Caravantrekker.nl

Automaat

Hans Gilissen vraagt op 23 juni 2006:

HAllo,
Ik overweeg om een 2.0 benzine of diesel automaat te kopen, van de ene kant hoor ik dat in de bergen de versnellingsbak erg (te) warm kan worden en dat een handschakel beter zou zijn. Ik heb een caravan beladen +/- 1250 kg.
groet,
Hans

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 23 juni 2006:

Elk foordeel heb zu nadeel.
In dit forum, en elders op Caravantrekker.nl is wel het e.a.a. te vinden over versnelingsbakken. En het komt uiteraard ter sprake (niet alleen dat) op het BergTrainingsWeekend. Oh ja, ik moet weg...
Kort gezegd: als je niet weet hoe een automaat te gebruiken in de bergen krijg je er problemen er mee. Als je niet weet hoe een handbak met koppeling te gebruiken krijg je problemen met de koppeling.


Jan antwoordt op 24 juni 2006:

Van de 52 weken in het jaar gebruik je de auto als trekauto effectief een paar weken. Wil je de steilste passen met de caravan overkunnen??? Dan kan je je ook afvragen of je daarvoor een relatief dure TDCI ipv een benzineuitvoering koopt enz./ enz.Wat is je overweging??
Kortom: wees iets concreter.


Hans antwoordt op 25 juni 2006:

JAn,
De vraag is duidelijk ik wil een automaat diesel of benzine.
Alleen hoe gaat een automaat om met het trekken in de bergen???
Hans


Jan antwoordt op 25 juni 2006:

In principe prima Hans, bij wegrijden vanuit stilstand heeft een automaat(koppelomvormer) zelfs veel meer trekkracht dan een handgeschakelde. Het gevaar zit em in het (blijven) slippen van de koppelomvormer.Bijvoorbeeld op een te steile helling of in een file. Dan kan de bak te heet worden met alle (dure) gevolgen van dien.(bij een handgeschakelde kan je dan ook de koppeling verbranden) Maar als je dat voorkomt is een automaat gewoon heerlijk om mee te rijden. Ook met caravan.
succes.


Bert antwoordt op 27 juni 2006:

Een automaat functioneert in principe hetzelfde als het om een diesel danwel benzine gaat. De verschillen in trekkracht tussen een diesel of benzine blijven en verder hangt het van de automaat af. Er zit een gigantisch verschil tussen de eigenschappen van de ene auto met bijv. een 6-handbak en hetzelfde model met een 4-bak automaat. Andere merken hebben zoals het hoort ook hun automaat van 5 of 6 verzetten voorzien. In dat geval (dus met een korte één en twee) is een automaat superieur. *Mits* je er ook dan verstanig mee omgaat.

Je vraag is duidelijk. Klopt. Maar zijn mijn en andere reacties dan zo onduidelijk? Wat wil je nu eigenlijk?


leo antwoordt op 27 juni 2006:

Ik heb zelf een mondeo 2.0TDCI automaat en het werkt fantasties ,geen probleem
Onze caravan heeft ook een max. van 1200kg.
Het is net als met een schakelbak gewoon normaal rijden en bij evt. files gewoon rustig laten rollen.
Ik wil nooit iets anders meer.


Dirk Leeuwarden antwoordt op 29 juni 2006:

Rij al 12 jaar automaat, zowel solo als met caravan (Sprite 450, 1300 kg) Ben net terug van een rondreis Groiekenland en Turkije (5300KM) Totaal geen problemen, wel goed op toeren houden dus tijdig terug schakelen desnoods handmatig. Rij met een Peugeot SW 2.0 aut. Voor mij een erg goede trekker.


Tjinne antwoordt op 5 juli 2006:

Hoi, Ben juist terug van de pyreneen en had beloofd om te laten weten hoe het gegaan is met mijn automaat;ik rij dus met een Zafira 19 cdti 150 pk automaat met erachter een Tabbert Contesse 490 1300 kg beladen,daar ik niet meer dan 90 km/h rij heb ik dan ook altijd in 4de gereden (6bak) en dan draaide hij 2300 toeren en een gemiddeld verbruik van 10.7 l per 100 km,mijn beste koppel ligt tussen 2000 en 2750 t/m. Ik heb ook handmatig gereden omdat hij altijd naar zen 5de ging ,maar dan doet hij maar 1750 t/m en je voelt dan ook meteen dat hij te zwaar moet trekken en het verbruik liep zelfs hogerop dan in 4de,verder was het een héél aangename rit en ik heb het me zeker niet beklaagd dat ik een automaat genomen heb,in t'stad verbruikt hij solo wel rond de 10 l maar op de snelweg aan 120 in vijfde rond de 5 l en aan 130 in 6de ook rond de 5 l ,dus dat is heel goed meen ik,dat was het dan,doeiii


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker