Michel Graafland vraagt op 16 juni 2006:
Ik heb een Laguna 2.2DCI met automaat(5bak) en heb inmiddels veel gelezen over rijden met automaat in de bergen. Omdat ik alle versnellingen ook handmatig kan kiezen zie ik hier geen probleem in maar nu las ik over het laten plaatsen van een extra oliekoeler voor de automaat. Wanneer is dit nodig en heeft iemand ervaring met de Renault en sequentiele versnellingsbak?
Alvast bedankt!
Marcel antwoordt op 16 juni 2006:
Vraag eventueel aan de automaat-specialist van je dealer cq. laat jedealer het even navragen.
Mijn garage heeft het voor me uitgezocht, wilden alleen even weten hoe zwaar de caravan was.
Jan antwoordt op 17 juni 2006:
Voor mijn Zafira nagevraagd bij de dealer en importeur. Beiden antwoordden dat er voor dit type geen extra oliekoeler voor de automatische transmissie bestaat. De importeur meldde ook nog (per email)dat een extra oliekoeler helemaal niet nodig is als je je aan de maximale trek- en belastingsgewichten houdt. (Emailtje bewaard voor wat het waard is).
Dus ook navragen bij de importeur lijkt me.
succes.
Wim Zijlmans antwoordt op 28 september 2006:
Hallo,
Ik ben dit jaar met een SAAB 9-5 automaat met caravan (1400 kg) naar Italie geweest. Verschillende keren meldde de automaat dat hij overheated was. Erger nog: omdat de olie van de automaat wordt gekoeld via de radiator ging ook mijn koelwater koken. Nota bene midden in een tunnel bergopwaarts! Uiteindelijk met een vervangende auto van de ANWB naar huis gereden. De SAAB is gerepatrieerd. Controle achteraf leverde niets op, ook geen schade aan motor of versnellingsbak. Navraag bij de SAAB-dealer leverde alleen maar verbaasde reacties op. Nog nooit van gehoord. Evenals een van uw garages opmerkt "een extar koeler is overbodig mits ...". ECHTER: in het instructieboekje staat, dat als de buitentemperatuur > 30 graden is en de helling > 8% er niet langer dan 15 min. met deze combinatie mag worden gereden. Ook de SAAB-dealers (ik heb er 2 geconsulteerd) waren hiervan niet op de hoogte. Dit betekend in de praktijk dat je met deze auto zonder extra voorzieningen niet naar zuid-Europa op vakantie kunt/mag gaan! Via de website van Kenlowe (fabrikant van oliekoelers voor automaten) heb ik geleerd dat bovenstaande helemaal niet zo uitzonderlijk is. Zij adviseren om in die omstandigheden een extra oliekoeler te monteren.
Doe er uw voordeel mee!
Bert antwoordt op 30 september 2006:
Langzamerhand herken ik een patroon in het fenomeen automaten en oliekoelers. De meeste auto's met een automaat hebben zo'n ding niet standaard. Het is ook imho geen wettelijke eis dat een auto heel blijft als je er met een caravan mee een berg oprijdt (of af). Goed, hij moet sinds een aantal jaren 5x achter elkaar weg kunnen komen op 12% (zeeniveau) maar that's it. Een eis die met name de Britten er door hebben gekregen in de EU. De nodige fabrikanten melden echter wel het nodige in hun handleidingen, dus ik denk maar eens een draadje te beginnen daarover.... Ter lering ende vermaeck.
Het patroon. Het is voor een verkoper niet makkelijk te erkennen dat er iets extra's moet worden aangeschaft dan een trekhaak. De auto mag toch xx trekken? Bovendien weten verkopers van alles over hun merk te vertellen, maar worden ze zelden opgeleid of hebben ervaring met het trekken van een caravan. Heel anders gaat dat in Amerika, waar bijna elke auto al sinds eeuwen een automaat heeft (die met koppelomvormer dus) en daar is het dan ook heel normaal dat je zo'n koeler bij je trekhaak bestelt als je daar tenminste een caravan ermee gaat trekken.
Hier te lande dus niet. Je moet dus zelf aan de bel trekken, want van Verkoop hoef je ook niets te verwachten. Wij roepen het al jaren: een oliekoeler hoort op een automaat. Punt. Maar vóór aanschaf de handleiding eens doorlezen kan geen kwaad, zoals blijkt...
Jerry antwoordt op 30 september 2006:
Alle automaten met koppelomvormer en dat zijn dus de meeste worden warm en dat hoort ook zo.
Maar bij zware belasting worden ze warmer dan goed voor ze is en dat beïnvloed de levensduur behoorlijk.
Een automaat die heet word gaat zomaar 50% minder lang mee en als het vaak gebeurd is de levensduur nog korter.
Word de automaat heel erg heet dan kan hij direct kapot gaan.
De olie verliest dan zijn eigenschappen en kan gaan schuimen.
Resultaat geen olie druk in de automaat en geen smering.
Bij Amerikaanse auto,s (ook in Nederland) koop je bij een trekhaak altijd een oliekoeler omdat het in het pakket zit van de trekhaak.
Dat is niet omdat de automaten uit Amerika slechter zijn maar omdat de advocaten daar beter zijn.
Een extra oliekoeler is dus altijd aan te raden bij een automaat en veel werk is het meestal niet.
Als de dealer je niet wilt helpen ga je naar een andere garage en vraag daar om advies en een prijsopgave.
mvg Jerry.
Jan antwoordt op 30 september 2006:
Duidelijk verhaal Jerry. Vraagje: wat kost een extra oliekoeler eigenlijk??en waar zijn ze verkrijgbaar?
Marcel antwoordt op 30 september 2006:
Voor mijn auto (ford mondeo) was het ongeveer €450,-
Jerry antwoordt op 5 oktober 2006:
er zijn verschilende setjes te verkrijgen varierend van 50 euro tot 150 euro en dan de inbouwkosten er nog bij.
Als je een beetje handig bent kun je het zelf doen en anders laten doen lijkt mij.
Vraag eens bij een automaterialen zaak apco of zoiets en die zal wel iets kunnen leveren.
Als je er om vraagt krijg je meteen tekst en uitleg erbij.
mvg Jerry
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.