Joost Kolen vraagt op 18 juni 2006:
Heb een auto met een maximale kogeldruk van 75kg. Ben een aantal weken geleden voor het eerst met mijn Beyerland 490TKM op vakantie geweest (3 weekjes zeeland). Bij vorige caravans probeerde ik dan de maximale kopgeldruk te krijgen en ik had een redelijk stabiele combinatie. Nu blijkt mijn Beyerland veel stabieler met een kogeldruk van 60kg, kan iemand mij uitleggen waar dit aan kan liggen. Ik lees namelijk overal dat je het beste de hoogst mogelijke kogeldruk kunt gebruiken, maar dan ligt bij mij de kritische snelheid toch zeker zo'n 15 tot 20 km per uur lager.
Lex M antwoordt op 18 juni 2006:
Gelezen in http://www.caravanhandboek.nl :
N - kogeldruk. Een grotere kogeldruk kan instabiliteit als gevolg van verkeerde belading (zwaartepunt), verminderen, maar vermindert ook de stuurprecisie en stabiliteit bij het nemen van bochten.
Jan antwoordt op 18 juni 2006:
Heb je deze ""test"" uitgevoerd op precies hetzelfde stuk weg onder precies dezelfde omstandigheden??
Waarmee ik wil zeggen dat het ook een keer aan de wind of spoorvorming kan hebben gelegen dat de combinatie minder stabiel aanvoelde.
Bert antwoordt op 18 juni 2006:
Lex heeft het kort en correct samengevat. Ik ga er even wat uitgebreider op in. In principe wil je auto helemaal geen last op het uiteinde van je auto, maar ergens tussen de voor- en achteras. Dus de wegligging en stuurgedrag van je auto is gebaat bij een zo gering mogelijke kogeldruk. Dan de caravan. Een hogere kogeldruk dan zeg 10 kg wordt pas belangrijk als je niet kunt voldoen aan het principe: alle massa op de as. Stel je voor dat een caravan 1000 kg leeg weegt, je kunt zelf 250 kg toevoegen. Die 1000 kg is verdeeld over de hele lengte van de caravan. Daar kun je weinig aan veranderen. Die 1000 kg is dus de basis layout van de caravan. Aan de verdeling van de 250 kg eigen spul kun je (beperkt) wel iets aan doen. Alles op de as is echter een utopie, vandaar dat menig caravan aan stabiliteit wint bij een hogere kogeldruk. Maar besef dat kogeldruk op verschillende manieren tot stand kan komen. 4 Fietsen achterop én 4 fietsen vóórop resulteert in dezelfde kogeldruk dan wanneer je 8 fietsen in de caravan op of net voor de as zou (kunnen) plaatsen! Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat bij laatstgenoemde methode de stabiliteit echt sterk verbeterd wordt.
Het is dan ook niet correct kogeldruk als bepalende factor neer te zetten bij stabiliteitseigenschappen, er komt meer bij kijken. In feite moet je streven naar een optimale belading van auto- en caravancombinatie. Heb je dat eenmaal goed voor elkaar kun je de kogeldruk opmeten en bij volgende ritten even controleren of die afwijkt. Zo ja, verschuif je iets in je caravan.
Ik geef toe dat het nogal een theoretisch verhaal is, maar als je de principes begrijpt kun je pas streven naar optimalisatie. Kogeldruk is dus op zich helemaal niet belangrijk, verdeling van belading en de gehele layout van de caravan (leeg dus) is belangrijk en het resultaat kun je enigszins meten d.m.v. de kogeldruk.
dj antwoordt op 19 juni 2006:
5% van het max gewicht (advies)
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!