Caravantrekker.nl

Megane te licht?

Jan vraagt op 9 juni 2009:

Een collega heeft een megane 1.6 16V van 2001. trekgewicht van 1250Kg. Hij heeft zijn caravan met 100Kg terug laten zetten tot 1250Kg maximaal beladen. Ik ben van mening dat dit geen goede combinatie is. Ook zit er een fietsdrager achterop de caravan. In de auto 2 volwassen en 2 kinderen. Auto weegt ledig 1050Kg. Wat is jullie mening hier op

Naar laatste bijdrage

Reacties:

antwoordt op 9 juni 2009:

« Laat je collega hier links een berekening maken. 😉


antwoordt op 9 juni 2009:

Zie ook de reacties in dit draadje.
http://caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=33162


Ruud antwoordt op 9 juni 2009:

We moeten ons niet zo druk maken over of het wel geschikt is.
Als je een megane 1.6 16v ervoor hebt zitten voor een caravan van 1250kg dan gaat dat perfect.
Het is overigens vaak maar voor die ene keer dat je naar het buitenland rijdt. En als je gewoon over de peages rijdt is er werkelijk niets aan de hand.
Ik rijd al jaren met een opel astra 1.6 uit 1998 met een caravan erachter van max. beladen 1100kg. Wij gaan er elk jaar mee naar Zuid-Frankrijk. Over de route du soleil totaal geen problemen en het laatste stukje binnendoor naar de camping toe gaat ook prima.
In de auto zitten nu 2 grote kinderen van 14 en 17 jaar oud.
Achter op de caravan 2 fietsen en voorop de caravan 2 fietsen.
Die ene keer in het jaar dat wij naar Frankrijk gaan, ga ik absoluut geen sterkere auto kopen. Deze combinatie is goed en gaat prima!


RobD antwoordt op 9 juni 2009:

Van: Ruud
Datum: 09 June 2009 om 12:17
We moeten ons niet zo druk maken over of het wel geschikt is........................

Totdat het een keer goed mis gaat..........................en dan achteraf zeggen, het ging toch al jaren zo.............
Weet Ruud hoe een Megane met caravan rijd? ervaring?


antwoordt op 9 juni 2009:

Quote:” Het is overigens vaak maar voor die ene keer dat je naar het buitenland rijdt
»
Beetje kortzichtig ook wel.
Het is misschien de enige grote rit van het jaar. Het maakt dan niet echt veel uit hoe vaak dat nog meer gebeurd maar het is wel DE gelegenheid om in de problemen te komen.

Zelfs een 2CV krijgt meer van zijn plek dan de beste trekkers dus da’s geen argument. Het gaat erom of de combinatie in probleem situaties de boel de baas blijft buiten de kundigheid van de chauffeur in die enkele keer van het jaar. (Over ervaring gesproken!?)
Veelal ziet men hetzelfde racegedrag als dat vertoont wordt in de rest van het jachtige jaar. Moet kunnen voor die éne keer, dacht het niet.


Ton antwoordt op 9 juni 2009:

Helemaal met Rob eens.

Er is geen ene luxe wagen (met een eigen gewicht onder de 1800 kg) geschikt om een caravan te trekken.....maar dat is mijn mening.
Ik rij zelf dagelijks met zware aanhangers, dus vertel me niet hoe het werkt.


antwoordt op 9 juni 2009:

Ton schrijft:” Er is geen ene luxe wagen (met een eigen gewicht onder de 1800 kg) geschikt om een caravan te trekken.....maar dat is mijn mening.
»
Laten we dat vooral zo houden. 😉
Ik bedoel, er zijn toch zat auto’s die het goed doen. De vraag is alleen waarom moet er een caravan achter die te groot is.
Maar dat is de tendens geloof ik, groter, mooier, meer luxe en dus steeds zwaarder. Er is een grens aan wat kan natuurlijk, dan maar een kleinere dan de buurman. 😉


RobD antwoordt op 9 juni 2009:

Nou Roel en Ton, Wat te denken van de Predom's, Kip kompact e.d? Hier moet toch wel een Megane voor kunnen?
Mits men de caravans niet als pakezel beschouwd.


Harrie antwoordt op 9 juni 2009:

Waarom heeft die collega zijn caravan met 100 kg terug laten zetten, terwijl je sowieso rijbewijs BE moet hebben voor deze, in mijn ogen, onveilige situatie? In de ideale situatie zal het goed gaan. Moet je onverhoopt uitwijken, dan ben je nergens met deze te lichte auto.


antwoordt op 9 juni 2009:

RobD schrijft:” Nou Roel en Ton, Wat te denken van de Predom's, Kip kompact e.d?
»
Dat zeg ik! Gamma ar eens minder groter, mooier, meer luxe en dus steeds zwaarder. 😉

@Harrie, terugkeuren had ook geen zin, het gaat erom dat het werkelijke gewicht niet boven de 1250 komt. Mits je dit haalt ivm max. treingewicht. Dit alles los van wel of geen BE rijbewijs.


Ton antwoordt op 9 juni 2009:

Precies Harry,

Wat ik net al zei dat ik heel veel met zeer zware tandemassers rij.

Mijn auto weegt leeg LETOP: 3000 kg ledig......dan nog moet
ik opletten hoe de aanhanger van bijv.2000 kg reageert.
De caravan heeft bij mij zoiezo geen invloed.

Dus een luxe auto van 1200 kg met een caravan van 1100 kg vind ik vragen om ellende en spelen met je eigen en andermans leven !!


@Eric antwoordt op 9 juni 2009:

Dus een luxe auto van 1200 kg met een caravan van 1100 kg vind ik vragen om ellende en spelen met je eigen en andermans leven !!

Ik zeg 't niet snel maar wat een onzin verhaal zeg.


Loek antwoordt op 9 juni 2009:

Ik ben nu voor het eerst op deze site terecht gekomen.
En als ik dat zo lees, moet ik mij misschien wel zorgen maken.
Sjonge jonge het is wel beetje erg overdreven allemaal.
Komop je kunt makkelijk met elke combinatie lekker op vakantie gaan. Wij hebben een auto van 90 PK voor onze caravan van maximaal beladen 1100KG.
Rijden elke zomer mee naar Frankrijk, Spanje of Italie en nog nooit problemen gehad. Hebben nu 3 kids achter in de auto van 13, 15 en 19 jaar oud.
Prima combinatie.Ik ga echt niet voor een zwaardere auto kiezen, omdat ik toevallig op vakantie ga in de zomer met de caravan. Mijn combinatie rijdt hartstikke fijn, dus ga absoluut niet een zwaardere/ duurdere auto nemen. Misschien kom ik de heuveltjes iets minder snel op dan sommige andere combinaties, maar met kleine hellingen kan ik nog met gemak 80km halen. Echt de iets steilere hellingen kom ik met 70/80 km ook naar boven.
Verder rijden wij de gehele weg rond de 105km en als we willen kunnen we zelfs nog harder, maar voor onze veiligheid doen we dat maar niet.


RobD antwoordt op 9 juni 2009:

Quote: "maar met kleine hellingen kan ik nog met gemak 80km halen. Echt de iets steilere hellingen kom ik met 70/80 km ook naar boven.
Verder rijden wij de gehele weg rond de 105km en als we willen kunnen we zelfs nog harder, maar voor onze veiligheid doen we dat maar niet."

Verstandig, heel verstandig. 105 km/u vind ik met deze combi al griezelig eng, een ruk aan het stuur en de vangrail komt in zicht, naar ik hoop niet in je gezicht.
Kleine hellingen en echt steile hellingen, de een met gemak 80km/u de ander met 70-80km/u? Weinig verschil, dus wat versta je onder echt steil?


Ton antwoordt op 9 juni 2009:

Rob,

Ik ga het opgeven........de ene vind het een onzin verhaal en de ander vind het allemaal wel meevallen. Er zijn er zelfs die beweren dat een 2CV de beste trekker is
Ik wens hun toch allemaal een goede reis.

Oja ...kijk hier ook even naar deze fotos:
http://www.aycaramba.be/weblog/images/caravan.jpg

http://www.kilroynews.net/arch2008/!!!20080814-hooghalen-0.jpg



@Eric antwoordt op 9 juni 2009:

Wat een schokkende foto's Ton...

Als ik even ga zoeken vind ik ook wel foto's van gekantelde aannemersbussen met tandemassers erachter. 😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 juni 2009:

Loek schreef: "Verder rijden wij de gehele weg rond de 105km en als we willen kunnen we zelfs nog harder, maar voor onze veiligheid doen we dat maar niet."

Als je dat maar niet doet als de weg naar beneden gaat!
Helaas zie ik dat te vaak dat caravans langzaam naar boven kruipen (helemaal niet erg!!!) en dat compenseren door snel naar beneden te rijden.


John antwoordt op 10 juni 2009:

Van: @Eric
Datum: 09 June 2009 om 19:58
Dus een luxe auto van 1200 kg met een caravan van 1100 kg vind ik vragen om ellende en spelen met je eigen en andermans leven !!
Ik zeg 't niet snel maar wat een onzin verhaal zeg.

Eén rukje aan het stuur en je bent verloren met dit soort combinaties. Het dode gewicht van de caravan neemt het leuk over van het trekkend autootje en duwt je van het asfalt af.


Bert antwoordt op 11 juni 2009:

Veilige stabiele goede of minder goede combinaties... Feit is dat je op papier hooguit vermoedens kunt uitspreken vooraf en dat dus een gunstige gewichtsverhouding een van die aspecten is, net zoals gewichtsverdeling in de caravan. Hoe gaat een lichte auto om met een stabiel beladen zware caravan onder normale rechtuit- en vlakke wegsituaties? Waarschijnlijk zonder problemen...

Afgelopen dagen ben ik tijdens een Ultra C training uitgebreid onderweg geweest in de Ardennen met een groene sterrencombinatie. Op de vlakke snelweg was er tot snelheden van 110 op de teller geen enkele aanleiding te twijfelen aan de stabiliteit, het geheel spoorde als een TGV. Toch was er een moment bij tegen de 80 op de teller dat het ineens 'mis' ging tijdens een van de afdalingen op de zuid-noord route richting Verviers. Zacht remmen bleek geen effect te hebben zodat onmiddellijk hard remmen de enige optie bleek en ook effect sorteerde. Oorzaak zo vermoed ik? Ongunstige voor- achter gewichtsverdeling van de gestroomlijnde hefdakcaravan (zonder stabilisator). Vanwege de ongunstige gewichtsverdeling een vermoedelijk te lage kogeldruk van rond de 50 kg. Opvallend in dit verhaal is het plotseling optredende snaken zonder enige vooraf aankondiging. U bent gewaarschuwd... Er is niet altijd vooraf geleidelijk iets te merken van een minder stabiele combinatie. Bij de een wel en bij de ander niet. Ook ik leer constant bij. 😉


Edwin antwoordt op 11 juni 2009:

Zoals ik het bekijk vind ik een caravan die beladen zwaarder is dan het ledig gewicht van een auto zowiezo niet goed. Maar dat is persoonlijk. Ik rij zelf met een vectra 1.8 1997 met een hobby van max 850 kg. En volgens de berekening is de verhouding 47% !!! maar toch staat erbij dat het optrekken vanaf een helling moeizaam kan gaan... Dus een standaard regel in die berekening is dat het ALTIJD moeilijk is. Dus ik twijfel een beetje aan die stelling. Als een auto stilstaand van 1256Kg geen caravan van 850Kg bij een helling onhoog kan trekken dan weet ik het ook niet meer. Ik rij met deze sleurhut naar zuid-frankrijk en rij constant 90 heuvel op en af.

Dus die megane van 1050 met 1250 erachter heeft het echt moeilijk mijn inziens. En die caravan heeft volgens mij de controle over de combinatie als er problemen zijn. En waarom zou je de auto maximaal belasten met zijn maximale trekgewicht? Alles is dan maximaal en hebt dan geen reserves. En dan is het nog maar de vraag als de caravan niet overbeladen is met die fietsrek achterop en weet ik veel wat er allemaal meegenomen word.

Prettig vakantie allemaal.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 11 juni 2009:

Edwin schreef: "....maar toch staat erbij dat het optrekken vanaf een helling moeizaam kan gaan... Dus een standaard regel in die berekening is dat het ALTIJD moeilijk is".

Die regel staat er niet standaard in maar daarmee wordt bedoeld dat het wegrijden op een helling van zo'n 10 a 12% lastig is. Op weg naar Zuid-Frankrijk kom je die hellingen niet tegen op de autoroute. Bovendien gaat het alleen om het wegrijden vanuit stilstand en niet het rijden.


antwoordt op 11 juni 2009:

Als aanvulling (met uw permissie) op Menno.
Het wegrijden vanuit stilstaand heeft voor een groot deel te maken met de toegepaste vertraging in de versnellingsbak.
Wanneer de constructeur gekozen heeft voor een ‘lange’eerste versnelling is er gewoon bij wegrijden weinig kracht aan de wielen te krijgen. Hierbij krijgt de koppeling het zwaar te verduren.

Een lichte motorisering wil hier nog wel eens de oorzaak voor zijn. Een lange 1e versnelling wordt toegepast zodat op hogere snelheid kleinere stapjes gemaakt kunnen worden in de hogere versnellingen. Hierdoor kan men het beperkte vermogen toch goed verdelen over een acceptabel snelheidsbereik met bijbehorend brandstofverbruik.


Mara antwoordt op 16 juni 2009:

Ik heb een vraagje.
Ben totaal onervaren op dit gebied.
Wij hebben voor deze zomer een caravan gehuurd die beladen max. 970 kg mag wegen. Mijn auto is een Daewoo Lanos 1.3 die max 900 kg mag trekken. Zijn er ervaringen met deze combinaties?


Jan Z antwoordt op 16 juni 2009:

Hallo Mara, waar gaat de reis naartoe?

Jan


antwoordt op 16 juni 2009:

Mara, is het niet beter een apart draadje met jouw vraag te starten voordat het een reisverslag wordt in plaats van antwoord te geven op de topic starter zijn vraag?


Mara antwoordt op 16 juni 2009:

is maar naar de Ardennen. Maar vrees voor de helling in Luik.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker