Caravantrekker.nl

Extra hoge bandenspanning

Robert vraagt op 29 juli 2009:

je hoort wel een s zeggen dat je de bandenspanning max plus 10 procent moet zetten bij een beladen caravan. is dat verstandig of niet, enzo ja ook bij de trekauto plus 10 procent

Naar laatste bijdrage

Reacties:

MvO antwoordt op 29 juli 2009:

Vul bij zoeken "bandenspannig" in en je krijgt alle informatie.


janka antwoordt op 29 juli 2009:

Bij de trekauto neem ik de voorgeschreven bandenspanning over. Bij de caravan staat deze altijd op 4 bar. Aan 10 procent extra doe ik niet, dus of dat verstandig is weet ik niet.


Karel1 antwoordt op 29 juli 2009:

Robert,
Als je de vraag niet toelicht is hier geen zinnig antwoord te geven. Het hangt namelijk op draagvermogen per band, max. banddrik in psi of bar (beiden staan op de band) en het beladen caravan gewicht.

Even onder de caravan duiken dus.


Bert antwoordt op 30 juli 2009:

+10%? Banden dienen de goede spanning te hebben, niet de goede spanning + 10% want dan is het niet meer de goede spanning.


Roger antwoordt op 30 juli 2009:

Bij een auto is er toch ook een verschil tussen onbeladen en beladen rijden. De voorschriften dienaangaande zijn meestal n het boekje of in het portier aangeduidt. Bij mijn auto (Audi A4 avant gaat het zelfs over meer dan 10%. Normaal rijden (2 personen 2.4 bar. Volledig geladen 2.8 bar.

Waarom niet bij een caravan????


Bert antwoordt op 30 juli 2009:

Ah, bedoel je dat zo. Niet de juiste spanning en dan nog 10% erbij (wat resulteert in een onjuiste spanning).

Niets op tegen om een bepaalde variatie aan te brengen in die spanning alleen wie gaat er op weg met een onbeladen caravan? Bij een auto is dat heel anders. Alleen erin of met vier man en bagage. Bij C banden onder caravans is het gebruikelijk de spanning enigszins te variëren afhankelijk van de feitelijke belasting per band die wel eens minder kan zijn dan waarvoor de band geschikt is. Met name de 100/102 (850 kg) C-tjes worden vaak toegepast bij caravans die bijv. 'slechts' 1300 kg wegen. Elke andere caravan met 'normale' banden weegt normaal gesproken indien niet overbeladen net even wat minder dan de banden mogen hebben dus daar geldt bij: de juiste spanning en dat is er maar één.


antwoordt op 30 juli 2009:

Bij mijn auto (Audi A4 avant gaat het zelfs over meer dan 10%. Normaal rijden (2 personen 2.4 bar. Volledig geladen 2.8 bar.

Waarom niet bij een caravan????

»
Omdat een auto meer wielen heeft en een wiel niet tot de max. draagkracht wordt belast.
Hoe anders bij een caravan waar de band vaak tot het max. wordt belast en niet zelden daar overheen.
Bij elke draagkracht hoort een bijbehorende bandspanning.
Wanneer de auto flink wordt beladen dient ook de bandspanning te worden verhoogd teneinde een hogere draagcapaciteit te verkrijgen.
De caravanband is vaak reeds al aan het max. van zijn draagcapaciteit benut en derhalve is ook de bandspanning maximaal. Nogmaals bandspanning verhogen is constructief niet gewenst en leidt tot een lagere toegestane snelheid die de band dan aankan. (Het moet uit de lengte of de breedte komen natuurlijk).
Een autoband heeft vaak die mogelijkheid tot bandspanning verhogen wel omdat deze doorgaans niet tot het max. van zijn draagkracht wordt benut maar wel een hogere snelheid aan moet kunnen.


Roger antwoordt op 30 juli 2009:

Bedankt Roel voor deze uitleg. Ikzelf past de bandenspanning van mijn caravan nooit aan. De juiste druk zoals opgegeven door de fabrikant en/of bandenspecialist. Bij het lezen van deze vraag kwam dit enkel even in mijn gedachten op.


renaat antwoordt op 30 juli 2009:

Ik kom nog even terug op de vegelijking tussen bandendruk auto <==> bandendruk caravan.

Men neme een auto die leeg 1500 kg weegt en vol beladen max 2000 kg mag wegen. Daarop staan banden met LI 91 = 615 kg bij 3,5 bar.

Leeg komt er 375 kg per band te staan en dat is 60% van 615 kg. Als je de max bandendruk verlaagt met 40% kom je uit op 2,1 bar en dat is PRECIES wat op de tankklep staat.

Maximaal beladen komt er 500 kg per band te staan en dat is 81% van 615 kg. Als je dan de max bandendruk verlaagt met 20% kom je uit op 2,8 bar en dat is opnieuw de druk die de constructeur aangeeft.

Bij caravans nu:
Men neme een C-band met LI 100/102 = 850 kg bij 4,5 bar, geplaatst onder een caravan met MTM 1300 kg.
Dit is slechts 650 kg per band of 76% van het max draagvermogen. De bandenspanning mag dus met 24% ofte 1/4 verlaagd worden tot 3,4 bar.

Conclusie: voor auto en caravan geldt hetzelfde, je mag de bandenspanning aanpassen i.f.v. het gewicht; alleen heeft de autoband een veel grotere marge qua draagkracht dan de caravanband, normaal gesproken.
En een 100/102 band op een caravan van max 1300 kg is niet evident.

Om niemand op verkeerde ideeën te brengen. Als je niet 100% zeker bent van het gewicht van je beladen caravan, hou je toch best een veiligheidsmarge aan.")


antwoordt op 30 juli 2009:

En een 100/102 band op een caravan van max 1300 kg is niet evident.
»
Dat komt toch vrij veel voor bij de populaire 5 mtr klasse.
Technisch kan deze maat vaak een aslast hebben van 1500kg.
Indien men beschikt over enkel een B rijbewijs kan er gekozen worden om zo’n caravan meet een 1300km MTM te kentekenen.
Indien de belading eveneens beperkt blijft kan men er voor kiezen een aangepaste bandspanning te voeren in de dan overbemeten toegepaste band. De praktijk wijst uit dat er echter weinig rekening gehouden wordt met een mindere beladingsgraad.
Ook het bandenspanning advies (op spatbord) wordt niet aangepast aan de nieuwe MTM van 1300kg.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker