Ronny vraagt op 12 maart 2009:
Ik heb de Matador 195/70 R14 96 op mijn Adria MTM 1300Kg laten vervangen door Vredestein Comtrac 185/75 R14C 102/100R. Ik laad evenwel max tot 1100Kg.
Nu zie ik op de website van Vredestein ( http://www.vredestein.be/Onlineadvies_veelgesteldevragen.asp?UsersessionID=15650141&FaqID=42 ) dat ze adviseren om te rijden op 3,75Bar op dergelijke banden. Heeft hier iemand ervaring mee?
Thx
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 maart 2009:
Ja, dat is een prima waarde (ik zou zelf 3.8 aanhouden), maar daar onder moet je niet gaan. De banden zijn dan net wat minder stug.
Guus antwoordt op 13 maart 2009:
Menno, 3,75Bar of 3,8Bar maakt toch echt niets uit.
Veel drukmeters kennen niet eens het verschil.
jadatis antwoordt op 13 maart 2009:
De Loadindex 102 voor enkellucht betekent per as een draagvermogen van 2maal 850kg= 1700kg
Voor dat gewicht zou de maximale druk van de band nodig zijn, bij C banden meestal 4,5 Bar, maar zou je voor de zekerheid af kunnen lezen van de bandwang.
Als je puur van de minimaal benodigde druk uitgaat, gesteld dat deze gegevens kloppen, dan bereken je met door mij gemaakt formulier onder de link
http://members.home.nl/jadatis/dubbeledruktempomrekenen.xls
dat bij 1100kg zelfs 2,7 bar al genoeg is.
Is echter riskant om zo tot het uiterste te gaan.
Dit gewicht weegt je caravan waarschijnlijk al leeg, ook al staat er iets minder op de papieren.
Ga ik van 1300kg uit dan kom ik op 3,3 bar.
1100kg is 85% van 1300kg , en dat is door mij ingeschatte grens waarboven de boel nog net niet hinderlijk gaat stuiteren.
Dus als je de banden hoger houdt dan 3,3 bar dan zit je veiliger. 3,7 bar is volgens deze berekeningen voor een asgewicht van 1450kg. 85% daarvan is 1230kg.
Dus als het werkelijke gewicht van je caravan daarboven zit, is die druk dus niet overdreven.
Je zou de caravan eens kunnen wegen, dan schrik je waarschijnlijk. Die 1100 kg die je schrijft is volgens mij wel erg optimistisch.
Dus zoals je ziet, kan het nogal varieren voordat het echt verkeerd is.
antwoordt op 13 maart 2009:
In het dynamisch gebruik van de caravan kan het voorkomen dat er situaties ontstaan waarbij één band bijna alle gewicht krijgt te dragen. Het is daarom verstandig ook in deze situatie's (ruim) voldoende druk in de banden te hebben om daarmee problemen te voorkomen.
Koen antwoordt op 13 maart 2009:
Roel : dat vind ik nou paniekzaaierij ! Of niet ter zake. Of verwarrend.
Je kiest maar.
Uiteraard zal op bepaalde momenten meer gewicht op de ene band terechtkomen dan op de andere. Dat is ook zo bij een auto.
Wat Jadatis aanbeveelt is 3.3 : dat is ruim voldoende voor 1300 kg.
De minimale waarde (2.7) raadt hij niet aan.
Als je jouw verwarrende bericht leest, dan moet Ronny het maximum in zijn banden pompen.
Voor het geval dat hij op 1 wiel helemaal naar Zuid-Frankrijk rijdt... ?
Ronny : doe echt maar eens de berekening die Jadatis voorstelt. Aan de hand van die berekening heb ik ook de druk in de banden van mijn caravan aangepast : geen hete banden en goed wegligging.
antwoordt op 13 maart 2009:
Quote Koen:”Uiteraard zal op bepaalde momenten meer gewicht op de ene band terechtkomen dan op de andere. Dat is ook zo bij een auto.”
»
Het verschil zit hierin dat een caravan vaak (meestal) aan zijn max. gewicht zit of eroverheen. Ook mbt de draagkracht van de banden.
Een auto kent dit probleem niet.
Quote Koen:” Als je jouw verwarrende bericht leest, dan moet Ronny het maximum in zijn banden pompen.”
»
Ronny moet helemaal nix behalve blijven nadenken!
Het is niet voor niets dat de dealer/ANWB/Bandenboer/ TEMPO HONDERD/TUV adviseert de bandenspanning goed in de gaten te houden en de draagkracht wordt alleen bereikt bij de max. banden spanning die daarbij hoort.
Quote Koen:”Ronny : doe echt maar eens de berekening die Jadatis voorstelt. Aan de hand van die berekening heb ik ook de druk in de banden van mijn caravan aangepast : geen hete banden en goed wegligging.”
»
Ronny, wees ervan doordrongen dat geëxperimenteer tot onverwachte resultaten kan leiden waarbij niemand verantwoordelijk kan worden gesteld. (Anders dan jezelf)
Jadatis is daarvan goed op de hoogte en noemt zijn rekenmodel dan ook een SPEL waardoor hij deze aansprakelijkheid bewust ontloopt.
Banden met een lagere bandenspanning kennen een grotere rolweerstand. Dientengevolge wordt de band temperatuur onherroepelijk hoger. De ‘wegligging’ wordt tevens wat ‘waziger’ het lijkt allemaal wat gezapiger en soepeler, zweveriger achter de trekauto aan te hobbelen, of juist niet te hobbelen natuurlijk.
Wanneer in deze toestand de combinatie een onverwachte beweging maakt (inhalen vrachtauto) en/of het kritische snelheidsspook doemt op dan heeft men door vergrootte drifthoek van de banden meer moeite om het spul weer in het gareel te krijgen dan met banden die op een hogere bandspanning staat.
Over paniekzaaierij gesproken? Lees de verschillende banden horrorverhalen er maar eens op na.
Niet ter zake doende? Maar blijf wel nadenken en haal er uit wat wel zo is.
Verwarrend? En dan een lagere bandenspanning adviseren niet verwarrend noemen???
Succes. 😉
Koen antwoordt op 13 maart 2009:
Ja Roel, je bent weer op dreef.
Toch moeilijk om toe te geven dat jouw opmerking
"""In het dynamisch gebruik van de caravan kan het voorkomen dat er situaties ontstaan waarbij één band bijna alle gewicht krijgt te dragen. Het is daarom verstandig ook in deze situatie's (ruim) voldoende druk in de banden te hebben om daarmee problemen te voorkomen."""
NIETS toevoegt en alleen maar verwarring zaait en/of paniek.
Conclusie (als ik jouw opmerking en jouw epistel hier net boven) : lees op de bandwang wat de maximum druk is die in de band mag / moet, MAAR LEES NIET DAT DIT GELDT BIJ MAXIMUM BELASTING.
??????
Zo'n maximum aanhouden hoeft helemaal niet bij het gewicht en caravan van Ronny. Dààrover gaat het.
Dat is wat bij de berekening van Jadatis naar voor komt.
Hou je verstand erbij en doe wat extra erin, zonder de band helemaal tot zijn maximum op te blazen.
De waarden (3.3 tot 3.7) die Jadatis heeft opgegeven voldoen dus ruimschoots.
Het gaat niet over een 'algemene' regel. Het gaat ook niet over een caravan die 'overbeladen' en op te 'krappe' banden staat.
Vraagje : blaas jij de banden van je auto tot op het maximum toegelaten dat op de bandwang staat geschreven ?
Antwoord (ineens in jouw plaats) : nee, dat doet geen mens.
Je auto krijgt dan een slechtere wegligging.
Ronny antwoordt op 13 maart 2009:
Aan iedereen bedankt voor de reacties.
Roel, nog even dit ter verduidelijking. Mijn caravan weegt leeg (zonder gasfles, met reservewiel) 875Kg. Wij reizen met zijn 2 en nemen zeker niet meer als 200Kg mee in de caravan. Een en ander kan nog in de auto (VW Caddy). Al wat in de caravan ging is over de weegschaal gegaan. Daarom ben ik zeker van het gewicht 1100Kg Max.
RobD antwoordt op 13 maart 2009:
Wat is er mis met een waarschuwing die gegeven word?
Als ik lees hoeveel draadjes er hier alleen al gaan over banden in alle mogelijke vormen, is het niet verwonderlijk dat er nog veel onduidelijkheid is. Zijn er dan zo weinig mensen die zich realiseren dat die twee stukken rubber het hele gewicht moeten dragen, zorgen voor een goede wegligging en vering? Mede bepalend zijn voor het, al dan niet slingeren? Is het vreemd dat bij een snel genomen bocht of hobbel het gewicht op één band komt?
Realiseren we ons wel voldoende wat voor krachten die bandjes moeten opvangen? In principe is de 2e opmerking van Menno identiek: "mijn god als ik onder de 3.8 kom dan gaat het mis"!!
antwoordt op 13 maart 2009:
Een auto is geen caravan. Goed lezen Koen!
En als je toch bezig bent, lees de banden verhalen nog eens door, word je een stuk wijzer van. 😉
Koen antwoordt op 13 maart 2009:
""""Een auto is geen caravan. Goed lezen Koen!
En als je toch bezig bent, lees de banden verhalen nog eens door, word je een stuk wijzer van.""""
Roel is schoolmeester geweest ?
Doe toch niet zo betuttelend en denigrerend.
In die 'bandenverhalen' geef jij meestal af op de gebruiker / caravanner die zijn banden niet goed heeft opgeblazen.
Het ligt NOOIT (volgens jou) aan een bepaald merk dat na 10.000 km in flarden vliegt.
Waarom zou ik dàt nog eens moeten lezen ?
Ik ben geen SM'er en slaap heb ik nog niet.
Je opmerking "een auto is geen caravan" houdt geen steek.
Ook bij een auto worden allerlei krachten op de banden uitgeoefend. Zowel links als rechts verschillend als voor en achter (bochtenwerk, remmen, putten, etc).
antwoordt op 13 maart 2009:
Quote Ronny:” Daarom ben ik zeker van het gewicht 1100Kg Max. ”
»
Al eens de reisklare caravan gewogen Ronny?
Moet je eens doen!
Quote Koen:” Je opmerking "een auto is geen caravan" houdt geen steek.
»
Ik ben blij dat je dit anders ziet Koen.
Dan ben ik er nu klaar mee.
Ronny antwoordt op 13 maart 2009:
Nogmaals bedankt voor jullie reacties, maar dat geruzie hoeft voor mij niet.
Tot nog eens 😉
M.martens antwoordt op 14 maart 2009:
ik heb 95 kg per band meer dan de caravan beladen weegt en dat vind ik voldoende .
maar ik doe wel de max druk in de band van wat erin mag.
Bert antwoordt op 14 maart 2009:
Heren, ik wil u graag weer eens een beetje manen tot het doen van weloverwogen en soms minder uitgesproken uitspraken en daarna: het niet te snel aangevallen voelen. Vooral dat laatste... Het is nu eenmaal een forum en daar is ruimte voor argumentatie, tegenargumentatie en soms ook onwaarheden, die dan weer worden rechtgezet (en soms ook omgekeerd). 'Men' dient uit die wirwar die dan soms ontstaat dát er uit te halen wat belangrijk is. En dus zelf zijn verantwoordelijkheid te nemen. En zelf conclusies te trekken. En zelf het eigen verstand gebruiken... 😉
Over de vraag van Ronny: pas de adeviezen toe van Vredestein (en ik kan je zeggen dat die overeenstemmen met die van bijv. Michelin) betreffende C-banden. Maar alleen als je zeker weet dat betreffende caravan niet meer weegt dan je denkt (zeker te weten). En dat kan alleen door het wegen van het complete ding links en rechts! Niet door alleen het ingebrachte via de weegschaal te laten lopen. Bovendien dien je je te realiseren dat het na een jaar wel eens anders (lees meer) kan zijn geworden.
Ik meen me ook te herinneren uit informatie dat er ook een minimum is van 3,5 bar.
jadatis antwoordt op 15 maart 2009:
leeg 875kg en vol 1300kg, betekent een laadvermogen van 425kg. Ik heb nog nooit caravans met zo'n hoog laadvermogen van gehoord. Eigenlijk zou het wel moeten.
Dus als Ronnie zo'n caravan heeft, heeft de fabrikant het eindelijk eens goed begrepen .
En als je dus er dan echt van overtuigd bent dat er maar 1100kg op staat ( -70kg op de trekhaak). dan zou ik de 1300kg berekening aanhouden. Kan het in het gebruik altijd nog wat teruglopen.
Deze druk is berekent met de formule uit het standards-manual van het ETRTO en wordt als minimum geadviseerd.
Omdat er vaak redelijk verschil is tussen gewicht op rechts en links . zou je de druk voor het hoogste gewicht aan moeten houden . Dus de berekeningen zijn betrouwbaar als je de exacte gewichten weet. Tijdelijk tijdens het rijden hoger gewicht is mee rekening gehouden ( denk aan seconden dan).
Heb het volgende formulier een spel genoemd bewust om verantwoording van me af te schuiven omdat dit formulier zeer afhankelijk is van de juiste invulling . Bij juiste invulling zijn de uitkomsten betrouwbaar.
Daar doelde een vorige reactie op .
http://members.home.nl/jadatis/Serieusbandendrukspel.xls
Dit formulier is voor caravan volladen geschikt. Je kunt oefenen op het eerst verscheinende 3e tabblad , waar je maar een gewicht en plaats hoeft in te vullen.
Het voor bandendruk bedoelde oogt wat ingewikkeld, maar als je het doorhebt kun je daar aangeven waar het gewicht en de plaats tussenin zit. Antwoorden zijn de minimaal en maximaal mogelijke gewichten, en het wiel op de asmet het hoogste maximum wordt gebruikt om de bandendruk op te berekenen. Kunst is om het wiel met het laagst mogelijk minimum op minimaal 85% van het maximum van het hoogste wiel te houden . Dan zal dat wiel nog comfortabel veren op de band en niet gaan stuiteren.
jadatis antwoordt op 16 maart 2009:
Nog een aanvulling.
Bij een caravan, en in het algemeen een hoog voertuig,zit het zwaartepunt hoger boven de weg dan bij een auto.
Hierdoor kunnen de krachten op de wielen meer verschillen tijdens de rit dan bij een auto. Ook door zijwind komt er door het grote zijoppervlak meer krachtverschillen dan bij een auto.
De speling in gewicht die het tijdens de rit kan hebben, is gebasseerd door de bandenfabrikant, zeer waarschijnlijk op gewone auto's.
Daarom zou een hogere druk, of beter een druk behorend bij een hoger gewicht dan gewogen bij stilstand , bij een hoog voertuig, dus caravan, op zijn plaats zijn.
Dus een caravan gaat eerder dwijlen dan een auto bij dezelfde gewichten op de wielen gewogen bij stilstand.
Daarom een zo laag mogelijk persentage invullen in door mij gemaakte formulieren. mogelijk zelfs wat lager dan 85%, omdat je er zelf toch niet inzit. Comfort is minder belangrijk dan, alleen de schoeven moeten niet los gaan trillen, wat gebeurt als je weer te ver gaat.
Verder kun je dit controleren door de band-temperatuur te voelen, en de indeuking op de weg in te schatten.
De inhoud van de band wordt ongeveer 45 graden tijdens het rijden, het bandopppervlak zal meer zijn, vermoedt zo'n 60 graden.
Al enkele verhalen gehoord van mensen die in de auto de temperatuur van de band-inhoud af konden lezen, dat deze dus tijdens het rijden ongeveer 45 graden is, maar bij stilstand oploopt tot soms wel 70 graden. Vermoedelijk missen ze dan de rijwindkoeling en geeft dit aan dat het bandoppervlak dus ongeveer die 70 graden is dan. Voor optimale grip moet het bandoppervlak dan ook een bepaalde temperatuur hebben.
Bij zomerbanden zal dit ongeveer 60 graden zijn, denk ik.
De juiste bandendruk zorgt er voor dat het bandoppervlak die temperatuur krijgt en niet hoger.
Wil je nu nog wat lezen over de speciale gewichtsverdeling bij caravans dan kun je de volgende link eens proberen,ook weer van mijn hand.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?t=6954
Theo antwoordt op 16 maart 2009:
@ jadatis
"leeg 875kg en vol 1300kg, betekent een laadvermogen van 425kg. Ik heb nog nooit caravans met zo'n hoog laadvermogen van gehoord. Eigenlijk zou het wel moeten."
Uitgaande van de de gewichten op kenteken lijkt dit zeer masaal. De werkelijkheid, dus het werkelijke laadvermogen, kan echter wel anders zijn.
Mijn vorige caravan (Home Car, 2005) was volgens kenteken 855 en had een laadvermogen tot 1300, dus 445 kg.
Volgens de brochure van Home Car woog hij 920. In werkelijkheid (leeg, zonder mover) met reservewiel, krik, fietsenrek etc. was het afleveringsgewicht nieuw bijna 1000 kg. Met fietsen en mover kom je dan al aan 1100 kg. Dan komen de luifel, gasflessen, en kabel nog. (47 kg.)
Vervolgens heb je niet al te veel bagage nodig om onder de 1300 te blijven.
Tussen kentekengewicht en afleveringsgewicht kan een geweldig gat zitten. Het echte laadvermogen zou dus best meer mogen zijn.
Ronny antwoordt op 16 maart 2009:
Theo, ik heb deze caraavan 2de hands gekocht en ze moest dus naar de keuring. Daar werd ze leeg 875Kg (met reservewiel) gewogen. Heb het nog eens nagekeken op het keuringsbewijs en het gelijkvormigheidsattest. Leeg 875Kg en MTM 1300Kg. Dus laadvermogen van 425Kg.
Een mover hebben we niet en daar wij steeds met 2 reizen en we rijden met een VW Caddy (veel ruimte 😉 kunnen de fietsen en nog zoveel meer in de auto.
Theo antwoordt op 16 maart 2009:
Ronny, 425 Echte kg. aan laadvermogen is geweldig goed. Het kan dus blijkbaar wel.
Ronny antwoordt op 26 oktober 2009:
Ondertussen heb ik een paar duizend Km gereden met mijn Vredestein Comtrac 185/75 R14C 102/100R op 3,8 Bar. De Adria ligt zeer stabiel achter de Caddy. Ik voel bij elke stop aan de banden en ze waren nooit warmer als deze van de auto. Ik mag zeggen dat ik tevreden ben van mijn keuze, zowel van het type band als de gevoerde druk.
Bedankt allemaal
antwoordt op 26 oktober 2009:
Jadatis schrijft:” De inhoud van de band wordt ongeveer 45 graden tijdens het rijden, het bandopppervlak zal meer zijn, vermoedt zo'n 60 graden.
Al enkele verhalen gehoord van mensen die in de auto de temperatuur van de band-inhoud af konden lezen, dat deze dus tijdens het rijden ongeveer 45 graden is, maar bij stilstand oploopt tot soms wel 70 graden. Vermoedelijk missen ze dan de rijwindkoeling en geeft dit aan dat het bandoppervlak dus ongeveer die 70 graden is dan. Voor optimale grip moet het bandoppervlak dan ook een bepaalde temperatuur hebben.
Bij zomerbanden zal dit ongeveer 60 graden zijn, denk ik.”
»
Vergeet de warmte van de remmen niet Jadatis.
Dit is een meer voor de hand liggende reden van een extreem hoge bandtemperatuur dan de inwendige wrijving aan het loopvlak.
60-70°C is heel erg hoog voor normaal gebruik. Op een circuit moet je al goed je best doen om deze temperatuur te halen.
Dit kan je niet met de hand vastnemen.
Frans antwoordt op 26 oktober 2009:
Ik heb toevallig hetzelfde type band als Ronny. Ruim 18000km. Ik rijd al jaren op 3.3 tot 3.5 (koud) met dezelfde goede ervaring. Prima comfort. Maximaal gewicht 1200kg dus een boel reserve. Ik zie geen enkele reden om een hogere druk aan te houden.
Matthias antwoordt op 26 oktober 2009:
Onder mijn Eifelland (max gewicht 1100 kg) liggen GoodYear C banden 175/70R14 met een max druk van 3.75 bar. Iedere band mag 700 kg dragen. Ik zet de banden op 3.5 bar en de caravan ligt met deze bandenspanning prima op de weg.
jadatis antwoordt op 7 november 2009:
Roel reageerde met
Vergeet de warmte van de remmen niet Jadatis.
Dit is een meer voor de hand liggende reden van een extreem hoge bandtemperatuur dan de inwendige wrijving aan het loopvlak.
60-70°C is heel erg hoog voor normaal gebruik. Op een circuit moet je al goed je best doen om deze temperatuur te halen.
Dit kan je niet met de hand vastnemen.
@Roel Daar had ik niet aan gedacht, dat de warmte van de band-inhoud ook nog van de andere kant kon komen.
Dus niet van het bandoppervlak, maar via de velg van de remmen. Maar tijdens het rijden zal 44 graden band-inhoud temperatuur toch betekenen dat het bandoppervlak in ieder geval warmer is dan 44 graden. De wrijving van de lagers zal wel niet zo'n warmte afgeven. Water van 50 graden zal ook warmer aanvoelen met de hand dan rubber van 50 graden, wat het dan mogelijk is. Dus de temperatuur in de band van 90 graden bij races ( die ze daar noemen) komt dan mogelijk ook van het geregelde bijremmen bij veel bochtenwerk.
Dan nog even de mijn eigen vakantie-ervaring.
De banden van de Seat Alhambra Diesel met laadvermogen van 800kg had ik uitgerekent dat ik met 2 volwassenen en 2 pubers en weinig bagage in de auto, op de normale adviesdruk kon houden, zelfs met de trekhaaklast.( 2,6 voor en 2,4 achter)
De banden van de caravan met mij spreadsheet op 3,7 bar bepaald en op de heenweg daarop gehouden.
De Caravanbanden schatte ik onderweg met de hand op boven de 50 graden. De achterwielen van de auto op lichaamstemperatuur en de voorbanden iets kouder.
Op de terugweg de caravan-banden op 3,9 a 4 bar gezet, en leken wel iets minder warm, voor zover met de hand te bepalen.
Dit sluit netjes aan bij mijn inschatting van de gewichten.
Caravan zal toch wel echt aan zijn gewicht zijn gekomen of daar iets overheen. En de auto-assen zullen nog wel onder het gewicht gezeten hebben dan waar de adviesdruk voor is.
bovendien is die adviesdruk voor normaal gebruik voor een vrij hoog gewicht nog en voor tot maximum snelheid van ongeveer 175 km/u , wat ik er in de vakantie niet mee reed.
Dus mijn conclusie, maar reken het eerst goed uit, want het is in iedere situatie weer anders, is dat bij een MPV met aanzienlijk hoger laadvermogen, en weinig gewicht erin, je de adviesdrukken voor normaal gebruik soms kan aanhouden.
Niet doen bij een auto van laadvermogen 400 a 550 kg, daar heb je dan waarscheinlijk de adviesdruk voor maximaal gebruik voor nodig
dirk antwoordt op 7 november 2009:
@Jadatis mischien is het handig voor jouw om op elke Caravanband een Temperatuurmeter te monteren die je in de auto kan aflezen.En als de temperatuur op loopt een poosje in de schaduw gaan staan.??Wel opletten dat de draadjes vrij van de grond blijven maar dat zal je wel begrijpen
Vino. antwoordt op 7 november 2009:
Al deze reactie's lezende, vraag ik me af of het nog wel verantwoord is om met een gewone, bij de dealer gekochte combinatie, de weg op te gaan! Het zijn ,indien ik de berichten lees, een gevaar op de weg waar je met een grote boog om heen moet.Ik "kachel" al ongeveer 30-jaar met m'n span door Europa.Van noord naar zuid.Zorg natuurlijk voor een goede belading en bandendruk en om de 2-jaar een bovac beurt. Nooit geen probleem.Indien ik moet afgaan op de adviezen zoals hier geadviseerd, verkocht ik meteen de hele handel en ga ik met het vliegtuig op vakantie.Uiteraard rekening houdend dat de piloten misschien lazeret zat zijn, dat er voldoende kerosine aan boord is, dat de bestemming bekend is, geen laptops aanwezig etc.maak het niet spannerder dan het is: vakantie met de caravan, mits onderhouden, rekening houdend met elkaar en de voorschriften, is het mooiste wat een mens kan over komen!
antwoordt op 7 november 2009:
"Zalig zijn de onwetenden"
En ook bij het caravannen blijkt dat op te gaan. 😉
RobD antwoordt op 7 november 2009:
In vele gevallen zijn de onwetende niet zalig maar helaas niet meer in staat te caravannen. Om wat voor reden dan ook.
jadatis antwoordt op 9 november 2009:
Van: dirk schreef
Datum: 07 November 2009 om 17:30
@Jadatis mischien is het handig voor jouw om op elke Caravanband een Temperatuurmeter te monteren die je in de auto kan aflezen.En als de temperatuur op loopt een poosje in de schaduw gaan staan.??Wel opletten dat de draadjes vrij van de grond blijven maar dat zal je wel begrijpen
Kun je ook met een ifraroodcamera meten, moet je wel oppassen dat er geen vuil of modder op komt. Maar als je van te voren de drukken op orde hebt, hoef je je daar tijdens de vakantie niet druk om te maken.
Maar alle gekheid op een stokje, ik heb gewoon van de vakantie genoten, en mogelijk iets vaker naar de bandendruk gekeken.
@Vino. Je kunt gewoon met een gerust hart op vakantie gaan met een standaard auto en caravan. Maar als je weet wat belangrijk is ( zoals bandendruk, vind ik natuurlijk) en daar tijdens het rijden mee rekening houdt als je in uitzonderlijke omstandigheden terecht komt, dan kan je, dan te verwachten nadelige gevolgen voorkomen.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.