Elmar delhaas vraagt op 18 juli 2009:
Bij de discussie op het forum over het plaatsen van de Reich mover en het risico van schade werd gesteld dat schade niet voorkomt. Ik heb een Hobby caravan met een Reich mover voor de wielen gemonteerd. Dit jaar op het pad naar de camping na het rijden via een kuil de rechter deksel afgebroken. Op de terugweg op de Ardennenautoweg een gat in de weg, met als gevolg het kleine aandrijfasje links afgbroken, kap afgebroken, met een scheur in het wielspatbord. De afstand tus de mover en het wegdek is 12.5 cm. Als hij achter geplaatst zou worden zou hij 2 cm hoger uitkomen. Is deze 2 cm wezenlijk van belang. Het is mij niet duidelijk uit de discussie. Of ben ik een pechvogel.
dirk antwoordt op 18 juli 2009:
Elke centimeter is er een.
Ed antwoordt op 18 juli 2009:
Ik vind 12.5 cm toch echt wel krap, veel te krap blijkt dus. Bij mijn Fendt met Powermover voor de wielen is de minimale afstand 18 cm vol beladen
Pieter antwoordt op 18 juli 2009:
Voor stoepranden is een minimum van 15 cm aan te bevelen.
Soms kan een Reich mover ondersteboven gemonteerd worden.
Onderzoek eens, of je dat meer winst oplevert.
Ria antwoordt op 20 juli 2009:
Aan te bevelen, die is lekker Kees, maar zo werkt het helaas niet !
Pieter antwoordt op 20 juli 2009:
En hiermee bedoelde jij het volgende te zeggen, Truus...: ???
Rico antwoordt op 21 juli 2009:
Het kan zijn dat ik degene ben die het niet begrijpt..... Je rijdt op het pad naar de camping en rijdt door een kuil. De mover, die 12,5 cm boven het wegdek hangt raakt de grond. M.a.w., die kuil is dus erg diep, die kon je toch zien?
Bij onze Kip Vision hangt de mover dichter op het wegdek (die caravans hebben een lager chassis) en ik heb nog geen enkele keer de grond geraakt. De caravan staat niet bij huis nu, anders zou ik de hoogte boven het wegdek wel ff gemeten hebben.
Groet,
Rico
Janka antwoordt op 21 juli 2009:
@Pieter, Truus???? Ga jij je even staan schamen met die haantjesopmerking!
Theo antwoordt op 21 juli 2009:
@Rico,
Dat is geen antwoord op de vraag. We kunnen bovendien niet beoordelen of Elmar dit wel of niet kon zien, danwel of hij wel of niet het gat kon vermijden.
Rico antwoordt op 21 juli 2009:
Dan zal ik het anders verwoorden: als het je lukt om bij 12,5 cm bodemvrijheid in een kuil je mover te beschadigen, dan gaat het je ook lukken bij 14,5 cm bodemvrijheid. Dan zoek je toch gewoon een diepere kuil? Dus m.i. zal in dit geval de 2 cm extra weinig uitmaken.
Het klinkt een tikkie sarcastisch, maar wat ik bedoel te zeggen is, je weet dat een mover onder je caravan hangt. Dus hou je daar toch rekening mee?
Janka antwoordt op 21 juli 2009:
Of het moet een valkuil geweest zijn?
Rico antwoordt op 21 juli 2009:
Hahahahaha, ja, dat zou kunnen. Of misschien een kuil voor een ander gegraven?
Theo antwoordt op 21 juli 2009:
@Rico,
En uit het gegeven dat hij in die (val)kuil terecht is gekomen concludeer jij dat hij daar geen rekeing mee gehouden heeft?
Knap hoor, dat je dat kunt concluderen op basis van zo'n enkel gegeven. Gelukkig ben je mijn huisarts niet.
janka antwoordt op 21 juli 2009:
Het zal jou toch ook wel een keer gebeurd zijn dat je de aard en diepte van een kuil onderschat? Misschien stond er wel water in. Bij het zien van de kuil is het soms wel mogelijk om er niet met de autoband in te rijden maar dan komt die caravanband er nog achteraan. En die pakt de kuil nog net even mee.
xxx antwoordt op 21 juli 2009:
Kijk en Rico weet het dus wat doet hij stoppen en eerst de kuil dichtgooien.
Jan antwoordt op 21 juli 2009:
Het is achteraf de put dempen het kalf verdronken is en de mover naar de ....😉
Het is gewoon een kwestie van pech hebben vrees ik.
Theo antwoordt op 21 juli 2009:
Jan,
Precies, helemaal mee eens. Soms denk je wel eens achteraf "stom of pech gehad" of "als ik nu nog een keer kijk had ik dat kunnen zien" of "daar heb ik even geluk gehad". Althans dit soort dingen overkomen mij wel eens. Bij wie niet?
Jan antwoordt op 21 juli 2009:
Het is daarom niet minder vervelend.
Overigens is het mij opgevallen dat niet alleen op campings, maar vooral ook op de andere Belgische wegen veelvuldig gaten en slechte reparaties voorkomen.
Jan@ antwoordt op 21 juli 2009:
Ook even nagemeten. Mijn Powrmover , gemonteerd voor de wielen is 15.5 cm boven het wegdek. In ruim vijf jaar gebruik geen problemen met kuilen, richels/drempels o,i,d, gehad. Ben het wel een beetje eens met Rico. Je kan het meestal wel zien aankomen dat er problemen kunnen ontstaan.Dan probeer je de kuil te vermijden of de drempel schuin te nemen of heel langzaam. Vlgs mij is niet alleen de hoogte t.o.v. de grond van belang maar ook hoever de mover uitsteekt aan de voor-of achterkant van het wiel. Hoe kompakter, hoe minder kwetsbaar. Dat verschilt per merk.
GD antwoordt op 22 juli 2009:
de hoogte van de mover hangt natuurlijk ook af van de trekauto en de belading(vering) hiervan. Hoe lager deze auto hangt hoe lager de mover ook hangt, of hoe soepeler de vering van de auto hoe vlugger de mover de grond zal raken.
@elmar delhaas welke auto hangt ervoor?
Rico antwoordt op 22 juli 2009:
Precies Jan, da's nou exact wat ik probeer aan te geven. Misschien zeg ik het wat hoekig, maar zoals ik eerder schreef: je weet dat je een mover hebt. M.i. zou je daar rekening mee moeten houden. Dus je probeert of het gat te ontwijken, of je lost het op een andere manier op. En ja, ik heb aleens plankjes in een gat gelegd om dit probleem te voorkomen..... En laten we wel wezen, we praten hier over het pad naar de camping. Daar zal het niet gruwelijk druk zijn, dus heb je ook de tijd om hier dus evt. die plankjes of wat dan ook neer te leggen.
Mijn mening: als je de mover stuk rijdt op een gat van dik 12 cm, dan heb je of niet uitgekeken, of je hebt het onderschat en hebt gewoon pech.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 juli 2009:
Als je je mover kapot rijdt heb je eigenlijk nog mazzel. De kans dat het chassis beschadigd is namelijk ook reeel aanwezig. Bij montage achter de wielen is die kans in ieder geval kleiner.
Jan@ antwoordt op 22 juli 2009:
Maar ja Menno, de mover zit aan het chassis. Dat krijgt dus ook een tik als je iets behoorlijk hard raakt met de mover.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen