Caravantrekker.nl

Vraagje over trekkracht berekening

@Eric vraagt op 24 augustus 2009:

@Bert/Menno:

Volgens onderstaande trekkrachtberekening zou de "theoretische topsnelheid" van mijn combinatie in z'n 5e versnelling 98 km/uur moeten zijn.

Had zelf echter 't vermoeden dat de top in z'n 5 hoger zou liggen.
Vrijdagavond bij terugkomst uit Spanje op de redelijk lege Belgische E17 eens geplankt met m'n combi.

Kwam op een redelijk constante top van 119 GPS km's terecht.
Motor draaide toen ca. 3750 rpm in z'n 5e versnelling.
Onderweg bij zo'n vetsmelterij annex wegrestaurant uitgestapt en 't was echt windstil.
How come?

====================================================

Skoda Octavia Combi - 1.6 met 75 kW of 102 pk, gebouwd in de periode oktober 2000 - heden met een Knaus Sport 450 TU met een beladen gewicht van 1200 kg.

Samenvattend zijn de prestaties op de vlakke weg van de Skoda met een Knaus:

Op de vlakke weg kunt u, mits u in de goede versnelling rijdt, met het normale verkeer meekomen, waarbij de hoogste versnelling vanaf 80 km/u onder normale omstandigheden bruikbaar zal zijn. De maximale snelheid in de 3e is 117 km/u en in de 5e versnelling 98 km/u. Onder ongunstige omstandigheden is dat 96 km/u (tegenwind) en 86 km/u (helling).


Maximale snelheden met de combinatie

Topsnelheden bij windstil weer en bij tegenwind kracht 3
Topsnelheid in de 3e versn. is 117 km/u en bij tegenwind (kracht 3) is dat 108 km/u.
Topsnelheid in de 4e versn. is 112 km/u en bij tegenwind (kracht 3) is dat 96 km/u.
Topsnelheid in de 5e versn. is 98 km/u en bij tegenwind (kracht 3) is dat 77 km/u.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 augustus 2009:

Daar zijn een paar mogelijkheden:
Wind met een kracht 3 is erg weinig om zo te voelen als je uitstapt maar heeft als een effect van zo'n 20 km/u dat je harder kan als je die mee hebt. Je zou eigenlijk hetzelfde stuk ook even terug moeten rijden om na te gaan of je dan dezelfde topsnelheid haalt. Een enkele ervaring vind ik dus niet erg betrouwbaar in deze.
Een tweede mogelijkheid is dat we de stroomlijn van de Knaus niet goed goed inschatten. Betreft het 't nieuwste model Knaus? 2,32m breed?


Gilbert antwoordt op 24 augustus 2009:

Menno,
ik heb met de bereking hetzelfde voor gehad , mijn formatie ging ook makkelijk 20 km per uur sneller en dat zonder plankgas dus zal nog meer schelen, maar... verander niets hoor, het is leuk dat je formatie een goed overschot heeft, er zijn er nu al te veel die de baan op gaan met eigelijk een nip berekende trein, dus was het voor mij ook een prettige ervaring te mogen vaststellen dat mijn wagen het zeer goed deed, andersom zou het minder leuk zijn, en zou het zelfs geld kosten, want dan zou ik mij verplicht voelen om weer de wagen of caravan in te ruilen, of thuis blijven, want met een te juiste zaak de baan op vind ik te gevaarlijk. Alle dank voor de site en de berekenings mogelijkheden.


@Eric antwoordt op 24 augustus 2009:

Het is niet 't nieuwste model Knaus maar een ouder model met een stroomlijn van een mammoettanker.
Wat betreft de wind, 't zal hoogstens een kracht 1 zijn geweest en de windrichting was niet eens te bepalen en 't is daar rond de E17 behoorlijk open terrein.

Kun je wat met 't aantal toeren (3750) bij die snelheid?
Klopt dat "theoretisch"?


Bert antwoordt op 12 augustus 2010:

3750 is ca. 120 ja. Hoe breed is/was die oudere mammoettanker?


Bert antwoordt op 12 augustus 2010:

Oh ja, de E17 >N staat bekend om z'n vals plat naar beneden en het feit dat auto's de stal ruiken. 😉


@Eric antwoordt op 13 augustus 2010:

Van: Bert
Datum: 12 August 2010 om 23:47

3750 is ca. 120 ja. Hoe breed is/was die oudere mammoettanker?


Mammoettanker is nog steeds 220 hele cm's breed.
Dat valse plat van de E17 is mij nooit opgevallen maar dat is geloof ik ook de bedoeling bij vals plat... 😉

Wat mij wel opviel was de vreselijke staat van 't wegdek...


Koen antwoordt op 13 augustus 2010:

Misschien is de slechte staat van het wegdek wel het antwoord op je vraag vanwaar het verschil tussen gemeten en berekende snelheid ?
De banden hebben maar de helft van de tijd contact met het wegdek : put in = contact, botst omhoog = geen contact = geen wrijving !

Nee, de wegen in België worden zó aangelegd, dat je géén snelheidsmetingen kàn doen.
In Frankrijk zijn de snelwegen (bijna) perfect, maar te heuvelachtig.
In Nederland : idem qua staat als in Frankrijk én vlak, maar trajectcontrole of flitscamera's die verhinderen dat je de topsnelheid kan bereiken (uitgezonderd Eikenaar 😉
In Noord-Duitsland : inhaalverbod of Baustelle én 100 km sticker (zie ander draadje...).
Zuid-Duitsland : te heuvelachtig.

In België is het vlak, geen of amper trajectcontrole, en legaal kan je naar 120 à 130.
Om dat dus te vermijden worden de wegen er op voorzien dat ze 2 weken na aanleg / vernieuwing al putten vertonen.
Strenge winter of niet, dat doet er niet toe.

En 't is ook nog eens goed voor de economie : om de zoveel jaar nieuwe toplaag : kassa, kassa + groei van het BBP.


Karel Eimers antwoordt op 13 augustus 2010:

Vraag van @Eric over het toerental op 24 aug 2009, het antwoord komt van Bert op 12 aug 2010 bijna een jaar later hier moet @Eric nog steeds last van hebben lijkt mij.
gr. Karel


@Eric antwoordt op 13 augustus 2010:

Valt mee hoor Karel, ik mag ondertussen alles weer eten...


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker