Caravantrekker.nl

Koeling

Jan vraagt op 8 augustus 2009:

Hallo allemaal,

in mijn zoektocht naar een geschikte auto heb ik voornamelijk rekening gehouden met mijn caravan. Het is een VW tiguan 2.0 tdi met 170 pk en een koppel van 350nm, door abt, dus pon gechipped naar 195 pk en een koppel van 420 nm. En ik las hier op deze site voor de aanschaf van deze auto dat de tdi"s geen koelingsproblemen hebben. Maar afgelopen vakantie ging de koelvloeistof temperatuur richting de 130 graden ( rood gebied). Dus bij aankomst heb ik de garage gebeld en hun zeiden mij dat dit eigenlijk niet kon en dat de thermostaat kapot is waarschijnlijk, maar als ik solo rijd, is er niets aan de hand. Wat denken jullie? kan het inderdaad toch zo zijn dat de thermostaat kapot is? mijn caravan is een hobby 500 uff en weegt beladen exact 1510 kg ( is gewogen! ). En hoe moet ik dat hier vanaf de camping oplossen? ik reed op een snelweghelling in zijn 4de versnelling met ongeveer 105 km/h, opschakelen naar de 5de versnelling haalde ook niet veel uit, en ik had nog een hoop vermogensreserve over. Ik ben benieuwd naar jullie reakties...

Gr. Jan

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Freek antwoordt op 8 augustus 2009:

Thermostaat stuk zou kunnen. Alleen denk ik dat in dat geval allang oververhit had moeten zijn. Met opschakelen naar z'n 5e versnelling op een snelweghelling bereik je overigens het tegendeel. Een motor kan om te koelen beter meer toeren draaien. Toch zou ik in de buurt van het vakantie adres naar de dealer gaan om even de staat van de thermostaat te checken. Dat lijkt mij een fijner idee op de terugreis!


Jan antwoordt op 8 augustus 2009:

De dealer gaf als antwoord dat de thermostaat dan waarschijnlijk maar tot half open gaat, en dat is voldoende bij gewoon rijden, maar onder "zware" omstandigheden dat het dan tekort is. ik dacht, kan het dan misschien de waterpomp nog zijn?

Gr. Jan


Koen antwoordt op 8 augustus 2009:

Misschien die snelweghelling ietsje trager oprijden ?
Tegen 90 zal toch ook goed zijn ?


Koen antwoordt op 8 augustus 2009:

Nog iets : uiteraard heb je nog vermogen over (gechipt 25 pk meer), maar de koeling is berekend voor een motor met 170 pk.


Bert antwoordt op 8 augustus 2009:

100 echte km's. Dik 3000 toeren (in IV) en een kleine 2300 in V. In beide gevallen zou die temperatuur niet zo ver mogen oplopen.

@Freek. Een hoger toerental (binnen het koppeltoerenbereik en dat is hier het geval) hoeft niet te resulteren in een betere koeling. In principe dan.


Jan antwoordt op 9 augustus 2009:

@Koen: kan zijn, maar dat is allemaal wel krap berekend en de dealer zei dat het voor de koeling nagenoeg niets uitmaakte. Daar komt bij dat ik niet zo'n auto heb gekocht om niet harder dan 90 km/h te rijden bergje op. Als ze het probleem ook niet kunnen oplossen, gaat de auto ook gewoon weg! Daar komt bij dat ik ook deze snelheid heb geprobeerd, maar het probleem blijft.

@Bert: Dank je, dat vind ik ook! Wat denk jij dat het probleem is? Ook de thermostaat of de waterpomp, of toch iets anders? En dit komt toch bij dezelfde motor, maar bij anderen niet voor?
Ik hoor graag je reaktie en die van andere experts natuurlijk ook!

Gr. Jan


Bert antwoordt op 9 augustus 2009:

Dat het koelingsprobleem niet voorkomt bij andere Tiguans 2.0 TDI is natuurlijk niet zo 1,2,3 te bepalen. Maar goed is het zeker niet en voor zover ik weet ook niet normaal. Laat een VW dealer in de buurt allereerst maar eens kijken naar die thermostaat. Een keer de computer uitlezen kan geen kwaad. Ik denk niet dat het aan de koelventilator(aansturing) ligt vanwege je relatief hoge snelheden. Rijwind zou voldoende moeten zijn. Waterpomp kan natuurlijk, maar waarschijnlijk? Denk het niet. Verder kan het ook een sensor zijn die verkeerde waarden doorgeeft. Was het metertje knal opeens in het rood dan moet het daarin gezocht worden (of in het MM-systeem). Niet waarschijnlijk als de meter enigszins geleidelijk opliep en bij lagere belasting weer normaal terugkeerde naar normalere waarden. Ik ben bang dat uittesten van de 'oplossing' die je geboden wordt - dat hoop ik voor je, niets zo ergelijk van 'we kunnen het niet vinden' - alleen goed kan met aangehaakte caravan. Dan moet er gepresteerd worden namelijk.
Succes, en laat hier weten hoe het afloopt!


Roy. antwoordt op 9 augustus 2009:

Jan,
Wat staat er in het instructieboekje?Bij mij staat, dat er, indien een trekhaak gemonteerd wordt, de koeling aangepast dient te worden. Ik heb een benzine versie, trekhaak achteraf laten monteren en de dealer op het voorschrift gewezen. De dealer had nog geen problemen hier over gehad, maar mocht het zo zijn, dan werd er een extra ventilator/groter koel element geplaatst.Ben met het span naar Sardiniën geweest,stevig op het pedaal getrapt, maar geen probleem.


Jan antwoordt op 9 augustus 2009:

Ok, ga ik even uit laten zoeken wat thermostaat is in het Frans en hopen dat ze me hier bij VW gaan begrijpen..... Het metertje liep geleidelijk op en ging heel geleidelijk weer terug naar 90 graden. Als ik meer weet, laat ik het zeker hier weten...

@Roy: ik heb naderhand een wegklapbare trekhaak laten plaatsen en gewezen op de koeling, dit was niet nodig vertelden de dealer mij, want deze motoren krijgt u nooit warmer dan 90 graden was zijn antwoord.

Gr. Jan


antwoordt op 12 augustus 2009:

Dat kan voor een standaard versie misschien wel opgaan.
Maar achter een (flink) gechipte versie een flinke caravan hangen en daar fors mee doortrappen……tja dat kan wel eens problemen opleveren natuurlijk!
De extra pk’s zorgen voor een twee keer zo grote warmteafvoer. Voor die 25 extra pk moet voor 50 pk aan warmte afvoeren.
Dit uitgaande van flink vermogensvraag en niet stationair natuurlijk.
Een thermostaat die kapot gaat staat meestal open en zorgt er dus niet voor dat de motor te warm wordt.
Het koelsysteem is standaard gebleven dus daar zal hem de crux zitten.
Oplossing: een tandje minder snel naar boven en soms zal dat betekenen geen 90+ km/h omhoog.


Jan antwoordt op 13 augustus 2009:

ik heb de auto matig laten chippen, en dat is door pon gebeurt!

Waarom hebben andere, ook gechipte versies, dat dan niet? Ik begrijp dus dat jij het normaal vind en Bert daarintegen niet?

En ook met lagere snelheden heb ik het geprobeerd, tot 70 km/h aan toe, precies hetzelfde verhaal hoor......

Daar komt bij dat mijn voorgaande auto's, ook gechipte, alleen dan van franse komaf, nooit, maar dan ook nooit warmliepen!

En als ik er nou fors mee doortrapte.... ok, maar zo minimaal een hellinkje op en dan zo warmlopen, nee, dat klopt niet.

Inmiddels ook kontakt gehad met Pon, en die vertelden mij hetzelfde, dat het niet hoort! Na de vakantie gaat die terug naar de garage en gaan ze de hele santemekraam nakijken, eerder kreeg ik de auto niet terug hebben ze mij beloofd!
Desnoods allerlei aanpassingen aan het koelsysteem, want anders hoef ik deze auto niet meer!

Gr. Jan


Bert antwoordt op 13 augustus 2009:

Roel kan wel gelijk hebben hoor, Jan! Het is met een tot het uiterste gedreven opgefokte motor een stuk simpeler koelingsproblemen te krijgen dan met een geDEtunede motor. Zeker als je allerlei toch wel basisprincipes qua toerentallen en vermogensvraag overboord gooit. Uitersten? Heel lage toeren in een veel te hoge versnelling. Veel te hoge toeren in een veel te lage versnelling....

Ik had echter niet de indruk dat van die uitersten sprake was, vandaar mijn conclusie: niet normaal!

Ik ben benieuwd wat de oorzaak was van de malheur!


GD antwoordt op 13 augustus 2009:

Volgens mij is dit echt niet normaal, trouwens bij 70 km/u benut je amper een klein deeltje van het vermogen. Ikzelf rij met een 2.0 tdi sharan 136pk (denk zelfs zelfde motor als jou tiguan) met 1350kg caravan, wel bij plankgas bergop en dus vol vermogen blijft temperatuur altijd 90 in 4-5 of 3e, is inderdaad niet omhoog te krijgen.


renaat antwoordt op 13 augustus 2009:

Ik heb geen verklaring voor het warmlopen, maar toch een paar bedenkingen.
Waarom tunen naar 195 pk als je er al 170 hebt?

Een een standaard Tiguan , laat staan een getunede, aan 105 kmh in 4de versnelling bergop, gebruikt slechts een fractie van zijn max vermogen. Problemen met de warmteafvoer??

Mogelijke verklaringen: verstopte radiator, thermostaat (in het Frans thermostat) die niet volledig opengaat, waterpomp die niet goed werkt, te weinig koelvloeistof???

btw is dit een Nieuwe Tiguan? of een l....bakje?


Jan antwoordt op 13 augustus 2009:

@Bert: Nee, inderdaad, van uitersten is hier geen sprake, zodra ik meer weet, laat ik het hier zeker weten!

@GD: Niet helemaal dezelfde motor, ik heb de 170 pk versie, en de common rail. Maar dat klinkt zoals het hoort, keurig 90 graden, zo hoort het ook!

@Renaat: Hoezo bedenkingen? ik vond 170 pk al krap aan, maar een grotere motor was niet verkrijgbaar. Toe wees de dealer mij op de tuning van de importeur zelf, als je dan vertelt word dat dit in geen enkel geval problemen oplevert, dan doe je dat. Zeker omdat ik altijd op vakantie ga in de buurt van Millau, dus over de a75, en daar zitten nogal wat klimmetjes in, vandaar dat ik er met 170 pk niet heen durfde...

De tiguan is van januari 2008. ik weet niet wat je bedoelt met l.....bakje. ( leasebak?, nee, ik heb hem van mijn eigen zuurverdiende centen gekocht ) Maar de tiguan is pas vanaf 2007 verkrijgbaar.

Gr. Jan


dirk antwoordt op 14 augustus 2009:

@jan als je er niet heen durft(MILLAU) met 170 pk kan je beter in Nederland blijven dan ben je een gevaar op de weg voor je zelf.


Jan antwoordt op 14 augustus 2009:

@Dirk: Je reaktie gaan niet over het onderwerp. En ik caravan al 20 jaar en ik wil juist niet zo'n gevaar zijn die bij het minste geringste terugzakt naar 50 km/u als er een miniheuveltje aankomt, ( waarschijnlijk ben jij zo'n iemand!!!! ) dat vind ik pas gevaarlijk!

Jan


Roy. antwoordt op 14 augustus 2009:

Jan,
Was de 2-liter in 2008 al niet te bestellen?Zou toch de dealer, desnoods de importeur, aan hun verantwoordelijkheid herinneren, dat de Tiguan behoort te voldoen aan de hun gestelde eisen.Praat van je af.


Tijs antwoordt op 15 augustus 2009:

Jan, niet zo op de teentjes getrapt. Dirk formuleert het misschien niet heel subtiel, maar om te zeggen dat je met minder dan 170 PK diesel een gevaar op de weg vormt vindt ik (ondanks je 20 jaar ervaring) ook weer onzin.

Om bij mijn eigen ervaring te blijven: ik heb nu 2 jaar achtereen met "slechts" 140 PK diesel nar en in Noorwegen en Zweden gereden. Leuke snelweghellingen (à la Luik) en stevige échte bergwegen (12-15% incl. haarspelden en tractoren op de weg). Naar mijn bescheiden mening heb ik het verkeer niet in gevaar gebracht, heb ik lekker tempo kunnen houden op de snelwegen en kon ik keurig langzaam achter die tractor aantuffen op de steile bergweg waar hij me niet kón laten passeren.

En dan had ik de Hobby 540 achter me (met zo'n 1.600 kg zwaarder dan jouw voorbeeld) en woog ook de hele combinatie denk ik meer.

Dus, ervaring uitwisselen over de koeling prima. Maar doe svp niet alsof je met minder dan jouw 170PK niet meer veilig op de weg kunt. Als dat zo is gaat Dirk nl. toch gelijk hebben, hoe ongenuanceerd hij het misschien ook verwoordt.


dirk antwoordt op 15 augustus 2009:

@thijs ik zeg precies hoe de vork in de steel zit, Jan zegt op 13 Augustus dat hij met 170 PK niet richting Millau durft dan kun je inderdaad ongeacht de ervaring van 20 jaar Caravannen dat beter niet meer doen.
Bij de Trekauto,s ervaringen lees je dat men met een 1,8 Benzine dit probleemloos doet,met 1300 KG aan de haak
Klopt ook heb ik zelf ook gedaan geen enkel probleem.
Dan ben je dus op z,n Hollands gezegd een grote Stumper als je je zorgen maakt met 170 PK
Doet waarschijnlijk pijn maar is niet anders er wordt hier al genoeg gezeurd.
Gr Dirk


Tijs antwoordt op 15 augustus 2009:

De boodschap was in ieder geval duidelijk en daar gaat het om. 😉


Jan antwoordt op 15 augustus 2009:

@Thijs: Ik bedoel natuurlijk niet dat minder gevaarlijk is, hangt van je kombinatie af! maar mijn auto weegt geladen tegen de 2200 kg, en de caravan een dikke 1500 kg. En ik vind zachter dan 100 km/uur een helling op gevaarlijk, dat bedoelde ik.

Maar helaas wijken we af van het onderwerp! Ik heb er meer aan dat je bijvoorbeeld zou vertellen hoe jouw koeling het doet met jouw kombinatie, op hoeveel toeren je reed, welke versnelling, hoe hard, wat was de buiten temperatuur, wat woog het spul etc etc.... want dat is waar het draadje voor bedoeld is tenslotte......

Gr. Jan

@Dirk: ten eerste heb je een groot communicatieprobleem, ten tweede denk jij datgene wat jij vind, de enige waarheid is, prima! Vooral blijven doen! Als jij met een 1.8 benzine en 1300 kg aan de haak, 100 km/u kan blijven rijden op sommige klimmetjes op de a75 tot Millau, ben je een grote jongen!
Tevens ben je totaal onvolledig, want een 1.8 kan wel tot 180 pk hebben, dan heb je inderdaad geen problemen. Werk aan je communicatieprobleem, DAT doet misschien pijn, maar je leven wordt er waarschijnlijk kwalitatief beter van.
Nuttige dingen met betrekking tot het onderwerp van dit draadje, mits netjes verwoord, stel ik zeer op prijs. Als je alleen maar zwaar beledigende teksten gaat schrijven, niet berust op feiten, heb ik liever meer geen reaktie van jouw kant!!

Jan


Bert.s antwoordt op 15 augustus 2009:

zachter dan 100 km/uur een helling op gevaarlijk?????

130 berg af...da's pas gevaarlijk.


Jan antwoordt op 16 augustus 2009:

Dat lijkt me logisch 😉

Gr. Jan


dirk antwoordt op 16 augustus 2009:

@Jan als je met honderd de berg op wil met alle geweld zal je waarschijnlijk met elk voertuig problemen houden met de Temperatuur.
Hopelijk begrijp je dit,het is een kwestie van de juiste versnelling kiezen en dan is daar een snelheidslimiet aan de berg op(TOERENTAL) niet wat jij wil ongeacht het toerental of versnelling er gewoon met 100KM per uur tegen op.
Verder was mijn auto toen1,8 bezine 100PK en met twee vingers in de neus via Clermont richting Millau


corne antwoordt op 16 augustus 2009:

Even een vraagje van een beginnende caravanner: waarom moet je persee met 100 km/uur de berg op?? Ik heb daar weinig trek in (terwijl mijn auto met caravan het wel zou kunnen).

grtz

corne


dirk antwoordt op 16 augustus 2009:

@Corne dat vraag ik me ook af.
Verder rijden op de eerste Baan alle vrachtwagens (Langzaam)
Op de tweede baan alle verkeer wat iets harder kan met of zonder caravan maar lang niet allemaal rijden ze daar 100 KM per uur, de meeste rond de 80 Km berg op
Dus is er maar een mogelijkheid en dat is constant op de derde rijstrook.
Moet Jan maar eens vertellen wat hij daar te zoeken heeft.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 augustus 2009:

Met 100 km/u de berg op doe je alleen maar om aan andere caravanners te laten zien "kijk mij nou ik heb een goede combinatie!". Maar er zijn in mijn ogen wel grenzen. Met 60 k/m de berg op vind ik hoogst irritant. En zeker als die mensen mij dan helling af weer voorbij komen om te compenseren wat ze helling op te kort komen. 80 km/u omhoog en op de aller steilste stukken 70 km/u vind ik prima. Scheelt een hoop brandstof en wellicht koelingsproblemen.


Tijs antwoordt op 16 augustus 2009:

Jhan (lastig hè die namen 😉), het gaat te ver om de hele route per helling toe te lichten. Hebben we het over kleinere hellingen in de snelweg dan trek ik die op dezelfde snelheden als vlak, nl. tussen de 90 en 100 (in D), waarbij ik afhankelijk van steilte kies tussen 6e en 5e versnelling. Gaat het wat steviger omhoog )nog steeds op de snelweg) dan ga ik uiteraard geen 100 meer, maar is dat een probleem? In de 4 of desnoods in 3 kom ik nog steeds prima met het verkeer mee (rond de 80) want ik ben het met Menno eens dat je niet te ver moet terug zakken naar bijv. 60. Kwestie van op tijd schakelen en tempo blijven houden: accelereren met tegen de 4.000 kg bergop gaat immers minder vlot.

Wat mijn koeling dan doet? Die geeft geen krimp. 100 in z'n 6 op de Noord-Duitse autobahn, 80 op de Zweedse variant van "de puist bij Luik", 20-40 in 1 of 2 op de Noorse bergruggen (10-15%), met buitentemperaturen variërend van 25 to 10 graden, de temp.meter bleef keurig stabiel in de normale stand (ja, hij deed het echt 😉). En dat met "maar" 140PK.

Wat de ik anders? Ik hoef niet perse met 100 per uur een 5% helling op maar vind 80 ook OK. Ik schakel tijdig terug met het trekkrachtrapport in mijn achterhoofd. Ik heb de bergtraining gevolgd. Ik laat de motor na zo'n rit altijd een paar minuten stationair afkoelen. Ik laat de auto voor vakantie altijd even controleren onder vermelding van de trekinspanning die de auto te wachten staat. Ik ben geen techneut, maar blijkbaar werkt dit. Bepaal zelf wat jij anders doet of laat de dealer eens goed naar je auto kijken. Maar denk vooral eens na over je rijstijl of laat die eens evalueren door Bert en Menno in een van de trainingen: die hebben er meer verstand van.


Koen antwoordt op 16 augustus 2009:

--------------------------------------------------------------------------------

Van: Koen
Datum: 08 August 2009 om 21:37

Misschien die snelweghelling ietsje trager oprijden ?
Tegen 90 zal toch ook goed zijn ?


--------------------------------------------------------------------------------

Van: Koen
Datum: 08 August 2009 om 21:39

Nog iets : uiteraard heb je nog vermogen over (gechipt 25 pk meer), maar de koeling is berekend voor een motor met 170 pk.

--------------------------------------------------------------------------------
Van: ®oel
Datum: 12 August 2009 om 23:23

Dat kan voor een standaard versie misschien wel opgaan.
Maar achter een (flink) gechipte versie een flinke caravan hangen en daar fors mee doortrappen……tja dat kan wel eens problemen opleveren natuurlijk!
De extra pk’s zorgen voor een twee keer zo grote warmteafvoer. Voor die 25 extra pk moet voor 50 pk aan warmte afvoeren.
Dit uitgaande van flink vermogensvraag en niet stationair natuurlijk.
Een thermostaat die kapot gaat staat meestal open en zorgt er dus niet voor dat de motor te warm wordt.
Het koelsysteem is standaard gebleven dus daar zal hem de crux zitten.
Oplossing: een tandje minder snel naar boven en soms zal dat betekenen geen 90+ km/h omhoog.
------------------------------------------------------------------------------------
Van: Menno
Datum: 16 August 2009 om 11:56

80 km/u omhoog en op de aller steilste stukken 70 km/u vind ik prima. Scheelt een hoop brandstof en wellicht koelingsproblemen.

----------------------------------------------------------------------------------------

Zijn we er na 1 week misschien uit ?!?
Pfffff....


Jan antwoordt op 16 augustus 2009:

Nee, dat is het allemaal niet, ik rijd al jaren met meer dan 100 km/h de bergen op, want langzamer is onverantwoord! En nog nooit koelproblemen gehad hoor, dus.....
De garage heeft inmiddels 2 problemen gevonden, de werking van de termostaat en de aansturing ervan in de computer, want zoals Bert ( Expert ) al zei: Dit mag niet!
Van: Bert
Datum: 08 August 2009 om 22:03

100 echte km's. Dik 3000 toeren (in IV) en een kleine 2300 in V. In beide gevallen zou die temperatuur niet zo ver mogen oplopen.

En dit klopt dus ook, verschillende garages zeiden mij ook dat de temperatuur gewoon 90 graden moet zijn en blijven. Gelukkig maar, want qua vermogen kan ik met gemak 110 km/h a 115 km/h aanhouden op de hellingen, ik ben blij dat dat nu ook weer gewoon kan zonder dat de temperatuur oploopt, veiligheid voor alles!

@Dirk: inderdaad rij ik vaak op de 3de strook of uiterst links om er snel voorbij te gaan als een caravanner een vrachtwagen aan het inhalen is met 2 km/h verschil, ik rij altijd ongeveer 125 km/h, soms 130 km/h, dus ik ga er dan inderdaad over de meest linkse voorbij.

@Koen: ik had al eerder antwoord gegeven..... en de koeling is vele malen groter berekend dan 170 pk, heb ik van de dealer en Pon vernomen, en ik weet zeker dat die er meer verstand van hebben dan jij!

In ieder geval ben ik blij dat Bert ( expert ) en de dealers het ook met mij eens waren dat het niet goed was dat de auto het warm kreeg. En die redenering klopt dus ook!!Dat van de anderen ten spijt..... En zijn er nu reperaties verricht en de computer goed afgesteld. Ik denk dat de terugreis zonder enige kleine temperatuursverhoging plaats gaat vinden. En gewoon met een goede snelheid. Ik ben er heel blij en gelukkig mee, want anders had de auto meteen ingeruild geweest zodra we terug waren!! Wel ga ik nog een grotere koeling laten monteren voor de zekerheid en VW biedt het aan, maar volgens hun kan die het nu niet meer te warm krijgen, maar toch voor de zekerheid laat ik hem monteren na thuiskomst.
Donderdag gaan we naar huis en ik zal jullie laten weten hoe het verlopen is!
Maar ik verwacht geen problemen meer en een snelle reis gaat nu zeker lukken!

Gr. Jan


dirk antwoordt op 16 augustus 2009:

Je bent weer een grote vent Jan nu het voor elkaar is we zien je wel een keer op het Journaal


Jan antwoordt op 16 augustus 2009:

Journaal?? Ik werk niet voor de tv hoor.....?

Gr. Jan


Koen antwoordt op 16 augustus 2009:

""""De garage heeft inmiddels 2 problemen gevonden, de werking van de termostaat en de aansturing ervan in de computer""""
Goed om horen.

""""ik had al eerder antwoord gegeven..... en de koeling is vele malen groter berekend dan 170 pk, heb ik van de dealer en Pon vernomen, en ik weet zeker dat die er meer verstand van hebben dan jij! """"
Dat is het eerste dat ik daarover lees. Je informatie is telkens druppelgewijs doorgekomen.

Kan je ook "smilies" gebruiken ?
Komt qua communicatie minder agressief over dan een uitroepteken...


Benno antwoordt op 16 augustus 2009:

Reageer maar niet meer Dirk.
Jan begrijpt helemaal niets.


Benno antwoordt op 16 augustus 2009:

Even een vraagje aan allen behalve Jan.
Is het niet verboden om in Frankrijk op de derde baan te rijden?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 augustus 2009:

Ja dat is verboden. 130 km/u met een Tiguan ook trouwens 😉
(> 3500 kg)


dirk antwoordt op 16 augustus 2009:

Welk land mag je eigenlijk wel op de derde baan volgens mij nergens


Bert.s antwoordt op 16 augustus 2009:

Van: Jan
Datum: 16 August 2009 om 15:38

Nee, dat is het allemaal niet, ik rijd al jaren met meer dan 100 km/h de bergen op, want langzamer is onverantwoord!

Ik vind dit dus flauwekul jan.


Benno antwoordt op 16 augustus 2009:

Nou Menno, dat wordt dan gezellig.
Had ik nog niet eens aan gedacht. Dat van die 130 km/u.
Plukt de Gendamerie meneer van de straat. Reed 130 op de derde baan. Ik houd de krant in de gaten om te kijken wanneer de deurwaarder de Tiguan aanbiedt.
Ik wil hem graag hebben, chipje weg en rijden maar.


Benno antwoordt op 16 augustus 2009:

Gendarmerie, verdorie


Bert antwoordt op 16 augustus 2009:

De Jan Darmen, bedoel je? 😉


Jan antwoordt op 16 augustus 2009:

@Benno: het zal allemaal wel.... maar ik reed de gendarmerie met 125 km/h voorbij, en ze gaven geen krimp. Die kijken gewoon of de combinatie een beetje goed klopt.

Waarschijnlijk zullen ze je met een cliootje ervoor wel even aanhouden. Verder laten ze je echt wel met rust hoor, dat is de ervaring van 20 jaar caravannen.....

Deurwaarder?? Jongen, word wakker en ruik de koffie en stap es in het echte leven! Nou, en dan zal je een bekeurinkje krijgen van een paar honderd euro, of misschien een paar duizend.... so what? ik heb altijd cash geld bij me voor eventuele bekeuringen..... Dat liever dan een ongeluk omdat er een te trage caravanner voor me rijdt waar je op knalt, omdat je niet verwacht dat die zo langzaam rijd. PS: ik zou het chipje zeker niet eruit laten halen, want dan trekt die niet meer zo spectactuculair meer als nu, en dan wordt het weer gevaarlijk omdat het dan te langzaam gaat misschien.

@Bert.s.: Dat mag, maar vaak als je zo traag rijdt, zie je zelf niet wat er achter je gebeurt. Als je op de snelweg 130 km/h mag, en er sukkelt er 1 met 70 km/h omhoog, zie je al het verkeer erachter remmen als een gek, ontwijken, slippen allemaal achter die trage caravanner die verkeerd bezuinigt heeft en wel op een te kleine motor. niemand verwacht op een 130 km/h weg, dat er iemand met 70 km/h rijdt. Vandaar dat je altijd minimaal 100 km/h moet aanhouden, dan stroom je nog enigzins mee.....

@de rest: leuk om te zien dat jullie ook blij zijn om te zien dat m'n probleem is opgelost. Hartelijk dank voor het meeleven ( voor zover dat dat daar op moest lijken.....)

Gr. Jan


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker