Marc Arthur vraagt op 20 maart 2009:
Ik las in het vermaarde Franse maandblad "le Caravannier" dat vanaf 2009 de maximum snelheid voor aanhangwagens, getrokken door een voertuig met een maximum toegelaten eigen massa hoger dan 3,5 ton gewijzigd is. In dergelijk geval zou een span maximum 90 km. per uur op de autoweg en 80 km. per uur op de gewone wegen bedragen. Er zou ook een sticker "90-80" verplicht aangebracht dienen te worden op de caravan. Ik weet niet of iemand hiervan ook op de hoogte is en wat de weerslag zou zijn voor de buitenlandse, Nederlandse en Belgische, kampeerders.
@Eric antwoordt op 20 maart 2009:
Ik denk dat de invloed niet al te veel zal zijn als dat bericht waar is.
Weinig Hollanders rijden met een trekauto met een met een maximum toegelaten eigen massa hoger dan 3,5 ton.
Zou alleen gaan gelden voor voertuigen die in Nederland onder de vrachtauto vallen, of heb ik het mis?
Bert antwoordt op 20 maart 2009:
Overheden en regeltjes... ;(
De Franse wettekst (Article R.413-8) luidt als volgt:
La vitesse des véhicules dont le poids total autorisé en charge est supérieur à 3,5 tonnes ous des ensembles de véhicules dont le poids total roulant autorisé est supérieur à 3,5 tonnes, (...): 90 km/h sur autoroute; 80 km/h autre routes. (En 90 op door vangrails gescheiden tweebaans wegen mits je onder de 12.001 kg blijft) 😉
Ik maak daaruit op dat het gaat om het bruto totaalgewicht van de auto (letterlijk: voertuig met een hoger toegestaan bruto gewicht..) *OF* om een combinatie van voertuigen met een totale toegestane massa (treingewicht dus) die boven de 3,5 ton uitkomt.
Het Franse blad Camping & Caravanning komt echter tot een geheel andere interpretatie. Het meldt in het aprilnummer 2009 dat die 3,5 ton betrekking heeft op het toegestane treingewicht (PTRA = Poids Total Roulant Autorisé) van de auto zoals dat vermeld staat op het kentekenbewijs (uitzonderingsland Nederland vermeld dit gewicht niet, maar het is wel degelijk een 'beperkende' en wettelijke factor van belang) en geeft twee voorbeelden.
Een Citroën C5 die 2155 kg mag wegen trekt een aanhangertje van 500 kg. Die mag dus nu niet harder dan 90 op de snelweg, vanwege het feit dat de auto een toegestaan treingewicht heeft van 3755 kg. Een Renault Mégane heeft een toegestaan treingewicht van 3113 kg, trekt een toegestane 1300 kg wegende caravan en die mag gewoon 130 blazen op de snelweg. Beide auto's trekken dezelfde caravan en dan verandert er niets. De veel lichtere Renault mag 130 en de veel beter in balans zijnde Citroën combinatie mag 'slechts' 90.
Ook wij hebben wel eens de vraag gesteld overigens, wat nu het feitelijk toegestaan treingewicht is (i.v.m het E-rijbewijs):
1) de auto mag 2000 kg wegen en de caravan 1600 = 3600 kg óf
2) de auto heeft een toegestaan treingewicht van 3400 kg. Punt.
Wel, de conclusie - hoewel niet echt goed onderbouwd door 'kenners' is toch punt 1: de voertuigen APART van elkaar optellen.
Allez, de Franse pers (althans C&C) ziet het kennelijk anders en komt tot een wel heel vreemde praktijksituatie, die ook wel eens van toepassing zou kunnen zijn in België. Zij hebben een soortgelijke regeling namelijk ook!
Oh ja, er moet een 80/90 sticker op de aanhanger. En ik vraag me ook af of dit verplicht is voor buitenlanders die Frankrijk bezoeken. Tijd dus voor een topontmoeting van onze regeringsleiders in Brussel. Dat gelazer met die crisis moet maar eens afgelopen zijn: tijd voor belangrijker dingen!! 😉
Oh ja 2: het artikel van C&C kun je in dit forum vinden:
http://www.volavoile.net/index.php?showtopic=7895
Bert antwoordt op 20 maart 2009:
Oh ja 3: graag reageren op inhoud en niet in de trant van 'het zal tijd worden dat die Fransen op de snelwegen normale snelheden voor caravanners gaan hanteren...'. Reacties met dat soort inhoud worden rücksichtlos - om maar eens een goed Frans woord te gebruiken - verwijderd.
(Dank u)
Bert antwoordt op 20 maart 2009:
Mij lijkt zo'n snelheidsregeling 'logisch' voor combinaties waarvoor een E-rijbewijs noodzakelijk is. De bestuurder in het voorbeeld van die dikke C5 met aanhangertje hoeft dat dus beslist niet te hebben. Mogelijk dat de bestuurder van de Mégane dat 'beslist' wel moet hebben. Kortom, te krom voor woorden, die veronderstelde nieuwe wetgeving. Typisch verzonnen door een stelletje ambtenaren die slechts enigermate praktijkervaring hebben op een fiets als vervoermiddel.
Tijs antwoordt op 20 maart 2009:
Dat wordt dus toch vroeg opstaan en erg goed opletten eind april. We gaan dan via Calais naar Kent (UK). Ik weet nu amper nog hoe hard ik waar mag rijden. In Nederland geldt eind april een ander maximum dan bij terugkomst in mei. België leek 120, maar is blijkbaar ook dubieus. Frankrijk: wie weet het nog? Engeland: verkeersborden omrekenen van mph naar kmu. Waar kan ik tekenen voor de petitie om die Euro-top NU te laten plaatsvinden? 😉 Misschien een regel dat je op basis van ene individueel trekkrachtrapport een Europese max. snelheid voor je combi krijgt? Scheelt een hoop geregel en ik hoef niet 50 stickers achterop mijn caravan te plakken.
Maar dit terzijde hoop ik dat we een jurist in ons midden hebben die mij kan vertellen hoe hard ik nu met mijn combi door België en Frankrijk mag. Trekker is en personenauto <3.500 kg, maar de combi is qua feitelijk én toegestaan treingewicht >3.500 kg.
Ik ben niet van plan om 120 kmu te gaan rijden maar het is wel lekker om niet bij een inhaalactie op 100kmu meteen aan de kant gezet te worden. Terwijl dat een snelheid is die de Duitsers weer officieel acceptabel vinden en waarop de combi zich ook al ruimschoots heeft bewezen.
Marc Arthur antwoordt op 20 maart 2009:
Voor alle duidelijkheid: in België is de maximum snelheid voor een span (auto + caravan) zwaarder dan 3.5 ton 90 km/uur op de autowegen.
De uitleg van Bert is correct en ik heb ook mijn bedenkingen bij het feit dat je met een relatief lichte Mégane 130 mag rijden terwijl je met een stevige C5 maar 90 mag doen op de autoweg. Waar is de eenmakingsgedachte van Europa? Tijs: ik stel voor dat we een gadget ontwerpen, een soort rekenmachinetje om de maximum snelheden per land bij te houden of dat we een handeltje met caravanstickers aan de Franse grens beginnen.
@Ed antwoordt op 20 maart 2009:
Volgens mij is dit geen nieuws maar al geruime tijd het geval. Ik denk dan aan de discussie enige tijd geleden over de snelheid tijdens afdaling (het onderbord met caravan) Toen vroeg iedereen zich af waarom de aangegeven snelheidsbeperking niet zou gelden voor een span > 3500 kg
Wel dat is dus omdat deze groep al wettelijk in snelheid wordt beperkt.
Tijs antwoordt op 20 maart 2009:
Bedankt voor de uitleg: ik houd het op 90 kmu (behalve eerste stukje NL 😉). Als ik op onze vrienden van de ANWB had vertrouwd had ik in België max 120 kunnen rijden (zie hun landeninformatie). Ga ik dus maar niet doen.
@Eric antwoordt op 20 maart 2009:
@Tijs: Ik ken je combinatie niet maar Belgie is "gewoon" 120 km/uur tenzij je combinatie > weegt dan 3500 kilo.
Indien > 3500 kilo max is 90 km/uur.
Niets verwarrends aan geloof ik toch?
Tijs antwoordt op 20 maart 2009:
@Eric, een paar berichtjes geleden had ik al aangegeven dat mijn combi feitelijk en op papier >3.500 kg is. Kijk je vervolgens op ANWB landeninfo dan staat daar alleen dat je met een auto met aanhangwagen op de snelweg 120 kmu mag rijden. Erg duidelijke pagina, maar blijkbaar dus niet correct.
renaat antwoordt op 21 maart 2009:
stel je bezit een kleine VA van 2500 kg die 1500 kg mag laden... max snelheid in frankrijk is dan 90 kmh! ook als hij niet geladen is!!!
stel je bezit een kleine VA van 2500 kg die slechts 1000 kg mag laden...max snelheid in frankrijk is dan 130 kmh. zowel leeg als beladen")
Voor auto+caravan geldt hetzelfde, wel de twee aparte MTM'S optellen; bvb 2000 + 1300 < 3500 kg, dus 130 kmh, maar niet voor mij.")
En als je het niet gelooft... "tant pis"
Bert antwoordt op 21 maart 2009:
Je mist het punt... Tenminste één gerenommeerd Frans caravantijdschrift geeft aan de MTM auto + MTM caravan > 3500 kg een andere uitleg. N.l. Max toegestaan treingewicht zoals bepaald door de autofabrikant.
Nu denk ik dat zij het mis hebben, maar wie ben ik (of jij, die weliswaar dichter bij de Franse grens woont dan ik)? Mijn Frans is te slecht om fora e.d. te kunnen volgen, dus bij deze een uitnodiging aan ieder die dat wel kan en tijd heeft dit uit te zoeken.
Hoe dan ook, de vraag blijft dan nog of ook buitenlanders dan die stickers moeten voeren.
renaat antwoordt op 21 maart 2009:
Als het je kan plezieren, mijn kennis van het Frans is redelijk sinds 1965.
De WETTEKST art R413-8 is voor mij duidelijk
"poids total autorisé en charge est supérieur à 3,5 tonnes"
dat slaat op mijn VA die geladen de 3,5 ton MAG overschrijden en dus leeg of max geladen beperkt blijft tot 90 kmh.
"poids total roulant autorisé"
dat slaat volgens mij op het 'treingewicht' van een combinatie. Vanaf het ogenblik dat dit constructeurgegeven hoger is dan 3,5 ton, geldt opnieuw de 90 kmh, zelfs al weegt de combi op de weg SLECHTS 3 ton.
Het verhaal van de C5 van 2155 kg met aanhanger van 500 kg, snap ik niet.
De grens van 3,5 ton is niet bereikt met 2655 kg en ook het treingewicht is niet bereikt. toch?
Het antwoord op de stickers voor buitenlanders moet ik je schuldig blijven.
grt R.
Dirk antwoordt op 21 maart 2009:
Jammer!
Ik vond het heerlijk legaal 130 met de caravan.
antwoordt op 21 maart 2009:
R413-8-versie in werking op 17 maart 2009, sinds 12 juli 2008 gewijzigd bij decreet nr. 2006-1812 van 23 december 2006 - art.
De snelheid van voertuigen waarvan de toegestane maximum beladen gewicht van meer dan 3,5 ton of combinaties van voertuigen waarvan het totale gewicht rollend toegestaan meer dan 3,5 ton, met uitzondering van de voertuigen is beperkt tot :
1 ° 90 km / h op autosnelwegen;
2 ° 80 km / h op wegen met voorrang en als zodanig geïdentificeerd. Echter, deze snelheid wordt verhoogd tot 90 km / h voor voertuigen waarvan het totale gewicht is minder dan of gelijk aan 12 ton op wegen met twee gescheiden door een mediane strippen;
3 ° 80 km / h op andere wegen. Echter, deze snelheid is verlaagd tot 60 km / h voor een geleed voertuig of aanhangwagen waarvan het gewicht meer dan 12 ton.
4 ° 50 km / h in de stedelijke gebieden. Echter, deze snelheid wordt verhoogd tot 80 km / h op de Parijse ringweg.
Bron: http://droit-finances.commentcamarche.net
@Ed antwoordt op 21 maart 2009:
Ok grapje kan niet :-(
Maar mag ik dan aan Roel vragen zijn tekst nog even bij te schaven?
Ik denk nl. dat eenduidig begrip in deze belangrijk is.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 maart 2009:
Ik snap het probleem niet. De vertaling van Roel lijkt mij juist en is goed begrijpelijk. Blijft alleen de interpretatie van e.e.a.
@Ed antwoordt op 21 maart 2009:
Menno, ik bedoel bijv de eerste alinea.
Ik denk dat het hier het volgende bedoeld word maar lees het niet in de tekst van Roel:
"De snelheid van voertuigen met een maximum toegestaan gewicht van meer dan 3,5 ton of samenstellen van voertuigen met een gezamenlijk maximum toegestaan gewicht meer dan 3,5 ton, is beperkt tot: "
Misschien pietluttig mijnerzijds maar wel belangrijk voor een eenduidig begrip.
leo antwoordt op 28 maart 2009:
het klopt op de site van de ANWB staat precies hoe de nieuwe regels zijn. Een vw transporter of nissan patrol met een beetje caravan mag straks niet meer sneller dan 90 km op de autoroute. Totaalgewicht boven 3500kg.
Vele van deze combinaties vliegen je nu boven de 100 km op de autoroute voorbij (meestal Hollanders) Met een zware trekauto en caravan gaat dat ook prima.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 maart 2009:
En als de anwb het zegt dan is het zo 😉
Staat daar ook iets over het maximaal treingewicht dat als basis wordt genomen of de stickers die gevoerd zouden moeten worden?
antwoordt op 31 maart 2009:
Wie van onze Belgische vrienden beheerst zo goed de Franse taal dat hij/zij onderstaand stukje goed kan vertalen in het nederlands. (Ik denk dat ik ongeveer snap wat er staat. Maar "denken te snappen" is me niet goed genoeg in dit geval.)
Ik ben met name geïnteresseerd in wat de begrippen PTRA en PTAC precies betekenen:
Hartelijk dank
JT®
Publié le 1er août au journal officiel, le décret n°2008-754 du 30 juillet 2008, définit la mise en application de décisions concernant la limitation à 90km/h de la vitesse maximale autorisée pour les ensembles de véhicules d’un poids total roulant autorisé (PTRA) de plus de 3,5 tonnes dont l’élément tracteur a un poids total autorisé en charge (PTAC) inférieur à 3,5t.
En clair, si vous avez besoin du permis E pour tracter une remorque de planeur, votre vitesse est désormais limitée à 90 km/h !
Harry antwoordt op 1 april 2009:
Geplaatst op 1 augustus in het Staatsblad,
Decreet nr. 2008-754 van 30 juli 2008,
wordt de uitvoering van de besluiten met betrekking tot de beperking tot 90km / u de maximumsnelheid voor voertuig combinaties met een totaal gewicht van het rollend geautoriseerd (PTRA) van meer dan 3,5 ton. de trekauto heeft een toelaatbare gewicht (GVWR) van minder dan 3,5 t.
Duidelijk, zonder E rijbewijs word het trekken van een zweefvliegtuig aanhangwagen, boven dit gewicht is je snelheid nu beperkt tot 90 km / h!
@Eric antwoordt op 1 april 2009:
Ben benieuwd hoeveel combi's zich daar aan gaan houden.
RobD antwoordt op 1 april 2009:
Ben ik blij dat ik al 20 jaar niet meer in Fr kom voor mijn vakanties. Mooi land maar die Fransen............
Theo antwoordt op 1 april 2009:
.......zijn heel aardige mensen.
Hans B antwoordt op 1 april 2009:
Helemaal mee eens, Theo!
renaat antwoordt op 1 april 2009:
Ik ben en blijf Frankofiel 😉
Ter zake
"PTRA = poids total roulant autorisé de l'ensemble..."
in Nederlands = totaal toegelaten gewicht van de rijdende combinatie > 3500 kg
daar heb je een B+E voor nodig en de max snelheid is beperkt tot 90 kmh ALTIJD (op de autostrades) en 80 kmh op de gewone wegen.
PTAC = poids total à charge = totaal gewicht van het trekkend en beladen voertuig en dat moet < dan 3500 kg zijn.
voorb: een citroen C5 mag beladen 2200 kg wegen en voldoet dus aan de regel PTAC < 3,5 ton
een Nissan pickup daarentegen, leeg 2,2 ton, max. geladen 3,7 ton - ik zeg zo maar wat - voldoet niet aan de regel PTAC < 3,5 ton... dus 90 kmh
grt R.
Sib antwoordt op 17 april 2009:
Ik heb met verbazing het bovenstaande gelezen,en ik denk/vrees dat renaat de tekst juist interpreteert.
Toch heb ik nog een beetje hoop : als een caravan als personenvervoer wordt beschouwd (echt vrachtvervoer is het toch ook niet) kan R-413-8-1 misschien uitkomst bieden (zie hieronder)
Article R413-8-1 En savoir plus sur cet article...
Modifié par Décret n°2008-754 du 30 juillet 2008 - art. 17
Toutefois, la vitesse des véhicules visés à l'article R. 413-8 qui sont destinés au transport de personnes et dont le poids total autorisé en charge est supérieur à 3, 5 tonnes et inférieur ou égal à 12 tonnes est limitée à :
1° 110 km / h sur les autoroutes ;
2° 100 km / h sur les routes à deux chaussées séparées par un terre-plein central lorsqu'elles sont à caractère prioritaire et signalées comme telles ;
3° 80 km / h sur les autres routes.
Koen antwoordt op 17 april 2009:
"""Toutefois, la vitesse des véhicules visés à l'article R. 413-8 qui sont destinés au transport de personnes et dont le poids total autorisé en charge est supérieur à 3, 5 tonnes et inférieur ou égal à 12 tonnes est limitée à :"""
Daarmee bedoelen ze minibussen en kleine touringcars mee.
Echt geen caravans = een aanhangwagen.
M&M antwoordt op 18 april 2009:
Hallo Heren,
Ik wil eens graag weten hoe hard ik met de caravan mag rijden want nu weet ik het helemaal niet meer, verleden jaar mocht het nog 130km p.u. met auto en caravan in Zuid Frankrijk. Ik rijbewijs BE-CE-C1E-DE-D1E en rijdt in een Renault Espace massa leeg gewicht 1685 kg, max toelaatbare massa 2480 kg, caravan Hobby 450 massa ledig gewicht 1040 kg en max. last as 1350 kg.
Hoe hard mag ik nu rijden in Zuid Frankrijk, in België en in Duitsland, Mijn zwager heeft een Renault Sénic 2.0 16v uit 2000 met dezelfde caravan maar een massa ledig gewicht van 1200kg, hoe snel mag hij dan rijden met caravan, alvast bedankt.
Groetjes,
M&M
antwoordt op 18 april 2009:
M&M, volledig duidelijk wordt het na het lezen van deze pagina:
http://caravantrekker.nl/algemeen/snelheden.php
Sib antwoordt op 18 april 2009:
Vooreerst een kanttekening bij Bert's bericht van 20 maart , waar hij stelt :uitzonderingsland Nederland vermeld dit gewicht niet.
In Belgie staat dit treingewicht evenmin op het inschrijvingsbewijs vermeld, maar wel op het gelijkvormigheidsattest. Voor mijn Hyundai Tucson 2.0 CRDi 4x4 klopt de som van maximumgewicht van de auto + maximum van de aanhanger perfect.(2260 + 1600 = 3860 kg)
Maar het interpretatieprobleem, gesteld in C&C blijft. Ik heb naar een Frans politiebureau gebeld, maar daar wisten ze van heel de zaak niks. Ze zeiden dat een caravan sinds jaar en dag maar 90 km/u mocht in Frankrijk, ongeacht het gewicht.
Vermits het niet echt raadzaam is om met die mensen in discussie te gaan heb ik het maar zo gelaten, temeer omdat het een internationaal telefoontje was😉
Ik heb nu een mailtje gedaan aan de Franse ambassade, met de vraag of zij me kunnen verder helpen, of me een dienst kunnen noemen die klaarheid kan scheppen.
Ik houd jullie alleszins op de hoogte als ik antwoord krijg.
Tot slot nog één vraagje :
Ik lees hier op de fora dat het mogelijk zou zijn om de MTM van een caravan te verlagen.(in mijn geval zou een vermindering van 60 kg KUNNEN volstaan)
Hoe doet men dat ? Mijn caravandealer weet het niet...en als bijkomend probleem is mijn caravan een Delta,een Chateau dus, en die maken ze helaas niet meer...
antwoordt op 18 april 2009:
Sib, zie de website van de RDW voor een een aanvraagformulier.
Sib antwoordt op 18 april 2009:
Bedankt voor de info, Roel, maar ik ben Belg. Geen idee of we hier in België een gelijkaardige dienst hebben, maar ik zal er eens naar googelen.
Alvast bedankt voor de tip!
Bert antwoordt op 19 april 2009:
Correct Sib, je refereert naar het interpretatieprobleem van die 3.500 kg zoals ik dat aangekaart heb in het begin van dit draadje. Zoals ik dit lees in de wetgeving houdt dat eigenlijk in de rijbewijs E voorwaarde... De C&C en dat andere franse tijdschrift interpreteren (of interpreteerden?) dit blijkbaar anders en was het >3500 kg toegestaan treingewicht van de auto al voldoende om met een aanhangertje van nix niet harder te mogen dan 90. Een veel lichtere auto mag (zou mogen) met een 'dikke' caravan gewoon 130 blijven knallen, simpel vanwege het feit dat het toegestaan treingewicht van de auto (let wel, van de auto!!!) beneden de 3500 kg blijft.
M&M heeft een Espace die mag 2480 kg wegen, daarbij opgeteld de 1350 van de caravan is 3830 kg / en bovendien staat er op het typeplaatje van de auto een hogere toegestane treinmassa dan 3500 kg dus dan is het simpel: 90, In Frankrijk dus. Duitsland is een heel ander verhaal, gewoon 80 en volgens voorwaarden (en feitelijke keuring) 100. In België is het de 'veronderstelde' franse wetgeving, zoals ik hem interpreteer: 120 <3.500 kg en 90 >3.500 kg toegestaan treingewicht van het SAMENSTEL van auto en caravan.
Marc Arthur antwoordt op 19 april 2009:
Ik heb blijkbaar wat in gang gestoken op 20 maart ll. Ikzelf heb ook wat nagevraagd bij de Franse Gendarmerie, maar daar geven ze ook een heel tegenstrijdige uitleg. Ik ben er zeker van dat de Franse gendarmerie ongeveer in de laatste week van juni (vlak voor de massale vakantieuittocht) de violen gaat gelijk stemmen en gerichte controles gaat doen. Een span met een totaal toegelaten gewicht van meer dan 3,5 ton mag max. 90 op de autoweg en 80 op de gewone weg. Een ervaren kampeerder in Frankrijk weet het: de gendarmes staan altijd en overal en doe vooral geen moeite om te discussiëren: een verwittigd kampeerder is er twee waard!
M&M antwoordt op 19 april 2009:
Iedereen bedankt voor jullie reactie`s, verder een fijne vakantie gewenst.
Leonos antwoordt op 20 april 2009:
Dus ik zal maar het zeker voor het onzekere nemen en met mijn Renault Espace (max. trein = 4150Kg), mooi 90Km/h blijven rijden.
Ik ga zowieso niet de kritische snelheid opzoeken.
ik vindt 130Km/h wel absurd.
antwoordt op 20 april 2009:
Leonos, het hoge eigen gewicht van de Espace zorgt voor voldoende tegengewicht waar de caravan braaf bij in de pas zal blijven.
Overigens zal de ‘kritische snelheid’ moeilijk te vinden zijn. Dit is per situatie verschillend. Het zal eerder zo zijn dat de ‘kritische snelheid’ jou eerder vindt dan andersom.
Een caravan is niet geconstrueerd voor snelheden boven 100km/u. Een evenwichtig en goed beladen caravan en trekker is goed in staat een kruissnelheid aan te houden van 130km/u. Het verdient echter aanbeveling hierbij goed de immer veranderende weers- en verkeerssituatie goed in ogenschouw te blijven houden. Dit is zeer vermoeiend en vraagt veel concentratie.
@Ed antwoordt op 21 april 2009:
®oel
"Een caravan is niet geconstrueerd voor snelheden boven 100km/u. Een evenwichtig en goed beladen caravan en trekker is goed in staat een kruissnelheid aan te houden van 130km/u"
Met de eerste zin ben ik het geheel eens Roel. Maar dan in de tweede beweren dat 130km/u ook goed is???
En "kruissnelheid" is toch echt de gemiddelde snelheid dwz dat je dan zeker 140 moet rijden om dit gemiddelde te bereiken. Hoop dat ik dan niet in de buurt ben.
Sommigen hier vertrouwen op je kennis, maar dit moet je wel even nuanceren vrees ik.
RobD antwoordt op 21 april 2009:
Net terug uit Italië met een kruissnelheid van 130km/u. Op de "cruisecontrol". Mijn gemiddelde snelheid komt hierdoor op 100km/u. Naar mijn bescheiden mening is een "cruise" snelheid toch even wat anders als een gemiddelde snelheid.
Enne Roel, is het niet zo dat we bij ieder snelheid allert moeten zijn en blijven?
antwoordt op 21 april 2009:
Met excuses Ed, ik versta onder kruissnelheid de actuele momentane snelheid waarmee men koerst.
Een gemiddelde snelheid is de denkbeeldige constante snelheid van Start naar Stop en dat is niet wat ik bedoel.
Het gaat om de feitelijk gereden snelheid en die kan bij een goed ‘gebalanceerde’ combinatie ver boven de 100km/u liggen.
Zoals aangegeven zal dit telken malen per situatie kunnen wisselen en zal men juist vanwege die wisseling contant op z'n qui-vive moeten zijn om niet verrast te worden.
@RobD, Uiteraard dient men altijd goed op te letten maar dat moet ook zonder caravan. Wanneer je echter koerst op hoge snelheid zal je toch meer moeten anticiperen en iets alerter moeten blijven en dat vreet energie. 😉
@Ed antwoordt op 21 april 2009:
van Dale Taalweb:
U hebt gezocht op het woord: kruissnelheid.
RESULTAAT
kruis·snel·heid de; v gemiddelde snelheid bij normale vaart of vlucht
Ik verzin het niet. 😉
antwoordt op 21 april 2009:
Gefeliciteert Ed, je mag door voor de koelkast! 😉 (=oud grapje)
Ik denk, en vele met mij dat er in de ‘volksmond’ een duidelijk onderscheidt wordt gemaakt tussen de gemiddelde snelheid en de kruissnelheid, ondanks wat van Dale er van vindt.
Wikipedia zegt er dit van:
De kruissnelheid is de hoogste snelheid waarmee een voertuig zich lange tijd achtereen kan voortbewegen
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruissnelheid
of
Kruissnelheid
Gewone vaarsnelheid, waarbij niet het uiterste van de motor wordt gevergd.
Gevonden op http://members.lycos.nl/lexicografie/lex
of
kruissnelheid
de gebruikelijke snelheid van het schip. Bij vrachtschepen: meestal de snelheid, die het schip, bij het gebruikelijke motortoerental, behaalt.
Gevonden op http://www.debinnenvaart.nl/binnenvaartt
of
De Kruissnelheid is de snelheid waarbij het brandstofverbruik het meest efficient is. Een vliegtuig vliegt op kruissnelheid op momenten dat de hoogte gelijk blijft. De koerst kan wel wijzigen. Vaak is dat het grootste deel van de vlucht, vanaf opstijgen tot aan de nadering voor de landing.
Verkeersvliegtuigen verbruiken het grootste deel van hun brandstof tijdens kruisvlucht. Omdat het vliegtuig lichter wordt tijdens het vliegen, bespaart grote hoogte nog eens extra brandstof. Echter moet een vliegtuig vanwege veiligheidsredenen op een toegewezen hoogte vliegen. Tijdens lange vluchten kan het wel voor komen dat een vliegtuig tijdens de vlucht toestemming krijgt hoger te gaan vliegen om zo extra brandstof te besparen.
Verkeersvliegtuigen zijn ontworpen om op kruissnelheid zo efficiënt mogelijk te zijn. Tevens heeft een vliegtuig een optimale kruishoogte voor een bepaalde belading, zwaartepunt, temperatuur, luchtvochtigheid en snelheid.
Op deze hoogte bestaat een balans tussen de hogere grondsnelheden, de toename van luchtweerstand, afname van motorvermogen en efficiëntie op grotere hoogte.
Bron: http://www.nederlandseluchtvaart.nl/forums/f28-nederlandse-luchtvaart-encyclopedie-dutch-aviation-encyclopedia/kruissnelheid-5002/
e.e.a. lijkt mij verder vrij duidelijk.
@Ed antwoordt op 21 april 2009:
Duidelijk
1. Je had tijd over
2. Je vliegt graag en dat was nu net de crux van mijn opmerking.
Als je terecht stelt dat het merendeel der caravans niet is ontworpen en goedgegekeurd voor snelheden boven de 100 km/u begrijp ik niet waarom je in dezelfde alinea stelt dat een goed beladen caravan best met een snelheid van 130 km/u kan "laag vliegen"
antwoordt op 21 april 2009:
Dat geeft nix.
Neefie antwoordt op 21 april 2009:
Ieder die met 130 km/u onderweg is (met caravan) valt bij mij in de categorie "Malloten"
Zowel voor de verkeersveiligheid, (ook van andere medeweggebruikers) en het behoud van de caravan.
Ongeacht of de combinatie wel of niet goed geladen is.
antwoordt op 21 april 2009:
En iemand die solo 160 km/u rijdt?
@Ed antwoordt op 21 april 2009:
Blijf even bij het onderwerp Roel
antwoordt op 21 april 2009:
Neen, als je iemand een mallot noemt die 130 met een caravan rijdt ben ik benieuwd wat je van iemand vindt die andere dingen doet die je zelf misschien niet doet.
Het heeft nochtans alles te maken met snelheid of maximum snelheid al of niet met caravan. Dus on topic. 😉
Maar voel je vrij jezelf aan deze discussie te onttrekken.
Pat antwoordt op 21 juni 2009:
Oké de snelheid is zover duidelijk, houd deze maar een beetje tussen de 90 en 100 km/u.
Wel jammer, want mijn combinatie weegt op papier maar 10 kg meer dan 3500 kg treingewicht.
Maar dan het geval stickers, ik dien nu dus een sticker van 80 en 90 op mijn caravan te plakken?
Helaas als dit zo is, want ik vind die Duitse 100 sticker ook geen schoonheid op een caravan en dan komen er nog 2 van die lelijke dingen bij.
Bert.s antwoordt op 22 juni 2009:
Iemand die 130kmh met de caravan rijd is inderdaad geen malloot.
Ik vind dit meer iemand die onverantwoord bezig is.
Als er iets gebeurd bij een snelheid van 130kmh dan is het toch een stuk lastiger corrigeren dan bij 90 kmh.
Ook al ben je zelf de beste chauffeur, want let op! alleen die andere mensen maken fouten....ik niet.
Ik heb net zelf een hele dag slipcursus gehad, en heb ondervonden dat de bocht halen, of net niet ,toch kwam doordat ik net 2 kmh harder ging rijden.
Ook uitwijken...zelfde verhaal, en ik had er met de training nog niet eens een caravan achter!
groet Bert.s
antwoordt op 22 juni 2009:
“Iemand die 130kmh met de caravan rijd is inderdaad geen malloot.
Ik vind dit meer iemand die onverantwoord bezig is.”
»
Daar kan je niet over oordelen. Er zijn zat situaties waarin 90 km/u minder verantwoord is dan 80 km/u. Zijn we nu onverantwoord bezig?
Bij iemand die meer ‘feeling’ met de combinatie en snelheid heeft kan bij 130 km/u verantwoordelijker reizen dan iemand waar alles ‘fout’ zit die 80 km/u rijdt.
En zie dan ‘fouten’ in de combinatie keus, gewichten, belading en rijgedrag.
Zo’n slipcursus drukt je weer eens met de neus op de feiten en je mag verwachten dat het rijden in het verkeer na zo’n training met een andere ‘kop’ gebeurd.
Helaas slijt de gewenning en de macht der gewoonte die ‘kop’ er vanzelf weer af.
RobD antwoordt op 22 juni 2009:
Misschien een opmerking van zo'n malloot: Hier is al zo vaak over gediscussïeerd en we blijven in een patstelling staan.
Bert.s antwoordt op 22 juni 2009:
Als die iemand met meer feeling dan ook 90 km/u gaat rijden i.p.v 130 km/u is ook hij verantwoord bezig.
En uitwijken met 90 of een noodstop gaat ook gemakkelijker dan met 130km/u
Maar dat geld natuurlijk alleen voor die onverantwoordelijke bestuurders die niet kunnen rijden en verkeerd beladen???
Maar dat geld natuurlijk niet voor mij, dat doen alleen die anderen.
groet Bert.s
antwoordt op 22 juni 2009:
Ja, en die moeten allemaal thuisblijven zeker?
Bert.s antwoordt op 22 juni 2009:
ja die moeten allemaal thuis blijven roel.....die anderen.
Het enige wat ik probeer te zeggen dat een identieke auto met caravan en identieke belading sneller en beter een noodstop kan maken en uitwijken bij 90 km/u dan bij 130 km/u.
Natuurlijk moet dit ook door dezelfde persoon gebeuren.
Als jij vind dat dit net andersom is.....is dat jouw mening.
groet Bert.s
roger antwoordt op 22 juni 2009:
In nederland is 90 verandwoord en in frankrijk 130 volgens de wet.
Maar als jij dan denkt dat je veilig een noodstop kunt maken met 130 op de teller bij b.v. een klapband op de caravan nou sucses 😉
Bert.s antwoordt op 22 juni 2009:
nou roger volgens een aantal mensen hier kun je beter 130 rijden ipv 90.
Ik deel die mening niet!
groet Bert.s
antwoordt op 22 juni 2009:
Wat een onzin mensen.
Maakt toch geen r**t uit wnneer je een klapband krijgt.
Op de ankers trappen is het enige wat nodig is. De ene keer gaat dat prima met 130 en zonder problemen aan de kant.
De andere keer gaat het zelfs met 80 gelijk fout.
Het ligt niet aan de snelheid wel aan de situatie.
Wil je dit risico allemaal niet lopen, blijf dan lekker thuis. Je moet niets maar mag alles. Rij je lekker met 80 km/u? Doen!
Bert.s antwoordt op 22 juni 2009:
wat een onzin roel
het maakt zeker wel uit of je een klapband met 130 of met 80 km krijgt....helemaal geen klapband is nog beter.
En iedereen moet inderdaad zelf weten hoe hard hij rijd, maar ze brengen ook een ander in gevaar.
Bert.s
RobD antwoordt op 22 juni 2009:
--het maakt zeker wel uit of je een klapband met 130 of met 80 km krijgt....helemaal geen klapband is nog beter.
Ik visualiseer voor Bert.S:
130km/h op de snelweg, weinig verkeer en plaats genoeg.
80km/h op de snelweg, 3 banen vol en geen uitwijkmogelijkheid.
En je blijft volhoeden dat het wat uitmaakt?
Ik prefereer de 1e situatie.
Bert.s antwoordt op 22 juni 2009:
dit slaat kant nog wal rob.d
130km/h op de snelweg, 3 banen vol en geen uitwijkmogelijkheid
80 km/h op de snelweg, weinig verkeer en plaats genoeg
doe mij ook maar de 2e.
groet Bert.s
RobD antwoordt op 22 juni 2009:
Om je stelling of antwoord heen lopen kan iedereen. Als je wat beweert, graag onderbouwd en niet afdoen met een verdraaid antwoord.
Bert.s antwoordt op 22 juni 2009:
jij draaid de boel om rob.d dat doe je wel vaker
Wat ik heb gezegd is dat het met 90 km/u gemakkelijker uitwijken , en gemakkelijker is om een noodstop te maken .
Dit natuurlijk met onder dezelfde omstandigheden.
Niet meer en niet minder.
Dat jij er allerlei andere dingen bij haalt kan ik niet helpen.
groet Bert.s
RobD antwoordt op 22 juni 2009:
BertS Je hebt helemaal GELIJK.
Bert.s antwoordt op 22 juni 2009:
dat bedoel ik
roger antwoordt op 22 juni 2009:
Nou rijd ik altijd s'nachts en vind ik 90 ook te langzaam.
maar heb nu een zwaardere caravan maar dan weer wel met een slingerkoppeling dus even kijken wat dit jaar voor het gevoel een veilige snelheid is.
Maar het toppunt van veilige snelheid zag ik in 2007.
een astra 16 geloof ik met een hoby 495
40kmh naar boven en met 140 naar beneden.
ja dat is ook n veilige 90 kilometer per uur gemiddeld.
Joost Kolen antwoordt op 22 juni 2009:
Menno en Bert volgens de Fransen kunnen jullie stoppen met met het sterrensysteem, de mensen met de meeste sterren mogen nu het minst hard in Frankrijk.
Bestaande case:
Vriend van mij heeft een Volkswagen Transporter 170pk, 400Nm met daarachter een Hobby 560tkm, hij mag voortaan 90km/u. Zelf heb ik een Lancia Phedra (diesel eigen gewicht 1800kg) met daarachter een Beyerland 470tkm ik mag 110km/u Een collega van mij heeft een Toyota Corolla (eigen gewicht 1250 kg) met daarachter een chateau 450hmf deze combinatie mag 130km/u.
De combinatie met de Volkswagen scoort de volle 5 sterren, mijn Lancia haalt er 4,5 met de bovenstaande configuratie en de Toyota scoort 3,5 oranje sterren waarbij de Chateau dus eigenlijk te zwaar is.
Goed bezig Frankrijk.
renaat antwoordt op 22 juni 2009:
allemaal off topic!!!
het ging over de max snelheid op de Franse autoroutes met een combi van meer of minder dan 3,5 ton MTM
"poids total roulant" ")
Jullie zijn naast de kwestie aan het l.ll.n
Pat antwoordt op 22 juni 2009:
En hoezo 130?
Je mag helemaal niet meer met een aanhangwagen-combinatie 130, de max ligt voortaan bij 110 tot 3500 kg en erboven op 90.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 juni 2009:
Onder de 3500 kg mag je nog steeds 130 in Frankrijk (en 120 in België). Maar of dat verstandig is..... (nee geen discussie!!)
Pat antwoordt op 22 juni 2009:
Oeps!
Nu l*l ik er zelf nog langs.
personenauto's met een treingewicht >3500 kg 130 km/u
personenauto's met een treingewicht 3500 > kg 110 km/u
bestelauto's met een treingewicht 3500 > kg 90 km/u
de laatste groep wordt ook ingedeeld in klasse 4 bij de tol ipv klasse 2.
Louis antwoordt op 22 juni 2009:
Ik zal wel achter lopen ,maar wordt met tarief "vier" niet nog steeds de vrachtwagen klasse bedoeld ?
Drie assen of meer - hoger dan drie meter - en boven de 3500 kg .
Snelheid 90-110-130 .
Wel of geen snelheids stickers .
Tarief 4 of 2 voor busje/caravan onder een hoogte van 3 mtr.,maar boven de 3.5 ton totaalgewicht .
Ja-ja ,het is me nu helemaal duidelijk................
Pat antwoordt op 22 juni 2009:
Op onderstaande link staan de categoriën onderverdeeld.
http://www.autoroutes.fr/preparez-votre-voyage/classification-des-vehicules.html
renaat antwoordt op 26 juni 2009:
citaat:
"
Oeps!
Nu l*l ik er zelf nog langs.
personenauto's met een treingewicht >3500 kg 130 km/u
personenauto's met een treingewicht 3500 > kg 110 km/u
bestelauto's met een treingewicht 3500 > kg 90 km/u
"
inderdaad compleet ernaast gel.ld.
je moet het teken > dat is groter dan,leren gebruiken dan gaat alles een stuk beter. ")
en treingewicht is niet het gewicht van de combi, maar het max dat de autoconstructeur als combi toelaat.
Ik weet ...het is niet gemakkelijk. ")
Jempi antwoordt op 29 juni 2009:
De enige juist interpretatie is:
Indien op je autopapieren staat dat het hoogst toegelaten combinatiegewicht meer dan 3500 kg bedraagt, mag je slechts 90 km/uur op autostrade ongeacht welke aanhangwagen je trekt.
In Frankrijk zelf is hier ook een hele discussie over aan de hang: Er is ook een PETITIELIJST in omloop tegen de nieuwe wetgeving.
Kijk even op http://www.caravane-infos.net/index.php
antwoordt op 29 juni 2009:
Dat wordt dan lastig interpreteren omdat dit niet op je kentekenbewijs is terug te vinden.
Pieter antwoordt op 29 juni 2009:
Mij is afgelopen maand duidelijk geworden, dat Frankrijk flink heeft geïnvesteerd in materiaal om snelheden te meten. Neem dus liever het zekere voor het onzekere!
@Eric antwoordt op 29 juni 2009:
Het lijkt mij dat je door Louis de Funes of een van z'n collega's staande gehouden moet worden om te controleren of je combi > 3500 kilo mag wegen?
Pieter antwoordt op 29 juni 2009:
Denk er niet te licht over, ik heb dikke acties gezien, waarbij elk twijfelgeval gewoon van de weg werd gehaald voor een langdurige controle. Daar deden heel wat meer politiemensen aan mee, dan we hier gewend zijn.
Bert antwoordt op 29 juni 2009:
Het toegestaan treingewicht staat op het typeplaatje van de auto. In Frankrijk en ook in Duitsland staat het ook op de autopapieren, hoewel weer niet bij onderstaand Cliootje...
Een reactie op die petitie-pagina maakt wel duidelijk waar het om gaat denk ik:
Où va t'on ! Les technocrates ont encore sévi
Hallucinant...
Donc cet été pour tracter la Burstner PTAC 780kg je vais laisser la Laguna III Estate 2.0 dCI 150 ch (PTAC 2033kg et PTRA 3533kg) au garage et tracter avec la Clio Campus 1.5 dCI 70 ch (PTAC 1540kg et PTRA inconnu rien sur la carte grise ! ) Reste à installer un attelage... çà sera plus sur d'après la loi !!!
Maintenant je me demande comment la marée chaussée va faire car je présume que le PTRA n'est pas le même pour toute les laguna, très fort !!!
renaat antwoordt op 29 juni 2009:
Van: Jempi
Datum: 29 June 2009 om 12:24
De enige juist interpretatie is:
Indien op je autopapieren staat dat het hoogst toegelaten combinatiegewicht meer dan 3500 kg bedraagt, mag je slechts 90 km/uur op autostrade ongeacht welke aanhangwagen je trekt.
------
ik heb ook eens naar de Franse website gekeken en nu blijkt dat voertuigen geladen tot < of = aan 3500 kg ( de fameuze PTAC ) en bovendien gekoppeld aan een aanhangwagen, zodat ze een treingewicht van meer dan 3500 kg aanwijzen, ( de fameuze PTRA ) TOCH 110 kmh op de autostrades mogen rijden....
Nu weet ik het ook niet meer:-(
Ik ga die Franse website eens grondig doorlezen tijdens de vakantie...")
grt R.
Marc Arthur antwoordt op 29 juni 2009:
Pieter heeft gelijk. Ook in Frankrijk zijn er zogenaamde themacontroles door de Gendarmerie: van alles wat beweegt wordt de snelheid en de afstand tussen de voertuigen gemeten via bruggen en lasermeters. Caravans (en vrachtwagens) gaan aan de kant en aan de hand van de papieren weet men of je al dan niet een overtreding begaan hebt: snelheid en minimum-afstand tussen twee spannen of vrachtwagens. De nonchalante gendarme van weleer is in Frankrijk allang verdwenen.
renaat antwoordt op 2 juli 2009:
Gevonden op Franse website www.caravane-infos.net: een petitie om de vorige wetgeving terug in te voeren...
Hieruit kan je e.e.a. afleiden.
>>
MesOpinions : pétitionPétition : Limitation de vitesse pour les ensembles de véhicules ayant un ptra supérieur à 3500kg
Autres
Limitation de vitesse pour les ensembles de véhicules ayant un ptra supérieur à 3500kg
( Nombre de signatures : 697 )
Signer cette pétition Réagir à cette pétition Voir la liste des signataires
Date de création : 18/03/2009
Date de cloture : 18/05/2009
Auteur : Association Caravane Infos
loi 1901
819 chemin de malengane
82200 Moissac
association@caravane-infos.net
Association qui a pour but de favoriser la pratique du caravaning et des activités qui en découlent
A l'attention de : Monsieur le ministre des transports
Jusqu'au 30 juillet 2008 la loi imposait une vitesse maximum de 110 km/h sur autoroute pour les ensembles de véhicules ayant un ptra de plus de 3,5 tonnes.
"Article R413-8
Modifié par Décret n°2006-1812 du 23 décembre 2006 - art. 1 JORF 31 décembre 2006"
"Article R413-8-1
Créé par Décret n°2006-1812 du 23 décembre 2006 - art. 2 JORF 31 décembre 2006"
Le 30 juillet 2008 l'article R413-8-1 a été modifié, la phrase suivante ayant été supprimée "ou des ensembles de véhicules visés au même article dont le poids total autorisé en charge du véhicule tracteur est inférieur ou égal à 3,5 tonnes et le poids total roulant autorisé supérieur à 3,5 tonnes et inférieur ou égal à 12 tonnes," .
"Article R413-8-1
Modifié par Décret n°2008-754 du 30 juillet 2008 - art. 17
Ce qui impose dorénavant une vitesse maximum de 90km/h sur autoroute pour les ensembles de véhicules ayant un ptra supérieur à 3,5 tonnes, seul le ptra inscrit sur la carte grise du véhicule tracteur est pris en compte, en aucun cas la somme des ptac de l'ensemble.
Une simple remorque attelée a un véhicule qui a un ptra supérieur à 3,5 tonnes seront limités à 90km/h sur autoroute, bien que la somme de leur ptac soit inférieur à 3,5 tonnes.
Nous demandons le rétablissement de la vitesse de 110km/h sur autoroute, 100 km / h sur les routes à deux chaussées séparées et 90km/h sur les autres routes (article R413-8-1 du code de la route) pour les ensembles de véhicule de plus de 3500kg de PTRA et dont le PTAC du véhicule tracteur est inférieur ou égal à 3,5 tonnes.
Lien vers le texte : http://www.caravane-infos.net
<<
De Fransen vragen dat combi's waarvan het treingewicht groter is dan 3,5 ton terug 110km op de autostrades zouden mogen rijden en 100 km op de snelwegen met 2*2 rijvakken gescheiden door een middenberm en 90 km op de landelijke wegen.
Dit impliceert dat het nu NIET MAG.
Andermaal als het maximaal treingewicht dat behoort bij je trekkend voertuig en vastgelegd is door de constructeur en op je inschrijvingsbewijs staat, groter is dan 3500 kg dan is je snelheid beperkt tot 90 km op de autostrade en 80 km op de gewestweg, in frankrijk wel te verstaan.
Hoeveel je combi effectief op dat ogenblik weegt doet NIET TER ZAKE.
één voorbeeld: een VW Toeareg met een Eriba Troll is beperkt tot 90 kmh...te gek voor woorden maar het is DE WET sedert 1 jan 2009. En de Fransen willen er ook vanaf vandaar de petitie.
**PTAC = poids total a charge = onze MTM van het trekkend voertuig staat op typeplaatje van voertuig
**PTRA = poids total roulant autorisé = ons max treingewicht / max massa van de sleep:zie typeplaatje
grt R.
@Eric antwoordt op 2 juli 2009:
Kreeg vandaag een link doorgestuurd van m\\\'n leasemij. in samenwerking met de ANWB:
Makkelijk om eens mee te goochelen. 😉
http://www.arval.nl/customers/anwb/index.jsp
Speciaal de snelheden voor Frankrijk:
http://www.arval.nl/customers/anwb/index.jsp?codePays=4&titre=Maximumsnelheden
Pieter 2 antwoordt op 2 juli 2009:
ook ANWB heeft haar tekst op de website nu aangepast en bevestigde mij vanmiddag dat de eerdere tekst zoals hun handboek was opgenomen vervangen dien te worden.
Dus toch 110!
http://www.anwb.nl/bestemmingen/landeninformatie/vakantie/bestemmingIndex.html;jsessionid=7E98244C5B023E236860A75DE9847651?btiId=BTI_4&themaId=BEST_P_1#btiId=BTI_4&themaId=BEST_P_62
renaat antwoordt op 3 juli 2009:
Als ik het artikel van ANWB goed bekijk, zie ik dat de max snelheden voor:
--------------------
"Personen-/bestelauto's
Personen-/bestelauto's met aanhangwagen indien toegestaan totaalgewicht combinatie niet meer is dan 3500 kg
Kampeerauto's tot 3500 kg
-----------------------
NIET INGEVULD zijn
wel bij neerslag: 50/80/100/110
Andermaal, de berichten van ANWB dienen geconsumeerd met een schep zout, zeker als het over Frankrijk gaat. ")
grt R.
@Eric antwoordt op 3 juli 2009:
Renaat, ik volg je even niet meer...
renaat antwoordt op 3 juli 2009:
@@eric
Pieter2 schreef:
-------------
ook ANWB heeft haar tekst op de website nu aangepast en bevestigde mij vanmiddag dat de eerdere tekst zoals hun handboek was opgenomen vervangen dien te worden.
Dus toch 110!
-----------------
Als je naar de website van ANWB gaat, vind je geen opgave's van toegelaten snelheid voor combi's tot 3500 kg bij droog wegdek.
wel opgave's bij neerslag en dat is 110 kmh. enkel op de autostrades . dus situatie zoals voorheen!
Tot 3500 kg is er NIETS veranderd; vanaf max treingewicht boven de 3500 kg is de snelheid beperkt tot 90 kmh...zie mijn vorige 'schrijfsels'
Theo antwoordt op 3 juli 2009:
Renaat,
Ook ik volg je niet. De tabellen bij de ANWB zijn compleet ingevuld, ook voor combi's tot 3500 kg bij droog wegdek.
renaat antwoordt op 3 juli 2009:
ik heb de link van pieter 2 naar de website van ANWB gebruikt en daar is niets ingevuld voor combi's onder de 3,5 t bij droog wegdek....
Theo antwoordt op 3 juli 2009:
Renaat,
Toch wel. Goed kijken, dan zie je het.
RobD antwoordt op 3 juli 2009:
Goed kijken, 2 x lezen en begrijpen. Het staat er wel degelijk.
renaat antwoordt op 4 juli 2009:
gezien!
maar de uitlijning was wel uit de lijn.")
Personen-/bestelauto's
Personen-/bestelauto's met aanhangwagen indien toegestaan totaalgewicht combinatie niet meer is dan 3500 kg
Kampeerauto's tot 3500 kg
50 90 110 130
idem, bij neerslag 50 80 100 110
Personenauto's met aanhangwagen, toegestaan totaalgewicht combinatie meer dan 3500 kg
Kampeerauto's zwaarder dan 3500 kg * 50 80 100 110
Bestelauto's met aanhangwagen, toegestaan totaalgewicht combinatie meer dan 3500 kg 50 80 90 90
ter zake:
bij droog wegdek en autostrade:
combi max treingewicht kleiner dan 3500kg ==>130kmh
combi max treingewicht groter dan 3500 kg ==>90 kmh
toch? of heb ik dat ook verkeerd gelezen.
btw. campers met MTM hoger dan 3500kg zouden 110 mogen ???
renaat antwoordt op 4 juli 2009:
Bij het herlezen ook gemerkt:
volgens ANWB mag een combi van meer dan 3500 kg 110 op de autostrade en een camper van meer dan 3,5 t eveneens...
Ik denk dat dit niet overeenstemt met de Franse verkeerswet sedert 1 jan 2009.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 juli 2009:
Voor zover ik kan nagaan klopt wat op deze site staat:
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/snelheden.php
dus, bij droog weer op de autoroute
130 voor combinaties die een toegestaan treingewicht hebben van minder dan 3500 kg
110 voor combinaties op geel kenteken die een toegestaan treingewicht hebben van meer dan 3500 kg
90 voor combinaties op grijs kenteken die een toegestaan treingewicht hebben van meer dan 3500 kg
Hoe het exact in grensgevallen zit weet ik niet. Bijvoorbeeld: toegestaan treingewicht van de auto minder dan 3500 kg maar de som van maximale gewichten van auto en caravan meer dan 3500 of, toegestaan treingewicht van de auto meer dan 3500 kg maar de som van maximale gewichten van auto en caravan minder dan 3500 kg.
renaat antwoordt op 4 juli 2009:
Menno schrijft:
-------------------
Hoe het exact in grensgevallen zit weet ik niet. Bijvoorbeeld: toegestaan treingewicht van de auto minder dan 3500 kg maar de som van maximale gewichten van auto en caravan meer dan 3500 of, toegestaan treingewicht van de auto meer dan 3500 kg maar de som van maximale gewichten van auto en caravan minder dan 3500 kg.
-----------------
en de Fransen schrijven:
-----------------
Ce qui impose dorénavant une vitesse maximum de 90km/h sur autoroute pour les ensembles de véhicules ayant un ptra supérieur à 3,5 tonnes, seul le ptra inscrit sur la carte grise du véhicule tracteur est pris en compte, en aucun cas la somme des ptac de l'ensemble.
Une simple remorque attelée a un véhicule qui a un ptra supérieur à 3,5 tonnes seront limités à 90km/h sur autoroute, bien que la somme de leur ptac soit inférieur à 3,5 tonnes.
---------------------
commentaar:
Enkel de geg's "sur la carte grise" = inschrijvingsbewijs zijn vazijn
renaat antwoordt op 4 juli 2009:
een derde poging om te verduidelijken, met dank aan het forum maar toch een beetje kritiek op het gebruiksgemak...een verkeerde toets aanslaan en je bent je schrijfsel kwijt...
commentaar:
Enkel de geg's over het max treingewicht, vermeld op de "carte grise" = het inschrijvingsbewijs zijn van tel.
Als daar een gewicht op staat > 3,5 ton ==> 90kmh
en ook: een eenvoudige aanhangwagen achter een trekkend voertuig met een max treingewicht van > 3,5 ton is beperkt tot 90 kmh, zelfs als de som van massa's van de twee geladen voertuigen effectief < dan 3,5 ton " "bien que la somme de leur ptac soit inférieur à 3,5 tonnes. "
oef! het staat er ")
grt R.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 juli 2009:
Het lastige is dat het treingewicht niet is vermeld op het Nederlands kentekenbewijs, dus ook niet zichtbaar voor de Gendarme.
Theo antwoordt op 4 juli 2009:
Renaat,
Het was inderdaad het goede lijntje volgen. In "lijntrekken" is de ANWB blijkbaar niet zo goed.
Ze hebben dus toch ook goede kanten.
renaat antwoordt op 4 juli 2009:
@Menno
Zit er niet 'ergens onder de motorkap' een typeplaatje met daarop: max treingewicht, max belasting vooras, max belasting achteras, max totale massa van het voertuig???
Op onze VW wel, en de Fransen zijn, in tegenstelling tot wij geneigd zijn te denken, niet zo dom
grt R.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 juli 2009:
Maar of een type plaatje een voldoende wettelijke status heeft??? Zou ik namelijk het maximaal toegestaan gewicht van mijn auto, op papier, hebben kunnen laten terug brengen en er is al verschil tussen wat wettelijk mag en wat technisch kan.
Ander voorbeeld: Het type plaatje van mijn eigen Volvo geeft een ander maximaal trekgewicht aan dan mijn kentekenbewijs. Welk gewicht telt er...... juist kentekenbewijs.
Pat antwoordt op 5 juli 2009:
Het zal allemaal wel.
Ik zet dat ding gewoon op de 100 en ik zie wel waar het schip strand.
Ik denk zelf zonder enige problemen in Spanje.
En de groeten aan Louis de Funès en zijn zwaantjes.
RobD antwoordt op 20 juli 2009:
http://www.caravantrekker.nl/vakantiekriebels/10tips.php
punt 6.
ff aanpassen Bert en/of menno?
Bert antwoordt op 20 juli 2009:
Thanx.
Andreas antwoordt op 22 juli 2009:
Ja, ja mooi land dat Frankrijk. Gelukkig woon ik er.
Andreas antwoordt op 22 juli 2009:
@Andreas: Je bent kennelijk nieuw op dit forum. Ik maak er al wat langer gebruik van onder de naam Andreas. Kan en wil je je naam niet zijzigen in André? Tenslotte woon jij in Frankrijk en ik in NL😉 Dat voorkomt verwarring in de toekomst.
Andreas antwoordt op 22 juli 2009:
Hallo, er is natuurlijk maar één echte Andreas!!
Andreas (NL) antwoordt op 22 juli 2009:
Natuurlijk! En dat ben jij uiteraard. Ik had een positieve bijdrage verwacht om dit "probleempje" op te lossen, maar helaas. . .
antwoordt op 22 juli 2009:
Nou, voor mij ben jij de enige echte hoor Andreas! 😉
Theo antwoordt op 22 juli 2009:
@ Andreas (NL)
Inderdaad heel vervelend voor jou en verwarrend voor ons, want op een bepaald moment past een bijdrage van Andreas niet in het beeld dat we van Andreas hebben.
Af en toe meldt zich ook een andere Theo onder deze naam.
®oel heeft daarvoor een goede oplossing. Hoe hij dat doet snap ik nog steeds niet.
Andreas antwoordt op 22 juli 2009:
Andreas, ik was de eerste Andreas, maar een tijd niet op het forum geweest. Zie een topic over hoe mensen met elkaar omgaan en omgingen. Kijk maar een 3/4 jaar tot 1 jaar terug. Dus ik gebruik ook de naam Andreas en helaas niet Andre. Dat vind ik een spuuglelijke naam.
RobD antwoordt op 22 juli 2009:
Een ééntje (1) misschien erachter?
Kom op, zijn we volwassen of gaan we ruzie maken wie er het eerst was?
Andreas antwoordt op 22 juli 2009:
Nee, hoot. Maar ik gebruik mijn eigen wanneer ik wil reageren.
Andreas antwoordt op 22 juli 2009:
Tjonge misschien zijn we wel broers, heet jouw moeder soms ook Andrea
Andreas antwoordt op 22 juli 2009:
Nee, Gerda.
Ik heb de achternaam van mijn vader. Zeeuws misschien of meer Rotterdam e.o.
antwoordt op 22 juli 2009:
" Maar ik gebruik mijn eigen wanneer ik wil reageren. "
»
Dat is jammer want zoals Theo al aangaf het wordt er voor iedereen onduidelijker op wie wie is.
Voor jezelf lijkt het mij ook niet makkelijker omdat je dan vaak gehouden zult worden voor een ander.
Jullie weten beiden wie er het eerst van die naam gebruik heeft gemaakt. Of laat ik het anders zeggen, de Andreas van de laatste tijd die wij hebben leren kennen als Andreas verdient in mijn ogen het recht zijn naam te mogen behouden.
Ik weet niet hoe de andere forumleden hierover denken maar misschien kunnen we hier nu meteen duidelijkheid over bereiken door dit uit te spreken.
Andreas(NL) antwoordt op 22 juli 2009:
@Andreas van 19.15 - 19.18 en 20.03 u. Alle 3 komen van die andere A. die kennelijk met zichzelf in gesprek is. Gespleten persoonlijkheid misschien? (Om dat andere dure woord niet te gebruiken). Maar leef je gerust uit hoor. Ik zal me voortaan wel van een andere naam bedienen.
Andreas-NL antwoordt op 22 juli 2009:
@Roel: bedankt voor je steun maar zal me voorlopig van deze naam bedienen ter onderscheid van de in Frankrijk wonende A.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.