Caravantrekker.nl

Stabilisator

Jaap vraagt op 27 mei 2009:

hallo
kan ook iemand mij zeggen wat de beste stabilistor is,
ik had op mijn vorige caravan een westfalia koppeling die mij goed is bevallen nu heb ik een alko 1300 daar heb ik minder geluk mee is soms moeillijk los te krijgen van de trekhaak,vandaar mijn vraag.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Peter antwoordt op 27 mei 2009:

Beste Jaap,

De beste is de Winterhoff Stabilisator WS-3000. Diverse test bewijzen het en mij bevalt hij ook het beste. Ik heb ook ervaringen met de Alko 1300 en later de ALKO 2000. Ik heb het gevoel dat de Winterhoff het beste dempt en ook het knikken wordt goed tegen gegaan en dat is lekker comfortabel. Ook is de bediening, door slechts 1 handle erg gemakkelijk. Het vastzitten op de kogel heb ik nog niet meegemaakt.

Succes met de keuze....


Ton van Leeuwen antwoordt op 27 mei 2009:

De beste stabilisator is......: geen stabilisator.
Da's althans mijn mening. Ik "voel" graag alles direct. Bij een stabilisator kan een hoop onheil worden verduisterd.
Ik heb een 1300 op dat ding zitten, maar heb 'm er nog nooit op gehad en ook geen behoefte gehad dit te doen. Ook niet boven de 100 (100 goedgekeurd). Die caravan ligt er als een plank achter.
Kort geleden nog een gesprekje gehad met de berijder van een combinatie waarbij het "nog maar net goed afliep" en waarvan ik getuige was. De ellende kondigde zich pas op het allerlaatste moment aan.

Dan merk ik het liever toch wat eerder....: niks stabilisator.


Bert antwoordt op 27 mei 2009:

De Winterhoff is in feite de Stabifix 3. Een betere want o.a. slijtvast en met geďntegreerd slot is de Stabifix 4. Ir. Sanders schijnt volop bezig te zijn met de ontwikkeling van de Stabifix 5.


Janka antwoordt op 27 mei 2009:

Ik sluit me volledig bij Ton aan.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 mei 2009:

Jaap vraagt wat de beste is, en dat is de Stabifix (en daar is geen twijfel over mogelijk😉)

Zie ook:http://www.caravantrekker.nl/algemeen/stabilisatoren.php


antwoordt op 28 mei 2009:

De beste in het verdoezelen van.....
Maar het rijdt wel comfortabeler. 😉


Bob antwoordt op 28 mei 2009:

De stabilisator verdoezelt misschien wat slingers maar hoeveel fatale slingers zijn er mee voorkomen? Sommigen willen het liever eerder voelen. Ik wil het liever eerder voorkomen. Ondanks een perfecte wegligging van de Constructam heb ik op de snelwegen toch de stabilisator er op. Ideaal als een vrachtauto of bus passeert. (Sorry dat ik niet altijd 90 kan rijden, de trekker is eventjes te licht)
Bob


RobD antwoordt op 28 mei 2009:

Van: Bob
Datum: 28 May 2009 om 10:51
De stabilisator verdoezelt misschien wat slingers maar hoeveel fatale slingers zijn er mee voorkomen?

Andersom, hoeveel zijn er mis gegaan omdat men het "gevoel" niet had. Zal altijd wel giswerk blijven. Ook ik rijd met de frictie eraf en voel als er wat gebeurd.


antwoordt op 28 mei 2009:

Bob schrijft:”Ondanks een perfecte wegligging van de Constructam heb ik op de snelwegen toch de stabilisator er op. Ideaal als een vrachtauto of bus passeert.
»
Dat is het stukje comfort Bob.
Een stabilisator is niet veiliger, terwijl dat wel zo voelt. De slingering wordt ten dele onderdrukt door de stabilisator maar hij is er wel! Wanneer je daarvan niets doorkrijgt waan je je veilig terwijl je misschien op het randje rijdt van net goed, net fout.
Als er dan zo’n mastodont (=VA) wordt ingehaald kan dat net voldoende zijn om de combinatie over te tippen naar, net fout.
Alle krachten die netjes werden onderdrukt komen nu plots vrij en de rapen zijn gaar. 😉


Tom antwoordt op 3 juni 2009:

Ik ben sinds afgelopen weekend in het gelukkige bezit van een stabifix4. Wat een verschil met de alko die er eerst opzat. Ik heb hem bij Sanders zelf gekocht, hij zei dat het de laatste was omdat hij inderdaad bezig is met de nieuwe stabifix5. Ik denk dat hij er toch nog wel heeft liggen. Kost paar centen maar is dat ook waard volgens mij.


wim antwoordt op 4 juni 2009:

we verleggen de grens met een stabilisator, of het nu een Westf, een Stabifix of een Alo is. eens je over die grens gaat is er geen weg terug. Alko heeft nu de ATC module, die kan je bij de rem laten bijzetten, werkt electrisch, dwz, een elektromotor word aangestuurd door een kwikkontakt. Als je gaat slingerenn gaat het kwikkontakt reageren en remt de elektromotor de caravan af ten opzichte van de auto. Prima systeem, zolang de stekker goed is.....Je mechanische rem blijft ook nog bestaan.


erik antwoordt op 4 juni 2009:

Hier in ondertussen wel heel erg veel geschreven


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker