Caravantrekker.nl

Stekker klopt niet

Patrick vraagt op 13 maart 2009:

Vandaag was de Big Day (vrijdag de 13e, kon het weten!), ging onze splinternieuwe Adria Adora 462 PS caravan halen, alles gecontroleerd, stekker ingestoken, alles werkte, behalve... de remlichten van de caravan. De dealer heeft de wagen met andere caravans geprobeerd, zelfde probleem. Hij wou niet aan stekker prutsen (problemen electronica wagen). Terug naar de garage waar ze pas dinsdag naar de stekker kunnen kijken!

En voor diegene die mijn vorig lijntje nog herinneren, de autodealer zal me nu een document laten teken die hem van verantwoordelijkheid ontslaat wanneer het mis loopt!

Bij wie ligt de fout! 13 polige stekker van Adria (standaard).
Daar willen ze ook niet aan prutsen! Hopelijk kan de autodealer het probleem verhelpen zonder bijkomende complicaties,
Iemand dezelfde problemen gehad met combinatie Citroen Berlingo en Adria?

Groetjes,

Patrick (Belgie)

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Ton van Leeuwen antwoordt op 13 maart 2009:

Op afstand moeilijk te beoordelen, maar.....: hieruit blijkt wel dat je dealer de boel niet gecontroleerd heeft na aansluiten!


HF antwoordt op 13 maart 2009:

Dit is een lastige situatie. Ik weet niet of u een beetje technisch bent maar u zou een simpel testapparaatje kunnen maken. Als u op een extra steker een 12V lampje aansluit tussen de pennen 6 (remlicht) en 3 (massa) en deze steker op de 13 polige steker van de auto aansluit dan zou dit lampje moeten gaan branden als u op het rempedaal trapt. Vervolgens kunt u het lampje ook tussen ander pennen aansluiten om deze te testen.
Zo kunt u in ieder geval de aansluiting(en) van uw auto vergelijken met de standaard 13 polige aansluittabel.
Als deze allemaal goed zijn dan ligt het aan de aansluiting(en) van da Adria.

Succes


Bert antwoordt op 14 maart 2009:

Ja, je moet tegenwoordig alles zelf nalopen lijkt het wel... Een multimetertje is een handig hulpmiddel trouwens. Gewoon op 12V afstellen, via het schema - te vinden op onze site natuurlijk - de rem+ en de verlichting- met de twee kabeltjes aanraken. Iemand anders even op de rem trappen. En je weet hoe het zit (bij de auto dus) 😉


MD antwoordt op 14 maart 2009:

Omdat u Belgie achter uw naam zet vraag ik me af, over welke standaard aansluiting heeft u het? Ik heb in de dealer service documentatie van Citroen gekeken en daarin wordt geen trekhaakbekabeling vermeld (is geen bestelnummer van en bestaat dus niet), voor geen enkel type Citroen. Dus, welke standaard?

Omdat ik zelf Citroen rijder ben weet ik dat de 13-polige caravanaansluiting ingrijpt op de elektronica van de auto (achteruitrijverklikker wordt bv uitgeschakeld en het mistachterlicht van de auto doet het niet meer, dat van de caravan wel). Dus prutsen aan de kant van de auto is af te raden. De caravan heeft geen elektronica dus daar kun je makkelijk een wijziging in aan (laten) brengen.

Om te beginnen zou ik de schema's van beide 'standaarden' eens naast elkaar leggen en dan moet snel duidelijk zijn waar het probleem zit.

PS. Ik heb een 'duitse' Citroen en een Fendt en ik weet wel dat het nogal wat moeite heeft gekost om de 13-polige aansluiting aan de kant van de auto in orde te krijgen.


@Ed antwoordt op 14 maart 2009:

Sorry Patric maar nu kom je weer met de zelfde vraag. Snap je het nu echt niet? Ik heb sterk de indruk dat jij de verkeerde vragen stelt aan de man. Je vraagt toch niet om de bedrading te veranderen?
De dealer dient de bedrading aan te sluiten volgens de daarvoor geldende norm ISO 1724
Dat is jouw opdracht aan hem, daar heb je voor betaald en daarvoor hoef je geen risico aanvaarding voor te tekenen.

Ga niet zelf prutsen of meten nergens voor nodig. Bovendien als je dit per vergissing aan deze dealer laat weten, krijg je daar weer discussie over.

Ieder goede dealer heeft een testapparaat voor het controleren van de aansluitingen. (zoniet streep het woord "goede" maar weg) zie voorbeeld hier
http://www.ecs-electronics.nl/pdf/ECS_lightmateII_NL_small.pdf

Laat hem in jouw bijzijn even bewijzen dat de aansluiting OK is. Je hebt hem er tenslotte voor betaald.


Wim antwoordt op 14 maart 2009:

De Caravan achter een andere auto aansluiten doet hij het daar wel ligt het aan de caravan en niet aan de auto.
Succes.


antwoordt op 14 maart 2009:

Patrick, in jouw eerdere draadje heb ik onderstaande al eens vermeld;
“De stekkerdoos aansluiten dient te geschieden volgens DIN ISO 11446 norm. Hetzelfde geldt voor de stekker aan de caravan. Het is dankzij deze uniforme aansluiting dat een bij de autodealer gemonteerde stekkerdoos een feilloze aansluiting vormt met de door de caravandealer gemonteerde stekker aan de caravan.

Het komt voor dat dit soms niet feilloos gebeurt. En is meestal te wijten aan onduidelijke afspraken over wat wel en niet dient te worden aangesloten.
Vooral een constante plus aansluiten wil bij de autodealer nog wel eens voor problemen zorgen en men sluit dan alleen de verkeers verlichting aan. Alle extra aansluitingen moeten apart betaald worden. Tis maar wat je afspreekt.

Het is niet ongewoon dat er tussen autodealer en caravandealer een ‘van de kast naar de muur spelletje’ wordt gespeeld wanneer de aansluitingen niet allemaal zijn aangesloten.”
Dit is veelal te wijten aan of, onkunde van de dealer (zijn personeel) of, geen duidelijke afspraak wanneer iets wel of niet moet werken. (koelkastaansluiting bij fietsendrager heeft geen zin)

Kijk ook hier eens: http://caravantrekker.nl/algemeen/stekkers.php

Het advies van @Ed zijn mij raadzaam:”Laat hem in jouw bijzijn even bewijzen dat de aansluiting OK is. Je hebt hem er tenslotte voor betaald.


@Ed antwoordt op 14 maart 2009:

Sorry, ISO 1724 is een 7 polige aansluiting het moet zijn
ISO 11446 voor de 13 polige aansluiting zoals ook Roel aangeeft.


antwoordt op 14 maart 2009:

@ Patrick,
Ik vind het jammer dat sommige mensen u afraden om even een heel simpele test zelf te doen.
Het advies van HF en Bert is zondermeer goed, of neem een 12V spanningzoeker (hoort tot de standaarduitrusting van iedere caravanner 😉 ), krokodillenbekje ergens op massa, priem/schroevendraaier op pin 6. Iemand op de rem laten trappen en u weet wat u te doen staat:
Lampje brandt niet: terug naar autodealer
Lampje brandt wel: terug naar caravandealer

Ik ga er van uit dat de remlichten van de auto het wel doen en niet toevallig de zekering defect is.
Ja, lach maar, ik ga lang genoeg mee om veel rare dingen meegemaakt te hebben.
Hou ons op de hoogte svp.
vrgr


antwoordt op 14 maart 2009:

JT®,
Met een proeflampje ben je met een canbus auto snelt klaar.
Dat werkt nl niet. Bovendien loop je het risico daarmee storingen aan te brengen.
Je mag dan lang meelopen maar met de techniek meegaan is wat anders. 😉

En bovendien, waarom zelf modderen als de dealer mogelijk een foutje heeft gemaakt. Laat die zijn eigen fout herstellen. Als blijkt dat het met het proeflampje niet goed gegaan is zegt de dealer misschien wel dat het eigen schuld is, gezien het moeten tekenen van de opdracht zou ik daar voorzichtig mee zijn.


antwoordt op 14 maart 2009:

@ Bert,
Het is je vergeven want het was al laat/ nog vroeg...?

Maar "verlichting-" moet m.i. zijn "massa-".
vrgr


antwoordt op 14 maart 2009:

Er zijn 3 massa aansluitingen.
De verlichting- is een massa pool (3) die de massa verzorgd voor pool 1 t/m 8. Dit betreft de aansluitingen voor de rijverlichting.
Blijft over massapool 11 voor de geschakelde constant plus pool 10.
En de laatste massapool 13 voor de ongeschakelde constant pluspool 9. Wanneer deze polen (11 & 13) niet zijn aangesloten zul je überhaupt niets meten. Meten op verlichting- (pool 3) is dus het verstandigst.

De omschrijving van Bert is de juiste en duidelijkste. Hem hoeft niets vergeven te worden. 😉


Bert antwoordt op 14 maart 2009:

Zucht van verlichting... 😉 Ik had verlichting- idd bewust ingeklopt.
Wat Roel overigens beweert: (Met een proeflampje ben je met een canbus auto snelt klaar. Dat werkt nl niet. Bovendien loop je het risico daarmee storingen aan te brengen.), zou best eens waar kunnen zijn, ik heb geen verstand van die tovenarij. Zou dit ook het geval kunnen zijn als je met een multimeter aan de gang gaat Roel?


antwoordt op 15 maart 2009:

@ ®oel en Bert,
Ik legde voor mezelf de nadruk teveel op het woord "verlichting" en onvoldoende op het "-"teken, vandaar het misverstand en mijn advies om het krokodillenbekje rechtstreeks op de massa (chassis) te prikken.
Sorry.......wordt het me vergeven? 😉

En zoals Bert al schreef, ik ken het begrip "canbus" wel, maar ook voor mij is het tovernarij met vele vragen.
Wat is canbus precies?
Waarom kun je aan de stekkerdoos niet meten met een 12v spanningzoeker (multimeter?, zie vraag van Bert) of losse lamp?
Als je er wel een caravanlamp op kunt laten branden, waarom dan geen losse lamp?
Wie het weet mag mij wijzer maken, ik leer graag wat bij.
Gaan we door in dit draadje of opent de beantwoorder een nieuwe topic onder de naam "canbus"?
vrgr


joop antwoordt op 15 maart 2009:

Als deze Citroën Berlingo is uitgerust met een checkcontrol dan moet er een autospecifice kabelboom op. Als de dealer er een universele kabelboom opgezet heeft dan krijg je deze problemen waarbij de verlichting niet goed werkt bij de caravan. Dat hoort de Ciroëndealer te weten. Sommide Berlingos zijn met checkcontrol uitgerust. Daar hoeft u niets voor te tekenen, want dat is hun fout.
Anders moet u contact opnemen met de importeur in Belgie.
Succes verder!
Joop


RobD antwoordt op 15 maart 2009:

Juist Joop, veel merken gebruiken steeds meer 'merk specifieke' onderdelen om zo nog enige winst te genereren en het voertuig maar naar de merkdealer te krijgen voor onderhoud en service.
Met de electronica in de auto's word dit fenomeen steeds erger en het monteren van universele onderdelen zal langzaam afnemen.
Als consument ben je overgeleverd aan de dealer die een monopolie krijgt. Nu maar hopen dat de 'universele' fabrikanten hierop een antwoord weten.


antwoordt op 15 maart 2009:

Quote Bert:”Wat Roel overigens beweert: (Met een proeflampje ben je met een canbus auto snelt klaar. Dat werkt nl niet. Bovendien loop je het risico daarmee storingen aan te brengen.), zou best eens waar kunnen zijn, ik heb geen verstand van die tovenarij. Zou dit ook het geval kunnen zijn als je met een multimeter aan de gang gaat Roel?
»
Met een hoogOhmige multimeter of een LEDtester loopt je minder risico. Men meet op de trekhaakdoos aan de uitgang van de interface. Hier kunnen natuurlijk normale lampen op branden. Voeding en massa worden verzorgd door de interface. Zodra men hier aan gaat meten gelden heel andere spelregels mbt spanning en stroomsterkte. Bij een max. van 100mA zorgt een 12v proeflampje dus voor een ‘kortsluiting’ en een hoogohmige multimeter niet. Ook een LEDtester van 20 mA kan veilig gebruikt worden.

Maar, ……de auto van Patrick is één dag oud! Zou het nu echt niet verstandiger zijn dit probleem aan te kaarten met de dealer? Hij kent hem vast nog wel. 😉


antwoordt op 15 maart 2009:

@®oel,
Roel zou je zo vriendelijk willen zijn om mijn kennis even wat bij te spijkeren?
Als ik op de site van www.conrad.nl inklop: ledtester 12v 20ma. Dan krijg ik een led te zien.
Kun je met dit simpele ding veilig testen?
Bestaan deze dingen ook in een soort spanningzoekermodel?
Kun je hiermee ook "gewone oudere" auto's doormeten?
Dank en vrgr


Tjinne antwoordt op 15 maart 2009:

@ Patrick (Belgie) hier Tjinne (Belgie) ik denk dat het duidelijk is en dat Uw dealer in de fout is en je moet helemaal NIKS tekenen en als hij dat durft te beweren dan kent hij er volgens mij geen kl....n van om trekhaken te plaatsen , als je de verschillende berichten leest ga je zien dat het niet zo eenvoudig is om zo maar een trekhaak te plaatsen op eender welke wagen want bijna al de recente wagens werken met canbussen en die kan je NIET zomaar aansluiten , hopelijk komt het in orde voor U , veel suc6 nog ,
Tjinne


antwoordt op 15 maart 2009:

De genoemde LEDtester is een proeflampje maar dan een met een LED als lampje. Deze kan gewoon als spanningszoeker gebruikt worden. Het opgenomen vermogen is natuurlijk veel kleiner.
Bij het meten aan een canbus interface zal bij gebruik van een LEDtester deze niet defect raken. De datastroom wordt natuurlijk wel verstoort omdat deze wordt opgenomen door de LEDtester en zal dus de interface niet meer werken omdat deze de informatie niet meer krijgt welk signaal er moet worden doorgestuurd.
Een hoogohmige multimeter geeft dit probleem niet. 😉


Patrick antwoordt op 17 maart 2009:

Bedankt voor de vele reacties!

Met jullie info bij de hand en met een klein hartje naar garage gereden, bewust de verkoper gemeden en direct naar technische service gegaan, Ze zijn er anderhalf uur aan bezig geweest met testplaat en uiteindelijk nieuwe contactdoos geplaatst denk ik (maar van ver in het oog gehouden om de technieker niet nerveus te maken!). Na 1/2 uurtje kwam ik de verkoper tegen die me er nogmaals op aansprak dat dit eigenlijk op mijn verantwoordelijkheid diende te gebeuren. Heb hem duidelijk gemaakt dat enkel het remlicht niet werkte (ook niet op de technieker zijn testplaat en de koppeling standaard duidelijk fout zat! En dat er niets diende te worden gewijzigd maar dat alles wel diende te werken! Niets betaald, garantie geldig!

Iedereen bedankt om mij een assertief gedrag aan te leren!

Ben de nieuwe caravan gaan halen en de combinatie met de Berlingo was perfect. Had moeite om braaf tussen de vrachtwagens te blijven aan 90/uur. Ging gezwind naar 110! Mag in België!

Groetjes,

Patrick.


antwoordt op 17 maart 2009:

Van harte gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst en heel veel plezier ermee. Fijn om te horen dat het goed is afgelopen.
En met de remblokjes komt het ook goed, zeker weten!
vrgr.


@Ed antwoordt op 17 maart 2009:

Eind goed al goed Patrick. Het zou mooi zijn geweest als die "klantvriendelijk" verkoper zijn excuus had aan geboden.
Maar wat kan jouw dat brommen 😉

Veel caravan plezier.


W. Visser antwoordt op 19 maart 2009:

Heren,

Kijk voor informatie over trekhaak bekabeling en stekkerdozen op de website van de grootste leverancier van trekhaak bekabeling in Europa de Firma ECS Electronics uit BREDA
Hopelijk heb ik hiermee eenieder uit zijn lijden verlost.

Zie www.ecs-elecronics.nl

Mvg.
W.Visser


@Ed antwoordt op 19 maart 2009:

Dit noemen ze "mosterd na de maaltijd" 😉)


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker