Caravantrekker.nl

Citroen C3 Picasso

Hans vraagt op 4 april 2009:

Ik ben benieuwd naar de berekeningen met de Citroen C3 Picasso.
Beloofd een potent en stabiel trekkertje worden, vooral met de HDI motor.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 4 april 2009:

Met een paar dagen zal hij er bij staan. De 1.4 en 1.6 VTi mogen 1100 kg trekken (indien je het laadvermogen van de auto benut - ca. 470 kg - is het toegestaan trekgewicht beperkt tot 850 kg). De 1.6 HDi FAP 110 mag 1200 kg (950 kg) trekken en de later te introduceren 1.6 HDi 90 ook 1200 kg, zonder gewichtsbeperking i.v.m het treingewicht.

Hieruit trek ik de conclusie dat Citroën zelf de koeling e/o de koppeling niet vertrouwd van de sterkste diesel.


Gerrit antwoordt op 4 april 2009:

Als Citroenliefhebber volg ik de nieuwste ontwikkelingen altijd op de voet. In eerste instantie vond ik een C3 Picasso wel wat, totdat ik weer geconfronteerd werd met die treingewichtsbeperking. 2 volwassenen, 2 kinderen, bagage en mijn hobby 400 kan al niet meer leeg achter de C3 1.6 picasso. Het geldt niet alleen bij dit nieuwe model. Bij de C4 grand picasso 1.6 hdi blijft er netto ook maar 880 kg over, bij de c8 2.0 automaat maar 500 kg, een C6 1400 kg, waarbij aangetekend moet worden dat het laadvermogen van de auto dan (380 kg) voor 2 personen en een skibox al tekort schiet. Dat geldt ook voor de C3 picasso. Wat zijn dit voor achterlijke, totaal niet concurrerende gewichten. Aangezien de auto's leeg vaak meer wegen dan opgegeven, is het niet eens mogelijk het maximale gewicht aan de auto's te hangen, als de auto leeg is. Bij de C4 picasso werd door de importeur als verklaring opgegeven dat het energielabel voor het lage treingewicht zorgt....

Als liefhebber vind ik het een zorgwekkende en eigenlijk een schandalige ontwikkeling. Hoe kun je zoiets ontwerpen en op de markt brengen? Ik ben benieuwd wat nu eigenlijk de reden(en) is/zijn van het enorm lage treingewicht. Wie weet het?


Bert antwoordt op 5 april 2009:

Ik kan me voorstellen dat je geërgerd bent als een favoriet automerk, althans de constructeur ervan, je eigenlijk laat zitten als (ook) enthousiast caravanner. De reden is simpel, zo'n constructeur heeft helemaal niets met jou als caravanner. Je conclusie zou dan ook kunnen zijn dat je je als citrofiel moet beperken tot de klassiekers en voor het normale werk een constructeur uitkiezen die wel op z'n minst haar caravannende klanten serieus neemt.
Yep, life sucks... 😉


michiel antwoordt op 5 april 2009:

Een c3 picasso leek mij ook wel wat.....tot ik dit las!
Vreemde voorzichtigheid lijkt mij....een Daihatsu Materia 1.3 (ik heb de 1.5) mag 1000kg trekken en daarnij nog, schrik niet, 600 kg lading vervoeren. Dat is 2600kg treingewicht met een 1.3-tje......vanwaar die voorzichtigheid van Citroen......het is echt een lastige beperking. Ik hoop maar dat iedereen zich dat realisseerd voordat hij voor de deur staat.....anders wordt het extreem sonja bakkeren met het hele gezin!!


Harrie antwoordt op 6 april 2009:

Inderdaad een vreemde voorzichtigheid. Het lijkt me sterk dat de 90 pk diesel geen last heeft van een treingewichtsbeperking...

Als de C3 picasso nou een groot laadvermogen zou hebben, dan kon je nog wat, maar met die krappe 400 kg, kan je met je gezin er net een vouwwagen achter hangen.


Hans antwoordt op 6 april 2009:

Citroen zelf noemt geen max. treingewicht op haar site.
Waar vindt ik deze cijfers?
Waarom doet Citroen er het zwijgen toe?
Zou ik dan toch iets Duits, Japans of Koreaans moeten aanschaffen na 30 jaar Citroen en Peugeot?


Luc antwoordt op 6 april 2009:

Citroen Duitsland geeft het maximumtreingewicht wel op de site. In het instructieboekje dat Citroen normaal wel op de site zet, staat het wel.

Persoonlijk vind ik dit een serieuze tekortkoming van de importeur en tevens van de fabrikant, die dat belachelijk lage treingewicht bepaald heeft. Kopers worden misleid met de opgegeven trekgewichten. 1200 kg moet de picasso met 1.6 motor goed kunnen qua power en eigen gewicht. Misschien dat de fabrikant/importeur er nog op terugkomt? Elke koper is er immers een en in deze tijden... Ben eigenlijk wel benieuwd wat de importeur er zelf van vindt!


Hans antwoordt op 7 april 2009:

Drie jaar geleden schreef ik o.a. hier iets over mijn Peugeot Partner 1.6 HDI 90pk.
Na de koop lees je in de handleding dat boven een bepaalde hoogte boven n.a.p. het trekgewicht gereduceerd dient te worden.
Schande. Ik voelde me belazerd.
De dealer vond dat ik het niet zo zwaar moest opnemen, m.a.w.: rij maar gewoon een tikkie illegaal.
De importeur verwijst naar de dealer. Dat is die man die het allemaal niet zo interesseert.
Ik verwacht niet dat Peugeot en Citroen alsnog over caravanners gaan nadenken.
Als, zoals iemand hierboven suggereert, het milieulabel er iets mee te maken heeft: het kan toch niet zo zijn dat een milieulabel ons caravanners in en grotere en vuilere auto dwingt!


Bert antwoordt op 7 april 2009:

Dat de prestaties op grotere hoogten minder worden moge duidelijk zijn en veel, zo niet alle fabrikanten plaatsen waarschuwingen danwel beperkingen in hun manuals. De enige (prestatie)eis is de 12% helling vanuit stilstand met het treingewicht op *zeeniveau*. Doe je dat toch dan rij je niet illegaal hooguit tegen de goede adviezen in die een fabrikant je geeft. Die adviezen zijn er natuurlijk ook om claims tegen te gaan. Er zijn twee manieren om de inboet van prestaties te beperken: minder steile hellingen rijden (kun je bekijken in onze trekkrachtberekeningen) of het gewicht beperken. Een fabrikant kiest voor het laatste en terecht vind ik.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker