Ingrid vraagt op 27 maart 2009:
Heb je bij een auto met DSG (volkswagen toeran 1.4 TSI nu wel of niet een extra oliekoeler nodig?
Of is dit alleen bij de “echte automaten” zo?
(Wij trekken een Beyerland Sprinter 440).
van der wiel antwoordt op 27 maart 2009:
ik zelf heb nog nooit last gehad van oplopende water tem. bij mijn santa fe oud model benzine en nieuw model diesel (beide automaat) met een caravan gewicht van 1600kg.
maar misschien een wat stomme vraag waar staat dat DSG voor.
Ik denk namelijk dat de auto’s van tegenwoordig helemaal niet zo snel aan de kook zijn te brengen mits je (en daar zie je dan de meeste staan) tijdens een klim in een file komt en je constant het max. uit je auto moet halen om telkens opgang te komen of erger als je zelf telkens haasje repje optrekt.
Rico antwoordt op 27 maart 2009:
Er wordt hier een vraag gesteld over een oliekoeler voor de automaat, heeft dus niets met de watertemperatuur van de motor te maken.
Een DSG is eigenlijk een geautomatiseerde handbak. Nu werkt een DSG wel met twee koppelingen in plaats van met één, maar m.i. zal er geen oliekoeler nodig zijn. Er zijn trouwens twee versies van de DSG, eentje met natte koppelingen (6-bak) en eentje met droge koppelingen (7-bak). Dus heeeeel misschien heeft de 6 bak met natte koppelingen een oliekoeler nodig???? Wellicht weten Bert/Menno het antwoord?
Normaal gesproken wordt een extra oliekoeler bij mijn weten alleen bij een echte automaat toegepast, dus vanwege de vloeistofkoppeling.
Rico
Tino2L antwoordt op 27 maart 2009:
extra oliekoeler ???
een automaat (kan) sneller heet worden als er slib optreed in de versnellingsbak.
wanneer treed dit op??
als de automaat telkens gaat pendelen tussen versnellingen.
ook is dit te merken als je gas geeft en er geen vooruitgang in zit.
QQ
als de mogelijkheid bestaat om een versnelling te lock(en) is
het nog beter.
Nitram antwoordt op 27 maart 2009:
Tino2L, ...''als er slib optreed ''. Je bedoelt natuurlijk '' als er sliP optreedT'' ........
Tino2L antwoordt op 27 maart 2009:
je snapt m wel !!!
taalvoutje...
QQ
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 maart 2009:
Gezien de 'mooie' korte overbrengingen van de DSG-bak verwacht ik niet dat een oliekoeler snel nodig is maar veel belangrijker is het antwoord van de VW dealer zelf. Als die aangeeft dat het nodig is zou ik hem geloven....
Daarnaast hangt veel af van het gebruik en hoe je met de DSG omgaat....
Bij mijn weten zit er in de Touran wel 'natte' koppeling dus probeer met zo min mogelijk slip (weg) te rijden.
Ed Peeters antwoordt op 8 april 2009:
@Menno
Ik heb inmiddels een proefrit mogen maken met een DSG bak. (Zie het draadje "Wegrijden met een DSG".) Daarbij heb ik gemerkt dat de auto toch 'kruipt' als je stil staat. Zoals bij de 'klassieke' automaten. Er moet in die natte platenkoppeling toch iets van slip optreden. Hoe VW dat opgelost heeft bij de DSG7 bak met 'droge' plaatkoppelingen blijft mij ook een raadsel. Jouw advies om bij wegrijden slip te vermijden lijkt mij dus ook bij de DSG bak op zijn plaats.
Ik zie in jullie 'wegrijden op een helling' percentages steevast een groot verschil tussen de koppelomvormer-modellen en de DSG bak. Dat roept bij mij de vraag op hoe jullie de DSG in je rekenmodel hebt ingevoerd.
M.vr.gr., Ed.
Bert antwoordt op 8 april 2009:
DSG en aanverwante robotbakken hebben geen koppelomvormer. Dus missen de koppelversterkende eigenschappen daarvan. De 6-traps DSG heeft wel natte koppelingen, maar geen koppelomvormer. De 7-traps heeft droge plaatkoppelingen.
Arnold Vlaardingerbroek antwoordt op 2 juni 2012:
Zie deze link. Ergens in artikel...DSG heeft eigen oliekoeler.
http://www.dsg-dokter.nl/_assets/41%2054-55%20Occ%20DSG-techniek.pdf
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!