Ferry vraagt op 13 september 2004:
Hallo, perfecte site, ontzettend handig en nuttig Ik heb vele Passats met verschillende motoren vergeleken om te kijken hoe ze zouden presteren. Het viel me op dat de Passat met 2,3 V5 slecht presteerde op het onderdeel: Max. hellingspercentage om weg te rijden op 1500 m hoogte. Slechter dan de 1,8 l. Turbo en ook slechter dan de 1,9 diesel 85 kW. Klopt dit wel ? De 2,3 V5 staat gebruikt veel te koop, de 1,8 l. Turbo benzine en de 1,9 l. diesel 85 kW vind je weinig in goede staat. Vandaar. Graag reactie
Bert antwoordt op 13 september 2004:
Tuurlijk klopt dat resultaat... 😉
Een beetje uitleg. Eerst gegevens:
V5 150 pk - 205 Nm @ 3200 rpm = 29 km/u 1e versn. = 8395 Newton 'wielkracht'
1.8 Turbo 150 pk - 210 Nm @ 1750 - 4600 rpm = 15 km/u 1e versn. = 9288 N 'wielkracht'
1.9 TDI 115 pk - 285 Nm @ 1900 rpm = 18 km/u 1e versn. = 11265 N 'wielkracht'
Op zich is hier alles mee verteld. De V5 heeft bij 29 km/u 90% en de TDI 121% bij 18 km/u aan 'wielkracht' t.o.v. de Turbo bij 15 km/u.
Zie tevens de verschillen in snelheid. Je moet tenslotte wegtrekken vanaf 0 km/u en via koppelingsslip e/o wielslip een snelheid zien te bereiken waarbij hij 'oppakt' en versnelt.
Bovendien, de V5 is een atmosferische motor, waarbij de kracht sterker afneemt in ijlere lucht dan bij turbo(diesels) het geval is.
Lees ook eens het verhaal 'koppel of vermogen'.
In dit geval presteren dus met caravan de Turbo en de turbodiesel op dit vlak beter dan de V5. Bekijken we de solo prestaties dan is de Turbo het snelst, met de hoogste topsnelheid en de vlugste acc. De diesel schiet ook erg vlug naar de 100, maar legt het duidelijk af qua topsnelheid.
Met caravan op de vlakke weg? Bekijk het maar eens....
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.