Wat ga je dan in hemelsnaam doen bij een 2e lekke band!!
Dus gebruik deze band waar hij voor bedoeld is.
Met deze noodoplossing zo snel mogelijk een echte oplossing zoeken (dus naar een garage rijden en geen meter verder!)
Op een zondag kan je mooi de caravan gebruiken voor te slapen.
Neem geen onnodige risico (dus ook oppassen met dat slapen)
Affijn zo kunnen we nog heel lang door gaan.

Nu maar hopen op geen lekke band.

met vr groet,
Eric


renaat antwoordt op 8 maart 2009:

Zojuist een vergelijkende test gelezen tussen Mazda 6 diesel break/ Honda tourer diesel / Subaru legacy break diesel.

alledrie toffe trekkers, schitterende diesels met 150pk en 350 Nm.

Mazda en Honda worden geleverd met een "reparatiesetje" om een lekke band te herstellen...Subaru levert hiervoor een "thuiskomertje"

In de drie gevallen :-((
maar dan nog liefst het thuiskomertje.

btw; normaal pomp ik in mijn achterbanden bij het caravantrekken 2,7 bar. in een thuiskomertje zie ik dat NIET zitten.

off topic: ik verkies de Subaru 😉


Ton van Leeuwen antwoordt op 8 maart 2009:

Die Mazda6 wordt geleverd met reparatieset, maar gelukkig is er plaats voor een volwaardig reservewiel: De auto heeft een wielkuip.
Ik heb hier dan ook gretig gebruik van gemaakt en ga met gerust hart op pad....!


Huub K antwoordt op 11 maart 2009:

Ton heel erg slim van jou !
Veel kampeer plezier.


Petter antwoordt op 12 maart 2009:

Je kan prima rijden met een thuiskomertje. Zo kort mogelijk natuurlijk, maar verder zie ik geen probleem. Deze band is echt niet veel slechter dan een normale band. Fabrikanten dien niet voor niets een reserveband bij een auto lijkt mij.


Dirk antwoordt op 12 maart 2009:

Ik meen dat de maximale toegestane snelheid 80 km/uur is en dat zou volgens sommigen eigenlijk max. 50 km/uur moeten zijn, maar dan ben je op wegen buiten de bebouwde kom een gevaar voor je zelf en voor anderen.


Ton van Leeuwen antwoordt op 12 maart 2009:

Onder normale condities kun je met je "thuiskomertje" prima 80 km/uur rijden. Daar zijn die dingen voor gemaakt.
Let er wel op dat de bandenspanning van dat ding in orde is; meestal iets in de orde van grootte van zo'n 4.2 Bar.


Jo M antwoordt op 12 maart 2009:

Op mijn auto ligt af fabriek 205x55x16, ik heb een keer een lekke band gereden en er ongeveer 110 km mee moeten rijden, het was zondag, dus nergens iets te plakken.
Max. snelheid thuiskomer 80 km, het regende er ook nog behoorlijk bij, ik kan jullie verzekeren dat het geen plezierig ritje was, in een woord ; Shit !
Kan je je voorstellen hoe het dan is met een caravan erachter.


Michel antwoordt op 12 maart 2009:

Van: Petter
Datum: 12 March 2009 om 10:38

Deze band is echt niet veel slechter dan een normale band.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Petter (Peter)
Een thuis komer is absoluut niet te vergelijken, met een gewone band, je mag er niet voor niets maar 80 km mee rijden. Maar dit is voor de fabrikant een forse besparing, als je dat omrekend naar de duizenden auto's die hij verkoopt.


Hans antwoordt op 12 maart 2009:

Deze band is echt niet veel slechter dan een normale band.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Petter (Peter)
Een thuis komer is absoluut niet te vergelijken, met een gewone band.

Klopt als een bus, maar is hij daarom ook slechter zoals Petter beweerd en jij tegenspreekt met een loos argument


Koen antwoordt op 12 maart 2009:

"""Op mijn auto ligt af fabriek 205x55x16, ik heb een keer een lekke band gereden en er ongeveer 110 km mee moeten rijden, het was zondag, dus nergens iets te plakken.
Max. snelheid thuiskomer 80 km, het regende er ook nog behoorlijk bij, ik kan jullie verzekeren dat het geen plezierig ritje was, in een woord ; Shit ! """ schreef Jo M

Op welke as had je het noodwiel liggen ?
Zelf heb ik geen "shit" ervaringen met een noodwiel op de achterste as. Gewoon houden aan die snelheidsbeperking van 80 km/u op de bochtige 'provinciale' wegen. Op de snelweg : zo'n 90 à 100 km/u . Ook geen probleem (telkens zonder caravan, het was wel droog weer)


Jo M antwoordt op 13 maart 2009:

Van: Koen
Datum: 12 March 2009 om 21:39

"""Op mijn auto ligt af fabriek 205x55x16, ik heb een keer een lekke band gereden en er ongeveer 110 km mee moeten rijden, het was zondag, dus nergens iets te plakken.
Max. snelheid thuiskomer 80 km, het regende er ook nog behoorlijk bij, ik kan jullie verzekeren dat het geen plezierig ritje was, in een woord ; Shit ! """ schreef Jo M

Op welke as had je het noodwiel liggen ?
Zelf heb ik geen "shit" ervaringen met een noodwiel op de achterste as. Gewoon houden aan die snelheidsbeperking van 80 km/u op de bochtige 'provinciale' wegen. Op de snelweg : zo'n 90 à 100 km/u . Ook geen probleem (telkens zonder caravan, het was wel droog weer)

Koen op de vooras had ik de thuisbrenger liggen, ik had de auto pas, en er niet bij stilgestaan dat ik een thuisbrenger in het koffer had liggen.
Ik rij met een kleine caravan (950kg), maar het was incombinatie regen/caravan en misschien ook omdat het de vooras betrof, echt geen rijden.




Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker