Ben vraagt op 20 maart 2009:
Ik heb niets tegen vrachtauto's hoor!
Maar ik wil dit toch even kwijt. Wij rijden sinds 14 jaar al met de caravan naar Frankrijk en soms Italie. Dit gaat altijd verder prima, maar het vrachtverkeer is soms toch wel een groot probleem.
Vaak inhalen waar het niet mag en als ze inhalen duurt het werkelijk uren voordat ze de andere vrachtauto voorbij zijn en vaak lukt het nieteens om de andere vrachtauto voorbij te komen.
Hebben jullie als caravanrijder ook zon last van het vrachtverkeer wat er rijdt? en wat voor oplossing hebben jullie daarvoor?
Ben gewoon benieuwd of er ook andere mensen zijn die het zo vervelend vinden dat het vrachtverkeer soms erg lastig is.
Volgens mijn vrouw ben ik namelijk altijd aan het klagen over het vrachtverkeer.
RobD antwoordt op 20 maart 2009:
Vliegvakanties, heb je er geen last meer van.
Wat we ons niet of nauwelijks realiseren: zonder vrachtvervoer staat alles stil! Waar wil je nog gaan tanken als er niets aangeleverd word? Zo ook voor je eten, kleren en ga maar door.
In al die km's die je maakt op vakantie, hoeveel daarvan zijn er dat je word opgehouden door een vrachtauto?? Waar maken we ons druk om.
Ook ik stoom met 130km/u over de snelweg en ook ik moet af en toe in de ankers. Het is dan maar zo. Deze jongens zitten wel voor hen brood, en indirect ook het onze op de weg.
Waar ik me mee troost als ik de ho-ijzers weer eens moet aanraken: Ik ben op vakantie, hij niet..........................
Richard antwoordt op 20 maart 2009:
Wij hebben precies hetzelfde.
Uren achter een vrachtwagen zitten die de andere vrachtwagen maar niet voorbij komt, zo ontstaan er ook ontstoppingen en zelfs files.
Een oplossing weet ik er verder ook niet echt voor. Wij vertrekken vanuit Nederland altijd op een zondag en dan is er geen vrachtverkeer op de weg en dat scheelt echt enorm, je komt de eerste dag dan al heel ver!
De tweede dag de maandag is ook goed te doen, in Frankrijk valt het mee met het vrachtverkeer en meestal hoef je die dag ook niet meer heel veel kilometers af te leggen, omdat je die zondag dan al lekker ver bent gekomen. Dus vertrekken op zondag is een hele goede optie.
U bent niet de enigste die aan het klagen is hoor over het vrachtverkeer, ik ook.
Mick antwoordt op 20 maart 2009:
Inderdaad op zondagmorgen vertrekken! Ideaal!
RobD antwoordt op 20 maart 2009:
Quote: Uren achter een vrachtwagen zitten die de andere vrachtwagen maar niet voorbij komt, zo ontstaan er ook ontstoppingen en zelfs files.
Kijk je wel eens in de spiegels als je zelf een andere caravan voorbijkruipt? Hoeveel oponthoud je teweeg brengt? Nee, maar dit vinden we allemaal normaal omdat wij dan net ff wat harder kunnen en er toch langs willen. Want we blijven geen "uren"achter eentje hangen die 3 km langzamer rijd.
Marcel antwoordt op 20 maart 2009:
Wij rijden over het algemeen even snel als de vrachtwagens. Dat scheelt al een hoop ergernis. Mocht je dan een tijdje moeten blijven hangen achter een vrachtwagen die 2 km/uur langzamer rijd, dan is het goed om te weten dat je na 1 uur achter zo', vrachtwagen maar 1,5 minuut tijd bent verloren.
Dus voor ons...vakantie is geen stress 😉
Tijs antwoordt op 20 maart 2009:
Ik zit veel op de weg maar heb weinig last van de vrachtwagens (de enkele idioot daargelaten, maar die tref je ook bij andere vervoersmiddelen). Inhalen gaat meestal redelijk soepel en geeft mij soms ook de gelegenheid om makkelijk in te halen (geven en nemen).
Het enige waar ik me hevig aan stoor is als zo'n vrachtwagen vlak op mijn caravanbumper gaat hangen en daar niet meer is weg te slaan. Gebeurt me te vaak op de Duitse wegen bij die inhaalverboden. Ter illustratie: ik rijd daar gewoon met overige verkeer mee en ga niet trutten met 80 op de teller.
Ja, ik ga dan echt wel naar een P om die zot van mijn bumper te hebben, maar als ik weer invoeg zit de volgende er al weer. En dan nog: als ik met het verkeer mee rijd dan hoef ik toch niet aan de kant voor zo'n vrachtwagen?
Dat soort bumperkleven valt op geen enkele manier goed te praten.
Hans antwoordt op 20 maart 2009:
RobD opperde vliegvakanties, ik heb er ook een: andere vrouw
Bert.s antwoordt op 20 maart 2009:
Ook ik vind het erg vervelend dat vrachtwagens elkaar inhalen met 1km/h snelheids verschil.
Maar dat heb ik eigenlijk alleen maar als ik solo rijd, dus zonder caravan.
Peter antwoordt op 20 maart 2009:
Wat doe hier dan met zo'n antwoord Bert S. Ga dan naar een site voor solorijders
Bert.s antwoordt op 20 maart 2009:
Wat doe hier dan???
John antwoordt op 20 maart 2009:
Vrachtwagenchauffeurs zijn het hele jaar door met hun werk bezig en verdienen hun brood met het op de weg zijn en de vracht van A naar B te vervoeren. Ben zelf een caravanner maar ook chauffeur, mijn ervaring is om gewoon met het vrachtverkeer mee te gaan, dus rond de 90 km/h gaan rijden en begrip te hebben voor die jongens, die zijn het hele jaar met hun werk bezig.
piet antwoordt op 20 maart 2009:
ik wil even het volgende kwijt,
ik ben zelf jaren vrachtwagenchauffeur geweest en weet uit ervaring dat vrachtwagenchauffeurs meer last hebben van caravans op de weg dan andersom, om de doodeenvoudige reden dat de vrachtwagen begrenst is op +/- 87 echte km p/uur en dat de chauffeur deze snelheid gemakshalve ook rijdt.
als daar dan caravanend nederland met 80 km/uur op de teller heen rijdt is menig chauffeur genoodzaakt om in te halen en dan heb je de problemen waar hier boven over gesproken wordt.
als je 87 tot 90 km p/uur rijdt op de navigatie krijg je naar mijn mening een veel rustiger verkeersbeeld.
groeten piet,
John antwoordt op 20 maart 2009:
Dat bedoel ik.
janka antwoordt op 20 maart 2009:
Piet heeft grotendeels gelijk. Maar het blijft dus niet bij die 87 km/u. Snelheden van boven de 95 zijn eerder regel dan uitzondering. Dus rijden ze ons nog sneller voorbij. Met de caravan rijden we altijd met zo'n 90 km/u op de teller. Dat is dus die precies die 87 km/ van Piet. (tomtom) En zie, ik haal bijna nooit VA's in. Andersom gebeurt dat wel. Ze rijden dus meestal bij ons vandaan. (Lekker toch?) Maar er echt last van hebben? Nou nee. Wel kan ik adviseren in geval van "kleben" op de BAB's het kenteken door te geven aan de Duitse politie. Die weet daar wel raad mee!
Tijs antwoordt op 20 maart 2009:
Voor de goede orde, ik heb alle respect voor vrachtwagenchauffeurs en weet dat ze voor hun brood onderweg zijn (en dat van mij misschien achterin hebben liggen). Maar als ik vanwege een inhaalverbod noodgedwongen achter hun collega's moet blijven rijden (ook al vinden de Duitsers dat ik 100 kmu zou mogen rijden en dat ook doe waar dat mag) dan vind ik het simpelweg crimineel als ze op een paar meter achter mijn caravan gaan duwen. Dat heeft niets met "professioneel" rijgedrag te maken maar is gewoon asociaal.
Jan antwoordt op 20 maart 2009:
Het is maar de vraag of het alleen aan de truckers ligt als er alweer zo'n slome carvanner met wisselende snelheden voor hem blijft rijden.
Gelukkig mogen we straks 97 kmpu?
Louis antwoordt op 20 maart 2009:
Als je bedenkt dat alle onenigheid op dit punt meestal maar over een paar kilometer per uur gaat ,maken we ons eigenlijk druk om ongeveer niets .
Niet zozeer naar je snelheidsmeter kijken ,maar zover mogelijk voor en achter je .
Een beetje op de gemiddelde snelheid hiervan blijven hangen bevalt mij het best ,en reist lekker ontspannen.
En als een vrachtwagen me voorbij wil gaat hij z'n gang maar .
Krijgt hij ook nog een lichtsignaaltje van me om weer vlot de linkerbaan vrij te kunnen maken .
Alleen niet brutaalweg te vroeg naar rechts gaan om de lak van mijn voorbumper te schaven want dan moet ik me toch inhouden om zo iemand geen lesje op en terugschakelen te geven .
( En soms lukt dat inhouden me niet helemaal ...)
Maar goed, ik blunder ook wel eens en dan hoop ik dat die ander er ook geen opgeblazen probleem van maakt.
Jan antwoordt op 21 maart 2009:
En als je dan eenmaal op de parkeerplaats een praatje maakt met de mannenbroeders vrachtautochauffeurs zijn ze ineens veel menselijker dan je eerder achter het stuur had vermoed 😉
Jan@ antwoordt op 21 maart 2009:
In de reactie van John:"" Ben zelf een caravanner maar ook chauffeur, mijn ervaring is om gewoon met het vrachtverkeer mee te gaan, dus rond de 90 km/h gaan rijden ""
Ja John dat heeft mij dus al 2x een bekeuring opgeleverd , dat doe ik niet meer. Gelukkig is het dit jaar (deels) opgelost.Wel zouden wat mij betreft vrachtwagens op 80 echte km moeten worden afgesteld en gecontroleerd (en zeker ook achteraf via de tachograaf ). Want 87 echte km is zo langzamerhand 95km p/uur geworden. En aangezien 30% van de vrachtwagens overbeladen is , is zo'n snelheid levensgevaarlijk m.b.t. de remweg. Een aparte vrachtwagenbaan zou het meest ideaal zijn.Gescheiden vracht en personenvervoer.
jozef antwoordt op 21 maart 2009:
ik heb geen probleem met hen .
sterker nog als ze voorbij willen en ze komen er maar moeizaam voorbij neem ik iets gas terug zodat t wat sneler gaat en seintje ook altijd .
ik heb immers vakantie en heb het geld ervoor al verdient zij zijn ermee bezig om ook op vakantie te kunnen gaan.
J&J antwoordt op 21 maart 2009:
Beste Ben.
Ik ben het helemaal met je eens.
Het is een ergenis met die verdo.... vrachtauto"s.
Ze zouden die rommel op moeten ruimen, maar dan hebben we wel een ander probleem.
Dan had jij Ben geen huis, geen auto, geen caravan, geen brood, zelfs de onderbroek die je aan je kont hebt niet gehad.
Beste Ben, alles en ik bedoel echt alles wat je om je heen ziet
behalve je eigen lijf, is ooit door een vrachtauto vervoerd, van begin tot eindproduct.
Dus jou vraag had er beter zo uit kunnen zien.
(Het gemak van) vrachtverkeer.
m.vr.gr
J&J
janka antwoordt op 21 maart 2009:
Natuurlijk geven wij ze ook een seintje als ze ons "ruim" voorbij zijn. En meestal volgt er dan ook een bedankje. Echter als er sprake is van een 3 baans snelweg dan nemen we geen gas terug (cruise uit) om ze sneller te laten inhalen. Immers de meest linker baan is dan nog steeds te gebruiken voor het overige verkeer.
J&J antwoordt op 21 maart 2009:
Dank je Janka.
Zijn er toch nog verstandige mensen, die begrip hebben voor de medemens,
Goed weekend.
J&J
Karel antwoordt op 21 maart 2009:
Vier weken Frankrijk. Grote wegen, kleine wegen, nergens last van vrachtverkeer. Ja een keer toen er een bijzonder convooi langs moest. Was nog interessant ook. Terug in Nederland meteen in de file. Twee uur duurde het voor we voorbij de gekantelde caravan waren. (sic)
@Eric antwoordt op 21 maart 2009:
Ik heb eigenlijk nooit problemen met vrachtauto, mij inhalen doen ze eigenlijk nooit of ik moet geparkeerd staan op een parkeerplaats 😉 en als ik hen inhaal krijg ik meestal een vrolijk seintje en sein dan vriendelijk terug.
Ik trek mij trouwens weinig aan van hun seintje maar besluit zelf wanneer ik terug wil naar de rechterstrook na een inhaalmanoeuvre.
antwoordt op 21 maart 2009:
Dat seintje krijg je omdat je terug kan en niet moet.
Dat doet die vrolijkerd, zodat je niet nodeloos het overige verkeer nog langer op je hoeft te laten wachten!
Dit levert vaak meer frustratie op dan de inhaalactie zelf. 😉
michiel antwoordt op 21 maart 2009:
Hoe dan ook, een professioneel chauffeur dient zich professioneel te gedragen en zich daarbij te realiseren dat hij een "moordwapen" in handen heeft. Als het aan mij ligt zouden ze een klevende vrachtwagenchauffeur meteen een rijontzegging moeten geven...dit soort gedag past absoluut niet in het verkeer, ook niet wanneer je voorligger zich niet precies aan de maximum snelheid houdt. Het is niet voor niets een maximum snelheid....(zelfs) 10 km/u langzamer is bij de wet ook gewoon toegestaan.....kleven daarentegen niet!!
Ik snap dat ze hun brood willen verdienen en dat wij de spulletjes in de winkel e.d. aan hen te danken hebben, maar wanneer je dit soort rijgedrag vertoont hoor je niet achter het stuur van een vrachtauto.
Overigens hebben wij weinig last van die vrachtauto's......wij rijden liefst op zaterdag en zondag.....en rijden met de vrachtwagens mee. Wanneer er eentje besluit mij te willen inhalen met 2 km/u verschil...is dat zijn risico. Vaak meegemaakt dat ze bergaf voorbij proberen voorbij te denderen maar dat er meteen een helling komt waardoor ze er niet meer voorbij komen.......ik laat mijn snelheid dan dus echt niet onnodig veel zakken. Ik ben heus niet zo dat ik probeer alles uit mijn auto te persen om te voorkomen dat een ander er voorbij gaat. Wanneer ik echter mijn 1.5 motortje ver laat terugzakken heeft hij best weer ff nodig om de gang erin te krijgen....terwijl hij in zijn 3 vrolijk naar boven klimt met zo'n 85km/u op de teller. Ik denk maar zo...ken je combinatie....wanneer je vrachtwagen dus niet in staat is vlot bergop te gaan moet je niet aan zo'n inhaalactie beginnen....inzicht zullen we maar zeggen.
Peter antwoordt op 21 maart 2009:
--Hoe dan ook, een professioneel chauffeur dient zich professioneel te gedragen en zich daarbij te realiseren dat hij een "moordwapen" in handen heeft.--
Michiel rijd nooit overdag? Kijk om je heen, dit gebeurd dagelijks in grote mate en niet alleen door de professionele rijders.
Wij klagen over de vrachtwagens, andersom 10 keer erger. Wat te denken van diegene die invoegen voor een opkomende vrachtwagen? Invoegstrook gebruiken? Ben je gek, meteen de baan op. Sluit je ogen en leg de schuld bij de vrachtwagen en alles is opgelost? Verbeter de wereld maar begin bij jezelf
@Eric antwoordt op 21 maart 2009:
Van: ®oel
Datum: 21 March 2009 om 12:56
Dat seintje krijg je omdat je terug kan en niet moet.
====================================================
Ohh, is dat seintje bedoeld omdat ik dan terug kan....! 😉
Waar ik eigenlijk op doel is dat ik niet blind vaar op een seintje van een chauffeur maar m'n eigen verantwoordelijk neem om terug te gaan.
Niks mis mee toch?
dabbertje antwoordt op 21 maart 2009:
Eén oplossing is al gegeven: op zondag rijden. De tweede zou zijn: neem eens een paar rijlessen in een vrachtwagen of vraag eens of je een keer een dagje mee mag rijden op zo'n kolos.
Ik denk dat je dan ineens met hele andere ogen naar vrachtwagens kijkt en ook naar de overige weggebruikers (incl. jezelf)
@Eric antwoordt op 21 maart 2009:
verantwoordelijk = verantwoording
Michiel antwoordt op 21 maart 2009:
Peter....dat is nu juist het punt....een professionele chauffeur zou beter moeten weten.....zeker ook omdat hij vele malen meer schade kan aanrichten met zijn enorme vrachtwagen....van hem of haar mag om die reden alleen al verwacht worden dat zij hun verantwoording kennen en ook nemen.
Een klevende vrachtwagen kan, zeker ook wettelijk gezien, alleen maar de schuld, fout en verantwoording zijn van de chauffeur.
En Peter inderdaad....verbeter de wereld en begin bij jezelf........ik kleef niet, houdt me keurig aan de snelheid en de andere verkeersregels.......dan mag ik toch zeker van iemand die voor zijn werk met vervoer bezig is verwachten dat hij dat op zijn minst ook doet.
antwoordt op 21 maart 2009:
Quote michiel:” .......ik laat mijn snelheid dan dus echt niet onnodig veel zakken. (…) Wanneer ik echter mijn 1.5 motortje ver laat terugzakken heeft hij best weer ff nodig om de gang erin te krijgen....terwijl hij in zijn 3 vrolijk naar boven klimt met zo'n 85km/u op de teller. Ik denk maar zo...ken je combinatie....wanneer je vrachtwagen dus niet in staat is vlot bergop te gaan moet je niet aan zo'n inhaalactie beginnen....inzicht zullen we maar zeggen.
»
Datzelfde denkt de vrachtwagen. Die is nl niet bezig met jou in te halen maar met zijn momentum te bewaren.
Hij kent zijn ‘combinatie’ drommels goed en weet wanneer hij zijn 12 ltr dieseltje te ver terug laat zakken dat-ie best weer ff nodig heeft om de gang er weer in te krijgen. Dat inzicht heeft hij gekregen doordat hij elke dag met zijn ‘combinatie’ onderweg tragere caravanners tegenkomt die 85 op hun teller rijden, dus in werkelijkheid net boven de 75 km/uur.
J&J antwoordt op 21 maart 2009:
Daar gaan we weer.
Een beetje chauffeur, en een beetje caravaner zouden wederzijds respect voor elkaar hebben, ook al maakt de één of de ander eens een inschattingsfout.
We hebben uiteindelijk allemaal het zelfde doel, en dat is volgens mij zo snel mogelijk naar de plaats van bestemming te komen. Het is trouwens een grotere kunst het elkaar naar de zin te maken, dan elkaar te dwarsbomen.
Helaas komt het laatste nog steeds het meeste voor.
Voor iedereen een fijn en veilig caravanseizoen toegewenst.
J&J
Jo M antwoordt op 21 maart 2009:
Op de weg is het altijd geven en nemen !
Maar sommige bestuurders of het nu vrachtauto's of personenauto's zijn, die willen alleen maar nemen.
Persoonlijk heb ik liever vrachtauto's, die chauffeurs weten in het algemeen wel waar ze mee bezig zijn.
O ja, voor ik het vergeet, ik ben geen chaufeur van beroep.
Leo antwoordt op 22 maart 2009:
Vrachtwagens moeten er gewoon zijn.
Helaas vind ik het ook heel vervelend! Je bent maar bezig met inhalen, want om te minuut kom je weer een vrachtwagen tegen (bewijzen van).
Ook veel vrachtauto's proberen elkaar in te halen, dat vaak minuten lang duurt.
Wij vertrekken ook daarom altijd op zondagmorgen, dan hebben wij in ieder geval 1 dag geen last van het vrachtverkeer en kom je die dag ook al een heel eind!
De maandag is dan ook heel goed te doen en valt het ook mee met de drukte!
Joop antwoordt op 22 maart 2009:
Ik ben zelf vrachtwagen chaffeur met alle plezier!
Het gebeurd inderdaad vaak dat vrachtauto's niet snel of zelfs helemaal niet langs de andere vrachtauto komen. Dit komt ook vaak doordat de andere vrachtauto dan express iets harder gaat rijden.
Wij rijden ook met caravan al 18 jaar en vinden het dan ook irritant het vrachtverkeer. Met caravan rijdt je net iets harder dan het vrachtverkeer (tenminste wij) en blijf je dus maar inhalen. Ik kan me de reactie van Ben wel voorstellen, maar zonder vrachtwagens hadden we bijna niet meer kunnen leven!
Theo antwoordt op 22 maart 2009:
Als je al die verhalen leest vraag ik me wel eens af of er nog zoiets bestaat als geven en nemen. Is het mogelijk half uurtje tijdwinst op de heen en terugreis zo enorm belangrijk. Jakkeren over de autoweg en bij de volgende rustplaats of tankstation komt het plotseling niet meer op een halfuurtje meer of minder. Ik rijd 1800 km naar zuid-spanje in 2.5 dag. Alles binnendoor behalve rond Barcelona. Heerlijk, relaxed, super mooie rustplaatsen, heelijk tussendoor genieten op een terrasje. Geen tolkosten, goedkope restaurants, goedkoper tanken en geen gestress. Vakantie begint als ik de huisdeur dichttrek. Maar ga gerust verder met het gestress. Maar je wilt niet weten wat er met je kartonnen sleurhutje gebeurt als je het van de vrachtauto verliest. Is het dat allemaal waard? Prettige vakantie.
Michiel antwoordt op 22 maart 2009:
De frustraties van @oel komen weer boven....zucht
85 op de teller van mijn Daihatsu zijn trouwens 82 a 83 km/u volgens de GPS.....kwaliteitje hè @oel!
RobD antwoordt op 22 maart 2009:
Michiel, topic "niet relevant" gelezen?
Ook een GPS heeft afwijkingen
Jef antwoordt op 22 maart 2009:
Als een chauffeur met een vrachtwagen combinatie op vakantie gaat mag deze rustig rijden en iedereen in de weg rijden?
Als een chauffeur voor zijn beroep zich met een caravan verplaatst moet deze professioneel zijn?
Ik heb een zeer sterk vermoeden dat elke chauffeur moet weten dat hij in de eerste plaats met zijn leven rondrijdt wat ook de combinatie mag zijn of de bestemming.
Ken de spelregels en verder een beetje respect.
janka antwoordt op 22 maart 2009:
Maar de vergelijking van Roel doet mij ook tandenknarzen! Afwijking oke! Maar wel reeel blijven beste Roel!
jozef antwoordt op 22 maart 2009:
hoeveel uur zit u achter het stuur met caravan in 1 jaar mischien 40 of 50 max ?
dat doet die vrachtautochaufeur op 1 week .
wie zal er meer ervaring hebben ?
ik rij liever met veel vrachtautos op de weg dan met somige caravaners.
antwoordt op 22 maart 2009:
Spreek mij niet van kwaliteit Michiel, ik zou er nog niet in begraven willen worden! Afijn, ieder z’n meug en ik heb gelukkig ook m’n eigenaardigheden.
Frappant hoe toch weer op een futiliteit wordt ingehaakt. Maar het raakt daarmee wel de kern van het ‘probleem’; een gebrek aan inlevingskracht.
Frustraties zijn het gevolg van onbegrip.
Prachtig hoor, al die lof voor het vakmanschap van onze professionele vrachtwagenchauffeurs. Maar laten we wel wezen het zijn ook mensen met emotie en veelal geen afgestudeerde universitairen. Daar is helemaal niets mis mee maar de kunst van het relativeren zal veeleer gezocht moeten worden bij de caravanner. Daar zit het meeste onbegrip en de grootste onkunde.
Eén advies, verplaats je, voorzover mogelijk, eens in de persoon in die cabine met de beperkte mogelijkheden die hem soms ook nog eens ontzegd worden door een caravan die in het begin van de klim zijn momentum verprutst, want zo ziet hij dat!
Zoals als eerder vastgesteld, wanneer je van het gas afmoet duurt het even voordat je weer op snelheid bent.
Hoe denk je dat de vrachtwagen dit ervaart met 30ton achterop? Hij doet er nu twee keer zo lang over om op die puist te komen. En dat misschien al heuvel achter heuvel achter…..dag in dag uit! (behalve op zondag)
Gaat het nu om die 3 of 5km (tandenknarsen) verschil? Of gaat het erom dat je recht hebt op die plek op de weg?
Als je het wil weten; de vrachtwagenchauffeur had je daar op dat moment liever niet gezien. Hij moet een baantje opschuiven en gelukkig kon dat waardoor hij jou lijkt in te halen. Hij kent zijn combinatie en weet dat-ie het niet redt en gaat zodra de snelheid eruit loopt terug erachter. Hij kan daardoor langer in verzet(aandrijving) blijven om langer snelheid te behouden waardoor hij later hoeft terug te schakelen en in de hele klim scheelt dat een aantal keer schakelen, snelheid verlies en vooral brandstof. In plaats van halverwege naar de “slow lane” zal hij als hij op jou stukloopt aan het begin van de klim daar meteen eindigen. 😉
Benno antwoordt op 22 maart 2009:
Potjandorie, wat irriteert dat mij.
Lees ik: de vrachtwagenschauffeur geeft een seintje dat ik weer naar rechts kan.
Zegt de schrijver: maar dat bepaal ik zelf wel.
Het is toch heerlijk dat er nog chauffeurs op de bok zitten die dit doen! Afnemend verschijnsel helaas, maar misschien wel door sommigen onder ons waaronder die schrijver, zelf veroorzaakt.
Zelf vind ik het juist inschatten van moment dat ik weer naar rechts kan een van de grotere problemen van het caravanrijden.
Een koninkrijk voor diegene die mij hieromtrent de gouden tip kan geven.
@Eric antwoordt op 22 maart 2009:
Benno schreef: Een koninkrijk voor diegene die mij hieromtrent de gouden tip kan geven.
==================================================
Wat dacht je van je even een kwartiertje te orienteren met je combinatie op een parkeerterrein waar vrachtauto's staan?
Ga even droogoefenen naast een stilstaande vrachtwagen, zet je combi er eens naast alsof je inhaalt, stap weer eens uit, stap weer eens in, rijdt een stukje verder en kijk ondertussen dan waar de vrachtwagen in je spiegel staat.
Het gezichtsveld van het goede moment in de spiegel onthouden en hopla, je kan voortaan zelf uitmaken wanneer je weer naar rechts kan.
Duurt je inhaalmanoeuvre in het echie ook niet onnodig lang omdat je (wellicht) tevergeefs zit te wachten op een signaaltje van de vrachtwagen.
Jan antwoordt op 22 maart 2009:
Ha Benno
Soms kun je het in je spiegel zien wanneer je de vrachtauto voorbij bent aan de schaduw van de VA of die van je caravan. Maar ja, die zon is er niet altijd ...
T. Hak antwoordt op 22 maart 2009:
Lekker achter de vrachtwagen blijven! Eenmaal cruisecontrol instellen en heerlijk brandstof besparen...
Of terug naar z'n 4 of 3 en lekker veel toeren maken, stuur omgooien, wachten op seintje (en dan lekker zelf bepalen of de vrachtwagenchauffeur zijn goede bedoeling geaccepteerd ziet worden) dan toch naar rechts...
In de ankers! omdat alle solo's die jezelf hebt opgehouden, jou weer aan het inhalen zijn, hierdoor geen ruimte om de volgende vrachtwagen in te halen.
Tot dat ene gaatje weer ontstaat, en hop! terugschakelen!
van der wiel antwoordt op 23 maart 2009:
problemen met vrachtwagens heb ik niet echt onderweg meestal probeer ik z'n 100km /h te rijden en ga de meeste vrachrwagens dan ook voorbij.
Waarom 100 km/h, niet om dat we dan sneller op plaats van bestemming zijn wandt dat maakt echt bitter wijnig uit en dat heb ik vleden jaar gemerkt toen ik 1 malig met een camper ben weg geweest en deze door trapte tot 130 kn/h tijdwinst was op de hele reis naar italy 1450km te verwaarlozen.
Je tank meer, remt meer voor overig verkeer dus je gemiddelde snelheid komt gewoon veel lager uit.
Nee ik rijd 100km/h omdat ik dit een veel lekkerdere snelheid vind dan de 80km/h waar bij ik na 1 uur bijna van inslaap valt van verveling en ten tweede vindt ik het niet fijn om achter vrachtwagens te rijden omdat je totaal geen overzicht hebt van wat er verders op de weg gebuurt en wat je kan verwachten.
Wat mij wel iriteerd is dat er veel solo rijders zijn die de verkeers borden niet kennen deze groep kent het verschil niet tussen inhaal verboden voor vrachtwagens en auto's met aanhanger (caravan).
janka antwoordt op 23 maart 2009:
Volgens mij heeft u een beetje te snel getypt ipv te snel gereden? De opmerking over het geen overzicht hebben als je achter een VA zit is een open deur intrappen. Immers als je meer afstand houd kun je wel langs de VA kijken om te zien wat er verderop gebeurt.
De laatste opmerking snap ik ook niet. Wat heeft een solorijder te maken met dat verschil?
Noud antwoordt op 23 maart 2009:
Ik erger me vaak aan de VA's die elkaar inhalen waar het niet mag of dat het weer minuten lang duurt voordat die de andere VA heeft ingehaald.
Als er 3 baans is en het duurt me te lang met de VA's die elkaar inhalen, ga ik gewoon op de derde rijbaan de VA inhalen.
Maar al die vrachtwagenchaffeurs hebben de vrachtwagen op de cruise controll staan, dus ook al ze de andere gaan inhalen, vandaar dat het vaak ook uren duurt.
Het is niet anders.
T. Hak antwoordt op 23 maart 2009:
Cruise control heeft er niets mee te maken, de begrenzer wel.
janka antwoordt op 23 maart 2009:
Ook niet de combinatie van die twee?
Peter antwoordt op 23 maart 2009:
En Noud blokt zo ook de derde rijbaan!
MvO antwoordt op 23 maart 2009:
En daar mag je met caravan/aanhanger niet eens komen!
janka antwoordt op 23 maart 2009:
Maar Noud was wel zo slim om niet te vertellen of hij dat nu wel of niet met zijn caravan zou doen. Voor hetzelfde rijdt hij solo! Tja, en dan mag het wel!
michiel antwoordt op 23 maart 2009:
Wat Noud doet doe ik ook.....ga gerust op de derde baan rijden....en dan met caravan......hoe komen jullie erbij dat dat niet zou mogen. Zolang er geen borden langs de weg staan die het verbieden en het verkeer het toelaat gaat mijn pookje in 3 en het pedaal naar de grond.
MvO antwoordt op 23 maart 2009:
@michiel,
Kijk hier dan maar eens:
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/snelheden.php
Bert antwoordt op 23 maart 2009:
Het mag dus bijna nergens, met een aanhanger op de 3e baan komen, beste Michiel. Alleen in België indien MTM < 3500 kg.
Jasper antwoordt op 23 maart 2009:
Benno schreef: ...het juist inschatten van moment dat ik weer naar rechts kan een van de grotere problemen van het caravanrijden. Hieromtrent de gouden tip?.....
Misschien eens denken aan voldoende afstand houden?
Het lijkt wel of we genoodzaakt worden om meteen weer op elkaars lip te gaan of laten zitten.
Als je weer invoegt of laat invooegen met de wettelijk gewenste afstand is al dat krampachtige gedoe nergens voor nodig!
En kan dat geknipper - dat alleen maar afleidt - ook gewoon achterwege blijven.
Benno antwoordt op 23 maart 2009:
@Erik,
jouw tip pik ik op.
Dank, dank.
Ik ga oefenen.
Noud antwoordt op 23 maart 2009:
Dat mag inderdaad niet met caravan (ik rijd met caravan), maar ALS ik dat doe op de derde rijbaan, dat komt meestal maar 1/2 keer voor per vakantie, dan zorg ik ervoor dat ik genoeg vaart heb en er binnen 2 seconden voorbij ben en dan het overige verkeer geen last van heeft.
Overigens heb ik ook een hekel aan vrachtwagens die vaak helemaal niet opletten en opeens naar links slingeren of naar rechts. Vooral met het inhalen heb ik toch een bepaald spannend gevoel.
Ik vind het heerlijk als ze een seintje geven en ik weer naar rechts kan. Dat is overigens ook het enige voordeel.
MvO antwoordt op 24 maart 2009:
@Noud,
Ik hoop niet dat je die 2 seconden letterlijk meent. Een kleine berekening laat zien dat je dan minimaal een gemiddeld snelheidsverschil van 55 kmh tijdens de inhaalaktie moet hebben. Geef je het te optimistisch weer of is dit een overschatting.
Bert antwoordt op 24 maart 2009:
(Over het weer rechts invoegen na een inhaalmanoeuvre van Benno) reageerde Jasper met het volgende: "Misschien eens denken aan voldoende afstand houden? Het lijkt wel of we genoodzaakt worden om meteen weer op elkaars lip te gaan of laten zitten. Als je weer invoegt of laat invooegen met de wettelijk gewenste afstand is al dat krampachtige gedoe nergens voor nodig! En kan dat geknipper - dat alleen maar afleidt - ook gewoon achterwege blijven."
Dit slaat werkelijk alles wat ik in dit draadje (dat ging over een hekel hebben aan vrachtverkeer). De absoluut vriendelijk bedoelde en bovendien de doorstroom bevorderende en veilige lichtsignalen van een trucker wanneer je weer kunt invoegen moeten genegeerd worden door Jasper (en dus ook niet beantwoord worden door een li/re knippertje: dankjewel). Nee Jasper voegt pas in na 100 meter, dat is tenslotte een veilige afstand tussen automobielen. Te zot voor woorden. Sorry Jasper, in mijn ogen sla je de plank volledig mis.
Bert antwoordt op 24 maart 2009:
Een algemene reactie over het vrachtverkeer en de problemen (?) die we met elkaar hebben. Natuurlijk is het zo dat door de enorme vrachtwagenstroom het hele jaar door en de enorme caravanuittocht in het seizoen we onderling op de grote Europese wegen last van elkaar kunnen hebben. Dat is niet meer dan logisch, rattengedrag is dat. Een overbevolkte rattenkolonie moordt elkaar uit (for the sake of the race). Wij mensen doen dat iets anders, we winden ons op en schelden elkaar uit en ergeren ons. Soms op grotere schaal gaan we zo ver dat we elkaar echt uitmoorden. Zo ver is het nog niet op dit forum tenminste.... 😉
Ik denk dan, get a life! Wat heb je aan dat gedoe? Misschien ben ik dan de slimme superrat? Zou kunnen... Maar serieus, wat heeft het voor zin je op te winden over een traag inhalende vrachtwagen. Er zijn er zoveel! Wordt wel minder nu met de crisis trouwens. 😉 Mijn antwoord, mijn 'gedrag'? Leef en laat leven, gedraag je in het verkeer zoals jezelf bejegend wil worden. Het gevolg is dat je (ik) nooit een probleem heb(t) met een trucker en dat meen ik echt. Zit er zo'n gast je op te drukken terwijl je dik 90 rijdt, dan haal ik even de volgende vrachtwagen in en ik heb er geen last meer van. Invoegen bij een oprit naar de snelweg doe je met wettelijk verplichte (!) aangepaste snelheid, dus doe dat met dik 90 op de teller. No problemo met het invoegen, elke trucker laat je er dan tussen. Laatst heeft er iemand iets verteld over het meenemen van momentum bij het begin van een helling. Daar hebben vooral truckers een punt. Ze gaan dan even naast je rijden, het lijkt of ze je willen inhalen, maar dat is het niet. Zo kan ik nog wel even doorgaan...
Wat me dan wel irriteerd? (Ik ben ook maar een mens). Mijn combinatie rijdt het lekkerst waar het kan rond de 100 of iets meer op de teller, qua toerental enzo. Op de lange route vanaf Basel naar huis zijn er talloze stukken waar je als caravanner niet mag inhalen. Normaal rij ik dus de meeste vrachtwagens in, maar dat mag daar niet. Er zijn dus op dat moment onnoemelijk veel gebakjes onderweg die echt 80 op de teller rijden en soms ook minder... Mijn truc was daar een afslag of beter Autobahnkreuz te kiezen en via de afslag en dan de rechtdoorbaan te kiezen en het hele spul voorbij te rijden. Ik weet het, het lijkt op het gedrag van veel snelle boys die in de file via het pompstation 50 auto's inhalen, maar dit is toch anders. Bovendien werd het meer een soort spel. Ik nam een keer een afslag die geen rechtdoor faciliteit had. Dan ben je dus het haasje... 😉
Mijn boodschap? Probeer asjeblieft het prettig te houden op de weg. Samen met anderen. Laat je niet overdonderen door het massale verkeersaanbod. Dat is nu eenmaal zo. Geef en neem, maar laaaat het..... Goed voor je hart en goed voor het goede = niet gestreste = vakantiegevoel. Lekker onderweg zijn met je caravan naar je reisdoel. Beter nog: de reis heen en terug is een onderdeel van je vakantieplezier of zou het MOETEN ZIJN. En dat kan, echt waar! 😉
Je zou me een keer moeten meemaken tijdens een caravantraining op de snelweg.... 😉
antwoordt op 24 maart 2009:
Wat zou het heerlijk zijn als iedereen jouw wijsheid zou hebben Bert. 😉
Tijs antwoordt op 24 maart 2009:
Ik ga je inhaaloptie eens een keer proberen. 😉 Ik kom teveel inhaalverboden tegen om de gok steeds te wagen dat de Duitse politie niet eens met me wil praten. Maar als er weer eens 40 ton in de stapelbedden van de kinderen wil gaan liggen dan wil je toch wat om dat te voorkomen.
Op zich vond ik de Top Gear tip van een lichtkrant achterop de caravan ook wel de moeite waard. 😉 Niet gaan schelden maar vriendelijk vragen om wat afstand. En dan dat ding ook gebruiken om na je inhaalactie even te bedanken voor de seintjes met groot licht. Heeft de bijrijder ook weer wat te doen en wordt de reis nog meer deel van de vakantie.
Michiel antwoordt op 24 maart 2009:
Nooit geweten dat dat niet was toegestaan. Heb ik dus weer geluk gehad.
Ik moet zeggen dat ik het ook alleen deed wanneer er plotseling een trage vrachtauto voor me schoot welke een nog tragere vrachtwagen wilde gaan inhalen. Wanneer er dan niets aankwam op de derde baan duwde ik mijn pedaal vol in de vloerbedekking en ging naar links.......niet wetende dat dat niet mocht in fr.
RobD antwoordt op 24 maart 2009:
Bert, moeten we die Ratrace letterlijk of figuurlijk nemen gezien de drukte op de wegen in het seizoen!
V.w.b de derde rijbaan, zo zie je maar weer hoe goed onze rijopleidingen zijn. (Ik wist het wel maar doe het soms ook.)
@Eric antwoordt op 24 maart 2009:
Nu we toch aan het bekennen zijn, ik heb mij er ook wel eens aan bezondigd ;(
Echter alleen als ik er geen ander verkeer mee hinder, ik weet/wist 't wel trouwens maar denk dat als ik er een bekeuring voor zou krijgen ik direct aan acuut geheugenverlies zou lijden ten opzichte van oom agent...
antwoordt op 24 maart 2009:
Ik kan me alleen herinneren vaak van die baan af te komen maar nooit er naartoe te voegen. Mijn schuld was het niet. 😉
T. Hak antwoordt op 24 maart 2009:
@Janka, Alle VA's hebben een begrenzer, hierdoor kunnen zij niet even het gas intrappen en zo vlot inhalen. De meeste chauffeurs rijden idd op CC en dan tegen de begrenzer aan.
VA's uit het oostblok zijn niet (allemaal) begrensd, halen lekker vlot in, maar liggen ook sneller op hun kantje.
Qua inhalen, tel ik voor ongeveer elke meter vanaf het moment dat mijn bumper de VA-bumper voorbij "kruipt" Mijn combinatie is 13 meter. Dus na 15-16 tellen (kunnen kort of lang zijn) kan ik terug. Maar een seintje is nauwkeuriger...
Jan antwoordt op 25 maart 2009:
Quote: Dus na 15-16 tellen (kunnen kort of lang zijn) kan ik terug.
Wat nu als je 16 korte tellen had terwijl ze lang moesten zijn? Caravan in puin en ruzie met de Va-chauffeur !
Heeft er ooit ienmand gehoord van spiegels en deze afstellen??
janka antwoordt op 25 maart 2009:
T.Hak hoe zit dat dan met onze vrienden uit Spanje? Die knallen je voorbij alsof je stilstaat met je 90 op de teller. Daarbij gevoegd het stuurgedrag (alsof ze in een luxe wagen rijden) van deze "ridders" en ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die daar angst voor hebben. En er dus ook last van hebben.
Peter antwoordt op 25 maart 2009:
Sinterklaas rijd zelf niet meer, komt met de boot. Maar er zijn enkele Pietermannen die rijden als dolle in de va's met kadootjes.
Peter antwoordt op 25 maart 2009:
Van: Jef
Datum: 22 March 2009 om 11:51
Als een chauffeur met een vrachtwagen combinatie op vakantie gaat mag deze rustig rijden en iedereen in de weg rijden?
Zou die wel op een camping mogen? Maar in ieder geval niemand in de weg rijden, wel erop.
renaat antwoordt op 25 maart 2009:
Stel ik wil invoegen op de snelweg, komt er zo'n 40 tonner aan, als ie plaats heeft en het mag wijkt ie uit naar het 2° baanvak, als ie geen zin heeft blijft ie rechts en moet ik in de remmen: GEEN PROBLEEM hij heeft voorrang.
Stel ik rij rechts thv. een oprit, 95 kmh op de teller; komt er zo'n VA zich aanmelden, wil persé invoegen, houdt met voorrangsregels GEEN rekening.
Er blijven voor mij 2 optie's ofwel in paniek naar 2° baanvak -zonder controle-, ofwel in de ankers. :-(
Door ervaring kies ik nu optie 2")
Ik geef toe, het is een absolute minderheid bij de VA-rijders die zo iets doet, maar ik heb er een HEKEL aan!
Kleine racistische reflex: meestal Italianen of Spanjaarden.
Pat antwoordt op 25 maart 2009:
Mensen, het lijkt wel of dat ik op het ANWB-forum zit te lezen.
Daar komt dit onderwerp meer dan eens voorbij.
En net zoals op het ANWB-forum worden we het nooit eens met elkaar.
Dus zijn deze discussies eigenlijk zinloos geworden, want men blijft in herhaling vallen.
Tijs antwoordt op 25 maart 2009:
Derde optie: gecontroleerd naar links gaan? Vaak zie je al wel aan de "lichaamstaal" op de weg of je met die enkele duwer te maken hebt. Mocht er dan toch "inhaalcontrole" zijn dan heeft die ook wel gezien dat je weggedrukt werd.
Mijn ervaring met dit weggedrag is dat toch vooral automobilisten in Duitsland dit gedrag vertonen / zouden willen vertonen. De Duitse klaverbladen hebben vaak vrij scherpe bochten waardoor je met weinig snelheid op de invoegstrook komt. Veel mensen blijken dan geen snelheid te durven maken (terwijl hun auto het in de meeste gevallen best aan kan 😉). Vaak genoeg meegemaakt dat een auto "met voorsprong" op de invoegstrook begint en zich toch nodeloos naast mij klem rijdt. Gelukkig durven die auto's mij niet zomaar naar links te duwen, maar ik ben wel blij dat ik nu een caravan achter mij heb. Vroeger met de vouwwagen vroeg ik me vaak af of ze die aanhanger wel zouden zien. Aan de soms paniekerige terugstuurreacties te zien was dat lang niet altijd het geval. 😉
Maar je hebt gelijk, Renaat, met 40 ton invoegend gewicht ga je niet in discussie. Gelukkig zijn dat de uitzonderingen en is ook mijn ervaring dat de meeste VA chauffeurs gewoon vriendelijk even ruimte maken.
T. Hak antwoordt op 25 maart 2009:
@ Jan, tellen gaat MIJ vrij goed af, gewoon blijven proberen Jan!
Spiegels? vertel...
jj# antwoordt op 25 maart 2009:
en wat als je goed telt maar de va een beetje harder rijd tijdens het inhalen ?
RobD antwoordt op 25 maart 2009:
4e optie Renaat: je niet laten intimideren maar blijven rijden waar je rijd. Hij heeft je wel gezien en zit al te gniffelen. Poot stijf houden en raad eens wie er in de ankers gaat?
Bij mij hebben ze ook twee opties als er daadwerkelijk geen ruimte is: Remmen of toch komen met alle gevolgen van dien, die voor deze man zijn rekening zijn. Ze keizen uiteindelijk eieren voor hen geld, ze moeten wel.
janka antwoordt op 25 maart 2009:
Klopt Rob, die ervaring hebben wij ook.Maar ik kan me voorstellen dat je even met het zweet in de handen zit op zo'n moment. Net wat je zegt, hij, of soms zij heeft je allang in de peiling. Het is ons een keer overkomen dat een trucker besloot gewoon over de vluchtstrook vol gas door te rijden om vervolgens voor ons krap in te voegen. En ook dat is geen prettige ervaring. Maar dat was gelukkig een uitzondering.
Jan antwoordt op 25 maart 2009:
@ T.Hak. Ik geloof best dat je kunt tellen, dat was de strekking ook niet. Het gfing zich om de snelheid van je cominatie en het tellen, dus goed lezen eer te beantwoorden.
Met goed afgestelde spiegels kun je makkelijk zien of je de VA voorbij bent, goed afstellen en goed oeffenen.
antwoordt op 25 maart 2009:
RobD schrijft:”4e optie Renaat: je niet laten intimideren maar blijven rijden waar je rijd. Hij heeft je wel gezien en zit al te gniffelen. Poot stijf houden en raad eens wie er in de ankers gaat?
Bij mij hebben ze ook twee opties als er daadwerkelijk geen ruimte is: Remmen of toch komen met alle gevolgen van dien, die voor deze man zijn rekening zijn. Ze keizen uiteindelijk eieren voor hen geld, ze moeten wel.
»
Zij zijn gewend dat het gevecht met 40 ton wel uit de weg wordt gegaan. Wanneer het misgaat zit je met de gebakken peren.
Als je de caravan na zo’n spelletje blufpoker voor de 4e keer bij het schadebedrijf ophaalt wordt je dat blufpokeren wel zat Rob.
Bijkomend minpuntje is dat je de vakantie thuis kunt uitzitten of alsnog een vliegreisje kunt boeken.
RobD antwoordt op 25 maart 2009:
Roel: "Zij zijn gewend dat het gevecht met 40 ton wel uit de weg wordt gegaan"
En daar zit 'm nu net de clou. Dat stuk gewenning wat sommige heren zich toe-eigenen is absurd. Het recht om verkeersregels naar hen hand te zetten is bij sommige een gewoonte geworden.
Ik respecteer de heren met hen 40 ton en geef ze graag de ruimte waar het maar kan. Maar als het niet kan en de heren gaan dwingen, kan ik het ook. Het gebeurd me niet vaak, zeker niet met caravan, maar als ik volledig de regels toepas en zij deze proberen te omzeilen, komen ze bij mij aan het verkeerde adres. De wet van de sterkste? De verkeerswet in dit geval.
En dat thuis de vakantie doorbrengen valt wel mee: goed verzekerd! Het is me 6 jaar geleden één keer overkomen, rechterkant er uit gereden door eentje die dacht dat hij de regels wel kon omzeilen.
Leo antwoordt op 26 maart 2009:
1 ding wat ik nog even kwijt wil is dat het vooral de vrachtwagenchaffeurs uit de oostblok landen zijn (Polen vooral) die niet goed kunnen rijden en vaak ineens naar links gaan en vaak erg slingeren.
Bert antwoordt op 26 maart 2009:
Toch is het wat raar... Ik heb echt heel zelden enig probleem met invoegen. Sterker nog, ik kan het me niet eens heugen. Ik zorg dat ik aan het begin van de invoegstrook 91 op de teller rij. Ik word vervolgens er tussen gelaten of moet achter hooguit één truck invoegen omdat we zo'n beetje gelijk uitkomen.
Het zal wel aan mij liggen... (Of aan 'jullie') 😉
antwoordt op 26 maart 2009:
Het zal hoofdzakelijk aan het haantjesgedrag liggen Bert.
Zij die dit basale gedrag kunnen onderdrukken hebben gewoon de minste confrontaties. 😉
Hans antwoordt op 26 maart 2009:
Ik denk dat wat je hier nu leest niets met haanjesgedrag te maken heeft, maar excessen zijn. Iedereen heeft wel eens een 'aanvaring' met een vrachtwagen gehad. En men wil dit graag even kwijt, feiten. Basale neigingen zijn je niets aantrekken van all het andere verkeer en denken dat jij, jij alleen het allemaal wel kan en weet.
antwoordt op 26 maart 2009:
Dat is niet basaal of fundamenteel, dat is Asociaal gedrag.
Met haantjesgedrag bedoel ik wat door RobD 😉 wordt aangegeven, wie heeeft het meeste lef, of wie maakt me wat want ik sta in m'n recht.
Ik VINDT dat je juist dit gedrag in het verkeer moet mijden.
Je roept op deze manier een heleboel frustratie op wat alleen maar tegen je kan gaan werken.
RobD antwoordt op 26 maart 2009:
Roel, je pretesenteerd het nu alsof het mijn dagelijkse bezigheid is, verre van dat. Ik geloof dat ik hierin al duidelijk was geweest: als er echt geen andere mogelijkheid aanwezig is. Eerder is door mij ook al geschreven: ik ga wel in de ankers voor ze, het is dan maar zo.
janka antwoordt op 26 maart 2009:
Bert heeft zelden een probleem met invoegen. Bert rijdt met zijn auto en caravancombinatie. Dat hij geen problemen heeft met invoegen komt omdat hij er voor zorgt dat zijn invoegmaneuvre netjes is en gebeurt zoals het hoort. Hij zoekt zelf een plekje maar verwacht niet dat er plaats gemaakt wordt. Nu de VA. Deze komt aanrijden, overziet ook netals Bert de situatie en verwacht dat er ruimte gemaakt wordt voor hem/haar. En daar zit nou net het verschil. Kun je als caravanner even (veilig) naar links om die "grote jongen" in te laten voegen of kan dat niet. In het laatste geval wordt er nogal eens doorgedrukt door de VA bestuurder. En dat is in mijn ogen "haantjesgedrag". (Alhoewel er ook vrouwlijke VA chauffeurs zijn.)
Bert antwoordt op 26 maart 2009:
In dat laatste geval laat ik m'n gas los (of rem zelfs, als ik hem niet op tijd voorbij ben en hij vóór het eind van zijn invoegstrook niet achter me kan invoegen) en laat die VA er gewoon tussen. Het valt n.l. niet mee om 40 ton voldoende snelheid te geven aan het begin (liefst) van de invoegstrook. Maar zeker, je hebt gelijk, er zijn erbij die op ramkoers liggen. Ik zorg er dan ook het liefst voor dat me dat niet kan gebeuren door even te versnellen bijvoorbeeld, voordat de VA goed en wel op de invoegstrook zit.
janka antwoordt op 26 maart 2009:
Precies dat bedoel ik! Op die manier kunnen we het voor ons zelf heel prettig en ontspannen houden. Als ik om me heen kijk en zie hoe sommige van onze collega's achter het stuur zitten met de caravan aan de haak, dan is de uitdrukking verstand op nul en blik op onneindig regelmatig van toepassing. Voor ons is het een soort van spel dat we samen met de andere weggebruikers spelen. Geven en nemen en elkaar, dus ook de VA chauffeurs op een veilige en behouden wijze het licht in de ogen gunnen. De situaties die ik schetste waren dan ook excessen. We gaan dan ook nooit met een negatief voorgevoel jegens de VA's op vakantie.Want niet alles wat er gebeurd is doelbewust asogedrag namelijk. Soms kunnen ze niet anders. En daar moeten wij als caravanners ook rekening mee willen houden.
Henk antwoordt op 26 maart 2009:
Ben zelf ook chauffeur maak het ook mee dat zgn collega's op de invoegstrook bij het invoegen hem er gewoon opdrukken of er nu ruimte is of niet je kan soms geen baan opschuiven ander verkeer of inhaalverbod.Het naar links gaan bij een inhaalverbod wordt als inhalen gezien is mij eens verteld door de politie kreeg geen verbaal maar een waarschuwing.
Maar haantjes gedrag wordt streng afgestraft als men het ziet.
Jan antwoordt op 26 maart 2009:
Eén ding is zeker, die VA heeft het grootste gewicht en de dikste bumper, ook al een reden om enig respect te hebben en vooral wat extra afstand te houden.
Andreas antwoordt op 26 maart 2009:
Als invoeger moet je het spel ook goed spelen om de naderende VA niet te irriteren. Bijv. vooral voldoende snelheid maken alvorens naar links te komen en soepel in te voegen. Een andere veelgemaakte fout is dat de invoeger al begint te knipperen terwijl er nog een "file" van 4/5 auto's aankomt zodat invoegen gewoon niet kan. Rijd dan gewoon nog even door en zet pas de l.-clignoteur aan als je echt naar links kunt. Worden de achteropkomers tenminste niet nerveus😉
janka antwoordt op 27 maart 2009:
Andreas, dat alles heeft te maken met inzicht en anticipatie en goed vooruit kijken als je nog niet eens op de invoegstrook bent maar deze nadert. Soms kan dat al boven op het viaduct vanwaar je met een bocht naar beneden gaat naar de snelweg. Want waarom zou je voor de VA moeten invoegen? Het kan er toch ook achter? Meestal is daar veel meer ruimte omdat het gros van de automobilisten ruim van te voren al naar links gaat om die VA in te halen. Soms zijn er gaten van meer dan 100 meter, dus ruimte zat. Dan irriteer je ook geen VA chauffeurs. En het invoegen gaat nog soepeler.
Rico antwoordt op 27 maart 2009:
De beginner van deze postings heeft niks tegen vrachtauto's hoor, en vervolgens geeft hij een klaagzang.....
Beste Ben, remedie: als je je erop instelt dat als je thuis de auto in stapt om op vakantie te gaan, dat op dat moment dus ook je vakantie begint. Verder, gewoon met de flow meerijden, dus jezelf aanpassen aan de snelheid van de vrachtwagens. Dat werkt enorm goed en bespaart veel ergernis. Trouwens, eenmaal op de vakantieadres wil je natuurlijk wel dat de lokale supermarkt wel goed gevuld is he. Juist, door diezelfde vrachtwagens.
Wilbert antwoordt op 27 maart 2009:
Rico,
Hij geeft alleen aan dat hij tijdens het rijden er soms last van heeft van het vrachtverkeer.
En daar ben ik het met Ben helemaal eens. Met vrachtverkeer is gewoon een stuk onprettiger rijden, maar dat neemt niet weg dat er geen vrachtauto's mogen rijden.
gert antwoordt op 29 maart 2009:
nou dat nederland een probleem heeft kun je hier wel lezen?
voor al als er een caravan na boven gaat is hij vaak niet voor uit te branden, ik denk vaak dat ze verkeerd tanken kruipolie of zo, maar het mooiste is mensen dat de consument betaald?
ik denk als ik hier zo lees dat er nog steeds mensen zijn die denken dat de produkten door de chauffeur betaald worden,nou mensen kijk eens in duitsland daar dachten ze de oplosing te hebben met de maut en na een verhoging van 50% zitten de meeste chauffeurs nou thuis bij de kinderen voor te lezen en weer betaald de consument. dus mensen geef die mensen voorrang want ze worden door jullie betaald.
gr. gert
Karel antwoordt op 29 maart 2009:
Nota van toelichting op het RVV;
Een IEDER heeft recht op een veilig gebruik van de weg.
Dus of ik me als toerist of beroepschauffeur in het verkeer wil mengen doet er niets toe.Niemands belang is groter dan dat van een ander.
Verkeer komt van het werkwoord "verkeren" en dit is iets dat je nou eenmaal met meerdere mensen doet. "Verkering" heb je toch ook niet in je uppie?
Wie zich niet aan de spelregels wil houden en geen rekening wil houden met andermans tekortkomingen/beperkingen moet gewoon niet meedoen, PUNT UIT.
Janka antwoordt op 29 maart 2009:
Gert, het gaat er niet om dat ze voorrang moeten krijgen, het gaat er om dat ze vaak voorrang nemen! En dan heb ik het nog niet eens over de wijze waarop.
Jan antwoordt op 30 maart 2009:
"Wie zich niet aan de spelregels wil houden en geen rekening wil houden met andermans tekortkomingen/beperkingen moet gewoon niet meedoen, PUNT UIT.
en dat was nu net waar deze hele discussie over ging, helder opgemerkt. Spelregels voor iedereen ook voor de vrachtbakken die voorrang nemen?
Jan antwoordt op 9 april 2009:
Vrachtverkeer alleen? Kijk eens hoe het gros van ons invoegt, het liefst aan het begin meteen de snelweg op ook solo. Vaart maken en de hele invoegstrook gebruiken is er niet bij. Een richtingaanwijzer is dwingend: maak plaats ik kom op de rijbaan. Zo ook met inhalen, spiegel kijken doet men niet, richtingaanwijzer uit (hopelijk) en gaan. Maar wel het vrachtverkeer hekelen.
Janka antwoordt op 9 april 2009:
Dat invoegen heb ik wel eens een "God zegene de greep" handeling genoemd. Daar heb je dus volkomen gelijk in. Echter ook bij VA's komt het dwingend over net zoals er van die cowboys zijn die 1 a 2x richting aangeven naar links en dan vervolgens hun ...tonner naar links gooien.
Johan antwoordt op 9 april 2009:
Ik erger me bijna nooit ergens aan wanneer ik met de caravan op vakantie ga/ben. Natuurlijk moet ik inhouden wanneer een VA een iets langzamere VA inhaalt. Dat is wel eens lastig, zeker wannneer het constant gebeurd.
Maar invoegen etc, geen problemen. We rijden meestal de snelheid van een VA of iets sneller.Wanneer een 40tonner in komt schuiven op de snelweg, geef ik of even gas of rem zodat hij in kan voegen. Remmen en vaart minderen is voor zo'n VA lastiger dan voor mij.
Ik heb al lang geleden geleerd dat ik niet alleen op de weg ben en niet alleen maar mijn tempo of manier van rijden aan kan houden. Helaas, maar waar. Tja, en dan is rijden een sociaal gebeuren op de snelweg. Oke, soms heb ik ook wel een haantjes gevoel hoor, echt wel. Maar over het algemeen niet zo erg. Vaak meer last van auto's met caravan helaas.
Voorheen reden we een old-timer camper(een oude Saviem), die had een kruissnelheid van een 85 a 95 km/u. Kan je verzekeren dat in die tijd de auto's met caravan lastiger waren dan de VA's.
VA's dreigen natuurlijk echt wel eens, heb ik dan ook last van. Maar op de een of de andere manier vind ik dat vaak duidelijker gedrag dan een hoe sommigen een auto met caravan rijden, die een paar keer per jaar van stal komt.
Jan antwoordt op 9 april 2009:
Johan@Tja, en dan is rijden een sociaal gebeuren op de snelweg. Oke, soms heb ik ook wel een haantjes gevoel hoor, echt wel. Maar over het algemeen niet zo erg. Vaak meer last van auto's met caravan helaas.
Je moet wel kunnen kiezen hoor Johan of je nu wel voor of tegen de vrachtauto's bent en ook wanneer je wel of niet je haantjesgevoel de vrije loop laat😉
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.