Caravantrekker.nl

Gwicht bepaling TOL

Leonos vraagt op 20 april 2009:

Hoe wordt in Frankrijk het gewicht bepaald voor de Tol ?

Mijn combinatie weegt zo'n 3300Kg, maar het maximale gewicht is zo'n 3900Kg.

De prijzen <3500Kg en >3500Kg schelen enorm.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Piet de Kam antwoordt op 20 april 2009:

Hallo , Weet het niet zeker maar volgens mij wordt de tol adhv lengte/hoogte bepaald .
Ik kan me niet voorstellen dat er in elke tolpoort een weegstation zit.
groetjes piet


Peter antwoordt op 20 april 2009:

Nee er word gekeken naar het soort voertuig de hoogte en lengte. maar rij je in een berdijfs wagen b.v. een vw transporter (op grijs voor nl) met reklame dan wort nog al eens een hoger tarief gerekend er word dus niet gewogen. zal wel handig zijn voor eigen gebruik weet je gelijk hoezwaar je combinatie is.


Theo antwoordt op 20 april 2009:

Het lijkt me dat alle personenauto - caravan combinaties onder klasse 2 geplaatst worden.
Bij klasse 4 (die veel duurder is) gaat het om voertuigen of voertuigcombinaties op 3 assen of meer, met een hoogte van meer dan 3 meter, of een eigengewicht van meer dan 3500 kg. (bron ANWB).
Normale auto - caravan combinaties zullen als regel niet aan de 3500 kg. eigen gewicht komen. Het is me ook nooit opgevallen dat men bij deze combinaties gewichten gaat beoordelen.
Het kan natuiurlijk zijn dat als het trekkende voertuig een zware bedrijfswagen of b.v. een Hummer is, het anders ligt.


dirk antwoordt op 20 april 2009:

google: tol autoroute frankrijk
hier zijn de klasseindelingen naar hoogte enz te vinden


Rico antwoordt op 21 april 2009:

Wij rijden een busje met caravan er achter, en betalen niks meer dan een personenauto met caravan. Of zou het komen door de invalidenparkeerkaart achter de voorruit?


John H antwoordt op 21 april 2009:

http://www.asf.fr/shared/pdf/asf_classification_des_vehicules.pdf


T5 antwoordt op 21 april 2009:

@Rico,

Dat klopt ook, want de caravan is hoger dan 2m en lager dan 3m dus val je indezelfde categorie als een PA, zie hieronder:

Klasse 1
Auto's, busjes, campers of bestelwagens zonder en met aanhanger waarbij het hoogste punt van het voertuig of de combinatie maximaal 2 meter mag bedragen, gemeten
vanaf de grond. (Antenne, skibox, dakkoffer of imperiaal met fietsen, surfplanken of boot worden voor de hoogtebepaling niet meegerekend). Tevens: Auto's of busjes die qua afmeting tot klasse 2 behoren, maar die aantoonbaar voor invalidenvervoer zijn aangepast en ingericht en bij voorkeur zichtbaar van een invalidenparkeerkaart zijn voorzien

Klasse 2
Auto's, busjes, campers of bestelwagens zonder en met aanhanger waarbij het hoogste punt van het voertuig of de combinatie meer dan 2 meter, maar maximaal 3 meter mag bedragen, gemeten vanaf de grond. (Antenne, skibox, dakkoffer of imperiaal met fietsen, surfplanken of boot worden voor de hoogtebepaling niet meegerekend).

Klasse 3
Campers, bussen en bedrijfsvoertuigen op 2 assen met een hoogte van meer dan 3 meter, of een eigen gewicht van meer dan 3,5 ton.


T5 antwoordt op 21 april 2009:

Moet ik naturrlijk wel PA + Caravan typen ipv van alleen PA.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker