Jan vraagt op 26 juni 2006:
Als de auto een kogel druk mag hebben van bv 75Kg bij wie wordt deze druk dan opgeteld.
Als de aanhanger of caravan aan de auto is gekoppeld moet je de kogel druk dan bij het gewicht van de auto optellen, zodat ik dus 75Kg meer in de aanhanger of caravan kan plaatsen.
Heb overal gezocht en zelfs gevraagd op div beursen, maar niemand weet een andwoord zelfs de ANWB en Politie en BOVAG bleef het antwoord schuldig.
Kunt U mij nu een artikel opnoemen waar het in de wet beschreven staat.
met vrg Jan
Bert antwoordt op 27 juni 2006:
Eigenlijk is het heel simpel. Je hebt het over druk en gewicht namelijk.
Aan de trekhaak (zie je kentekenbewijs van de auto) mag een gewicht hangen om te trekken. Dus dat is de asdruk en de kogeldruk van je carvan, de totale massa van je caravan. Horizontaal dus...
Op de kogel rust een druk van 75 kg. Die komt voornamelijk ten laste van de achteras van je auto. Dus dat verticale 'gewicht' komt ten laste van je auto. Tsja, het is wat dubbel....
Een geruststelling: heeft de polente geen aanleiding te veronderstellen dat je kogeldruk veel te zwaar is, zullen ze dat niet controleren. Voor het gemak wegen ze simpel beide caravanwielen en gaan ze ervan uit dat dat je totale massa (gewicht) is van je caravan.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 juni 2006:
Dus formeel mag je niet 75 kg extra meenemen, maar in praktijk kijken ze zelden naar de kogeldruk.
Op je caravankenteken staan niet voor niets 2 massa's genoemd: de totale massa en de maximale aslast. Vaak zijn deze massa's gelijk maar niet altijd.
Waar dat staat? Op deze site natuurlijk....kijk maar bij "de wet" en dan maximaal trekgewicht (daar staan ook de wetsteksten).
Jan antwoordt op 27 juni 2006:
Dat is dan ook sukkelig. Dus bij een controle wegen ze de beide wielen en als dat gewicht opgeteld binnen het maximale trekgewicht blijf dan is het in orde. Terwijl iedereen weet dat standaard de kogeldruk minstens 50 - 75 kg( of meer) is.
Het zal wel. Zucht.......
Hoe ingewikkeld kunnen we het maken??
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 juni 2006:
Jan, ik kan het nog wel ingewikkelder maken..........
Op treingewicht wordt ook niet gecontroleerd. Zouden ze alles controleren dan hebben ze daar de tijd niet voor. Dus alleen bij een ernstige verdenking van overgewicht of verveling van de dienders kunnen ze alles controleren.
Lex M antwoordt op 30 juni 2006:
Ik blijf bezwaar maken tegen alle (niet wettelijke) nuances in de antwoorden.
De zaak is heel simpel en het lijkt me aanbevelenswaardig dat zo te houden in deze vraagbaak van Caravantrekker.nl
Een beladen caravan mag niet meer wegen dan het gewicht dat vermeld is op het kentekenbewijs. Dit is een niet onderhandelbaar getal.
Als de caravan aan een auto gekoppeld is, dan levert de 'kogeldruk' een gewicht op dat door de auto gedragen moet worden. De kogelkruk hoort daarom tot de lading van de auto.
Simpel toch?? Waarom zou je allerlei smoezen bedenken?
Jan antwoordt op 4 juli 2006:
Lex volgens mij is het wettelijk zo dat het totale gewicht van de caravan 2 wielen en de kogeldruk is.
Met die kogeldruk moet je rekening houden met het beladen van je auto.
Lex M antwoordt op 4 juli 2006:
Als je bedoelt dat je het totale gewicht (massa) van een beladen caravan kunt bepalen door hem op een weegbrug te zetten (dus door de som van de krachten die door de wielen en het neuswiel uitgeoefend wordt, te bepalen), dan is dat juist.
En ja, de kogeldruk is belading voor de auto.
Jan antwoordt op 4 juli 2006:
Precies en dat gewicht is bepalend of je die caravan mag trekken of niet.
Ruud antwoordt op 10 juli 2006:
Volgen mij is het als volgt :
De caravan heeft 3 gewichtsbepalende punten, n.l. linkerwiel, rechterwiel en de kogeldruk.
De caravan heeft een maximaal toelaatbare massa, wat dus de maximale asdruk is.
De auto heeft een aanhangwagengewicht, wat aangeeft wat de auto maximaal mag trekken.
De kogeldruk staat vermeld op het plaatje van de trekhaak (vertical load).
Bij een controle weegt de politie het rechter- en het linkerwiel en doet dit terwijl de caravan aan de auto is gekoppeld (dus zonder kogeldruk)
Een losgekoppelde caravan, met een maximaal toelaatbare massa van 1000 Kg en een trekhaak met een maximale kogeldruk van 60 Kg, mag dus 1060 kg wegen.
verchuren antwoordt op 30 april 2007:
Is een registratie bewijs verplicht op een caravan van max 750 kilo ledig gewicht
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 30 april 2007:
Nee, voor caravans tot 750 kg (maximaal toegestaan gewicht) is GEEN registratiebewijs verplicht.
Jan@ antwoordt op 30 april 2007:
Verschuren heeft het over max. 750 kg ""ledig"" gewicht.Zo komen de misverstanden nu in de wereld. De kans is daar dat hij juist wel een registratiebewijs nodig heeft.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 30 april 2007:
Klopt helemaal Jan@!
Bij een leeg gewicht van 750 kg heb je zeker wel een registratiebewijs (met eigen kenteken) nodig omdat het maximaal toegestaan beladen gewicht boven de 750 kg zal uitkomen.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.