Joop Vanderheiden vraagt op 16 mei 2009:
Hoi,
Wij hebben een Renault Scenic en een Caravelair Bamba 375.
Het is nu al 2 keer voorgekomen dat ná aankoppeling van de caravan aan de auto dat er problemen ontstaan in het electrische circuit van de auto.
De eerste keer bleek de zekerig van de koplamp doorgebrand te zijn en zojuist kregen we de melding dat ABS, EPS en Cruise Control kapot zijn. Na de caravan afgekoppeld te hebben zijn de eerste twee meldingen verdwenen, maar de CC is nog steeds kapot.
De caravanstekker is onlangs helemaal nagekeken; ik weet niet meer waar ik de fout moet gaan zoeken. In de 13-polige aansluiting van de auto?
Oh ja, de garagemonteur verwijst naar de caravan en de caravanboer verwijst naar de auto....
antwoordt op 16 mei 2009:
De koplamp lijkt mij toeval en niet als oorzaak hebbende de caravan.
ABS, EPS en CC hebben allemaal te maken met een wielsensor die defect zou kunnen zijn. Het heeft in ieder geval te maken met een waarneming van snelheid, welke sensor dan ook.
De garagemonteur zou ik niet meer bezoeken als hij vooraf aan een diagnose al met verwijzen begint. Die heeft er duidelijk geen zin an!
E.e.a. lijkt mij meer berusten op toeval als dat er daadwerkelijk een oorzaak in/of bij de caravan zou zijn. 😉
janka antwoordt op 16 mei 2009:
Wij hebben bijna het zelfde meegemaakt. De autodealer verwees ons naar de caravandealer en andersom. Na 2x heen en weer rijden met de combinatie waren we het zat en vertelden de autodealer dat we het gevoel kregen als jojo te worden gebruikt. Aan de caravanaansluiting was namelijk geen afwijking te vinden dus moest wel het aan de auto liggen. En dat bleek ook zo te zijn. Moraal van dit verhaal is: laat je niet het bos insturen!
Peter antwoordt op 16 mei 2009:
De Renault van mijn collega geeft ook regelmatig (elektronische)storingen en die hééft niet eens een caravan.
Het ligt gewoon aan het merk!
Harrie antwoordt op 16 mei 2009:
@ Peter:
Bedankt voor de nuttige bijdrage...
Ton van Leeuwen antwoordt op 16 mei 2009:
Wat niet wegneemt dat er in de reactie van Peter een kern van waarheid opgesloten ligt.
Franse automobielen staan er redelijk om bekend om wat meer storingen in de electronica te hebben dan gemiddeld.
Bert.s antwoordt op 16 mei 2009:
als de problemen zich voordoen direct na het aankoppelen, heeft het niets met het merk auto te maken.
antwoordt op 16 mei 2009:
Een koplamp die kapot gaat en dat moet aan het automerk liggen?!?!?
Joop, ga aub naar de garage, hier wordt je nix wijzer meer.
peter antwoordt op 16 mei 2009:
Controleer alle zekeringen, heb ook eens zo veel fout meldingen gehad met een Renault Scenic.
Slechts 1 defecte zekering was hiervan de oorzaak.
succes.
Joop antwoordt op 17 mei 2009:
Dank jullie voor alle antwoorden.
Ik heb vandaag eens de "universele" (niet Renault) aansluiting aan de autokant gechecked. Na veel geklooi losgekregen; en het zat helemaal vol met corrossie.
Ik weet niet of het de oplosssing is, maar ik zal die eerst maar eens vervangen...
Groet,
Joop
Marcel antwoordt op 17 mei 2009:
Je kunt wellicht ook je vraag kwijt op www.problemcar.nl
Daar zitten de nodige auto-techneuten.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.