Caravantrekker.nl

Verlengstuk.

Roy. vraagt op 30 juni 2009:

Wil nieuwe spiegels bestellen. Deze moeten vooraf betaald worden. Nu vraagt men: moeten het lange of korte verlengstukken zijn? Ik meen begrepen te hebben dat het verschil tussen een lange en een korte 10 cm. zou bedragen.
De auto is een Volkswagen Tiguan en de caravan een Hobby van 2.30 mrt.breed.De spiegels zijn origineel voor de Tiguan.Wie weet het antwoord?

Bedankt voor de moeite.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

antwoordt op 30 juni 2009:

De verkoper en jijzelf.
Zelf weet je hoe breed de caravan is en de auto kan je nazien in het instructieboekje of door de ramen heen van spiegel naar spiegel opmeten.

Als je van de verkoper niet begrepen hoeveel de verlenging is moet je het hem nog eens vragen.
Ander een winkel opzoeken die voorraad houdt en mogelijk eerst passen/proberen.

Kom op Roy, dit kun je zelf toch ook wel bedenken! 😉


Hans antwoordt op 30 juni 2009:

Ik zou de lange nemen. Kun je altijd inschuiven.


Tijs antwoordt op 30 juni 2009:

Als je niet tevoren kunt passen dan zou ik ook de lange nemen. Spiegels lopen redelijk schuin af. Mijn ervaring met S-Max spiegels is dat ik daardoor lange spiegelarmen nodig heb om voldoende afstand (2.30) tussen de spiegels te krijgen.


Roy. antwoordt op 30 juni 2009:

Roel,
Vergeet niet dat niet iedereen technisch onderlegd is.Inderdaad is het duidelijk zoals je het nu aangeeft. De verkoper gaf als antwoord: U bent caravanner ik niet, dus U moet het weten, kort of lang.

Hans,
Volgens mij zijn de lange voor caravans van 2.50mrt breed.

Tijs,
De emuk spiegels zijn speciefiek gemaakt en ontworpen voor div. merken auto's.


RobD antwoordt op 30 juni 2009:

Vaak is het zo dat met enig logisch nadenk werk een vraag niet gesteld had hoeven te worden, technisch onderlegd of niet.
Breedte c/van minus breedte auto is wat je moet overbruggen.
deel door 2 (Beide kanten) en tel er wat centimeters bij om langs de c/van te kijken. Bingo.


Koos antwoordt op 30 juni 2009:

Een Tiguan is 180,9 cm breed. Uw caravan is 230 cm breed. De caravan is dus 49 cm breder dan uw auto.

De lange verlengstukken zullen hopelijk nčt genoeg bereik leveren om aan de wettelijke minimum-eisen te voldoen.

Ga dus maar niet voor de korte.....
Goeie reis!


Roy. antwoordt op 30 juni 2009:

RobD,
Je hebt gelijk maar dan kunnen we het forum wel opdoeken als er niets meer te vragen is.

Koos,
Hier heeft men wat aan! Klip en duidelijk. Ben net terug van 6-weken Sardiniën en moet dus nog even wachten voor we weer op reis gaan.De oude spiegels voldeden niet op de nieuwe auto.Wat Tijs ook al aangaf, sommige auto spiegels lopen erg schuin af,ook van de Tiguan, waardoor de spiegel zelf uit eindelijk op half zes hing. Ik ga dus voor de originele, voor de Tiguan ontworpen en vervaardigde spiegels.
Bedankt allemaal.


antwoordt op 30 juni 2009:

Roy schrijft: “Vergeet niet dat niet iedereen technisch onderlegd is. Inderdaad is het duidelijk zoals je het nu aangeeft.
»
Je hebt gelijk, dat is mij onlangs nog duidelijk gemaakt.
Maar zoals je gemerkt heb ben ik niet te beroerd eea duidelijk voor je op te schrijven. Iets wat ook niet altijd kan worden gewaardeerd.

Verder zijn er zat andere niet technisch onderlegde figuren die allemaal hun eigen wijsheid aan je zullen verkondigen.
Aan jou de wijsheid om eruit te halen waar je wat aan hebt.
Niet tegenstaande doet het mij deugd dat je wat aan mijn antwoord heb gehad. (Daar doen we het toch voor? Mede caravanners helpen.) 😉


RobD antwoordt op 30 juni 2009:

Quote:
Je hebt gelijk, dat is mij onlangs nog duidelijk gemaakt.
Maar zoals je gemerkt heb ben ik niet te beroerd eea duidelijk voor je op te schrijven. Iets wat ook niet altijd kan worden gewaardeerd.

Roel, cynisch geworden? En ik dacht dat jij een van de weinige was die zich aan andere stoorden?


antwoordt op 30 juni 2009:

Nu ik mijn vorige posting teruglees staat het niet vriendelijk over die andere figuren.
Ik bedoel daar niets spottend mee mensen. Maar kan nu wel zien dat dat zo zou kunnen worden opgevat. Dat is niet de bedoeling.
Ik respecteer iedere mening van wie dan ook.


antwoordt op 30 juni 2009:

Ik stoor mij aan niemand Rob, ook niet aan jou.
En altijd bereid tot een gezonde inhoudelijke discussie. 😉


RobD antwoordt op 30 juni 2009:

Sorry Roel, klein misverstandje waar ik schuldig aan ben:
En ik dacht dat jij een van de weinige was die zich NIET aan andere stoorden?
Mijn excuses.


Roy. antwoordt op 1 juli 2009:

Gisteren Emuks spiegels besteld bij Bergland in Stein.Zoals altijd, mam is vriendelijk en behulpzaam aan de telefoon, en haar jongens geven je een goed en gedegen advies. De keus was tussen Emuk en Oppi.Oppi had de voorkeur bij Maurice/Patrick(gooi altijd de namen door elkaar) omdat bij aankoop van een ander auto hij deze spiegels evntueel zou kunnen aanpassen. Emuk sprak mij meer aan en dus.... en geen geleuter van aanbetalen etc. Bestellen, komen halen,passen en dan betalen! Zo kan en gaat het altijd daar bij Bergland.Bij de vw-dealer wist men niet welke spiegels er voor de Tiguan besteld zouden worden omdat de importeur ze leverde.Daar ik niet wilde bestellen voor dat ik wist welk merk, ging men na vragen en bleek het Repusel te zijn. Gezien de slechte ervaringen met deze spiegels van collega's op het forum heeft mij dus doen besluiten om naar Stein te gaan.


T5 antwoordt op 1 juli 2009:

Algemene info over EMUK

Ondanks dat EMUK perfecte pasvorm spiegels maakt die speciaal voor een bepaald type auto zijn ontworpen, wil dit niet zeggen dat ze ook geschikt zijn voor caravans van 250 breed.

Daarom heeft EMUK verlengsetjes te koop die op al hun spiegels passen om ze geschikt te kunnen maken voor 150 breed.

Voorbeeld: de Spiegels van de Golf4 passen bv ook op de Audi A4 A6 en A8 van bepaalde jaren, iedereen zal begrijpen dat de A8 bv geen verlengsetje nodog heeft en de Golf4 wel voor een caravan van 250 breed.

Voordat de discussie los barst dat er geen caravans van 250 breed achter een Golf4 of Audi A4, er zijn Golfjes 4 die 1600 kilo mogen trekken, en A4's tot 1800kilo.








T5 antwoordt op 1 juli 2009:

Daarom heeft EMUK verlengsetjes te koop die op al hun spiegels passen om ze geschikt te kunnen maken voor 150 breed.


Foutje: moet natuurlijk 250 ipv 150 zijn


antwoordt op 1 juli 2009:

Houd er dan wel rekening mee dat bij 30 km/u en een beetje tegenwind de spiegels tegen de achterportirramen klappen. 😉


T5 antwoordt op 1 juli 2009:

Roel,

Je bedoelt zeker 130km/h.........


Andreas antwoordt op 1 juli 2009:

En anders wel op een 2-baans weg bij 80 km/u en een V.a. of bus als tegenligger.


Roy. antwoordt op 1 juli 2009:

T5,
Bedankt voor de aanvullende gegevens met duidelijke foto's.Ziet er goed uit.Onze caravan is 2.28 mrt. breed op kenteken dus dat zit wel goed.Trek je niks aan van de cynicasters op het forum.

Roel,Andreas,
Ervaring in deze?

Groeten aan iedereen!


antwoordt op 1 juli 2009:

Het veiligheidssysteem van de standaard buitenspiegel voorziet erin dat wanneer je onverhoopt er een fietser mee raakt dat deze omklapt en geen lichamelijk letsel veroorzaakt.

De kracht van een caravanspiegel op een lange arm zorgt ervoor dat deze reeds op lage snelheid en inderdaad bij forse drukgolf van tegenliggers op 2 baanswegen de zijramen frequent getest worden op breukbestendigheid.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 juli 2009:

Onzin Roel... Het hangt erg van de auto af en het oppervlak van de spiegels. Emuk (en Oppi) hebben een relatief klein spiegeloppervlak en blijven bij normale (goede!) auto's gewoon goed vastzitten. Ook als ze ver uitsteken.


T5 antwoordt op 1 juli 2009:

Roel,

Theoretisch kan je verhaal kloppen,

De praktijk in de afgelopen 13 jaar is anders, met de vele types die ik heb gebruikt van EMUK, zijn mijn ZIJ-ruiten nog nooit getest zoals je omschrijft.

Wellicht is de beredenering van zijruiten testen een tikkeltje overdreven, maat dat maakt niet uit.


antwoordt op 1 juli 2009:

Je bent wel van de onzinnerige vanavond Menno.
Het is niet enkel theorie Menno. De spiegels kunnen best wat hebben, dat klopt. Maar met een verlenging van zo’n 35 cm is er toch heel wat arm die aan dat kleine spiegeltje blijft trekken. Natuurlijk is dat afhankelijk van model, type, uitvoering, wind, weg en tegenliggers.
Ik vindt dat geen onzin als er allerhande hulpmiddelen te koop zijn om dit allemaal te voorkomen, extra beugels, stangen riem en zuignappen komen er aan te pas om maar te garanderen dat het spul blijft zitten.

Normale goede auto’s? Tsja zo lust ik er nog wel een paar. Niet iedereen rijdt Volvo of VW cabrio voor zover dat de kwalificatie normale goede auto mag dragen.

Nee geen onzin Menno maar gewoon praktijk, natuurlijk niet bij iedereen en altijd aanwezig maar zeker wel een bestaand probleem. Een individueel goed werkend systeem op een normale goede auto mag niet de standaard hiervoor zijn.
De (vak) praktijk wijst wel anders uit. Maar omdat nu meteen onzin te noemen ………!?!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 juli 2009:

Mijn reactie is natuurlijk wat kort door de bocht maar jij maakt het probleem wel veel groter dan het is. Door te stellen: "....... een lange arm zorgt ervoor dat deze reeds op lage snelheid ...... de zijramen frequent getest worden....".
Ik ken geen gevallen waarbij mensen een probleem hebben met Emuk spiegels die omklappen (maar ik ken natuurlijk niet de hele wereld). Mogelijk komt het wel omdat Emuk niet voor alle autotypes te krijgen zijn????
Verder kan een (beginnend) caravanner uit jouw reactie opmaken dat hij maar beter een niet te ver uitstekende spiegel zou moeten kopen. Daarmee verhoog je niet de veiligheid op de weg en daar ageer ik tegen.


antwoordt op 1 juli 2009:

Daar kan ik je wel gelijk in geven. Alhoewel je het niet zo ver moet zoeken dat de veiligheid in gevaar komt.
Die voorstelling is natuurlijk een beetje gechargeerd vandaar de 😉
30 km/u is overdreven en de arm zal ook niet zo groot zijn dat de achterportierruiten gevaar lopen. Dat was er toch wel vrij duidelijk uit te halen nietwaar?
Maar een probleem op de RN behoort zeker tot de mogelijkheden.

Afijn Bert zit al op m’n linker schouder, voor jou is er rechts nog een plekkie. 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉
Tijd om ‘ns op vakantie te gaan geloof ik.


Andreas antwoordt op 2 juli 2009:

@Roy: om mijn opmerking toe te lichten: Ik heb Special Mirrors met lange arm over de spiegels van mijn Outback die echt niet makkelijk omklappen. Sinds sept. er ruim 7000 km mee gereden, zonder problemen, op 2 uitzonderingen na: beide keren op een rechte maar smalle 2-baans weg met ruim 80 km/u. Beide keren veroorzaakte de wind of drukgolf van een tegemoetkomende vrachtauto een enorme werveling waardoor de spiegel omklapte. Niet zo gek met een snelheidsverschil van 2 x 80 = 160 km en misschien anderhalve meter tussenruimte. Die Emuk-armen lijken me nog langer, dus kan het nog eerder gebeuren, toch?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 juli 2009:

Dat zou je uit moeten proberen. Het spiegeloppervlak van Emuk is kleiner dan dat van Special Mirror. Emuk vangt daardoor minder wind waardoor de kracht op de spiegel ook bij een langere arm misschien wel kleiner is.


Tijs antwoordt op 2 juli 2009:

Zou kunnen, maar ik deel de ervaring van Andreas. De Emuks zijn misschien iets kleiner maar het blijven windvangers. Ik geloof onmiddellijk dat die Emuks net als de Special Mirrors zoals Andreas en ik gebruiken sterk genoeg zijn. De veer in mijn autospiegel is dat echter niet.

Maar het scenario dat Andreas beschrijft is voor iedereen makkelijk zelf te testen in NL. Blijven je autospiegels recht: geen probleem. Klappen ze in: koop bij je campingzaak een spanband met een zuignap en zeker je spiegel (evt. ook rechts indien nodig) aan het spatbord van je auto.


Roy. antwoordt op 2 juli 2009:

Aug/Sept. gaan we weer een paar weekjes naar Italië. Als ik terug ben zal ik mijn bevindingen hier kenbaar maken.Spanband is eventueel een oplossing, tape zou ook kunnen? Maar optisch zal de oplossing van een mede gebruiker van het forum mooier zijn:stukje vilt in het scharnier gedeelte van de spiegel.


Tijs antwoordt op 3 juli 2009:

Mee eens, maar optisch gezien valt die zuignap in het niet vergeleken bij die grote witte parachute achter mijn auto 😉.

Alvast een goede vakantie gewenst en laat ons de resultaten van de vergelijking weten.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker