Caravantrekker.nl

Hoe stekker auto schoonmaken

Ed vraagt op 13 juni 2009:

hallo

De stekker vd auto zijn de pinnen en binnenzijde wat roestig/roeststof oid
Kun je dat gewoon schoonmaken en/of met siliconenspray of w40 mee inspuiten

of juist niet

Naar laatste bijdrage

Reacties:

antwoordt op 13 juni 2009:

WD-40, prima.


Harrie antwoordt op 13 juni 2009:

Nog beter is contact-spray !


antwoordt op 14 juni 2009:

Waarna de corrosie hernieuwd en onbedreigd opnieuw kan toeslaan.
WD-40 heeft naast een reinigende ook een beschermende werking


Michiel antwoordt op 14 juni 2009:

Gebruik NOOIT contactspray. Het middel is erger dan de kwaal!Het helpt even, maar daarna treedt er met vernieuwde heftigheid weer opnieuw corrosie op want contactspray is erg agressief.

Het best is nog een wattenstaafje en siliconenspray. Zorg dat er zo weinig mogelijk vet achterblijft, want dat trekt weer stof aan.

In extreme gevallen zit er vaak niets anders op dan de stekker of het stopcontact te vervangen.

MV


Bert.s antwoordt op 14 juni 2009:

Michiel

inderdaad vervangen is het beste.

groet Bert,s


ed antwoordt op 14 juni 2009:

bedankt voor de reacties


Koos antwoordt op 16 juni 2009:

Contact spray

Van: ®oel
Datum: 14 June 2009 om 01:02

Waarna de corrosie hernieuwd en onbedreigd opnieuw kan toeslaan.
WD-40 heeft naast een reinigende ook een beschermende werking

Roel contactspray heeft ook een beschermende werking !


Koos antwoordt op 16 juni 2009:

Michel, hoe kom je erbij dat contactspray erg agresief is, wij gebruiken het bij onze laatste auto al 7 jaar, en onze stekker en doos zijn nog als nieuw.
WD-40 beschermd zeer goed, maar de reinigende werking is nihil, het is en blijft een smeermiddel.


Michiel antwoordt op 16 juni 2009:

Hoe ik er bij kom? Door schade en schande. Contactspray lost de oxidelaag op en dan heb je weer een goed contact. Maar als je daarna de resten van de contactspray niet heel goed verwijderd, dan heb je een paar maanden later de corrosie in verhevigde mate weer terug. Helemaal weghalen lukt meestal niet goed omdat het in hoekjes en gaatjes zit waar je niet bij kunt. Nadat ik een paar maal schakelaars en relais in dure electronica verspeeld heb, heb ik de les geleerd.

WD40 is inderdaad als renigingsmiddel tamelijk waardeloos. Vandaar mijn advies van het wattenstaafje. mechanische reiniging is niet zo effectef als chemische, maar je hoeft niet bang te zijn voor nadelige neveneffecten op langere termijn.

MV


antwoordt op 16 juni 2009:

WD-40 beschermd zeer goed, maar de reinigende werking is nihil”
»
Dat moet je even aan WD-40.nl mailen dan kunnen ze gelijk hun site aanpassen. Daar staat het namelijk fout vermeld want daar kan je veelvuldig lezen dat het reinigt.


Michiel antwoordt op 17 juni 2009:

@®oel: Er worden in wervende publicaties van aanbieders van producten wel vaker dingen beweerd die met een korrel zout genomen moeten worden.

WD-40 is een vloeistof en in vloestoffen kunnen andere stoffen oplossen en je kunt er dingen mee wegspoelen. Dus enige reinigende werking kun je er vast wel aan toekennen. Maar ja dat geldt ook voor water en ezelinnenmelk...

Om het daarom een reinigingsmiddel te noemen gaat mij wat ver.

MV


RobD antwoordt op 17 juni 2009:

Van: Michiel
Datum: 16 June 2009 om 23:04
Contactspray lost de oxidelaag op en dan heb je weer een goed contact. Maar als je daarna de resten van de contactspray niet heel goed verwijderd, dan heb je een paar maanden later de corrosie in verhevigde mate weer terug.

Dit staat los van de resjes contactspray die eventueel achterblijven. Het oppervlak is aangetast en ligt bloot, weer oxideren is dus normaal. Hier helpt geen enkele beschermende spray aan. Afremmen van oxidatie is mogelijk, voorkomen niet meer. Door het regelmatig insteken en uittrekken van de stekker gaat het beschermende laagje weer compleet verloren en start het proces weer in alle hevigheid.


Michiel antwoordt op 17 juni 2009:

"Dit staat los van de resjes contactspray die eventueel achterblijven"

Dat is niet mijn ervaring. Mijn ervaring is dat waar restjes contactspray blijven zitten, hernieuwde aantasting van het metaal veel sneller optreedt. Oxidatie is dan misschien niet het goede woord, want oxidatie is een reactie met zuurstof. Naar mijn ervaring treedt er een chemische reactie tussen het metaal en de contactspray op, die bij koper bevattende metalen resulteert in een goene aanslag. Dat lijkt erg veel op wat er gebeurt bij behandeling met een zuur.

Ik raad iedereen af contactspray te gebruiken, het middel is m.i. erger dan de kwaal. Wat men met die raad doet moet iedereen zelf weten uiteraard.


MV


Lion King antwoordt op 17 juni 2009:

Michiel heeft het vokomen bij het rechte eind.
Als je "vroeger" een krakend potmetertje van een radiotoestel te lijf ging met contactspray, was het verholpen. Dacht je....
Want na enige tijd werd het fenomeen sterker dan ooit tevoren. En zo heb ik nog wel wat voorbeelden.
Inderdaad: GEEN contactspray gebruiken.

Agressief spul? Nou en of!! Ik was eens een spuitbusje uit het oog verloren. Dat ding is gaan lekken op gefineerd spaanplaat. Die kon dus met het grof vuil mee.


John antwoordt op 17 juni 2009:

CAS: 8002-05-9 aardolie 25-50%
Xn; R 65-66
CAS: 106-97-8 butaan 12,5-25%
F+; R 12
CAS: 111-76-2 2-butoxyethanol 1-5%
Xn; R 20/21/22-36/38

ALs drager voor deze 3 word aceton gebruikt wat voor een snelle droging zorgt. Plus wat drijfgas/lucht om het mengsel naar buiten te spugen. Agressief is alleen de
2-butoxyethanol. Het kleinste bestanddeel, wat veel gebruikt word bij industriële reinigers

En ja, aardolie en houtfineer gaat echt niet samen.


Adri antwoordt op 17 juni 2009:

Lion King, laat eens een beetje water op je gefineerd spaanplaat liggen, kan je de plaat ook weggooien.

Dat er na verloop van tijd weer opnieuw corrosie optreed, bij gebruik van contactspray, is logisch de beschermlaag op de pinnen zijn immers beschadigd, bij veelvuldig gebruik van de stekker/doos regelmatig inspuiten.
En inderdaad, bij zware beschadiging kan je beter even de doos en/of stekker vervangen.


Lion King antwoordt op 17 juni 2009:

Het enige dat ik wilde aangeven, is dat mijn ervaringen conform die van Michiel zijn. Wat betreft de "agressie" van "contactspray": je wilt niet weten hoe de onderzijde van die spuitbus eruit zag....

Verder neem ik aan dat de TS de steker van de caravan bedoelt; da's immers het "mannetje". De doos op de auto is "female".
Die caravansteker maak ik af en toe (1x / jaar) schoon m.b.v. een kartonnen nagelvijltje, waarmee ik de pennen van hun oxidatielaagje ontdoe. Vervolgens ontvet ik de pennen met een wattenstaafje gedrenkt in thinner.


Pel antwoordt op 18 juni 2009:

En daarna wat zuurvrije vaseline erop met een wattenstaafje.
Klaar is kees voor een jaar of 5!
Vaseline gaat er namelijk nooit meer af itt andere middeltjes én is mede daardoor veeel goedkoper.


Hans antwoordt op 18 juni 2009:

En maakt het dan ook nog contact met de vaseline er op of doet dan niets het meer ?


RobD antwoordt op 18 juni 2009:

Vaseline heeft weer het nadeel dat het vuil vasthoud, vuil houd vocht vast en vocht de vaseline weer oplost. Cirkeltje rond. Plus het feit dat vuil zorgt voor wrijving en krassen wat de polen extra beschadigd.
In dit geval is de oplossing erger dan de kwaal.


Bert.s antwoordt op 18 juni 2009:

nog een tip:

stekker vervangen en daarna met electrolube inspuiten.
Dit is een speciale spray voor elektro, en om vocht weg te houden.


Bert.s antwoordt op 18 juni 2009:

Algemeen

Electro Lube is een hoogwaardig vochtverdrijvend en reinigend middel om storingen preventief te voorkomen of direct te verhelpen op elektrotechnische onderdelen.

Electro Lube verdrijft vocht en verwijdert vuil en stof. Door deze eigenschap worden storingen tot een minimum gereduceerd en voorkomen.
Electro Lube heeft uitstekende kruipeigenschappen en dringt door tot in de nauwste hoekjes.
Electro Lube werkt langdurig, waardoor men het onderhoud tot een minimum kan beperken.
Electro Lube voorkomt storingen waardoor het uitvallen van kostbare productieprocessen tot een minimum wordengereduceerd.
Electro Lube werkt snel en veilig en kan direct worden ingezet voor het verhelpen en ter voorkoming van storingen.

Toepassingen


Electro Lube wordt toegepast op printplaten, relais, stekkerverbindingen, verlichting, ontstekingssystemen enz...

Electro Lube verdrijft vocht waardoor storingen die hierdoor kunnen ontstaan direct worden opgelost.

Electro Lube is een ideaal middel om elektrotechnische onderdelen en printplaten te reinigen en te conserveren, zelfs onder spanning!


Gebruiksaanwijzing


Electro Lube kan verwerkt worden door middel van verneveling. Voor het verwijderen van vuil en aanslag, onderdeel innevelen en na 5 minuten middels perslucht schoon en droog blazen.

Voor behandeling als vochtverdrijver kan Electro Lube worden opgeneveld zonder verdere nabewerking.

P.S ik gebruik deze spray met regelmaat voor mijn werk


Pel antwoordt op 19 juni 2009:

RobD schreef:
Vaseline heeft weer het nadeel dat het vuil vasthoud, vuil houd vocht vast en vocht de vaseline weer oplost. Cirkeltje rond. Plus het feit dat vuil zorgt voor wrijving en krassen wat de polen extra beschadigd.
In dit geval is de oplossing erger dan de kwaal./

Vuil vasthouden is erg beperkt er zit een klepje voor het stopcontact.
Vaseline is watervast lost dus niet op.
Polen worden niet beschadigd want vaseline is een glijmiddel.
Het is een perfecte oplossing want ik gebruik het één keer in de 5 á 6 jaar en nooit last van achetlichten die niet werken.


RobD antwoordt op 19 juni 2009:

Quote: Polen worden niet beschadigd want vaseline is een glijmiddel.

De vaseline is hier niet debet aan, het vuil wat door de vaseline word vastgehouden. Zo stond het toch ook omschreven? En ondanks het feit dat vaseline hoofdzakelijk een aardoliederivaat is: op termijn lost het op in water.
maar wie ben ik om iemand tegen te houden van het gebruik? Ik verwoord alleen het gevolg van het een en het ander.


Pel antwoordt op 19 juni 2009:

Vuil vasthouden is beperkt door het klepje wat er voor zit zo stond het omschreven.
Welke termijn bedoel je na 6 jaar of zo nou dan lost alles op hoor ook spuitbussentroep.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker