Caravantrekker.nl

In 1 dag naar Spanje (Sant Pere Pescador) met aanhangwagentje

Jan vraagt op 4 april 2009:

Misschien niet gepast op dit forum, maar vraag het toch.
Wij gaan dit jaar naar Spanje voor het eerst (Sant Pere Pescador).
Wij hebben een accomodatie gehuurd op een camping en gaan met 4 kinderen erheen.
Normaal gesproken gingen wij altijd naar Zuid-Frankrijk en reden dat dan in 1 dag vanuit Ridderkerk (Rotterdam).
Wij rijden met een klein aanhangwagentje. Ook vertrekken wij altijd op zondagmorgen(05.00uur). Is het te doen om in 1 keer te rijden met aanhangwagentje naar de costa brava? Of is het misschien toch handig om een overnachting te boeken en het laatste stuk op maandag af te maken? Weten jullie dan een leuk overnachtingshotel of iets dergelijks om te overnachten?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

RobZ antwoordt op 4 april 2009:

Het is wel gepast hoor op dit forum. Je krijgt waarschijnlijk alleen een paar reacties dat het gevaarlijk is.

Als de bestuurder(s) en de kinderen het goed uithouden is het wat afstand betreft nog wel te doen om het in één keer te rijden. Zeker met een aanhanger want dan kan je in Frankrijk toch net weer stukje vlotter doorrijden. Ik zou echter wel eerder in de nacht vertrekken of anders toch rekening houden met een extra overnachting. Om te voorkomen dat je laat in de namiddag aankomt. Het is ook wel prettig dan wat extra speling in te bouwen voor als je onverhoopt op zondag toch in een file terecht komt of anderzins vertraging krijgt.


Hans antwoordt op 4 april 2009:

Ik heb het in een ver verleden, toen ik nog jong was, een keer gedaan. Vlak bij Sant Pere Pescadore. Zonder aanhanger, geen kinderen, dus weinig stoppen en sneller dan 130 km/u. 's Morgens om 4 uur vertrokken, de eerste stop voorbij Parijs en bij Orange was ik het zat. Daar een uurtje rondgelopen en weer in de auto.
's Avonds om ong. 9.30 uur aangekomen. Geen zin meer om een camping te zoeken en dus maar een hotelletje genomen.
Ik heb toen meteen gezegd: dat doe ik nooit meer.

Maar mocht jij het wel willen doen: succes
Het is te doen.

M.vr.gr.

Hans


michiel antwoordt op 4 april 2009:

Ik heb het solo een paar keer gedaan en dat was echt prima te doen (over de auto route du soleil)....14 uurtjes tot aan den bosch.

Met de caravan een keer gedaan......en dat vond ik achteraf niet verantwoord.......van 8 uur smorgens tot 3 uur snachts in de auto gezeten. Ik reed met de caravan veelal rond de 100 km/u.

Wanneer je met dat karretje 130 kan rijden(wel akelig als het zo'n ding met van die kleine wieltjes is!) in frankrijk dan lijkt het mij geen probleem om het in een dag te doen.....wel zonde van de vakantiedag......ik kom op de heenreis liever midden op de dag aan zodat je jezelf lekker kan installeren.


Jan antwoordt op 4 april 2009:

Hou rekening met 3 dagen jet-lag na zo'n rit. Ik zou op zijn minst onderweg een keer overnachten.


Jouri antwoordt op 4 april 2009:

't is gevaarlijk!


Jan antwoordt op 4 april 2009:

We hebben gereserveerd voor de zondag, maar willen niet zaterdags al vertrekken. Dit omdat ik en mijn vrouw die vrijdag ervoor nog de hele dag moeten werken en om dan gelijk die zaterdag weg te gaan redden wij niet en op zaterdag is het verschrikkelijk rijden (met drukte!).
Wij zullen dus sowieso zondagmorgen vertrekken en kijken dan wel hoever we komen. Als het niet lukt in 1 dag overnachten we gewoon ergens.
Maar is het noodzakelijk om iets te reseveren in het hoogseizoen, ik heb het dus over een overnachtingshotel?
Misschien weten jullie hier meerdere overnachtingshotels. Als de 1 dan vol zit kan ik nog naar een andere overnachtingsplek zoeken.
En ja Michiel het is een klein aanhangwagentje met hele kleine wieltjes, maar dat is verder geen probleem, want daar rijden wij al 6 jaar mee en dat gaat altijd prima.


@Eric antwoordt op 4 april 2009:

Ik zou gewoon een onderweghotel boeken, hoef je ook niet te zoeken. (en dat rijmt 😉 )

Welke ketens bijvoorbeeld?

http://www.hotel-bb.com/
http://www.bonsai-hotel.tm.fr/index_en.php
http://www.etaphotel.com/gb/home/index.shtml
http://www.hotelformule1.com/formule1/index.html
http://www.hotels-akena.com/

En zo zijn er nog 20 ketens geloof ik.


Jan antwoordt op 4 april 2009:

Ook in een klein aanhangertje kan nog wel een tent waar jullie nog net in passen? Overigens hebben veel campings ook compleet ingerichte tenten en ook caravans te huur, wel even reserveren natuurlijk in het hoogseizoen.


@Eric antwoordt op 4 april 2009:

Hmmm, een klein tentje voor 2 volwassenen en 4 inderen, 6 slaapzakken, 6 luchtbedden etc wordt bijna een tandemasser vol.


j klein antwoordt op 4 april 2009:

Volgens jouw plan kom je altijd savonds of snachts op de camping aan.
Enige oplossing is zaterdagavond omstreeks 11uur vertrekken zeker in het hoogseizoen en dan doorrijden ,met natuurlijk wel de nodige pauzes.en (liefst met 2 rijders)
Houd er toch maar rekening mee dat er overdag de nodige file is.
Dan kom je altijd in de middag aan.
Als wij terugkeren uit Rosas vertrekken we met de caravan omstreeks 9 uur smorgens en komen dan ongeveer om 1uur snachts aan in Maastricht .
snelheid cruisecontrol 105kmh.
prettige vakantie


antwoordt op 4 april 2009:

De vraag is dan wel niet ongepast. Maar wat je je kinderen aandoet zou ik wel zo kunnen noemen.
Eveneens onverantwoord zulk risico te nemen met de kinderen. Gun hen ook een prettige reis en stop tijdig voor een tussenstop (overnachting) kom je zelf ook beter uitgerust aan. 😉


Jan antwoordt op 5 april 2009:

Ik snap wel dat een overnachting beter is, vooral naar Spanje.
Maar wij hebben gereserveerd voor zondags en vinden het daarom zonde om maandag pas aan te komen. Maar je kunt beter maandag uitgerust aankomen, dan op zondagavond half overspannen aankomen en die maandag laat het bed uitkomen.
Volgende keer gewoon de camping boeken op maandag, dan hadden we het probleem zo opgelost.
Maar wij willen in ieder geval ook niet 's nachts rijden, omdat wij daar geen goede ervaringen mee hebben, simpelweg vind ik het gewoon verschrikkelijk om de hele nacht te rijden.
Wij zullen gewoon zondagmorgen vertrekken en kijken hoever wij komen en dan rond 18.00/19.00uur overnachten. Ik weet dan niet precies tot hoever we dan zullen komen? En ik hoop dat jullie nog meer tips hebben over overnachtingshotels, etc.


Cor antwoordt op 5 april 2009:

Tot vorig jaar (voor het eerst met de caravan) zijn wij drie jaar achter elkaar vanuit Amersfoort naar st. Pere Pescador gereden met een Saris kar erachter. Wij gingen dan op zaterdagavond weg (20.00 uur) en kwamen dan 's morgens rond 11.00 uur aan. Wij vonden dat prima te doen mits je met zijn tweeën kan rijden en na ieder uur in ieder geval wisselen en een frisse neus. Dan rijdt je 700 km de man en valt wel mee. Voordeel is dat de kids in de auto bijna de hele weg slapen, je vroeg op de camping bent, tent op zetten en vroeg naar bed (want je voelt het wel). Op maandag heb je er dan geen last meer van. Maar dit is allemaal zo persoonlijk. Voor de een een last en voor de ander een zegen.

Maar als je om 5 uur vertrekt en tot 18.00/19.00 uur doorrijdt dan zit je met een gemiddelde snelheid van 90 km per uur al bijna bij de grens van Spanje. Dan moet je nog circa anderhalf uur. Ik zou dan of later van huis gaan of eerder stoppen als je toch wilt overnachten. Dan verdeel je de last wat meer. Bij Valence is een prima F1 hotel bijvoorbeeld. Veel plezier met de voorbereiding en .... het is vakantie. Doe vooral datgene wat al bijdraagt aan je vakantie gevoel. Daarom doen wij er met de caravan nu ook twee dagen over ipv doorrijden wat sommige mensen schijnbaar dus ook nog doen.


Michiel antwoordt op 5 april 2009:

Probeer, met die enge kleine wieltjes, tot een stuk(je) voorbij Lyon te komen. Valance is een goede optie! Ik zou in het hoogseizoen wel reserveren....weet je zeker dat je geen tijd hoeft te verdoen met zoeken (na een rit van meer dan 1000km)........


Michiel antwoordt op 5 april 2009:

Waar ga je naar toe in sant pere???
Wij komen regelmatig op Las Dunas.......dat blijft trekken.....we nemen ons steeds voor om ergens anders heen te gaan (naseizoen)...om vervolgens te eindigen op onze vertrouwde stek...al is het maar ff voor het laatste weekje!

Prettige omgeving, niet te toeristisch en amper 60 km over de frans/spaanse grens! Wij nemen altijd al afslag 5 op de tolweg.......na 1300km snelweg een fijne afwisseling en het rijdt echt prima door.


Jan antwoordt op 5 april 2009:

Hallo Michiel wij gaan inderdaad naar camping Las Dunas in Sant Pere Pescador. Het lijkt ons wel een massale camping, maar ik lees goede meningen en vrienden van ons zijn er ook al eens geweest en vonden het een super camping.


michiel antwoordt op 5 april 2009:

echt een prettige camping,
goed restaurant, goed gesorteerde en niet te dure campingwinkel, vriendelijk personeel en een heerlijk strand!


peter antwoordt op 5 april 2009:

als je besluit om toch een overnachting in te lassen heb je dan ook gedacht om de camping te bellen dat je eventueel een dag later aankomt? of vertrek je dan eerder? want het kan zijn dat ze de accomodatie aan een ander verhuren als je niet op tijd bent


ivan antwoordt op 5 april 2009:

jan wij zijn ook in las-dunas geweest .
ik raad aan voor een overnachting (tussenstop).
wij zijn met een hobby 540 geweest, en in 1 trip naar ginder
is toch redelijk zwaar.met een aanhangertje gaat het vlotter
maar toch is het redelijk vermoeiend.
wat betreft las-dunas je zult het niet beklagen wij vinden het
een supercamping .
een leuke reis


antwoordt op 5 april 2009:

Peter schrijft:”als je besluit om toch een overnachting in te lassen heb je dan ook gedacht om de camping te bellen dat je eventueel een dag later aankomt? of vertrek je dan eerder? want het kan zijn dat ze de accomodatie aan een ander verhuren als je niet op tijd bent
»
Dat zal wel loslopen en zeker wanneer al betaald is. En zo ja moet je alleen effe wachten totdat je plekkie weer opgebroken is en anders ‘help’ je ze toch met ‘inpakken’. 😉


Nico antwoordt op 5 april 2009:

@Jan;

Makkelijk te doen in een dag. Als je het gas erop houdt, dwz een constante snelheid, en je stops 'plant'. Dus drie uurtjes constant 130 kachelen en dan een stop van 15 minuten, niet langer! Dus een beetje regelmaat in je reis plannen en er niet vanaf wijken.

Nico


@Eric antwoordt op 5 april 2009:

Paar jerrycannetjes brandstof tussen de kinderen op de achterbank, flutconstructie maken om de brandstof in de officiële tank te krijgen en weg gaattie....

Scheelt weer uurtje aan tankstops.


Jan antwoordt op 5 april 2009:

Wij zullen dan de camping wel bellen dat wij een dag later aankomen.
Eerder vertrekken is geen optie, zaterdags is het gewoon te druk op de weg om te rijden en wij hebben geen zin om in de file te belanden.
Overigens moeten mijn vrouw en ik vrijdag de hele dag nog werken en om dan gelijk de volgende dag op vakantie te gaan lukt niet, vooral niet met 4 kinderen, want dan moet er toch heel wat nog ingepakt worden en mijn vrouw wil het hele huis altijd voor vertrek schoon hebben.


RobD antwoordt op 6 april 2009:

Wat is er mis met zaterdagmiddag weg te rijden? Normale nachtrust, op je gemak inpakken en vertrekken? Rijd door tot een uur of 1900-2000 pak een hoteletje of camping en rijd de rest op zondag. Kom je ook aan op een leuke tijd. Voordeel is dat je zaterdag achter de files aan rijd, en alles zonder stress doet.


Jan antwoordt op 6 april 2009:

Jan, jij maakt problemen die er niet zijn. Je kunt beter stellen: Ik vertrek op zondag want wij willen niet op zaterdag weg en wij moeten zondag toch op de plaats van bestemming zijn.
Je stelt een vraag maar wilt geen concessies doen aan het een of ander en dat gaat niet altijd.

Concessies doen is een ding in het leven. Je kunt je hardstikke moe rijden, de kinderen gek achter in de auto en maar jakkeren.
Kapot aankomen, 3 dagen om bij te komen, maar wel gehaald in een dag. Trots?


Loek antwoordt op 6 april 2009:

Vertrek lekker zondagmorgen en overnacht na 900km en maak de de laatste 400/500km af op maandag.
Perfecte dagen om te rijden en heerlijk rustig, je komt ook uitgerust aan op de camping.


Pat antwoordt op 6 april 2009:

Ga ook in 1 keer naar Spanje (Empuriabrava) met caravan.
Vertrek op zaterdagmiddag/avond vanuit de buurt van Den Bosch en rijdt de hele nacht door en probeer zondag in de middag aan te komen.
Moet in 15 rij-uurtjes makkelijk te doen zijn met een gangetje van 100 km/u.


pcve antwoordt op 6 april 2009:

Al 15 jaar Spanjeganger . De verhalen op de camping aangehoord van zoveel uur op gereden. Willen ze de caravan op zijn plaats zetten zijn ze de caravandeur kwijt{caravan verkeerd in het vak gezet} Hoe zo Frisssss?.


Pat antwoordt op 7 april 2009:

Ja, die heb je er ook bij, maar die zitten dan ook niet dagelijks op de weg en al helemaal niet s'nachts.
Ik ben vrachtwagenchauffeur en in de week voorafgaand dat ik naar Spanje vertrek heb ik nachtdienst, dat wil zeggen, dat ik 12 uurtjes per dag (nacht) op de weg zit en in dit ritme zit, dus het mij iets makkelijker afgaat om s'nachts te rijden dan de gemiddelde caravanner.
En het gaat mij er helemaal niet om, om hier trots op te zijn, zoals hier ook al wordt verkondigd, want ik blaas meestal niet zo hoog van de toren over hoe snel ik naar Spanje of welk land dan ook ben gereden.
Ik weet van mijn eigen dat ik er niet zoveel problemen mee heb om lange afstanden op onchristelijke tijden te rijden.
Rijdt 26 weken per jaar s'nachts en wel 60 uur per week.
Dus die 15 uurtjes naar Spanje kunnen er ook nog wel bij.
Maar als ik op zaterdagavond wegrijdt, kan ik nog best wat uurtjes slapen onderweg om op zondagmiddag laat in Empuriabrava aan te komen.


Janka antwoordt op 7 april 2009:

Wat mij wel vaak opvalt in de reacties (niet alleen op dit forum) van mensen zoals Pat die beroeps chauffeur zijn is dat ze het er nooit over hebben dat er nog iemand anders mee is die misschien ook wel zou kunnen sturen. Ook hun partners/dames geven vaak maar al te graag aan dat hun man van beroep chauffeur is en er totaal geen problemen mee heeft om het hele stuk naar Spanje (soms) in 1 x te rijden. Ze verschuilen zich er zelfs achter in de trant van "mijn man is intern. chauffeur en hij kan dat makkelijk!" Maar wat als er dan iets gebeurt waardoor zij wel moet sturen? Ook voor deze groep (beroepschauffeurs) zou het goed zijn om het stuur eens uit handen te geven. Het is tenslotte vakantie en geen ritje voor de baas! Dus dames??


Marcel antwoordt op 7 april 2009:

Ik rijd vrijwel alles met caravan. Mijn vrouw kan het ook, maar zit helemaal niet ontspannen achter het stuur als de caravan er aan hangt.

Maar als het moet.... dan rijdt ze wel met de caravan.


Janka antwoordt op 7 april 2009:

En waardoor zou dat dan zijn denk je? Er zijn legio vrouwen die wel willen sturen maar zich op de vingers gekeken voelen door hun partner/echtgenoot. "Want hij weet het altijd beter en heeft altijd commentaar". En om van die stress af te zijn gebruiken ze allerlei smoesjes om maar niet te hoeven sturen. En dat is jammer want het is best wel belangrijk en goed voor ze.


Lambert antwoordt op 7 april 2009:

Wij rijden echt om beurten, twee uur op twee uur af, toen de kinderen klein waren reden we veel 's-nachts, wel zonder aanhanger en caravan.
Mijn vrouw rijdt net zo goed, met onze combinatie (12,5 mtr),als ik. Wij denken er niet over om in een ruk zo'n afstand te rijden. Het is immers vakantie dus dat begint thuis. Je wilt veilig op je adres komen (en weer terug) dat geldt ook voor de andere weggebruikers. In mijn ogen is zo'n actie dan ook onverantwoord.


Roy antwoordt op 7 april 2009:

Wij rijden met aanhanger vanuit Noord-Groningen naar Spanje.
Wij vertrekken zondagmorgen rond 04.30uur en overnachten in Macon in een hotelletje dichtbij de snelweg. Macon ligt iets boven Lyon. Maandag gaan wij dan verder naar Spanje en komen daar optijd aan.
Het rijdt erg makkelijk en fijn en wij komen uitgerust aan op de camping.


Jan antwoordt op 8 april 2009:

Janka denkt meteen maar voor alle vrouwen en ook de mannen?
Scheert ze allemaal over dezelfde kam? Blijkbaar!

Er is een draadje over geweest, zie daar voor de antwoorden!!


Janka antwoordt op 8 april 2009:

Dat doet Janka dus niet! Als ik het heb over legio vrouwen dan zijn dat er heel veel uit die bewuste categorie. Dat heeft niets te maken met generaliseren of, zoals u ons wilt doen geloven, over 1 kam scheren.


Janka antwoordt op 8 april 2009:

Draadje? Op elk trefwoord is dat dan te vinden? Ik ben zeer benieuwd daar naar.


Pat antwoordt op 8 april 2009:

Mijn vrouw mag helaas niet met onze combinatie rijden, want ze heeft alleen een B-rijbewijs.
En voor onze combinatie moet je E hebben.
Anders mocht ze zich gerust eens uitleven onderweg.
Ik laat ze wel altijd de caravan met de auto op de staanplaats zetten, zover dit met de auto lukt.


Jan antwoordt op 9 april 2009:

http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=21751


Jan antwoordt op 9 april 2009:

PS Janka je hebt er zelf aan deelgenomen!!


Janka antwoordt op 9 april 2009:

Knap dat je dat kon vinden. Ik heb toen idd 1 reactie ingestuurd. Maar er is niets veranderd. De reacties zijn nog steeds hetzelfde. Ik probeer een lans te breken voor die vrouwen die wel zouden kunnen maar die om welke reden dan ook het niet doen. Durf te sturen is mijn advies. Begin op de snelweg. Soms is de man de oorzaak en soms de vrouw zelf. En je moet het de ander ook gunnen. Zeker als het gaat om een ritje van zo'n 1000 km of meer in 1 ruk. Helaas zijn er over de hele linie nog steeds meer mannen dan vrouwen die sturen met de caravan aan de haak. (past in het rolpatroon?) En dat het zo is kun je zelf ook wel zien door je ogen goed de kost te geven.


Michiel antwoordt op 9 april 2009:

Zouden de meeste vrouwen dat dan niet uit vrije wil doen Janka? Wanneer ze zouden willen rijden zullen ze dat toch wel doen neem ik aan. Mijn ervaring is dat de meeste vrouwen niets hebben met auto rijden en er liever naast zitten....zeker met een caravan! Ze doen het alleen wanneer het moet.

Op vakantie rijdt ik het grootste stuk en mijn partner een paar uurtjes per dag, gaat prima maar hij gaat het liefst alleen maar rechtdoor op de snelweg.......ja hij....twee mannen, maar om de vooroordelen maar ff te bevestigen....ik ben "de man" van de twee.....


Janka antwoordt op 9 april 2009:

Nou Michiel, je zou ze de kost moeten geven die het wel willen maar niet doen omdat hun partner zo'n "goede" beroepschauffeur is. En wat is "uit eigen vrije wil?" Je doet jezelf tekort als je partner van mening is zelf wel even met 2 vingers in de neus naar Spanje te rijden en dat ook laat gebeuren. "Want hij/zij is het gewend om lange stukken te rijden". Dat bedoel ik ermee. Misschien een stukje emancipatie minder van de een en een stukje haantjesgedag van de ander?


michiel antwoordt op 9 april 2009:

Misschien ook een verschil waar je vandaan komt.......ik woon in een grote stad en kom uit een familie waar de vrouwen allemaal werken en echt wel voorzichzelf op kunnen komen. De meeste daarvan zitten er liever naast als het wat verder weg gaat.

Op een dorp liggen de waarde en normen wat dit aangaat meestal nog jaren terug......zoals ze een generatie terug in de stad leefden.

Emancipatie prima.......maar daarin doorslaan niet...de vrouwen die ik ken staan hun "mannetje" en gaan toch echt uit vrije wil aan de rechterkant van de auto zitten.


Bert.s antwoordt op 9 april 2009:

Mijn vrouw en ik rijden om de beurt.
Ze heeft een aantal jaren geleden E achter B gehaald.
Als zij rijd doe ik ook af en toe even de oogjes dicht, en rust ik een beetje uit.
Maar ik moet zeggen dat ik ook op deze manier niet in één dag naar spanje wil rijden. Neem een extra dag vrij en doe het in 2 dagen....een stuk relaxter.


Frans antwoordt op 9 april 2009:

Mijn schoondochter reed vorig jaar, zwanger en met 3 kinderen en man zonder E bij B in een ruk +/- 800 km naar Frankrijk met een Knaus FKS 550 en 250 breed.
Op de ring in Antwerpen werd de caravan ook nog eens zwaar beschadigd (ze konden de reis voortzetten) door een mafkees die de caravan bij het invoegen over het hoofd zag. Nadat hijzelf in de vangrail belandde ging hij er overigens als een speer vandoor.
M.a.w hier is vrouwenemancipatie wel op zijn plaats.
Inmiddels heeft man wel E bij B.


Janka antwoordt op 9 april 2009:

Dapper hoor! Maar waarom heeft hij nu wel E bij B? Zij had dat toch ook niet nodig om met die combinatie te mogen rijden? Hij had dan ook wel stukken kunnen rijden en dan zeker met een vrouw in die toestand! Of mocht hij niet?


jozef antwoordt op 9 april 2009:

ja ik vindt het ook heel dapper.
maar vooral heel verstandig !!!!


frans antwoordt op 9 april 2009:

Hij was nog niet geslaagd voor E bij B en mocht met deze combinatie niet rijden. Volvo xc90 met Knaus 550fks = BE
fiat Croma met Knaus 550fks mag door mijn vrouw wel gereden worden met B.


dabbertje antwoordt op 9 april 2009:

Nou Frans, dat kan ik me helemaal niet voorstellen dat die Fiat Croma met zo'n zware Knaus met alleen een B rijbewijs mag.


Tijs antwoordt op 10 april 2009:

@Dabbertje: valt blijkbaar mee. Doe maar eens een snelle berekening en dan zie je dat die Croma inderdaad nog net met B die Knaus mag trekken.


Jan antwoordt op 10 april 2009:

Mooi, zijn we inmiddels op de plaats van bestemming????


RobD antwoordt op 10 april 2009:

Vraagsteller is tevreden met de geboden opties? Ben wel benieuwd hoe hij nu gaat handelen, na enige inbreng van hem bij aanvang blijft het nu erg stil.


Jan antwoordt op 10 april 2009:

Wij zetten een aantal overnachtingshotels op een rijtje rond Lyon-Valence.
Wij vertrekken gewoon zondagmorgen rond 05.00uur vanuit Ridderkerk en overnachten dan waarschijnlijk rond Valence. Maandagmorgen gaan wij weer verder en komen dan aardig vroeg aan op de camping.
Het lijkt mij een ontspannen rit worden zo.
Terug rijden wij waarschijnlijk wel in 1 keer terug.
Weet iemand eventueel nog een overnachtingshotel rond Montelimar of Orange? Als toevallig in Lyon of Valence alles vol zit hebben we daar ook nog opties.


@Eric antwoordt op 10 april 2009:

Als je de moeite zou nemen mijn berichtje van 04 April 2009 - 19:21 te lezen, daar staan vele links naar overnachtingshotels.
Rondom Valence zijn er zéééér veel.


Jan antwoordt op 10 april 2009:

Die heb ik gelezen hoor Eric.
Ik lees aandacht alles mee.
in ieder geval iedereen bedankt.


dabbertje antwoordt op 10 april 2009:

>>quote: @Dabbertje: valt blijkbaar mee. Doe maar eens een snelle berekening en dan zie je dat die Croma inderdaad nog net met B die Knaus mag trekken. End quote<<

Deze combi zit volgens mij op papier dik boven de 3500 kg. Kan me niet voorstellen dat de Croma max 2000 kg mag wegen als het leeggewicht al boven de 1500 kg is. Of er moet zo gegoocheld zijn met papieren gewichten......


frans antwoordt op 11 april 2009:

Ter Info
totaal gewicht Knaus 550 FKS 1500 kg beladen (max)
gewicht croma 1.9 jtd 150 pk beladen 1855 kg (1605+250)
trein gewicht is dus 3355 kg (met Volvo kom je boven 3500kg vandaar BE)
gewicht caravan is 81% van croma (65 % met Volvo)

De eigen caravan combinatie is een Fendt 470 tf beladen 1350kg
gewicht croma beladen 1855 (1605+250)
treingewicht 3205 kg gewicht caravan is 73%

Ui bovenstaande kunnen jullie dus opmaken dat er zeer zorgvuldig gekeken wordt naar de gewichten van de caravans.
Wij mogen de Knaus lenen om in Nederland met onze kleinkinderen te gaan kamperen.
De Fendt gebruiken we prive.

Om de oorspronkelijke vraag te beantwoorden: Als je jong bent rijd je in een keer naar de costa Brava, wij reden vroeger in een keer met vouwwagen naar de oostkant van Hongarije 1700 km
vertrek ,s avonds 18.00 uur de andere middag om 17.00 uur op camping in 23.00 uur
nu doen we deze afstand bijv naar Dubrovnik in 4 etappes.


J&J antwoordt op 12 april 2009:

Ben je op vacantie, of ben je op de vlucht?
Rijtijdenbesluit is hier dan wel niet van toepassing,maar max 10 uur per dag is meer dan genoeg. Kom je niet gebroken op je vacantieplek aan. Een F1 hotel is betaalbaar.


Peter antwoordt op 12 april 2009:

Beste Frans,
Ben zelf in het bezit van een Knaus Sudwind 500 FSD bouwjaar 2006. Na twee jaar doorgezakte as met veel problemen mbt garantie. Heb op kenteken 1180 kg leeg en een zwaardere as van 1700 kg genomen. Na wegen (incl. mover, airco en reservewiel) kwam het ledig gewicht op 1460 kg. Advies mijnerzijds, even over de weegbrug en je komt tot verrassingen.


frans antwoordt op 12 april 2009:

Beste Peter,

Mijn zoon heeft deze caravan 2e hands gekocht (1 seizoen gebruikt) de caravan heeft enkele belangrijke opties zoals een reich mover en airco. Leeg weegt de caravan echter 1400 kg gewogen met reich weger en bevestigd op de weegbrug.
Caravan wordt niet zwaarder beladen dan 1500 kg de overige bagage gaat in de auto (Volvo XC90)
We weten het, het is schipperen met het gewicht, we hebben ook gekeken of er 1700 kg as onderzit, dat is helaas niet het geval. Mijn zoon zou er wel een zwaardere as onder willen laten bouwen. Jij hebt een zwaardere as eronder laten bouwen mag ik vragen wat daar de kosten van zijn?


Peter antwoordt op 12 april 2009:

Heb er 400 EURO voor betaald. Het is mijn geluk geweest om er zelfom mte vragen, had nl niet meer dan 40 kilo (bv watertank) bij kunnen laden!!!!. Vooral na het snel doorzakken van de as (te korte rubbers) waarbij ik een heftige dicussie heb gehad over garantie. Kosten bedroegen 300 EURO en ik moest dankjewel zeggen. Caravan zelf ben ik content mee, met deze dealer doe ik nooit geen zaken meer. Mede ivm slechte voorlichting mbt gewicht.


Frans antwoordt op 12 april 2009:

Beste Peter,

400 euro voor nieuwe as draagvermogen 1700 kg?
300 euro kosten voor? Is mij niet duidelijk.
overigens bedankt voor je informatie.


Peter antwoordt op 13 april 2009:

Bij bestelling van de caravan gelijktijdig as van 1700 besteld als extra optie, kosten 400 EURO. Na jaar gebruik een doorgezakte as waarbij tijdens reaparatie bleek te korte asrubbers. Asrubbers vervangen door langere exemplaren, kosten 300 EURO waarbij discussie bestond over garantie.


Bert antwoordt op 14 april 2009:

@frans
Wij hebben in onze database een te laag toegestaan gewicht vermeld voor deze Fiat Croma, dit zal mogelijk 2050 kg zijn als we Carbase mogen geloven, maar kun je zelf op het ketnteken nakijken. Met de Knaus die 1500 kg mag wegen kom je boven de 3500 kg uit en heb je E achter B nodig. De door jou genoemde feitelijke belading van de auto (+250 kg) zijn niet relevant.


frans antwoordt op 14 april 2009:

Beste Bert,
Fiat Croma,
op kenteken staat:
massa rijklaar 1605 kg
massa ledig voertuig 1505 kg
technisch maximum massa 2050 kg
toegestaan maximum massa 2050 kg


Bert antwoordt op 14 april 2009:

Met caravan van MTM van 1500 kg dus E achter B.


frans antwoordt op 14 april 2009:

Bert je hebt gelijk!


Weer een Jan antwoordt op 18 april 2009:

Ik rij al 18 jaar naar LasDunas met of zonder karretje, een karretje is alleen maar snelheidbegrenst in ons bekrompen Hollandia. Belgie, Frankrijk doorknallen en Spanje iets rustiger.Vertrek lekker optijd in de avond (20-21 UUR), pak een stopje extra in de nacht en 's ochtends, OLA BUENOS DIAS, RESERVATION SENOR JAN,(niet mijn plekkie hé)

SUC6 EN GOEDE REIS


Johan antwoordt op 2 mei 2009:

Leuk om al die verschillen te lezen. Komt overeen met de ervaringen op de snelwegen. Een ieder moet voor zichzelf weten wat hij doet. Wij doen het al jaren rustiger aan.
Naar Zwitserland en Noord Italie doen we al jaren 2 dagen over. Heerlijk rustig met de vouwwagen, later camper en nu caravan een 90(gps)km/h rijden.
Ergens halverwege in Duitsland is niet te ver van de snelweg(Buhl) een kleine camping met een zwemmeertje.
lekker de auto op de plek voor 1 nacht en zwemmen.
We vertrekken meestal zo rond 7 a 8 uur en zijn dan eind van de middag bij het zwemmeertje.
Wanneer we wel nog verder rijden is er op een andere plek een bewaakt parkeerplek bij zwemmeer. Uurtje zwemmen, luieren, en weer verder.
Zo hebben we het jaren met de kinderen gedaan. Toe ze nog klein waren, tot een jaar of 4 a 5 waren, reden we in de nacht allebeide. En dan door naar eindbestemming.
We vertrokken dan om een uur of 17.00.
Onderweg dan picknikken was al een feest voor de kids. En ze sliepen in de auto. Wij soms ook als de ander reed.
Toen ze wat groter werden vonden we dit geen ideale manier van reizen meer. En dus hebben we de vakantierijlijn ingevoerd. Lekker rustig, eten buiten de auto, spelletje als voetbal of badminton. En dus de zwemmeertjes/zwembaden onderweg.
En zo doe je dus twee dagen over een reis zwitserland of noord-italie. En wij hebben het gevoel veel ontspannener aan te komen. Toen we met de kinderen en de vouwwagen reisden hadden we kleine tentjes bij ons. Opstaan en ontbijten was al een vakantiefeestje. Soms bij de tent, soms in een plaatselijk cafetje, of op de camping, ontbijten. Met de camper, en nu de caravan, was het nog gemakkelijker. We reizen nu zonder de kinderen en hebben nog steeds vakantie en geen vlucht. Door de week is alles al druk genoeg.
Een heel verhaal als antwoord, niet om te moraliseren of aan te geven dat alleen dit maar goed is. Wel om aan te geven dat dit de manier van reizen is die goed bij ons past in de vakantie. Ik wil wel een pleidooi houden om op zoek te gaan naar een manier van reizen die bij je en je gezin past. Onze buren kunnen inderdaad veel sneller en in kortere tijd naar Zuid Frankrijk dan wij. Zijn ze ook tevreden mee, prima toch?
Zoek de manier van reizen die te doen is voor het hele reisgezelschap. Mijn eigen manier is eigenlijk die van instappen en dan pas uit stappen wanneer je er bent.
Die doelgerichtheid deelden vrouw en kinderen niet zo, Oke ik lever dat dan in zodat we samen vakantie hebben.
En eigenlijk moet ik erkennen dat ook ik minder vermoeid ben op deze manier.
De snelle ritten naar Frankrijk/Zwitserland waren na aankomst daar en ook thuis inderdaad een soort van jetlag.
johan


Jan Z antwoordt op 3 mei 2009:

Mooi verhaal Johan.


Jan antwoordt op 5 mei 2009:

Ja mooi verhaal, maar we hebben er niets aan. Het is zijn keus, die gewaardeerd word maar heeft niets van doen met de vraagsteller


Johan antwoordt op 5 mei 2009:

oke, een samenvatting dan: naast de drukte en de auto is het volgens mij goed om te kijken of je gezin dergelijke lange zitten aan wil en kan.


pedro antwoordt op 6 mei 2009:

wij gaan voor het 4de jaar naar sante pere pescador met aanhangwagentje een overnachting kan ik je wel aanraden
ook voor de kids is dat fijner en voor je zelf is dat ook beter en veiliger (mijn ervaring) vakantie begint toch al voor de deur na lyon overnachten is een goede optie.


edwin antwoordt op 6 mei 2009:

hallo ik ga voor het eerst met de caravan naar spanje cambrils weet 1 van jullie waar ik kan overnachten na lyon


fred antwoordt op 7 mei 2009:

wij rijden al diverse jaren naar sant pere met de caravan.heen in 3 dagen retour 2 dagen vertrek op donderdag ivm drukte op de weg via route hoofddorp antwerpen parijs tours toulouse camping befalt goed mooie tolwegen .rijden wel om 7.00 weg overnachtings campings berijkt om 16.00


Sander antwoordt op 7 mei 2009:

Wij rijden met caravan naar Spanje (costa brava). Zowel heen als de terugweg doen wij in 2 dagen.
Wij komen helemaal uit de buurt van Amsterdam en vertrekken zondagmorgen overnachten net iets boven Lyon en maandag rijden we dan verder naar onze camping (dit jaar camping Bella Terra in Blanes).
De terugweg rijden wij meestal op donderdagmorgen weg en overnachten dan bij Bulgneville of Nancy en rijden vrijdag dan verder naar huis.
De heenweg op zondag rijden is echt perfect, aan te raden!


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker