D.Feenstra vraagt op 22 juni 2006:
Als ik het goed begrijp, bied een auto met een tiptronic-automaat, ook de mogelijkheid om zelf te schakelen. Is het dan niet nodig om een extra koeling voor de automaat te laten plaatsen?
Jan antwoordt op 22 juni 2006:
Bij een ""normale"" automaat kan je ( moet je soms) ook handmatig schakelen, dus wat is het verschil???. Informeer bij je dealer c.q. importeur of een extra oliekoeler mogelijk/nodig is.
Bert antwoordt op 22 juni 2006:
Elke traditionele automaat met koppelomvormer is zelf te schakelen. Een tiptronic (eigenlijk een merknaam) is niet anders, maar kent een aparte stand waardoor je met een enkele vooruit- danwel achteruitbeweging kunt schakelen door de versnellingen heen. Wordt ook wel sequentieel genoemd. Soms zitten er flippers aan het stuur. Bij al deze transmissies kan het gaan om zgn. traditionele automaten, dus die met een koppelomvormer. Of je nu zelf schakelt of niet, die omvormer kan heet worden bij verkeerd gebruik en zal veelal een oliekoeler ervoor nodig zijn danwel sterk aan te raden als je er de bergen mee ingaat.
Soms echter gaat het om gewone transmissies, die automatisch werken incl. de koppeling. Zgn. gerobotiseerde bakken. Ook die kun je soms bedienen via een tiptronic systeem of via flippers. Bijvoorbeeld de Selespeed van Alfa of Easytronic (Opel) en ook de DSG van Volkswagen (Seat, Skoda). Met deze bakken kun je dus je koppeling verbranden op een helling.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.